Gå til innhold

kan dette være epilepsi?

Anbefalte innlegg

Kan disse opplevelsene jeg ramser opp her være lett epilepsi?

1: Jeg får nummenhet i hele venstre kroppsdel en gang i blant når jeg våkner om natta, som varer i noen sekunder. Noen ganger rykker det i fingrene utenom nummenheten.

2: jeg får en ubeskrivelig følelse i kroppen avogtil i noen sekunder, som om jeg ikke har høyt nokk blodsukker selvom jeg har spist nokk.

3: jeg får avogtil et enkelt lite rykk i armene/overkroppen.

4: jeg ser ting i taket når jeg prøver å sove, jeg ser ledninger av spindelvev som danser i noen få sekunder.

Kan dette være epileptisk aktivitet? Jeg er ikke redd for å få epilepsi, jeg bare ønsker å vite hva som skjer med meg.

Anonymous poster hash: 401df...941

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/904138-kan-dette-v%C3%A6re-epilepsi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Erica

For å si om du har epilepsi må du ta EEG, men denne registrerer kun den epileptiske aktiviteten i øyeblikket, og ikke om natten. Det er i så fall litt rart at du kun opplever dette om natten (om jeg forsto deg riktig). Kanskje det er mens du halvveis er våken eller holder på å sovne?

For å si om du har epilepsi må du ta EEG, men denne registrerer kun den epileptiske aktiviteten i øyeblikket, og ikke om natten. Det er i så fall litt rart at du kun opplever dette om natten (om jeg forsto deg riktig). Kanskje det er mens du halvveis er våken eller holder på å sovne?

Det er når jeg våkner lys våken før jeg har sovnet tungt.

Det er helt normalt å oppleve det du opplever. Men de fleste husker det ikke. Det har ingenting med epilepsi å gjøre

Anonymous poster hash: 2b786...743

Det er helt vanlig å ha epilepsi-anfall i søvne.

Våkner før du har sovnet tungt? Noen får anfall i søvne, noen under oppvåkning og andre under innsoving. Dette kan fullt mulig være epilepsi, men trenger ikke nødvendigvis å være det. Du bør be om henvisning til å få en ordinær EEG, evt en søvn-EEG.

Det er helt normalt å oppleve det du opplever. Men de fleste husker det ikke. Det har ingenting med epilepsi å gjøre

Anonymous poster hash: 2b786...743

Joda, det kan "fint" ha med epilepsi å gjøre. Det er også vanlig at folk som har epilepsi ikke nødvendigvis husker at slike anfall har skjedd

Annonse

Det er helt vanlig å ha epilepsi-anfall i søvne.

Våkner før du har sovnet tungt? Noen får anfall i søvne, noen under oppvåkning og andre under innsoving. Dette kan fullt mulig være epilepsi, men trenger ikke nødvendigvis å være det. Du bør be om henvisning til å få en ordinær EEG, evt en søvn-EEG.

Joda, det kan "fint" ha med epilepsi å gjøre. Det er også vanlig at folk som har epilepsi ikke nødvendigvis husker at slike anfall har skjedd

Samboer har slike anfall.

Anonymous poster hash: 97d01...43b

Kan disse opplevelsene jeg ramser opp her være lett epilepsi?

1: Jeg får nummenhet i hele venstre kroppsdel en gang i blant når jeg våkner om natta, som varer i noen sekunder. Noen ganger rykker det i fingrene utenom nummenheten.

2: jeg får en ubeskrivelig følelse i kroppen avogtil i noen sekunder, som om jeg ikke har høyt nokk blodsukker selvom jeg har spist nokk.

3: jeg får avogtil et enkelt lite rykk i armene/overkroppen.

4: jeg ser ting i taket når jeg prøver å sove, jeg ser ledninger av spindelvev som danser i noen få sekunder.

Kan dette være epileptisk aktivitet? Jeg er ikke redd for å få epilepsi, jeg bare ønsker å vite hva som skjer med meg.

Jeg synes du bør ta kontakt med legen din! Det er legen og sykehuset som kan svare deg best vet du :) Som nevnt i mitt forrige innlegg så bør du be om en EEG-registrering. Begynn med en ordinær EEG (eller hør hva sykehuset sier). Får du ikke utslag på ordinær EEG kan du for sikkerhets skyld be om en søvndeprivert EEG, da det i noen tilfeller ikke alltid slår ut på første ordinære. Jeg har selv epilepsi, men i den forstand at jeg blir helt bevisstløs og faller om i kramper

