Gå til innhold

Forvalte pengene mine best mulig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg var ferdig utdannet sykepleier juni 2014 og har nå 100 % fast jobb, en del av stillingen min er nattevakter, og tjener derfor ganske ok. Har fra tidligere hatt en "historie" med å bruke mye penger på undøvendige kjøp som klær, mat ol jeg ikke hadde trengt å kjøpe. Nå som jeg er ferdig ønsker jeg å spare penger, først og fremst til egenkapital/bolig, men har også lyst å reise og oppleve ting (har utrolig nok en del turnusfri pga nattevaktene).

Jeg skal snart begynne med å betale ned studielånet mitt, noe som vil ligge på omtrent 1500 kr i mnd, i tillegg har jeg satt meg som mål å spare 85000 kr iløpet av 2015, (Bsu, bsu 2, og litt til). Ut over dette har jeg jo som de fleste andre en del faste utgifter som husleie, bil, mat, treningssenter, telefon ol på omtrent 15000 i mnd.

Noen som har gode tips til hvordan jeg på best måte kan plassere det som eventuelt blir til overs etter alt dette? Jeg er helt blank, vet svært lite om "bank-greier"...

Anonymous poster hash: a9e09...66e
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det første du bør spare opp til er en bufferkonto, noen kaller det krisekonto. Det er penger som bør stå på en egen høyrentekonto og kun skal brukes ved kriser. F.eks hvis vaskemaskinen og komfyren går i stykker samme måneden som du får en stor tannlegeregning. En bufferkonto kan redde deg fra ubehagelige situasjoner og dyre forbrukslån eller kredittkort. Hvis du må bruke fra den bør du fylle den opp igjen så fort som mulig. Bør være tilsvarende 2-3 måneders kostnader.

For å få oversikt over hva du bruker og hvordan du kan spare bør du finne frem et ark og skrive ned alle utgifter du har hver måned. Husleie, mat, moro, studielån, telefon, transport, treningssenter osv. Lag så en liste med utgifter og regninger som er sjeldnere. Forsikringer, årsavgift på bilen, bilreparasjoner/service, klær, sminke, julegaver, sommerferie, tannlege, frisør osv. Finn ut hvor mye hver av disse er pr år. Del dette på 12 og legg til de månedlige utgiftene du har så ser du hva du bruker hver måned. Det som blir igjen fra lønnen er det du kan spare. Dette sparebeløpet bør du overføre til sparing med en gang du får lønn, gjerne automatisk, slik at du aldri ser disse pengene og ikke er fristet til å bruke av de.

Det virker som om du ønsker å spare til ting som kommer om ikke så altfor lenge, som reise og egenkapital til bolig? Hvis det stemmer bør du ikke binde opp pengene i langsiktige investeringer som f.eks. fond eller aksjer. Fyll opp BSU, BSU2 og andre boligspareordninger med høy rente. Resten (hvis det er noe) på en høyrentekonto/sparekonto.

Bruk https://www.finansportalen.no for å finne de bankene som har høyest rente på de forskjellige typene kontoer og bruk de. Du behøver ikke ha samme bank til både BSU og vanlig sparekonto så ha gjerne mer enn en bank. Sjekk jevnlig om noen andre er blitt bedre og bytt evt. bank. Hvis du er medlem i en fagforening sjekk om de har gode avtaler, det har de ofte.

Andre sparetips: Sjekk hva du betaler i forsikring, og se om du kan få billigere via fagforening og sjekk finansportalen. Sjekk også om du kan få lavere priser på andre utgifter som telefon, strøm, internett osv.

Endret av Silveri
Skrevet

TS her.

Tusen takk for flere gode tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...