Gå til innhold

Yucca plante - hvitt belegg på jorda

Gjest anonym2233

Anbefalte innlegg

Gjest anonym2233

Hei,

Jeg har en Yucca plante som jeg har hatt

siden september oktober.

Prøvd å stelle den så godt jeg kan, også gikk den plantenæring.

Etter sist den fikk litt næring, ser det ut som overflaten på jorda har mugnet?

I tillegg har de nederste bladene på stammen blitt gule :(

Har noen peiling på hva det kan være, og hva jeg kan gjøre?

Grave det ut , bytte jord?

Sånn plante har jeg:

24on2hz.jpg

Vedlagt fil kan du se problemet.

post-33464-0-16054900-1421592317_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Overvekst av en type mugg. I plantejord er det et yrende liv av ulike mikroorganismer. Ved en "ubalanse" vokser den ene og tar overhånd over de andre og viser dette ved å lage hvitt belegg i dette tilfellet.

Når bladene blir gule så har den sannsynligvis vært for våt.

Løft planten forsiktig ut av huset, skjær av muggbeleeget som er hvitt og kvitt deg med det, utendørs.

Anonymous poster hash: 0b150...895

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym2233

Done !

Så at det heldigvis var kun på toppen, og stammene har ikke blitt påvirket.

Men den ene lille stammen, ligger litt "løst". Føles som den ikke er plantet like stødig som de to andre store. Skal jeg bare la den være?

Skal ikke vanne nå før det blir tørt nedi der i hvert fall. Nok vannet for mye også.. =/

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fylt på jord, der du tok vekk? Det kan du ev gjøre og klemme godt til rundt den stammen som er litt løs, å håpe den fester seg godt igjen , (med mindre den er løs fordi den har mistet noe av rotsystemet/råtnet i bunn hvis den har fått mye vann?) Hvis dette er tilfelle, kan du skjære bort det som er råttent, og plante på nytt, det skulle gå bra.

Yucca palmer tåler(og bør) tørke godt ut mellom hver vanning. Ikke bare på overflaten, men nedi jorda også. To uker mellom vanninger går kjempefint. Gjødsel kan også halvere dosering ev ikke gjødsle i vinterhalvåret. Da gjør den mer nytte av gjødningen i vekstsesongen (sommeren) :)

edit: For mye gjødsel kan også gi gule blader forresten. Men regner med du følger doseringene.

Endret av Euphorbia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym2233

Har du fylt på jord, der du tok vekk? Det kan du ev gjøre og klemme godt til rundt den stammen som er litt løs, å håpe den fester seg godt igjen , (med mindre den er løs fordi den har mistet noe av rotsystemet/råtnet i bunn hvis den har fått mye vann?) Hvis dette er tilfelle, kan du skjære bort det som er råttent, og plante på nytt, det skulle gå bra.

Yucca palmer tåler(og bør) tørke godt ut mellom hver vanning. Ikke bare på overflaten, men nedi jorda også. To uker mellom vanninger går kjempefint. Gjødsel kan også halvere dosering ev ikke gjødsle i vinterhalvåret. Da gjør den mer nytte av gjødningen i vekstsesongen (sommeren) :)

edit: For mye gjødsel kan også gi gule blader forresten. Men regner med du følger doseringene.

Takk for svar.

Fylte ikke på med noe mer jord, siden det var så lite det jeg tok. Trodde det ville være mye mer, men det var det faktisk ikke.

Har nå prøvd å dytte jord godt rundt stammen nå, men føles som hele den lille stammen er litt løs, mens de to store er mye stødigere.

Har prøvd å Google nå, hvordan kutter jeg den lille, for så å plante på nytt? Ved roten? Slik at den blir kappet bort fra de andre?

Er redd jeg da skulle klare å ødelegge røttene til resten av planten :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Fylte ikke på med noe mer jord, siden det var så lite det jeg tok. Trodde det ville være mye mer, men det var det faktisk ikke.

Har nå prøvd å dytte jord godt rundt stammen nå, men føles som hele den lille stammen er litt løs, mens de to store er mye stødigere.

Har prøvd å Google nå, hvordan kutter jeg den lille, for så å plante på nytt? Ved roten? Slik at den blir kappet bort fra de andre?

Er redd jeg da skulle klare å ødelegge røttene til resten av planten :(

Er den lille såpass løs at du kan løfte den ut av jorda uten å rive den løs?

Uansett kan du bare kutte av (skjære av med kniv eller en liten sag hvis stammen er tykk) hvor som helst på stammen, la sårflaten tørke et par dager (den avkappede planten), også bare planter du den på nytt i potta, eller i en ny potte. Yucca er kjempelett å ta avleggere fra.

Resten av planten skal tåle dette helt fint. Er som sagt en veldig hardfør plante så skal nok en god del til før du tar livet av den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest anonym2233

Er den lille såpass løs at du kan løfte den ut av jorda uten å rive den løs?

Uansett kan du bare kutte av (skjære av med kniv eller en liten sag hvis stammen er tykk) hvor som helst på stammen, la sårflaten tørke et par dager (den avkappede planten), også bare planter du den på nytt i potta, eller i en ny potte. Yucca er kjempelett å ta avleggere fra.

Resten av planten skal tåle dette helt fint. Er som sagt en veldig hardfør plante så skal nok en god del til før du tar livet av den ;)

Igjen, takk for gode svar!

Sjekket nå, og den er ikke sånn løs at jeg kan dra den ut av jorda.

Det er vel et godt tegn?

Gjorde i alle fall som du sa, og har dyttet jord godt rundt, og klemt til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skulle tro det er bra ;) Du får jo bare se ann da, fester den seg ikke på en stund kan du vurdere å plante den på nytt.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...