Gå til innhold

I Origins - verste film ever

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.imdb.com/title/tt2884206/?ref_=nv_sr_1

"A molecular biologist and his laboratory partner uncover evidence that may fundamentally change society as we know it."

Spoileralert:

I Origins handler om en forsker som forsøker å finne den evolusjonsmessige linken mellom en organisme uten øyesans frem til det menneskelige "perfekte" øyet. (Eller i det minste det religiøse fanatikere hevder er et perfekt skapt øye, noe som for øvrig ikke stemmer, dog). Hans møte med en dame (selvfølgelig) sår tvil om hans strenge og kjølige ateisme og vitenskap. Hun hevder det finnes et liv etter døden og har banalt enkle religiøse filosofiske øvelser for å få denne logikken frem. Etter masse dramatikk ender forskeren på en reise for å finne vitenskapelig empiri for å bevise dette livet etter døden (selvsagt damas sjel). Kjenner jeg blir sint allerede.

Hva er det med Hollywood som må lage religiøst stupide filmer? Blottet for sjarm og intelligens! Som The Book of Eli, Babel, og sist ut nå denne grufulle filmen "I Origins", eller "Eye Origins" som den spiller på, og sikkert et utall flere jeg ikke har sett eller husker. Fanatisk religiøst skvip med sjeldent tydelig beskjed: det finnes en sjel, det finnes en gud, vitenskapen skjønner bare en liten del av noe magisk. Gjeeesp! Filmen tar et gigantisk mageplask inn i en religiøse logikk som for enhver vitenskapsmann er så barnslig og retorisk at jeg får hodepine.

I filmen går Platons huleliknelse som et gjennomgangstema. "In this room there is a door, but do you know what is outside it? Can you see it?" En patetisk logikk som nærmer seg Russels tekanne-analogi. En filosofisk øvelse som ikke lar seg motbevise er faktisk ingen aha-opplevelse om våre tilsynelatende mangelfulle svar.

Det burde vært advarsler printet på filmer av denne typen slik at vi normale oppegående mennesker hadde sluppet å lide oss gjennom 140 minutter dumskap av denne typen. Jeg vet ikke hva som er verst, at jeg river meg i håret av intellektuell smerte eller det faktum at denne filmen har fått 7,3 på IMDB. For pokker, Babel vant Oscar! Hva er galt med verden...

Er det flere som har sett denne filmen? Er det mulig å like noe så banalt? Hadde det enda vært science fiction, men denne filmen er et uttrykk for noe folk der ute tror på med hud og hår. Jeg kjenner jeg blir oppgitt over menneskeheten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har sett den ja, ikke det beste jeg har sett, men heller ikke den verste. Den var helt grei.

Anonymous poster hash: 9c4fe...8e7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...