Gå til innhold

hvor mye d-vitamin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest at man kan ta 5000 et eller annet... på den boksen jeg har står det at jeg skal ta 10-20 et eller annet... (Jeg får ikke skrevet tegna på tastaturet her) Men skjønner dere hva jeg mener? Hva tilsvarer dette? Jeg leser også at man kan ta myyyye mer D-vitamin enn det som er i pillene i Norge. har noen en nettside å henvise til? som selger d-vit i høyere doser?

Takk for svar :)

Anonymous poster hash: 648bd...a2b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min lege er indremedisiner.

Beskjeden derifra er å aldri ta D vitaminer uten at legen i blodprøve har påvist for lite D vitamin.

Unntaket er tran og vanlige mulitivitaminer i anbefalt dose.

Snakk med legen din. D vitaminer er fettløselige og kan være skadelig i for leveren bl.a.

Anonymous poster hash: 34b88...bec

Skrevet

Det er litt forskjellige måter å måle D-vitaminer.

IE (Internasjonale enheter)

iu (interatinla units)

ug (får ikke lagt inn den rare u'en)

1000 IE = 100 ug

Jeg tar 25 ug som er det samme som 2500 IE eller 2500 iu. Jeg spiser mye fisk i tillegg og tar også tran innimellom. Det er såpass som skal til for min del. Og jeg har merkbar effekt av dette. Fra tidligere å plages veldig med muskelsmerter (fibromyalgi) eksem og depresjoner, har jeg ingen av disse plagene mer. Jeg våkner opp om morgenen til tross for at det er vinter og mørkt.

Har kjøpt Vitamin D Forte fra Apotek Hjärtat i Sverige.

Anonymous poster hash: 1a5c2...fcf
Skrevet

iu (interatinla units)

1000 IE = 100 ug

Jeg tar 25 ug som er det samme som 2500 IE eller 2500 iu. Jeg spiser mye fisk i tillegg og tar også tran innimellom. Det er såpass som skal til for min del. Og jeg har merkbar effekt av dette. Fra tidligere å plages veldig med muskelsmerter (fibromyalgi) eksem og depresjoner, har jeg ingen av disse plagene mer. Jeg våkner opp om morgenen til tross for at det er vinter og mørkt.

Takk! Jeg sliter med depresjoner og tenkte å prøve litt forskjellige ting, bl.a. D-vitamin. I følge det du skriver og merker forskjell av så var det ikke så store mengder jeg trodde som skulle til... da fortsetter jeg med to tabletter à 20 ug... merker du forskjell, kanskje jeg også vil det :)

Skrevet

Jeg fikk påvist D vitamin mangel og jeg tar 2 tabletter som tilsvarer 20 mikro gram og tran som gir 10 mikrogram, så i løpet av en dag får jeg hvertfall i meg 30 mikrogram. Anbefalt øvrig dose for voksne er 50 mikrogram. Inntak høyere enn dette over tid er ikke bra.

Anonymous poster hash: fe6fa...3a3

Skrevet

Jeg har hatt god nytte av å ta 30 mikrogram daglig. Slet med depresjon og nedstemthet, skjelettsmerter og daglig hodepine. Dette har pågått i flere månder, så jeg oppsøkte lege som konstaterte D vitamin mangel. Etter 2 uker med et daglig inntak på 30 mikrogram litt mer om man tegner med vitamin fra sollys og matvarer, forsvant både hodepine, nedstemthet og skjelettsmertene.

Anonymous poster hash: fe6fa...3a3

Skrevet

Ikke ta mer enn 20 mikrogram som beskrevet på boksen uten at du har påvist d-vit mangel. Overdosering på d-vitamin i form av tabletter kan gi alvorlige bivirkninger. At folk på et forum mener ting går greit betyr ikke at de gjør det, snakk med legen din!

Anonymous poster hash: 1809a...521
  • Liker 1
Skrevet

iu (interatinla units)

1000 IE = 100 ug

IE/IU = Internasjonale enheter/international units. For D-vitamin er 10 µg 400 IU. 5000 IU er altså 125µg.

Min lege er indremedisiner.

Beskjeden derifra er å aldri ta D vitaminer uten at legen i blodprøve har påvist for lite D vitamin.

Unntaket er tran og vanlige mulitivitaminer i anbefalt dose.

Snakk med legen din. D vitaminer er fettløselige og kan være skadelig i for leveren bl.a.

Anonymous poster hash: 34b88...bec

Det er ikke noe behov å ta d-vitamin hvis man ikke har for lite, men hva som er for lite er ikke opplest å vedtatt. Anbefalingene som norske myndigheter holder seg til er for å forebygge rakitt og ikke nødvendigvis andre funksjoner vitamin d har i kroppen.

Så lenge du bor i Norge og det er vinter er det absolutt trygt å ta d-vitamintilskudd selv om det ikke er fra fet fisk eller tran.

Normale sommerverdier er gjerne 120-200 nmol/l, men mange regner det ikke som mangel før man er under 50 eller 75 nmol/l.

Her står det mye om D-vitamin: http://authoritynutrition.com/vitamin-d-101/

• Liker 2
Skrevet

10-20 er vanlig og det vi gir til dem som har påvist mangel. Gjerne 20 i et par uker og oppfølgingsdose på 10.

Anonymous poster hash: bb089...563
Skrevet

Jeg har lest at man kan ta 5000 et eller annet... på den boksen jeg har står det at jeg skal ta 10-20 et eller annet... (Jeg får ikke skrevet tegna på tastaturet her) Men skjønner dere hva jeg mener? Hva tilsvarer dette? Jeg leser også at man kan ta myyyye mer D-vitamin enn det som er i pillene i Norge. har noen en nettside å henvise til? som selger d-vit i høyere doser?

Takk for svar :)

Med ett gikk det opp for meg hva som var greia her.

Legen har snakket om 5000 IE (internasjonale enheter). Det er noe helt annet enn ug.

Skrevet

Tråden er ryddet for doseringstips.
Rainbow81, mod

Gjest Lille-pus
Skrevet

10-20 er vanlig og det vi gir til dem som har påvist mangel. Gjerne 20 i et par uker og oppfølgingsdose på 10.

Hvem er disse "vi" som gir d-vitamin til dem som har påvist mangel?

Skrevet

Healthy Origins fra Bigvits.com https://bigvits.co.uk/product.asp?pid=259&cid=&tid=&bid=8

Da får du 360 kapsler 5000ie til ca 140 kr. Det er veldig mange som kjøper d-vitamin fra Bigvits, faktisk nevnte selgeren at 90% av kjøperne var fra Norge.

Når det gjelder mengden du skal ta må du søke deg til det selv på internett( eller avtale med lege), og ut fra verdien på blodprøvene dine.

Skal du bruke høydose d-vitamin du sjekke verdiene dine hver 3 måned.

Her hjemme bruker vi kun dette produktet alle mann. Så slipper vi flere bokser. Og så er det en som tar hver dag, en tar annen hver dag osv. Dette har vi da regnet på ut fra verdier og hva folkehelsa anbefaler og ellers internasjonale anbefalinger.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har påvist alvorlig D-vitamin mangel og tar derfor daglig tilskudd. Har vært nøye utredet, og etter at jeg begynte med D-vitamin har humøret steget, svimmelheten er borte og jeg er generelt bedre i form.

Som en "bivirkning" av å ta D-vitaminer, sies det at overvektige kan klare å gå noe lettere ned i vekt. Dette har hatt effekt på meg, som også har lavt stoffskifte.

Hvordan doseringen min er, vil jeg ikke inn på, men jeg vil be deg om å ikke innta D-vitamin med mindre det er i samråd med lege. Dette av den grunn som er nevnt tidligere i tråden her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...