Jeg synes du bør ta kontakt med legen din! Det er legen og sykehuset som kan svare deg best vet du :) Som nevnt i mitt forrige innlegg så bør du be om en EEG-registrering. Begynn med en ordinær EEG (eller hør hva sykehuset sier). Får du ikke utslag på ordinær EEG kan du for sikkerhets skyld be om en søvndeprivert EEG, da det i noen tilfeller ikke alltid slår ut på første ordinære. Jeg har selv epilepsi, men i den forstand at jeg blir helt bevisstløs og faller om i kramper

Ok. Jeg skal snakke med legen om eeg og søvndeprivasjon eeg. Problemet er bare det at psykiateren skylder disse hendelsene mine for angst. Jeg har ikke angst før disse hendelsene skjer. disse fenomenene mine skjer bare om natta. Psykiateren min er en sån som jobber med folk med ect behandling og har vist meg eeg ark. Han sa at min siste eeg for noen år siden viste etter-anfall bølger og at det ikke var epileptisk aktivitet.

Ok. Jeg skal snakke med legen om eeg og søvndeprivasjon eeg. Problemet er bare det at psykiateren skylder disse hendelsene mine for angst. Jeg har ikke angst før disse hendelsene skjer. disse fenomenene mine skjer bare om natta. Psykiateren min er en sån som jobber med folk med ect behandling og har vist meg eeg ark. Han sa at min siste eeg for noen år siden viste etter-anfall bølger og at det ikke var epileptisk aktivitet.

Dette kan ha endret seg i løpet av de årene som har gått. Bedre at allmennlegen din tar seg av det - enn at psykiateren gjør det

Hva er etter-anfallbølger?

Mange får jo også utslag på eeg (i form av epileptisk akvitet) uten å være påvirket av det irl, og uten å ha anfall. Men det er jo viktig å utelukke andre årsaker til opplevelsene dine!

Ville absolutt bedt om søvndeprivert eeg og mr.

Hva er etter-anfallbølger?

Mange får jo også utslag på eeg (i form av epileptisk akvitet) uten å være påvirket av det irl, og uten å ha anfall. Men det er jo viktig å utelukke andre årsaker til opplevelsene dine!

Ville absolutt bedt om søvndeprivert eeg og mr.

Ok. Kan mente det var sånne hjernebølger som kommer rett etter et anfall. Jeg hadde episoder når jeg var liten unge at jeg dalt bort og hadde da et svart hull i hukommelsen fra det falle bort øyeblikket. Jeg pleide bare å stirre når jeg fikk disse hukommelsestapene. Men nå har jeg vokst fra disse abcancene, og jeg hadde vokst det av meg i tenårene for da sluttet jeg på orfiril retard. Kan epilepsi medisin vare i hjernen mange år etter epilepsi pilleslutt?

Ok. Kan mente det var sånne hjernebølger som kommer rett etter et anfall. Jeg hadde episoder når jeg var liten unge at jeg dalt bort og hadde da et svart hull i hukommelsen fra det falle bort øyeblikket. Jeg pleide bare å stirre når jeg fikk disse hukommelsestapene. Men nå har jeg vokst fra disse abcancene, og jeg hadde vokst det av meg i tenårene for da sluttet jeg på orfiril retard. Kan epilepsi medisin vare i hjernen mange år etter epilepsi pilleslutt?

Tyder ikke sånne hjernebølger på at du har anfall altså?

Orfiril retard, for et navn da huff. :fnise:

Jeg vet ikke om slike medisiner kan påvirke hjernen senere, måtte være om de ble lagret i hjernebarken det da. (som for eksempel lsd kan). Syns mer det høres ut som du fortsatt har en eller annen form for aktivitet. Opplever du at du detter ut er det hvertfall tekn på at du fortsatt opplever absenser.

Men du vet, en viss mengde epileptisk aktivitet er normalt i befolkningen. Det er ikke før det blir plagsomt eller påvirker hjernen du bør behandles for det. Nattlige anfall er antakelig ikke noe du bør leve med uten å prøve å bli kvitt dem med medisiner (anfall er jo en påkjenning på hjernen). Så du bør absolutt få fastlegen til å gi deg en henvisning til nevrolog!

Annonse

Nr. 4 virker på meg for å være hypnagoge hallusinasjoner, forekommer når man er på vei til å sovne. Mange opplever det i løpet av livet, så det betyr ikke nødvendigvis at det er noe galt. Hvis det skjer hyppig og plager deg, kan du nevne det for fastlegen og evt. få en søvnutredning dersom søvnen forøvrig er dårlig eller du er mye trøtt på dagtid.

De andre tingene (1-3) som du nevner kan være så mangt. Det blir fort skremmende å begynne å google symptomer, jeg ville ikke gjort det. Hvis det er noe epilepsirelatert, tenker jeg muligens enkle fokale anfall (rykninger i en finger f.eks.). Men dette er du nødt til å snakke med en lege om, vi kan ikke gi deg noen diagnose.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...