Gå til innhold

Fruktsalat

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv
Skrevet

Jeg skal lage fruktsalat... Kan noen gi meg en oppskrift? :tunge1:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker ofte

melon

kiwi

fersk ananas

jordbær (om det er sesong for det, men det er det jo nå! :-) )

pakistansk mango

*sluuurp*

Jeg personlig er ikke så glad i epler, druer, pærer og sånt i fruktsalat, syns det er bedre med litt mer eksotiske frukter.

Skrevet

Jeg bruker ikkeno saus jeg, bare lar det stå et par timer så smakene får "satt seg", og da er det masse god fruktsaft i bunnen som jeg heller over frukten.

Skrevet

Hvis du skal lage litt "fin" fruktsalat, så er det fint å bruke enten en uthulet honningmelon eller ananas som skål (del i 2 på langs).

Om du må ha saus, så passer det vel kanskje best med vaniljesaus. Men det er bedre med is synes jeg.

Gjest Lilleulv
Skrevet

oki, is eller vaniljesaus... skal tenkte litt på det :)

Men kan jeg ha litt krem oxo? :tunge1:

Skrevet

Krem kan du ha også, ja.

Men jeg synes ikke at det er noe godt med krem.. i tilfelle du hadde tenkt å invitere meg på fruktsalat :sjarmor:

Skrevet

Kersam med vanilje er godt til fruktsalat + lite kcal. :kul:

Gjest Lilleulv
Skrevet
Krem kan du ha også, ja.

Men jeg synes ikke at det er noe godt med krem.. i tilfelle du hadde tenkt å invitere meg på fruktsalat :sjarmor:

Vaniljekrem da?? :)

Skrevet

Vi pleier alltid å bruke hytteost (cottage cheese) til fruktsalat. Det er ørlitegrann salt og gir god kontrast til søt frukt, kjempegodt! Sunt er det også.

Oppi fruktsalaten tar vi det som er i huset, finnes vel knapt frukt som ikke egner seg til fruktsalat..? Klassikeren er jo eple, appelsin og banan, men nå om dagene er det jo utrolig mye snadder å få tak i i butikkene.

Skrevet

Den mest fantasiske fruktsalaten jeg har smakt hadde kiwi, jordbær og druer (husker ikke om det var mer!) og det hele var rørt inn i hjemmelagd vaniljekrem. Sånn som er lagd på ekte vanilje (med vaniljekorn) og der kremen ikke er altfor stivpisket.

Utrolig deilig! :sikle:

Gjest GreenSky
Skrevet

Hvis du vil ha saus på, kan du helle sitruslikør og sukker over.

Skrevet

Jeg lager ofte melonsalat

med alle sorter melon som det er å oppdrive i butikken - minst 3-4 forskjellige (og du må ha med vannmelon) ... lag alt som runde kuler og ha i hasselnøtter. La det stå kaldt en stund før servering.

Om du ønsker det litt søtere - kan du helle over litt sukkerlake (kok opp 1-2 ss vann med 1 ss sukker)

En helt annen nydelig dessert er frisk ananas (tykke skiver) - som dynkes i portvin .. det er bare :sikle:

Skrevet

Aromatisk fruktsalat (6 pers.)

3 ss sukker

1,5 dl vann

1 kanelstang

4 knuste kardemommefrø

1 nellikspiker

saften av 1 appelsin

saften av 1 sitron

½ honningmelon

en stor bit vannmelon

2 modne guavaer

3 modne nectariner

ca 18 jordbær

litt ristet revet kokos til pynt

avsilt gresk yoghurt til servering

Bland sukker, vann, kanelstang, kardemomme og nellik i en kjele og kok opp. La småkoke 2 minutter og ta av varmen. Tilsett sitrus-safter og la avkjøles. Del guava i to, skrap ut frøene og sjær kjøttet i skiver, resten av fruktene deles også i skiver. Fordel frukten på serveringstallerkener. Sil sirupen og hell den over. Dryss kokos på og server med yoghurt.

Skrevet

-Grønne epler i terninger

-Halve moreller

-Mandarinfileeter (eller appelsin)

-Mye honningmelon i små biter

Strø over med tørket frukt.. som f.eks rosiner, tørket ananas eller papaya

Skrevet

Hakkede (hassel-)nøtter er kjempegodt i fruktsalat forresten. OG rosiner.

Dessuten ser det kjempefint ut med f.eks stjernefrukt i slike salater.

Min favoritt for tiden er kiwi, banan, nektariner, appelsin og honningmelon. Pass på at det ikke blir BARE "tørre" frukter eller BARE saftige frukter. Det er best om det er like store deler av disse synes jeg.

Skrevet

Kutt opp den frukten du liker best og legg i bolle.

Kok sukkerlake - 1,5 dl vann til 150 gr sukker tenker jeg er passe, doble til den er så "stor" som du trenger.

I det fruktsalaten skal serveres blander du en liten flaske rød(!) brus med sukkelaken og heller over. DET er godt det!

Skrevet

Her er oppskrift på Melonsalat med kardemomme:

(4 p)

1 honningmelon

1 båt vannmelon

2 fersken

noen druer

2 dl frisk presset appelsinjuice

2 ss flytende honning

1 krm kardemomme

Skjær meloner i biter, eller lag kuler med et pariserjern. Del ferskenen i to og kutt fruktkjøttet i passende biter. Del druene i to og fjern druesteinene.

Rør sammen appelsinjuice. Honning og kardemomme.

Drypp dette over frukten, og la det hele stå å kose seg en times tid før servering.

Is eller pisket krem smaker nydelig til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...