AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #1 Skrevet 18. januar 2015 Hei! Da jeg var 13 fikk jeg opprette Facebook-bruker, men foreldrene mine krevde at jeg ble venn med dem. Jeg har senere opprettet både Twitter, snapchat og instagram og foreldrene mine følger meg på alt. Dette plager meg ikke nevneverdig, men jeg bare lurer på hvorfor foreldre føler de er nødt til å følge så godt med? Tror de at barna ikke har andre kommunikasjonsmetoder og at hvis noe shady skjer, så kan de ikke å skjule det? Det høres veldig krast ut, mener det ikke sånn, bare lurer Anonymous poster hash: 45969...fc1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #2 Skrevet 18. januar 2015 Foreldre er ofte litt naive ang. nett og kontaktmåter. Meningen deres er vel å passe på deg på en positiv måte så det ikke skjer deg noe leit. Anonymous poster hash: f7633...852
Gjest Frugull Skrevet 18. januar 2015 #3 Skrevet 18. januar 2015 Hei.. Jeg har to døtre på 11 og 15 år. Hun eldste har facebook og der vet jeg passord og brukernavn. Det hender jeg går innpå i ny og ne for å se litt hva hun er på. Vi er også venner på facebook. Noe hun selv vil. Jeg leser ikke,hennes private meldinger, men ser hvilken venner hun har. Min yngste datter som blir 12 år vil ikke ha face book men har snapchat og intstagram. Det hender jeg går innpå for å se litt, men det gjør jeg kun fordi jeg vil se hva disse jentene skriver. Vi har vært borti nettmobbing på snapchat og att noen har opprettet falske profiler å sier min datter ligger bak. Jeg har da svart disse og bedt de slette profilene. Noe som er gjort umiddelbart. Jeg mener vi foreldre må kunne få følge med litt. Ikke bestandig men noen ganger. Vi gjør det kun for deres eget beste. 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #4 Skrevet 18. januar 2015 Hei.. Jeg har to døtre på 11 og 15 år. Hun eldste har facebook og der vet jeg passord og brukernavn. Det hender jeg går innpå i ny og ne for å se litt hva hun er på. Vi er også venner på facebook. Noe hun selv vil. Jeg leser ikke,hennes private meldinger, men ser hvilken venner hun har. Min yngste datter som blir 12 år vil ikke ha face book men har snapchat og intstagram. Det hender jeg går innpå for å se litt, men det gjør jeg kun fordi jeg vil se hva disse jentene skriver. Vi har vært borti nettmobbing på snapchat og att noen har opprettet falske profiler å sier min datter ligger bak. Jeg har da svart disse og bedt de slette profilene. Noe som er gjort umiddelbart. Jeg mener vi foreldre må kunne få følge med litt. Ikke bestandig men noen ganger. Vi gjør det kun for deres eget beste. Du trenger vel ikke logge inn på brukeren hennes for å se hvem hun er venn med? Selv er jeg snart 17, og jeg hadde aldri klart å ta det med ro dersom foreldrene mine hadde tilgang til brukerne mine. Synes kanskje en 15åring fortjener å ha litt privatliv, selv om du sier at du ikke sjekker meldingene hennes. Men meg om det :-) Hvis hun synes det er greit, så er det vel ikke noe problem. Anonymous poster hash: b9043...2cb 2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #5 Skrevet 18. januar 2015 Du trenger vel ikke logge inn på brukeren hennes for å se hvem hun er venn med? Selv er jeg snart 17, og jeg hadde aldri klart å ta det med ro dersom foreldrene mine hadde tilgang til brukerne mine. Synes kanskje en 15åring fortjener å ha litt privatliv, selv om du sier at du ikke sjekker meldingene hennes. Men meg om det :-) Hvis hun synes det er greit, så er det vel ikke noe problem. Anonymous poster hash: b9043...2cb Jeg er enig. Jeg hadde blitt rystet om min egen mor gjorde dette da jeg var 15. Anonymous poster hash: 59984...fd7
