Gå til innhold

Alenepappa trenger hjelp til å innrede barnerom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på snart 3, og moren hans og jeg har nylig gått fra hverandre.

For å gjøre det så hyggelig som mulig å være hos pappa, i en ellers litt spesiell situasjon for oss begge - har jeg lyst til å gjøre det litt ekstra fint på rommet hans.

I dag ser rommet omtrent ut som det gjorde da han var nyfødt, med lyseblå vegger og ellers ganske kjedelig egentlig. Sengen er av tre, og definitivt 90-talls.

Jeg tenker at jeg trenger mer farger, fordelt på blant annet:

Seng, teppe på gulvet, en kommode, kanskje en liten "sittegruppe" med et bord og 2 stoler hvor han kan ha tegnesakene sine, og ellers noe annet som kan være fint?

Kan strekke meg til rundt 4-5000,- og håper at det skal i allefall utgjøre en god forskjell fra dagens rom.

Jeg trenger derfor produkttips til hvordan jeg kan gjøre rommet hans litt mer fargesprakende, glad og lekent :)

Jeg tenkte jeg skulle inn på Ikea i morgen, så om noen av dere der ute har noen fine tips til hva jeg kan kikke på, er jeg kjempetakknemlig for alle linker.

Kjenner at jeg ikke er så flink til dette :(

NB! Til alle dere som mener at dette er for å konkurrere med mor, "kjøpe" meg "fornøydhet" av sønnen min og andre diverse kjipe kommentarer, ber jeg vennligst om å la vær å svare. Det er IKKE slik situasjonen er.

Anonymous poster hash: f504e...cf8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dine egne forslag høres bra ut! :-)

Barnegardiner med glade og lyse farger, puff/sakkosekk i lyse farger, et fargerikt teppe som ikke gir allergi, sørg for god luft og temperatur i rommet hans (kjølig om natten), et par lekekasser i plast (IKEA) med fargeleker i/kosebamser etc.?

Noen hyller med bøker?

Godt lys i taket og eventuelt leselys?

Skal din sønn bo der annenhver uke?

Anonymous poster hash: 7fd77...7fc

Skrevet

Dine egne forslag høres bra ut! :-)

Barnegardiner med glade og lyse farger, puff/sakkosekk i lyse farger, et fargerikt teppe som ikke gir allergi, sørg for god luft og temperatur i rommet hans (kjølig om natten), et par lekekasser i plast (IKEA) med fargeleker i/kosebamser etc.?

Noen hyller med bøker?

Godt lys i taket og eventuelt leselys?

Skal din sønn bo der annenhver uke?

IKEA har noe som heter vokseseng: de kan utvides ettersom barnet vokser, madrass til får du også. Disse finnes i blå og hvit (og rosa).

Skrevet

Liten sittegruppe eller pult til tegning, lesing og Lego etc. Er helt topp. Kanskje noen plakater eller bilder av dyr på veggen. Det klassiske bilteppe er også fint

Skrevet
Skrevet

Sjekk Pinterest så du får en gjennomført stil og ikke bare en kul og fargerik ting her og der!

http://www.pinterest.com/search/pins/?q=childrens%20room%20boy&term_meta%5B%5D=childrens%7Ctyped&term_meta%5B%5D=room%7Ctyped&term_meta%5B%5D=boy%7Ctyped

Noen av dem tar litt vel av, men det er supert for inspirasjon til fargevalg, bygge noen hyller selv osv

Anonymous poster hash: deb48...fc8
Skrevet

Vår 2-åring har Lack-bord fra IKEA til 39kr i en sprek farge, og Mammutstoler og krakker til. Passe størrelse for en liten kar. Bilbane- teppe til en hundrings. Trofast-lekeoppbevaring i spreke farger og wall stickers med favoritt-kjøretøyene spriter opp et ellers kjedelig hvitt klesskap. Vi har heller ikke allverdens budsjett til barnerommet, men han er strålende fornøyd.

Anonymous poster hash: f1b15...242

• Liker 5
Skrevet

Veldig lurt å sjekke nettsidene til Ikea først, og skrive handleliste. Jeg tipper de også har eksempelbilder av barnerom som kan gi deg noen tanker.

