Gå til innhold

Burde jeg gå ned litt før graviditet, eller bare være som jeg er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 167 cm og veier 81 kg. Jeg synes jeg ser ganske slank ut. Jeg har ikke mye som "disser" om dere skjønner. Jeg spiser helt vanlig og kun godterier på lørdag. Har egentlig ikke tenk så mye over vekten min , før vi her en dag diskuterte eventuellt graviditet. Samboeren min mente jeg burde gå ned endel i vekt før jeg ble gravid. Jeg ble ganske så irritert på han , han vet jeg ikke spiser masse og jeg er ganske så aktiv. Sykler til og fra jobb. Jeg har lagt på meg litt i jula , men har ligget på 77-80 kg i mange år. Jeg veier mer enn han , men han er veldig slannk og høy. Han har alltid sagt at han liker kroppen min og at jeg ikke ser så "tung" ut . Nå virket det ikke sånn. Han sa rett ut at jeg burde gjøre noe med vekta mi før jeg ble gravid, hvis ikke vile det rett og slett bli helseskadelig for meg. Har han rett? Jeg legger fort på meg. La på meg sikkert 4kg på en uke i jula,men da koste vi oss med god mat. Ikke så mye, for han la ikke på seg noe. Jeg ser veldig mørkt på å begynne å gå ned i vekt, for jeg er ganske sunn fra før. Jeg har nok lav forbrenning. Jeg er ikke noe pløsete, men ganske stram føler jeg selv. Har fått litt mage etter at jeg la på meg i jula, men ikke så mye.

Anonymous poster hash: 3e2d6...18b
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Du er ovevervektig har en BMI på over 29. Det er mye risikoer for overvektige som blir gravide, ikke bare for når det kommer til svangerskapsforgiftning, men også større mulighet for at babyen dør i magen din eller etter fødsel.

Anbefaler deg sterkt å gå ned til nærmest mulig normalvekt før en graviditet fot å unngå unødvendige komplikasjoner og hjertesorg.

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/-gravid-fedme-like-stor-risikofaktor-som-royking/

Endret av Runforit
  • Liker 6
Skrevet

Må føles sårt å få en sånn beskjed fra mannen sin, håper du greier å håndtere den uten å bli deppa. Men ja, han har jo rett i at du bør gå ned.

Jeg la for øvrig på meg 20 kg i graviditeten, og det er ikke helt uvanlig. En enorm belastning på kroppen hvis du allerede har for mye å drasse på. Du ønsker vel å kunne gå opp ei trapp uten å føle at du kommer til å dø av surstoffmangel, og du vil virkelig ikke ha bekkenløsning som du kanskje aldri helt blir kvitt. Etter fødsel skal du ha energi til å ta vare på babyen, og da bør du være i god form! Det er også lettere å i det hele tatt greie å bli gravid når man er normalvektig.

Kanskje du skal prøve å snu hele greia til noe positivt?

• Liker 4
Skrevet

Vanskelig å si.. Men du er jo ikke farlig overvektig i det hele tatt. Jeg veide 82 da jeg ble gravid, da jeg hadde født veide jeg 72 kg. For noen vil en graviditet gagne kroppen, andre ikke. Om du er sunn og ikke dytter i deg alt mulig "fordi du er gravid " så er det ingen fare for deg å bli gravid med den vekten.

Samboeren din har ikke peiling...

Anonymous poster hash: a376b...fac

Gjest Sitrondrops
Skrevet

Jeg ville prøvd å gått ned så mye som mulig i vekt. Vekten din og hva du spiser i svangerskapet kan faktisk påvirke dine potensielle barnebarn i fosterstadiet ifølge noen ernæringsfysiologer. Hvor sant det er er en annen sak, men fortsett med de gode vanene og se om du kan kutte bittelitt ned på kaloriene du inntar hver dag.

Skrevet

Vanskelig å si.. Men du er jo ikke farlig overvektig i det hele tatt. Jeg veide 82 da jeg ble gravid, da jeg hadde født veide jeg 72 kg. For noen vil en graviditet gagne kroppen, andre ikke. Om du er sunn og ikke dytter i deg alt mulig "fordi du er gravid " så er det ingen fare for deg å bli gravid med den vekten.

Samboeren din har ikke peiling... Anonymous poster hash: a376b...fac

Hvor mange tror du opplever å veie 10 kg mindre etter fødsel enn før graviditeten? Man må jo ta høyde for at man vil legge på seg minst 12-15 kg, og det tar tid tid å gå ned igjen etterpå. Så jeg ville nok sørget for et bedre utgangspunkt enn ts har nå.

Mistenker at mannen hennes så en anledning til å formidle at han skulle ønske hun tok bedre vare på seg selv, at det kanskje ikke bare handler om graviditeten.

• Liker 3
Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Samboeren din har ikke peiling... Anonymous poster hash: a376b...fac

Hva er din høyde? En vekt på 82 uten høyde sier ikke noe om deg. TS er bare 167 og BMI på 29 er overvektig og rett før hun bikker over på fedme. Når en vet hva helserisikoer en utsetter seg selv og sitt ufødte barn for så er det egoistisk og idiotisk å ikke ta forhåndsregler.

En ting er om en har blitt gravid og er overvektig. Da må en ta problemene der og da. Men når du bevisst planlegger å bli gravid så bør en som et oppegående menneske legge til rette for en ukomplisert graviditet.

