Gå til innhold

170cm høy, 109kg, kaloriunderskudd på 2500, ingen resultat!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så... på mandag startet jeg med noe som heter Autoimmun Protokoll siden jeg lider av en kronisk lidelse som heter Hidradenitis Suppurativa (Svettekjertelbetennelse) for å se om det å kutte ut diverse matsorter som jeg kan være intolerant mot, ville føre til at jeg fikk mindre byller under armen.

Jeg er 21 år og har i tillegg diabetes type 2 og PCOS, så jeg begynte på denne livsstilsendringen for å prøve å kvitte meg med så mange symptomer som mulig ved hjelp av et sunt kosthold.

Så det Autoimmun protokoll går ut på er at man først i 6-8 uker kutter ut potet, tomat, paprika, egg, frø, nøtter, kornprodukter (gluten), melkeprodukter (laktose), bønner, lilnser, erter og belgfrukter. Det er heller ikke lovt med søtningstoff av noe slag. Heller ikke lovt med kjemisk fremstilt og prosessert mat. Så etter de 6-8 ukene begynner man å ta en og en ting tilbake for å se om kroppen reagerer ved at jeg f.eks. får byller eller man blir dårlig i magen osv. for å finne ut hvilke intoleranse man har.

Jeg har hatt et energiunderskudd hver dag nå på 2500 kalorier, men har bare gått ned 1kg på 5 dager. Før når jeg var 16 gikk jeg ned 5kg på en uke når jeg hadde samme kaloriinntak. Ut fra størrelsen min skulle jeg ha gått ned mye mer! føler det er veldig demotiverende å gå rundt sulten hele tiden og bruke timesvis på finne ut hva jeg kan spise og hva jeg kan lage til middag, så bruke mange timer på å lage maten, så går jeg bare ned 1kg på 5 dager.... merker dette går ut over studietiden min....

så vurderer å bare droppe hele greiene.

Jeg hadde åsså mensen mandag, torsdag og onsdag, så vet ikke om det har noe å si for at jeg ikke har gått ned mer enn 1 kg? kanskje diabetesen og PCOS også har noe med det å gjøre, ikke vet jeg.

Må man bare vente mer enn 5 dager? vet ikke om jeg klarer å gå lengre uten melkeprodukter, kornprodukter, saus, uten alt... Det eneste jeg kan spise er kjøtt, kylling, fisk, salat og grønsaker (bortsett fra potet, tomat og paprika) og frukt.

Det jeg har spist er:

mandag:

Frokost: 1 eple

Lunch: 1 banan

Middag: 1 laksefilet + isbergsalat og gulrot

Tirsdag:

Frokost: isbergsalat med litt rødkål og 1/2 laksefilet

Lunch 1 eple

Middag: 1/2 stekt laksefilet + 1 raspet gulrot

Onsdag:

Frokost: 3 "pannekaker" av 1 most banan, 1 most søtpotet og litt kokosmelk (alt mixet) og servert med litt blåbær

Middag: 1 grønn smoothie av spinat, 4 frosne jordbær, 1/2 banan og litt appelsinjuice

Kvelds 3 skiver stranda spekeskinke + 1 gulrot

Torsdag:

Frokost: 1 skål med oppskjært frukt; 1/3 banan, blåbær + 1 eple

Lunch: 1 stekt kyllingfilet uten noe til

Middag: 1 skål med oppskjært frukt; 1/2 banan, blåbær + 1 eple

Fredag (i dag):
Frokost: fruktsalat av 1 eple + blåbær

Lunch: 1 kyllingfilet

Middag: smoothie av 8 frosne jordbær + appelsinjuice

Anonymous poster hash: a3c0a...906
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Med tanke på at du har PCOS og diabetes vil jeg anbefale strict lavkarbo. Husk at lavkarbo ikke trenger å basere seg på bacon og andre usunne matvarer. Men nei, 5 dager er ikke tilstrekkelig varighet, og vektnedgangen du har hatt hittil er ikke nødvendigvis unormal på noen som helst måte. Hva er ditt daglige kalori inntak nå?

