Gå til innhold

Er sykepleier- søke jobb innen rusbehandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var ferdig utdannet sykepleier i fjor, og har siden da jobbet på et sykehjem. Jeg går imidlertid bare i et vikariat som går ut nå i vår. Jeg er derfor på utkikk etter ny jobb, gjerne innenfor noe annet enn geriatri.

Kom over en ledig stilling på et rusbehandlingssenter i helga og ble veldig nysgjerrig. Jeg jobbet litt innen psykiatri da jeg gikk på andreåret, og hadde fire måneder praksis innenfor rus og psykiatri i siste semester. Trivdes godt med det og kunne tenke meg å jobbe med liknende videre, men det har ikke vært ledige stillinger innenfor dette der jeg bor. Jeg har jo ikke så mye erfaring, og heller ikke videreutdanning innenfor rus/psykiatri, men jeg føler dette kan være noe for meg likevel.

Jeg lurer på om noen der ute har erfaring fra slikt arbeid, særlig gøy å høre fra sykepleiere som har erfaring :)

Anonymous poster hash: e5c50...512
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var ferdig utdannet sykepleier i fjor, og har siden da jobbet på et sykehjem. Jeg går imidlertid bare i et vikariat som går ut nå i vår. Jeg er derfor på utkikk etter ny jobb, gjerne innenfor noe annet enn geriatri.Kom over en ledig stilling på et rusbehandlingssenter i helga og ble veldig nysgjerrig. Jeg jobbet litt innen psykiatri da jeg gikk på andreåret, og hadde fire måneder praksis innenfor rus og psykiatri i siste semester. Trivdes godt med det og kunne tenke meg å jobbe med liknende videre, men det har ikke vært ledige stillinger innenfor dette der jeg bor. Jeg har jo ikke så mye erfaring, og heller ikke videreutdanning innenfor rus/psykiatri, men jeg føler dette kan være noe for meg likevel. Jeg lurer på om noen der ute har erfaring fra slikt arbeid, særlig gøy å høre fra sykepleiere som har erfaring :)Anonymous poster hash: e5c50...512

Et spennende og spesielt fagfelt - men få deg ordentlig erfaring fra somatikken først - ellers låser du en del muligheter for deg selv, ved at du glemmer klinikken. Da blir eventuelt veien tilbake til somatikken uoverstigelig vanskelig.

I rusfeltet bør man være relativt erfaren.

Anonymous poster hash: eb438...2fa

Skrevet

Det er jo en spennende jobb med helt sikkert mye ''action''.

Nå jobber jeg på sykehus da, på hjerteavdeling, så jeg har lite erfaring med rus og psykiatri. Men det er helt klart en utfordring, men hvis du føler at det passer for deg, så hvorfor ikke ta utfordringen? Det finnes jo en del undervisninger om rus og psykiatri, vet ikke hvordan det er der du bor da. Men regner jo med at du må ha en del erfaring innen dette, når du skal jobbe innen for dette.

Skrevet

Jeg begynte innen rus som nyutdannet. Ikke noe problem, fikk veldig god opplæring og videre kursing osv

Anonymous poster hash: 1294c...77e
Skrevet

Jeg er sykepleier med spesialkompetanse innen rus/psykiatri. Arbeider på psykoseavdeling der flere pasienter lider av rusutløste psykoser og varierende grad av rusproblematikk. Har erfaring både fra akuttavdeling (mye rusproblematikk der) og intermediæravd. Før jeg begynte å jobbe i psykiatrien har jeg arbeidet på ulike avdelinger innen somatikken (nevrologisk, infeksjonsmedisinsk og endokrinologisk). Jeg har også arbeidet i hjemmesykepleien innen ulike distrikter og har geriatrisk erfaring fra sykehjem og omsorgsleiligheter.

Jeg synes rusfeltet er et både spennende og krevende fagfelt. Ulike brukere har ulike historier og også misbruksmønsteret varierer enormt fra bruker til bruker. Jeg støtter AB som skriver ovenfor her at du bør skaffe deg erfaring fra somatikken. Mange rusmisbrukere har et svært komplekst sykdomsbilde bestående av både somatikk (ulike typer skader og/eller sykdom) og ulik grad av psykiatri, i tillegg til rusrelaterte utfordringer som gir store så vel fysiske som psykososiale konsekvenser. Et tips vil være å jobbe en tid på infeksjonsmedisinsk avdeling. Der vil du kunne tilegne deg god erfaring pulike somatiske tilstander. Du vil også treffe en del rusmisbrukere der med ulike infeksjoner som følge av eksempelvis bomskudd eller andre rusrelaterte tilstander. Det vil ofte være psykiatriske tilleggsdiagnoser der det foreligger alvorlig rusmisbruk. Et annet tips er å arbeide innenfor hjemmesykepleien der man får svært variert erfaring relatert til ulike fagfelt. Her møter du på både geriatri, ulike somatiske tilstander, varierende grad av psykiatri og tidvis også noe oppfølgning av rusmisbrukere (sårstell, legemiddelhåndtering i form av metadonutlevering o.l., oppfølgningssamtaler o.a.).

Du har svært mange muligheter å gå innenfor sykepleierfaget - du finner nok garantert ut av hva som er mest interessant for deg med tiden. Råder deg til å ta videreutdanning dersom du brenner for spesielle felt som rus, psykiatri eller annet. Det er nok likevel lurt å jobbe litt først for å sjekke ut hva man trives best med og ikke minst hvor man har mest å bidra med for brukerne/pasientene. Ønsker deg masse lykke til videre på veien i arbeidslivet!

Anonymous poster hash: 43cef...215
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...