Endret av Runforit
  • Liker 4
Skrevet

Du burde virkelig gå ned litt før du får barn :) Sier ikke det for å være slem, men du er jo overvektig og det burde ikke straffe barnet. Det vil også bli mye lettere og bli gravid om du blir en del kilo lettere.

Anonymous poster hash: 60157...284
Skrevet

Vel, jeg er like høy som deg og veier 30 kg mindre enn deg.. Jeg mener ikke at du burde ha samme vekt, selv om jeg er sunn, men du hadde bare hatt godt av å miste 20 kg. Du er overvektig.

Anonymous poster hash: 5f513...28a
Skrevet

Jeg ville bare påpeke at mannen din fint kan like kroppen din samtidig som han mener at det er en god ide å gå ned litt før en graviditet.

At han liker deg er jo hans personlige preferanse, overvekt og svangerskap er et helsemessig spørsmål.

En graviditet kan være tungt i seg selv, og de 10-15 kiloene ekstra som mange legger på seg gjør det ikke noe bedre. Så har du muligheten så gå ned i vekt før du blir gravid.

Anonymous poster hash: afcb7...371
  • Liker 2
Skrevet

Jeg hadde høyere bmi enn deg før jeg ble gravid, og graviditeten min ble betraktet som en "risikograviditet" pga vekten. Jeg kom meg igjennom det uten å legge betraktelig på meg, og jeg hadde en drømmefødsel. Folk krisemaksimerer ofte, og har en tendens til å dømme de som har litt høy bmi.Skulle jeg derimot ønske å bli gravid igjen i fremtiden, kommer jeg nok til å slanke meg først. Det var veldig slitsomt å være gravid, og jeg kan tenke meg at det er lettere dersom man er i litt bedre form i utgangspunktet.

Anonymous poster hash: adc1d...fed
Skrevet

Snakk med en fagperson dvs. din fastlege.

Skrevet

Hva er din høyde? En vekt på 82 uten høyde sier ikke noe om deg. TS er bare 167 og BMI på 29 er overvektig og rett før hun bikker over på fedme. Når en vet hva helserisikoer en utsetter seg selv og sitt ufødte barn for så er det egoistisk og idiotisk å ikke ta forhåndsregler.

En ting er om en har blitt gravid og er overvektig. Da må en ta problemene der og da. Men når du bevisst planlegger å bli gravid så bør en som et oppegående menneske legge til rette for en ukomplisert graviditet.

Jeg er like høy. Trodde jeg hadde skrevet det.

Men hverken lege, helsesøster eller jordmor reagerte på vekten min i det hele tatt. Jeg levde sunt og har mesteparten av overvekten på puppene mine. Så jeg så ikke overvektig ut på resten av kroppen. Jeg hadde absolutt ingen helseplager under svangerskapet utenom vanlig svangerskapskvalme og hadde en problemfri fødsel.

Nå skal det sies at jeg er stor av meg, eller bred over hofter og skuldre, mye muskler i lår og armer så jeg ser ikke feit ut.

Uansett, tror heller ts skal snakke med en helsesøster og ta blodprøver om hun er usikker.

Anonymous poster hash: a376b...fac

Skrevet

Jeg er like høy. Trodde jeg hadde skrevet det.

...Nå skal det sies at jeg er stor av meg, eller bred over hofter og skuldre, mye muskler i lår og armer så jeg ser ikke feit ut.

Uansett, tror heller ts skal snakke med en helsesøster og ta blodprøver om hun er usikker. Anonymous poster hash: a376b...fac

Akkurat. Bmi er jo en veldig dårlig indikator på hvordan det egentlig står til med skrotten, og personer med samme bmi har gjerne vidt forskjellig sammensetning, utseende og fettprosent. Selv er jeg smal over det hele, så det er naturlig at jeg har mye lavere vekt enn mange andre med samme høyde, selv om de kanskje er like godt trent som meg.

Da har jeg mer tillit til partnerens vurdering av at det kanskje er lurt å gå ned litt.

Skrevet

Jeg hadde nok gått ned i vekt. Her har jeg 2 svangerskap bak meg.

I det første startet jeg på 60 kg, gikk ned 12 i starten grunnet ekstrem svangerskapskvalme, så rett før fødselen veide jeg 80 kg, og jeg hadde da levd på fisk, frukt og grønnsaker. La ekstremt lett på meg. 2 uker etter fødselen veide jeg 59 kg. Så alt forsvant fort. Jeg hadde både mye fostervann, stor baby og stor morkake.

Andre svangerskap startet jeg på 65 kg, slet med kvalme, her måtte jeg spise veldig ofte for å ikke kaste opp. Og var veldig begrenset hva jeg klarte å spise og drikke uten å kaste opp. Så da jeg skulle føde veide jeg 95 kg, og etter fødselen veide jeg 90 kg. 25 kg mer enn ved start. Hva om du legger på deg så mye. Det er jo ikke positivt å være så overvektig. Jeg gikk ned 32 kg på 1 år etter den fødselen. Og jeg har fått påvist lav forbrenning, men man kan fortsatt gå ned i vekt, det krever bare litt mer arbeid. Men jeg spiste meg mett hver dag, måtte bare spise annerledes.

Anonymous poster hash: 9b43c...d5d
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...