Hvis du gikk ned 5kg på en uke da du var 16, var dette hovedsaklig vannvekt og tarmmasse, så det bør ikke brukes som sammenlignings grunnlag .

Kostholdet du har skissert ovenfor er i teorien sunt og næringsrikt, men med tanke på dine helsetilstander vil jeg si at mengden sukker/karbohydrater og fruktsukker er for høyt for deg.

Endret av MinnisMus
Skrevet

en uke er altfor lite tid for at du skal se noen merkbar effekt. vei igjen om en måned/tre uker

Anonymous poster hash: 00c37...99a
  • Liker 3
Skrevet

Med tanke på at du har PCOS og diabetes vil jeg anbefale strict lavkarbo. Husk at lavkarbo ikke trenger å basere seg på bacon og andre usunne matvarer. Men nei, 5 dager er ikke tilstrekkelig varighet, og vektnedgangen du har hatt hittil er ikke nødvendigvis unormal på noen som helst måte. Hva er ditt daglige kalori inntak nå?

Hvis du gikk ned 5kg på en uke da du var 16, var dette hovedsaklig vannvekt og tarmmasse, så det bør ikke brukes som sammenlignings grunnlag .

Kostholdet du har skissert ovenfor er i teorien sunt og næringsrikt, men med tanke på dine helsetilstander vil jeg si at mengden sukker og fruktsukker på ingen som helst måte er gunstig for deg.

Ja har tenkt på lavkarbo også, men er usikker på om jeg kanskje er litt allergisk mot melkeprodukter eller noe, gikk på lavkarbo i 2013 i 3 uker og hadde diarè hver dag og vondt i magen + at jeg fikk forhøyet kolesterol som jeg aldri har hatt før. Kolesterolet var gått tilbake til normalt da jeg var på kontroll 3 måneder etter jeg sluttet på lavkarbo.

Ut fra det jeg har spist denne uken har jeg ligget på rundt 500 kalorier om dagen. ikke sunt! jeg bør ligge på rundt 1200 kalorier har jeg fått beskjed om. Det at jeg ligger på rundt 500 kalorier gjør at jeg ikke klarer å konsentrere meg om skolearbeid + har ingen energi til å trene...

Skrevet

Hvordan har du regnet ut underskuddet ditt?

Anonymous poster hash: 3a130...930
  • Liker 5
Skrevet

ja jeg blir også frustert av vekta, blir liksom avhengig og går å veier meg 2 ganger om dagen.... veide meg i går kveld rett før jeg la meg og veide 109,0, veide meg så når jeg sto opp, etter jeg hadde tisset, og da veide jeg plutselig 109,9. hvordan kan jeg liksom ha gått opp 1kg over natten når jeg i tillegg tisset om morgenen før jeg veide meg.... skjønner jo at det ikke går an, men blir frustrert da og går å tenker på det resten av dagen.

Skrevet

Hvordan har du regnet ut underskuddet ditt?

Legen har regnet ut hva han nå halte basal metabolsk rate ett eller annet - hvor mye jeg etter min vekt forbrenner bare ved å holde organene i live, altså uten å bevege meg, så bruker jeg både firbit flex og polar pulsklokke, så jeg korrelerer mellom de for å beregne hvor mye jeg har forbrent og teller halvparten av hva det er.

Skrevet

Ja har tenkt på lavkarbo også, men er usikker på om jeg kanskje er litt allergisk mot melkeprodukter eller noe, gikk på lavkarbo i 2013 i 3 uker og hadde diarè hver dag og vondt i magen + at jeg fikk forhøyet kolesterol som jeg aldri har hatt før. Kolesterolet var gått tilbake til normalt da jeg var på kontroll 3 måneder etter jeg sluttet på lavkarbo.

Ut fra det jeg har spist denne uken har jeg ligget på rundt 500 kalorier om dagen. ikke sunt! jeg bør ligge på rundt 1200 kalorier har jeg fått beskjed om. Det at jeg ligger på rundt 500 kalorier gjør at jeg ikke klarer å konsentrere meg om skolearbeid + har ingen energi til å trene...

