Gå til innhold

Pass av hund eller katt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man passer katter er det ofte akseptert at katten er i hjemmet mens en nabo eller venn drar innom noen ganger om dagen for å slippe katten ut og inn, gi mat og litt kos, og ellers passer på at katten har det bra.

Er dette en like akseptert løsning for hunder?

Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg mener at hunden har det best når hundepasser enten bor i hundens hjem, eller at hunden er hos hundepasser, men jeg har ingen gode argumenter for hvorfor, annet enn at hunder gjerne er mer sosiale enn katter.

Mange er uenige med meg, og mener at det som er beskrevet over er like greit for hunder som for katter.

De mener at så lenge hunden får gått tur, blir luftet et par-tre ganger om dagen utenom tur, får mat og omsorg, vil den klare seg godt alene resten av tiden.

Anonymous poster hash: a363d...ba3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katter er mye mer selvstendige dyr, de klarer seg bedre alene enn hunder, som gjerne vil ha noen rundt seg hle tiden.. Helt enig med deg :)

Anonymous poster hash: 83cac...ba9

Skrevet (endret)

Enig med deg.

Når det er sagt har jeg reist fra min pus fra fredag til søndag en gang med tilsyn en gang om dagen. Det skjer ikke igjen, hun var helt fra seg når vi kom hjem. Superkosen i mange dager.

Kommer veldig an på kattens personlighet.

Endret av Tvist
Skrevet (endret)

Naboen dro bort en helg og lot vinduet stå oppe så katten kunne gå ut og inn. Dokasse inne og jeg fikk penger for å gå innom på lørdagen og fylle på mat og vann, og litt kos da. :) Helt greit.

Med en hund kan du ikke gjøre det samme. En hund må luftes flere ganger om dagen og kan ikke aktivisere seg selv inne.

Jeg er enig med deg angående hundepass. En hund er mye mer sosial enn en katt og vil ikke trives alene hjemme en helg, tross for 3-4 turer i løpet av dagen av en hundepasser som kommer innom. Har aldri hørt om noen som har gjort det slik faktisk, og håper det er sjeldent. Min hund bor alltid hos hundepasseren når det trengs.

Endret av Howl
Skrevet

Jeg har bare sett folk som ikke har hund si sånne ting. Jeg håper ikke det er vanlig tankegang hos hundeeiere!

Men når det gjelder katter, så kom jo mattilsynet med noen strengere rettningslinjer om dyrehold nå nylig. Mulig de sa noe om hvor lenge katter kan være alene uten ordentlig pass? Kanskje noen av katteguruene her inne kan si noe om det?

Samfunnet endres hele tiden, også når det gjelder dyrehold. Det er ikke så lenge siden det ble forbudt å kupere haler og ører på hunder i Norge, men i dag så er det en forkastelig tanke for de fleste. Og for 15 år siden var det helt vanlig å få høre at man bare måtte ta valpene litt hardt (ta den i ører og nakke og legge den i bakken), spesielt på viljesterke raser. I dag regnes dette som vold mot dyr. De som ikke har dyr selv og ikke følger med i tiden, kan ha noen ganske utdaterte tanker om hva som er ok måte å behandle dyr på.

• Liker 1
Skrevet

Det er godt å se at flere er enige med meg, og det er flere hundeeiere som har gitt uttrykk for at de synes dette er greit.

Jeg hørte om ett tilfelle forrige uke, og et par andre tilfeller i julen, der hundeeier har reist bort, og latt naboer passe hundene på måten som beskrevet over.

Jeg tviler ikke på at naboene passer godt på dyrene, men jeg synes hunden blir alene i alt for mange timer i døgnet.

Anonymous poster hash: a363d...ba3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...