Synes det er veldig fint av deg å gjøre dette! Et praktisk og fint barnerom kan øke trivselen til barnet betraktelig, og jeg har stor tro på at barn fortjener å ha et godt forhold til rommet sitt. Hvis man ser på oppussingsprogrammer hvor barna får nye rom, så kan du se hvor det lyser stolthet i øynene deres.

Vet du om gutten har en yndlingsfarge? Da kan det være noe å ha i tankene.

• Liker 1
Skrevet

Ts her.

Tusen takk til alle som har svart :)

Har fått laget en flott huskeliste, som jeg skal ta med i morgen.. Det blir jo en overraskelse, siden han er hos mamma i helgen. Så han blir jo ikke med å få velge selv. Men satser på at jeg får til noe bra allikevel :)

Anonymous poster hash: f504e...cf8
Skrevet

Du har fått mange gode ideer her. Jeg legger til en kul lampe og et stilig sengesett (hva er han interessert i?) Fant ikke noe særlig sengetøy på ikea sine sider, men du kan jo prøve jysk el det du har i nærheten av der du bor i stedet. Anbefaler ellers veldig ikeas bilteppe, sammen med noen nye småbiler til en 3 åring. Tror også du finner litt småting når du vandrer rundt i ikeas barneavdeling. De har mye billig og gøy for en 3 åring.

Anonymous poster hash: a0033...c5c
Skrevet

Jeg har god erfaring med bruk at Trofast oppbevaringssystem for "gutteleker" som småbiler, lego, roboter, plastdyr og slikt. Når lekene er litt sorterte er det artigere å leke. Det er også nokså enkelt å rydde opp dersom kassene for eksempel er merket med bilde av en bil/lego osv.

Det er jo ikke bare fancy og matchende innredning som gjør at en unge trives på rommet sitt; det kan være noe så enkelt som at du og gutten kjører med lekebiler på bilmatta, at dere bygger togbane som også svinger litt under senga, at fine tegninger han har laget kan stilles ut ved å klipses til en vaier eller noe sånt, at han har en liten cd-spiller der dere spiller barnesanger han liker/hører på eventyr.

Så kan du for eksempel lage noen gode minner ved at dere har "innflyttingsfest" når rommet er klart; sitt ved det nye tegnebordet med muffins og saft for eksempel.

Skrevet

Gi ham gode assosiasjoner til de nye rommet ved at du leker med ham :) Sett deg på gulvet og bygg noe lego, kjør noen biler, tegn en tegning.. Les en bok for ham på sengekanten når han legger seg :) Et annet tips til et kjekt og personlig rom er å ramme inn bilder av noen gode minner dere har :)

Anonymous poster hash: 9dcdf...46d
Gjest Wei Wei
Skrevet

Liten sittegruppe eller pult til tegning, lesing og Lego etc. Er helt topp. Kanskje noen plakater eller bilder av dyr på veggen. Det klassiske bilteppe er også fint

Jaaa, bilteppe :strix:

Anonymous poster hash: c6c60...12b

Skrevet

Så varm jeg ble inni meg nå. For en god pappa du er :)

Det jeg syns er viktig når jeg innredet barnerom er at ungene har tingene sine tilgjengelig, og at det er et visst system i leker og andre ting de har på rommene sine så det blir lett for dem å finne frem. Dette gjør at det ser mer innbydende ut også. Man kan for eksempel ha en sånn romdeler-hyllesak på gulvet, de har vel alt fra fire til 20 rom eller noe sånnt. På et barnerom trenger man kanskje ikke fullt så mange, og det er kanskje passe med to hyllerekker, da kan de lett få tak i tingene sine. Her er det også muligheter for masse fine farger. En slik hylle kan du jo omså male, også kan du sette inn fargerike kasser for oppbevaring av leker. For å gjøre det ekstra hyggelig så kan du jo printe ut bilder av klosser, lekebiler eller hva det måtte være, klippe dem til og feste dem på kassene :)

Skrevet

Taustige! Husker ikke hvor jeg kjøpte vår.

ellers synes jeg at bra bokser til å ha leker i, gjerne merket med bilde av lekene som skal oppi, er vel så viktig som bilder på veggene. Barn leker mye bedre hvis de finner ting :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...