Å ligge så lavt som 500 kalorier tror jeg er i overkant ambisiøst. Det du bør satse på er varige kostholdsendringer, finne et type kosthold som metter bra, som du kan trives med i lengden, og som gjør at du uten store problemer kan begrense inntaket av kalorier. Når du har funnet ut av dette, kan du eventuelt kjøre perioder med diett hvis det er ønskelig.

Hvis du spiser et lavkarbo kosthold med mer fisk og grønnsaker tror jeg kolestrolet ikke bør forhøyes veldig mye, forhøyet kolestrol er ikke nødvendigvis farlig og det er litt usikkerhet i det vitenskapelige miljøet akkurat hvor negativt høyt kolestrol er, da enkelte studier viser at høyt kolestrol er negaivt assosiert med dødsrater. Men dette bør eventuelt drøftes med fastlegen. Jeg har spist lavkarbo i 4 år, den første tiden hadde jeg svært forhøyet kolestrol, men dette har normalisert seg.

Skrevet

Å ligge så lavt som 500 kalorier tror jeg er i overkant ambisiøst. Det du bør satse på er varige kostholdsendringer, finne et type kosthold som metter bra, som du kan trives med i lengden, og som gjør at du uten store problemer kan begrense inntaket av kalorier. Når du har funnet ut av dette, kan du eventuelt kjøre perioder med diett hvis det er ønskelig.

Hvis du spiser et lavkarbo kosthold med mer fisk og grønnsaker tror jeg kolestrolet ikke bør forhøyes veldig mye, forhøyet kolestrol er ikke nødvendigvis farlig og det er litt usikkerhet i det vitenskapelige miljøet akkurat hvor negativt høyt kolestrol er, da enkelte studier viser at høyt kolestrol er negaivt assosiert med dødsrater. Men dette bør eventuelt drøftes med fastlegen. Jeg har spist lavkarbo i 4 år, den første tiden hadde jeg svært forhøyet kolestrol, men dette har normalisert seg.

ok så kolesterolet kan normalisere seg ettersom kroppen blir vant til endringene i kostholdet?

Jeg fikk et brev som sto at kolesterolet var "lett over normalområdet" etterfulgt av noen ark med de standard kostholdsrådene fra 1990 liksom.

Skrevet

Legen har regnet ut hva han nå halte basal metabolsk rate ett eller annet - hvor mye jeg etter min vekt forbrenner bare ved å holde organene i live, altså uten å bevege meg, så bruker jeg både firbit flex og polar pulsklokke, så jeg korrelerer mellom de for å beregne hvor mye jeg har forbrent og teller halvparten av hva det er.

Hvis du bruker fitbit hele dagen så skal ikke dette plusses på basalforbrenning hvis det er det du gjør. Den inkluderer det i utregningen. Nå vet jeg ikke vekten din men basalforbrenning ligger på 1600-1800 og så plusser man på 3-400 som man bruker hvis man er i ro hele dagen. Så kommer trening i tillegg. Så er dame med litt overvekt forbrenner rundt 2000 i løpet av en dag. Om du spiser 500 og ikke trener så har du da et underskudd på rundt 1500 +-, ikke 2500. For å klare det så måtte du å trent vekk mer enn det du spiser hver dag.

• Liker 1
Skrevet

Tallene jeg kom med over er basert på en dame på 25 år på 170 cm og mellom 80 og 100 kg

Skrevet

Hvis du bruker fitbit hele dagen så skal ikke dette plusses på basalforbrenning hvis det er det du gjør. Den inkluderer det i utregningen. Nå vet jeg ikke vekten din men basalforbrenning ligger på 1600-1800 og så plusser man på 3-400 som man bruker hvis man er i ro hele dagen. Så kommer trening i tillegg. Så er dame med litt overvekt forbrenner rundt 2000 i løpet av en dag. Om du spiser 500 og ikke trener så har du da et underskudd på rundt 1500 +-, ikke 2500. For å klare det så måtte du å trent vekk mer enn det du spiser hver dag.