Gjest Frugull Skrevet 18. januar 2015 #6 Skrevet 18. januar 2015 Det er ikke ofte jeg gjør dette. Å så lenge vi er venner på facebook så ser jeg jo der hvem det er.. Hun vet jeg gjør dette noen ganger og har ingen problem med dette. Hvorfor skal ikke vi som foreldre bry oss litt? Skal vi bare la de gjøre akkurat som de vil? Det er så mye rart innenfor disse sosiale mediene om dagen at jeg mener vi må kunne passe på. Jeg jobbet med ei som gjorde det samme og hun fikk en hel masse foreldre mot seg når hun sa hun fulgte med. Ingen kunne fatte att foreldre kunne gjøre slikt. Når jeg ser hvordan noen ungdommer/ barn oppfører seg på snapchat og instagram så mener jeg at vi som voksne må ta ansvar. Hva er så farlig med at jeg som mamma ser hvem min datter er venn med? Det må da være det minste problem her i verden.. Hadde blitt veldig redd om mine barn nektet meg å se på noen av deres profiler,da mener jeg de skjuler noe
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #7 Skrevet 18. januar 2015 Det er ikke ofte jeg gjør dette. Å så lenge vi er venner på facebook så ser jeg jo der hvem det er.. Hun vet jeg gjør dette noen ganger og har ingen problem med dette. Hvorfor skal ikke vi som foreldre bry oss litt? Skal vi bare la de gjøre akkurat som de vil? Det er så mye rart innenfor disse sosiale mediene om dagen at jeg mener vi må kunne passe på. Jeg jobbet med ei som gjorde det samme og hun fikk en hel masse foreldre mot seg når hun sa hun fulgte med. Ingen kunne fatte att foreldre kunne gjøre slikt. Når jeg ser hvordan noen ungdommer/ barn oppfører seg på snapchat og instagram så mener jeg at vi som voksne må ta ansvar. Hva er så farlig med at jeg som mamma ser hvem min datter er venn med? Det må da være det minste problem her i verden.. Hadde blitt veldig redd om mine barn nektet meg å se på noen av deres profiler,da mener jeg de skjuler noe Okei, hvis du har gjort dette flere ganger uten at du har funnet ut noe mistenksomt, hvorfor fortsetter du? Kan du ikke prøve å stole på henne? Jeg mener fortsatt at en 15åring fortjener å få ha litt privatliv, hun er 15, altså ikke 10. Hadde hun vært 10, hadde jeg derimot forstått det. Om noen er slemme med henne på some, kan du ikke heller prøve å få henne til å fortelle deg det istedenfor å overvåke? Selvfølgelig skal du ikke slutte å følge med, det er ikke det det handler om! Anonymous poster hash: b9043...2cb
hoyrepikenxo Skrevet 18. januar 2015 #8 Skrevet 18. januar 2015 (endret) Okei, hvis du har gjort dette flere ganger uten at du har funnet ut noe mistenksomt, hvorfor fortsetter du? Kan du ikke prøve å stole på henne? Jeg mener fortsatt at en 15åring fortjener å få ha litt privatliv, hun er 15, altså ikke 10. Hadde hun vært 10, hadde jeg derimot forstått det. Om noen er slemme med henne på some, kan du ikke heller prøve å få henne til å fortelle deg det istedenfor å overvåke? Selvfølgelig skal du ikke slutte å følge med, det er ikke det det handler om! Anonymous poster hash: b9043...2cb Og dessuten, om andre barn oppfører seg dårlig på some, er ikke det ditt ansvar. Med mindre de er slemme mot din datter da, så klart. Endret 18. januar 2015 av hoyrepikenxo
Gjest Frugull Skrevet 18. januar 2015 #9 Skrevet 18. januar 2015 Jeg har aldri funnet noe galt hos hun på 15 år. Å jeg vet at jeg kan stole på henne. Begge mine to forteller meg og pappa om noe er galt. Hvorfor jeg sjekker noen ganger hun yngste sin side er fordi det er hun som har blitt utsatt for hets. Hun blir anklaget for å stå bak falske rykter og falske sider på nett. Jeg kjenner mine to barn så godt at jeg ser når de snakker sant. Jeg mener fortsatt at vi foreldre skal ta mer ansvar og følge med. Jeg tror også, mange ungdommer/barn setter pris på det. Jeg har valgt og være mye hjemme med barna,de har nesten daglig med seg venner hjem. Jeg merker de liker at jeg bryr meg. Jeg spør de alle om dette med sosiale medier. Men om dere som svarer meg her inne nå er unge så tror jeg aldri vi vil være enig om dette. Det vil dere forstå mer når dere får barn og de blir større.
Gjest Frugull Skrevet 18. januar 2015 #10 Skrevet 18. januar 2015 Om jeg ser andre barn oppfører seg dårlig så sier jeg faktisk ifra og bryr meg... Ingen som så programmet som gikk på tv2?
