Gå til innhold

Hvor bosette seg i Fredrikstad?

ejlisothilie

Anbefalte innlegg

Hei!

Mannen min og jeg må flytte til Fredrikstad pga jobbsituasjon. Ingen av oss har noe som helst forhold til Fredrikstad, så vi lurer derfor på hvor i alle dager vi skal begynne å lete etter sted å bo.

Så: Hvor ser man når man vil bo relativt sentralt mtp togstasjon og sentrum?

Det går helt fint at det ikke er sentrum, men vi vil bo sånn at vi bare kan ta buss inn til sentrum i 10-15 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fotballflue

Gressvik, Sellebakk, kråkerøy, lisleby, Rolvsøy. Fra disse stedene er det relativt lett å komme seg raskt inn til sentrum med buss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrikstad er ikke så stor, så du kommer til sentrum på 10-15 min nesten uansett hvor du bor. Det er verre at busstilbudet ikke er bra. Ønsker dere å bo i leilighet, rekkehus eller enebolig? Har dere barn?

Anonymous poster hash: f877a...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du ved Kongsten og Gamlebyen kan dere også ta ferga over til Cicignon/jernbanestasjon nesten hele døgnet. Det er leiligheter og flotte eneboliger på Cicignon. Cicignon ligger mellom sentrum og gamlebyen, og jernbanestasjon ligger også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du ved Kongsten og Gamlebyen kan dere også ta ferga over til Cicignon/jernbanestasjon nesten hele døgnet. Det er leiligheter og flotte eneboliger på Cicignon. Cicignon ligger mellom sentrum og gamlebyen, og jernbanestasjon ligger også der.

Og på plussiden så er ferja gratis :)

Ferja går også fra Gressvik, og Lisleby, men jeg vet ikke hvor hyppig.

Hvis dere bosetter dere på f.eks Rolvsøy kan dere ta Glommaringen som går kontinuerlig (hvert 8 min)

Det vil også komme en bomring rundt byen i 2017, det er greit å være oppmerksom på hvis dere vil bo innenfor bomringen.

Østsiden, Kongsten og Rolvsøy er fine plasser synes jeg :)

Velkommen til Fredrikstad!

:velkommen:

Anonymous poster hash: 66ed3...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, tusen takk for svar!

Vi har ingen barn og vi har ikke planer om noen de neste par-tre årene heller. Vi ønsker oss primært leilighet eller rekkehus uten så mye hage.

Fredrikstad er ikke så stor, så du kommer til sentrum på 10-15 min nesten uansett hvor du bor. Det er verre at busstilbudet ikke er bra. Ønsker dere å bo i leilighet, rekkehus eller enebolig? Har dere barn?

Hva vil "ikke bra" si da? Buss hver halvtime? Time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi anbefale sentrum også jeg, det finnes mange fine områder med små gamle trehus. Bydalen, Holmen, Seiersten, Apenesfjellet er noen eksempler. Gangavstand til "alt", uten å tenke på busstider i det hele tatt. Koselige gater og gamle sjarmerende bygg. Og bittesmå tomter så du kan få en hageflekk helt uten å trenge gressklipper. Selv bor vi på en tomt på 207 kvm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha tilgang til toget og avhengig av buss: kjøp/lei langs glommaringen (bussruten). Bussrutene ellers er en vits. Alltid forsinket (bokstavelig talt) og aldri i takt med når toget går eller kommer.

Angående hårete nabolag med mange umøblerte hjem: Gressvik og Lisleby. I og med at dere velger å flytte pga jobb så antar jeg dere tilhører middelklassen og oppover. De to nevnte stedene er ikke for dere. De er for de som ikke passer så godt inn i samfunnet (for å si det på en pen måte).

Anonymous poster hash: f0253...68d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dere jobbe i sentrum? Anonymous poster hash: 7c408...4c1

Mannen min skal jobbe midt i sentrum, jeg skal pendle litt til Oslo frem til jeg finner noe nærmere.

Skal du ha tilgang til toget og avhengig av buss: kjøp/lei langs glommaringen (bussruten). Bussrutene ellers er en vits. Alltid forsinket (bokstavelig talt) og aldri i takt med når toget går eller kommer. Angående hårete nabolag med mange umøblerte hjem: Gressvik og Lisleby. I og med at dere velger å flytte pga jobb så antar jeg dere tilhører middelklassen og oppover. De to nevnte stedene er ikke for dere. De er for de som ikke passer så godt inn i samfunnet (for å si det på en pen måte). Anonymous poster hash: f0253...68d

Haha, takk for tips! Greit å vite i finn.no-jungelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi anbefale sentrum også jeg, det finnes mange fine områder med små gamle trehus. Bydalen, Holmen, Seiersten, Apenesfjellet er noen eksempler. Gangavstand til "alt", uten å tenke på busstider i det hele tatt. Koselige gater og gamle sjarmerende bygg. Og bittesmå tomter så du kan få en hageflekk helt uten å trenge gressklipper. Selv bor vi på en tomt på 207 kvm :)

Ah, lettstelte hager i sentrum kan jeg like!

Men hvor i alle dager går Glommaringen, da?!

Endret av ejlisothilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, tusen takk for svar!

Vi har ingen barn og vi har ikke planer om noen de neste par-tre årene heller. Vi ønsker oss primært leilighet eller rekkehus uten så mye hage.

Hva vil "ikke bra" si da? Buss hver halvtime? Time?

Det varierer. Glommaringen går hvert 8. minutt, noe som er bra, men flere steder går bussen en gang i timen eller sjeldnere. Skal vi reise med buss etter 17 må vi gå ti-femten min til et annet busstopp hvor en annen rute går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du pendle med tog anbefaler jeg Cicignon eller Kongsten/gamlebyen. Gamlebyferga tar ett minutt og går hvert kvarter fra 5:30-24:00 + kontinuerlig i rushtida.

Glommaringen går mellom Fredrikstad og Sarpsborg sentrum. Den går i en ring og trafikkerer begge sider av Glomma hhv. Rv109 og Rv111.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle svar!

Hvordan er det med pendlerparkering ved togstasjonen? Blir den fort full? Hva med i helgene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...