Ser du ikke overskriften?? jeg veier 109 kg. i tillegg går jeg 6km til og fra universitetet hver dag. utregningen er så og si korrekt. den er heller i underskudd beregnet.

• Liker 2
Skrevet

Ser du ikke overskriften?? jeg veier 109 kg. i tillegg går jeg 6km til og fra universitetet hver dag. utregningen er så og si korrekt. den er heller i underskudd beregnet.

Haha det gikk meg hus forbi. Da er din basalforbrenning ca 1800 som vil si en forbrenning på ca 2200 hver dag ved å være i ro. En gåtur på 6 km forbrenner ikke så mye. Jeg jogger 7 km hver dag og forbrenner ca 300 på det. Om vi tar i og sier at du også forbrenner det på din gåtur så er din totale forbrenning pr dag 2500. Det vil si et underskudd på MAX 2000 pr dag.

Et underskudd på 2000 vil gi en vektnedgang på 2 kg i uken.

At du har gått ned 1 kg på 5 dager er veldig bra det. Kroppen kan holde på vann i begynnelsen av en plutselig kostholds endring og den holder ofte en del i forbindelse med mensen. Jeg husker når jeg startet på PSMF. Jeg hadde mensen og etter 1 uke hadde jeg ikke gått ned noe som helst. 2 dager etter så var jeg plutselig 3 kg lettere.

Uansett, så lenge du har en vektnedgang på 1 kg i uken så skal du være fornøyd. Ikke sult deg selv for å gå ned mer enn det. Det ender bare opp med at du går lei. Det er bedre både for både kropp og sjel å spise mer og trene i tillegg enn å spise så lite at man ikke orker noe som helst.

PSMF passer nok bra for deg i din situasjon. Det er i grunn lavkarbo men uten alt fettet. Når man kun spiser proteiner og grønt så kan man spise veldig mye for veldig få kalorier. Jeg sliter med å få i meg nok mat og jeg ligger på 1000 kcal for dagen. For noen som ikke følger PSMF så er 1000 kcal veldig lite men med denne dietten så går det bra så lenge man følger "reglene". Jeg har stabilt blodsukker gjennom hele dagen, er aldri sulten og er full i energi.

• Liker 1
Skrevet

Okei... å spise 500 kcal per dag er å sulte deg selv. Du har antakelig ikke 2500 kcal i underskudd, og en kg fett tilsvarer uansett 7000 kcal. Vektnedgang (fett) tar tid, ligg på rundt 500 kcal underskudd per dag. Du kan ikke leve på salatblader og fruktbiter i flere uker, kroppen din trenger energi og næring! Snakk med legen og få hjelp til kostholdsplan, for sånn som du holder på nå skader du deg selv, tilsynelatende uten å forstå det selv.

Anonymous poster hash: 03b80...e7e
  • Liker 5
Skrevet

Anbefaler deg å se denne episoden av Schrödingers katt

http://tv.nrk.no/serie/schrodingers-katt/DMPV73000115/08-01-2015

der følger de en som ligger på like lavt kaloriinntak som deg.

De viktigste punktene å få med seg er at han ikke har en høyere forbrenning enn rundt 2000 kcal pr dag før slankekuren startet, etter noen uker har den sunket til rundt 1500 kcal, og han var rundt 120 kg i utgangspunktet.

Så å regne ut hvor mye kroppen forbrenner basert på et gjennomsnitt kan bli veldig feil.

PCOS gjør det vanskeligere å gå ned i vekt, og 1 kilo fett tilsvarer rundt 9000 kcal ikke 7000 lik en annen har skrevet her.

Anonymous poster hash: c360b...1ca
  • Liker 2
Skrevet

1 kg kroppsfett er 7000 kcal.

Anonymous poster hash: 6022b...c51

Skrevet

1 kg på 5 dager er jo mer enn nok! Slutt å vær så jævla utålmodig, det tar TID

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...