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #11 Skrevet 18. januar 2015 Det er ikke ofte jeg gjør dette. Å så lenge vi er venner på facebook så ser jeg jo der hvem det er.. Hun vet jeg gjør dette noen ganger og har ingen problem med dette. Hvorfor skal ikke vi som foreldre bry oss litt? Skal vi bare la de gjøre akkurat som de vil? Det er så mye rart innenfor disse sosiale mediene om dagen at jeg mener vi må kunne passe på. Jeg jobbet med ei som gjorde det samme og hun fikk en hel masse foreldre mot seg når hun sa hun fulgte med. Ingen kunne fatte att foreldre kunne gjøre slikt. Når jeg ser hvordan noen ungdommer/ barn oppfører seg på snapchat og instagram så mener jeg at vi som voksne må ta ansvar. Hva er så farlig med at jeg som mamma ser hvem min datter er venn med? Det må da være det minste problem her i verden.. Hadde blitt veldig redd om mine barn nektet meg å se på noen av deres profiler,da mener jeg de skjuler noe Du trenger fortsatt ikke logge deg inn på brukeren hennes for å se veggen og hvem hun er venner med. Jeg syns datteren din fortjener litt privatliv. Jeg hadde skiftet passord fort som fy hvis min mor snoket på min profil. Ha litt tillit til jentene dine da. Du sier du ikke leser meldingene hennes ja, men det er fort gjort å sjekke når du først er innlogget, er det ikke?Anonymous poster hash: d3932...ac0 1
Gjest Kaffelattn Skrevet 18. januar 2015 #12 Skrevet 18. januar 2015 Hei! Da jeg var 13 fikk jeg opprette Facebook-bruker, men foreldrene mine krevde at jeg ble venn med dem. Jeg har senere opprettet både Twitter, snapchat og instagram og foreldrene mine følger meg på alt. Dette plager meg ikke nevneverdig, men jeg bare lurer på hvorfor foreldre føler de er nødt til å følge så godt med? Tror de at barna ikke har andre kommunikasjonsmetoder og at hvis noe shady skjer, så kan de ikke å skjule det? Det høres veldig krast ut, mener det ikke sånn, bare lurer Anonymous poster hash: 45969...fc1 Bedre å følge med på noe enn ingenting. Foreldre vet at dere kan være shady. Og...foreldre kan ofte ha egne metoder for å finne ut av det shady uten at dere vet om det.
Kittykat Skrevet 18. januar 2015 #13 Skrevet 18. januar 2015 Jeg er venn med min datter på 15 år og min sønn på 13 år på facebook. Jeg har ikke brukernavn og passord til deres kontoer, men jeg vet hvem som er venner med dem på facebook og jeg kan også se hva barna mine legger ut på facebook. Datteren min har også snapchat. Jeg er venn med henne der også, men igjen så har jeg ikke brukernavn eller passord til dette heller. Uansett, når det gjelder facebook, så var det et krav om at vi, foreldrene, skulle være venn med dem. Da kan vi holde en viss kontroll på hva de legger ut på facebook og om det skulle skje et eller annet, som f eks nettmobbing osv. Da kan vi foreldre ta affære.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #14 Skrevet 18. januar 2015 Jeg har aldri funnet noe galt hos hun på 15 år. Å jeg vet at jeg kan stole på henne. Begge mine to forteller meg og pappa om noe er galt. Hvorfor jeg sjekker noen ganger hun yngste sin side er fordi det er hun som har blitt utsatt for hets. Hun blir anklaget for å stå bak falske rykter og falske sider på nett. Jeg kjenner mine to barn så godt at jeg ser når de snakker sant. Jeg mener fortsatt at vi foreldre skal ta mer ansvar og følge med. Jeg tror også, mange ungdommer/barn setter pris på det. Jeg har valgt og være mye hjemme med barna,de har nesten daglig med seg venner hjem. Jeg merker de liker at jeg bryr meg. Jeg spør de alle om dette med sosiale medier. Men om dere som svarer meg her inne nå er unge så tror jeg aldri vi vil være enig om dette. Det vil dere forstå mer når dere får barn og de blir større. Sa aldri at jeg uenig at det er bra at du følger med, selvøflgelig er det flott! Reagerer bare på at du har tilgang til å logge inn på brukeren hennes. Anonymous poster hash: b9043...2cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå