Gå til innhold

Hvordan tette mattehull fra ungdomsskolen?

Gjest Christina146

Anbefalte innlegg

Gjest Christina146

Hei kjære KGere! :)

Jeg holder på med nettstudier med 2P nå, men merker at forståelsen ikke er helt der.

Jeg vet jeg har en del hull fra ungdomsskolen, bla annet kan jeg ikke helt gangetabellen(ganske flaut!). Jeg ville ikke lese i timesvis på et ark når jeg kom hjem fra skolen, TV var jo mye mer gøy!

Så.. Jeg planlegger å gå videre med 1T til sommeren, og deretter videre til R1.

Noen her inne som vet om best mulig måte å tette igjen hullene fra ungdomsskolen, den tid jeg var umotivert og ung?

Tusen Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo prøve å få tak i matteboken de bruker idag i 10'ende, eller eventuelt 9'ende hvis det trengs. Så går du gjennom det du ser du ikke skjønner, googler, får hjelp fra noen i familien/venner eller lignende. Jeg gikk ut fra u.skolen med 5 i matte og veldig stor forståelse, begynte på 1T og føyk ned til mellom 2 og 3 i karakter... Byttet til 1P og føyk opp til 5 igjen. Forståelse for teoretisk matte er ikke noe alle har, og noen må (dessverre) bare hoppe over. :( Prøv å se om forståelsen for teoretisk matte er der først, sjekk ting som vanskelige algebrastykker og lignende. P-matte er ikke i nærheten av hva T, S og R er! Jeg tror nok det vil bli veldig tungt og vanskelig for deg, men hvis du har viljestyrken og tida til å jobbe mye med det, så går det nok :)

(du har ikke mattelærere som venner eller familie, kanskje?)

Anonymous poster hash: c05ce...7a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal du greie fint! :)

Jeg måtte tette hull her i fjor. Sluttet å gjøre lekser på barneskolen, så det var mye å ta opp. Man må bare regne og regne, og i tillegg fikk jeg hjelp av en som er flink i matte til de oppgavene jeg stod helt fast.

Hvis du legger ut på en lokal FB-gruppe hender det at det er folk som ønsker å tjene en slant, jeg fikk et tilbud på 50 kr timen. :)

Anonymous poster hash: 9a156...d86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

www.khanacademy.org - massiv hjelp til alle nivåer!

Anonymous poster hash: 6f174...586
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje litt på siden, men leste nettopp en artikkel om en apputvikler som hadde en rekke apper, blant annet om tall og ganging. Om du søker på "Geir Larsen" på App-store, o.l. Så ligger det en del der ute. Det er kanskje mer for barneskoleelever, men kanskje verdt en titt?

Ellers ville jeg ha lånt meg mattebøker fra ungdomsskolen, og søkt etter mattebøker som tar for seg pensum. Det finnes enormt mye på bokhandlerne.

Anonymous poster hash: efd80...cee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag her oppe. Jeg ville også ha investert i en mattebok fra 10. klasse slik at du har en oversikt over hva du må kunne. Ellers er Khan Academy bra og youtubefilmer (her er det også flust av filmer på norsk dersom du heller foretrekker dette). Jeg likte også veldig godt matematikk.net dersom det var ulike spørsmål jeg hadde. Brukerne er veldig flinke. Her legges også ut løsningsforslag på alle eksamener i alle mattefag.

Når det gjelder gangetabellen er dette bare en ting som må pugges. Dette er bare ren automatikk. Jeg forstår at du synes det er litt flaut, men det er overraskende mange som ikke har kontroll over gangetabellen.

Det beste er uansett at du forstår at du må tette igjen hull fra ungdomsskolen før du starter på noe videre matte. :) Lykke til!

Anonymous poster hash: 35bce...a45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg får ta en titt på Khan Academy og investere i en bok fra 10. klasse som en del her har foreslått.

Jeg har fått tak i en gangetabell-app, som jeg spiller på nesten hele tiden. (Den heter learn your tables om noen er interessert). Det begynner allerede å falle biter på plass! :)

Tusen Takk for oppmuntrende ord og gode råd kjære dere. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor det er mulig å få tak i mattebøkene som brukes på barne/ungdomsskole?

Anonymous poster hash: 27f54...81f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvor det er mulig å få tak i mattebøkene som brukes på barne/ungdomsskole?

Anonymous poster hash: 27f54...81f

Jeg hadde ringt nærmeste u.skole og spurt pent om å få låne en :)

Hvis du forklarer til rektor hvorfor, tviler jeg på at hun har hjerte til å si nei.. Du må selvsagt levere den tilbake og si når.

Hvis ikke kan de sikkert kjøpes på nettet. Faktor f.eks. er mattebøker for u.skolen.

Good luck.

PS. Khan acadamy er dødsbra hvis du er god i engelsk.

PPS. gangetabellen MÅ du ikke kunne hvis du klarer å telle deg opp ;) just sayin..

Hilsen Lærer

Anonymous poster hash: 2e3b2...d96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Christina146

Ville bare gi en tilbakemelding her om at jeg er i full gang med Khan Academy, og det er toppers! Begynte på bakkenivå, og har fått mange aha-opplevelser når jeg har jobbet meg oppover. :danse:

Tusen takk for alle tipsene alle sammen. Og Khan Academy er virkelig å anbefale om noen lurer. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle tipse om Kahn, men ser du allerede er i gang :)

Vil også si at jeg studerer med en som slet med P-matte på vgs og som etter beinhard jobbing fikk B i økonomimatte (bittelitt over R2), så om du har bestemt deg er jeg helt sikker på at du kan klare det :)

Sett opp en plan, eller spør på en vgs som du kan få tilgang til en årsplan som du følger. Du MÅ gjøre noen timer matte i uka, skippertak funker bare for noen utvalgte få.

Du trenger heller ikke kunne gangetabellen, man bruker alltid kalkulator. Når det er sagt er det praktisk å kunne den.

Anonymous poster hash: af5f7...839
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle tipse om Kahn, men ser du allerede er i gang :)

Vil også si at jeg studerer med en som slet med P-matte på vgs og som etter beinhard jobbing fikk B i økonomimatte (bittelitt over R2), så om du har bestemt deg er jeg helt sikker på at du kan klare det :)

Sett opp en plan, eller spør på en vgs som du kan få tilgang til en årsplan som du følger. Du MÅ gjøre noen timer matte i uka, skippertak funker bare for noen utvalgte få.

Du trenger heller ikke kunne gangetabellen, man bruker alltid kalkulator. Når det er sagt er det praktisk å kunne den.

Anonymous poster hash: af5f7...839

Når man hevder at økonomimatte er vanskeligere enn R2, kan man umulig skjønne matte. Det kreves forståelse og beinhard jobbing for å klare R2, mens det krever pugging av formler for å klare økonomimatte. Dette kommer fra en som har hatt R2, økonomimatte og (har) ingeniørmatte.

Anonymous poster hash: 0e8b9...de9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifht gangetabellen kan du jo lære deg, evt lage sanger eller regler for å huske det, og så telle på fingrene? Det var en god læreteknikk for meg i allefall, fordi jeg tenker mye mer i bilder. Sangtekster, bøker, filmer, dikt, etc setter seg nesten med en gang, men å huske 6*4 uten å telle på fingrene? Nope. Finn noe som interesserer deg og koble det sammen med det du skal lære. Sånn som hos meg, jeg er veldig glad i musikk, og veit at sånt sitter, så om jeg skal huske f.eks en rekke tall må jeg ha en rytme eller en melodi på det. Eller for den del, en historie knyttet opp mot det. Husker 8*7=56 fordi det har en historie knyttet opp mot seg og en slags rytme på grunn av den historien.

Anonymous poster hash: ac446...50e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare anbefale matematikk.net. De har matte fra barneskolenivå opp til... høyt oppe på universitetsnivå.

Jeg har i hvert fall lært masse der, både enkle basic ting til mer krevende saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

Hva er

P

T

R1...

Osv.??!!

Anonymous poster hash: a087e...c72

P = praktisk matte (den enkle matten på VGS)

T = teoretisk matte (vanskelig matte på VGS, må ha dette for å ha realfagsmatte)

R = realfagsmatte (veldig vanskelig matte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare til å regne litt på fritiden så du får frisket opp matteunnskapene.

21/7=?

7 går ikke i en, så må låne en fra tallet foran.

7 går en gang i 11, så da blir det et ett-tall først.

Da er det 4 igjen og et ett-tall foran.

7 går to ganger i 14.

Så da får vi 21/7 = 12.

Det var jo moro. Bare til å fortsette å finne på litt tall å jobbe med så får du frisket opp kunnskapene dine! :)

Anonymous poster hash: 08da7...543
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...