Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Oslo kommune godkjenner kjøp av leilighet til 2.300 000 millioner"

Betyr dette at jeg maksimalt kan kjøpe leilighet til 2,3? Hva skjer om foreldrene mine frigir 100.000 i forskudd på arv? Vil summen min fortsatt ligge på 2,3, men at lånet reduseres til 1,8 istedenfor 1,9? :vetikke:

Anonymous poster hash: 89d6f...527
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er det bare kommunen som kan svare deg på.

Anonymous poster hash: f46c3...91f

• Liker 1
Skrevet

Vil tro at det er 2,3 uansett, men spør kommunen for sikkerhetsskyld.

• Liker 1
Skrevet

I Bergen er startlånet på maks 2 millioner, men en kan kjøpe leilighet på opp til 2,5 om en har egenkapital eller får lån utenom.

Skrevet

Det betyr at du kan kjøpe en bolig med totalpris, kjøpesum+fellesgjeld til 2,3 mill. Om du får penger andre steder fra så trekkes dette fra på summen du får tildelt, eller du kan få beskjed om at hele startlånet trekkes tilbake.

Anonymous poster hash: 65791...132

Skrevet

Et startlån gis til de som vanskelig kan fremskaffe egenkapital. Du får altså lånt 100% av kjøpesum. Muligens også lån til omkostninger.

Dersom du skulle finne en ekstra egenkapital på 100k, så vil det være sannsynlig at kommunen legger til grunn at de dermed slipper å fullfinansiere, og å ta risiko utover det som egentlig er nødvendig, om du kan stille 100' selv. Derfor ville jeg tro at du da fremdeles kan kjøpe en leilighet til 2.3 mill, men med et lån på 2.2. Evnt. betale omkostninger selv av de ekstra 100' du har skaffet.

Jeg ville ringt kontaktpersonen i Oslo kommune å rådført meg, slik at du ikke automatisk tenker 2.4 millioner.

Du er heldig som har fått et startlån, ikke mange som får låne 100% til kjøp av bolig.

Men har du ikke fått låne 80% av en bank, og så fullfinansierer Oslo kommune toppen, altså de siste 20%? Eller vil hele lånet fremskaffes av kommunen?

Anonymous poster hash: 8a363...450
  • Liker 2
Gjest tuppesjura
Skrevet

hadde det vært i min kommune kunne du brukt egne midler i tillegg.

Skrevet

Jeg ser at det er litt variasjoner på dette, så det beste er jo å ringe boligkontoret i min bydel.

Jeg har boligtilskudd på 200.000 og egenkapital på 200.000. Lånet mitt hos Oslo Kommune, som jeg har fått, er derfor på 1.900.000. Jeg er i en situasjon at jeg får ikke lån i vanlig bank.

Skrevet

Jeg ser at det er litt variasjoner på dette, så det beste er jo å ringe boligkontoret i min bydel.

Jeg har boligtilskudd på 200.000 og egenkapital på 200.000. Lånet mitt hos Oslo Kommune, som jeg har fått, er derfor på 1.900.000. Jeg er i en situasjon at jeg får ikke lån i vanlig bank.

Hilsen TS

Skrevet (endret)

Hei trådstarter.

Jeg har noen spørsmål, håper de ikke er for personlige.

Er den situasjonen der du ikke kan få lån i vanlig bank kun pga økonomi, eller er det noe annet?

Når sendte du inn den første søknaden om startlån? Fikk du det med engang?

Er det en bestemt bydel du må kjøpe i? altså den bydelen som behandler søknaden din?

Er du kun 1 person som har fått den størrelsen lån, eller er dere flere?

Oppdatter oss gjerne på saken din

=)

Endret av RitaD
Skrevet

Hei trådstarter.

Jeg har noen spørsmål, håper de ikke er for personlige.

Er den situasjonen der du ikke kan få lån i vanlig bank kun pga økonomi, eller er det noe annet?

Alene med barn og har ikke voldsomt med inntekt

Når sendte du inn den første søknaden om startlån? Fikk du det med engang?

Jeg fikk tilslag med en gang ja, men måtte sende inn dokumentasjon så tok litt tid

Er det en bestemt bydel du må kjøpe i? altså den bydelen som behandler søknaden din?

Kan kjøpe i alle, men jeg har sosiale grunner som tvinger meg til å bli i denne bydelen som behandlet søknaden.

Er du kun 1 person som har fått den størrelsen lån, eller er dere flere?

Jeg er en person som skal betjene dette lånet, ja. Jeg syns 1,9 er en svimlende sum

Oppdatter oss gjerne på saken din

=)

Skrevet

Dæven, må også skaffe meg startlån en gang... Har 100 k i egenkapital. Trenger ca 1.5-2 mil. Har jeg sjans??? Sparer ca 50 k i året...

Skrevet

Kan man få startlån dersom man har bet.anm? Og derfor ikke får lån i vanlig bank?

Anonymous poster hash: f721b...086

Skrevet

Dæven, må også skaffe meg startlån en gang... Har 100 k i egenkapital. Trenger ca 1.5-2 mil. Har jeg sjans??? Sparer ca 50 k i året...

Har du fast jobb og lav inntekt?

Skrevet (endret)

Har du fast jobb og lav inntekt?

Jeg er ufør, så det er en fast inntekt. Har 13 k i mnd kanskje 14 neste år... Hva tror du??? :)

Endret av Cowboy Lotte
Skrevet

Jeg er ufør, så det er en fast inntekt. Har 13 k i mnd kanskje 14 neste år... Hva tror du??? :)

Jeg har 23.000, og fikk 1,9 med det så aner ikke hva jeg skal si eller tro. Jeg trodde aldri jeg skulle få 1.9. Inntekten din er jo varig da, så sånn sett er det bra. :)

TS

Skrevet

Jeg har 23.000, og fikk 1,9 med det så aner ikke hva jeg skal si eller tro. Jeg trodde aldri jeg skulle få 1.9. Inntekten din er jo varig da, så sånn sett er det bra. :)

TS

Hehe takk :) Skal nok sikkert klare å få det om jeg sparer masse mer i egenandel :)

Skrevet

Hehe takk :) Skal nok sikkert klare å få det om jeg sparer masse mer i egenandel :)

Å vise at du kan spare med lav inntekt, det er positivt og det ser de.

TS.

• 2 uker senere...
Skrevet

Kan man få startlån dersom man har bet.anm? Og derfor ikke får lån i vanlig bank?

Anonymous poster hash: f721b...086

Ja, er du økonomisk vanskligstilt så kan man få startlån. Dvs under gjeldsordning, eller betalingsanmerkninger du betaler ned på. (Må ha orden i dette)

Anonymous poster hash: ee9b2...d32

Skrevet

Haha! Der var den gode, gamle tråden min. Jeg var i min første budrunde fredag, vant og venter nå på forkjøpsretten skal gå ut.

Arven min ble frigitt og satt som egenkapital uten at lånet mitt eller boligtilskuddet ble redusert, så fant svar på det.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...