student1994 Skrevet 16. januar 2015 #1 Skrevet 16. januar 2015 Heisann, Bare for å oppsummere spørsmålet/tanken min: Jeg er 20 år (fyller 21 i April) og kjæresten min har akkurat fylt 26 år. Vi ble sammen April 2013, så snart 2 år siden, dro fort på ferier sammen og han fikk til og med være med på slekts treff etter bare 3 måneder sammen (noe som ikke er helt A4 i min familie) og vi flyttet sammen etter 7 måneder som kjærester, 1 år og 2 mnd siden, forsto raskt at vi heller burde kjøpe ettersom vi hadde like høy leie som ett lån ville kostet oss, dermed kjøpte vi like gjerne i februar i fjor altså 1 år siden. Altså vi går ganske raskt fram, men kun fordi vi trives så utrolig godt i hverandres selskap. Holder dere med i svingene? Vi har begge lyst til å forlove oss, mest jeg må jeg ærlig innrømme, men samboer snakker om det nå og da og snakker om framtidsplaner med barn og bryllup osv, men først etter jeg er ferdig med studie om 2 års tid da vell å merke pågrunn av økonomi. Det jeg tenker og bekymrer meg mest er familien min sine meninger, jeg vet at hans mor ønsker barnebarn helst i går og liker oss sammen. Svigerfar gir vell også grønt lys, han sier ikke stort hverken til eller fra, men nevnte bla "kommende babyer" i familien fra vår side, så tar det som grønt lys. HEHE Aller mest er jeg bekymret for mine egne foreldre da de møtte hverandre da mamma var 27 år og pappa var 36 år og de fikk ett år etter første baby sammen, til og med når de bodde i hvert sitt land på den tiden.., flyttet før fødsel vell å merke.. Moren min er ganske det på at jeg må ha utdanning, ikke haste ting og "leve livet" som hun så fint kaller det. Hun sier "hun var mer vis" siden hun var eldre, men jeg føler igrunn dette er riktig valg for meg fordi han er min beste venn og jeg elsker han Foreldrene mine er veldig positiv ovenfor han som person og ser hvor godt han behandler meg og har ikke noe imot forholdet og sa til og med veldig klar grønt signal med å kjøpe leilighet sammen med han, men unger å sånn vil de ikke høre noe av enda.. Men til poenget? Hva tenker dere når dere leser min situasjon? Hvor lenge bør man være sammen for å vite at man har funnet riktig person å dele livet med? Og hva tenker dere angående alderen, han er jo 5,5 år eldre enn meg... Jeg vet jeg er ung, og mange tenker at et forhold ikke vil vare når man er på min alder. Men som alle andre forhold, har mitt like stor sjans. Nummer 2: Han snakker mye om ringen og at han ikke vil ta opp "forbrukslån" på en forlovelsesring, så sier jeg at jeg ikke trenger noe fancy ring, så sier han ikke stort. Er dette sånn typisk gutteting å skjule noe eller nettopp å unngå temaet? Selvom han snakker om sånt selv? Han har ikke verdens beste inntekt akkurat og ganske høye utgifter hver måned.. Som han selv sier "det sies jo at man skal bruke 3mnd lønn på ringen" og da svarer jeg bare at jeg absolutt ikke forventer det.. What to do? Tror kanskje det er derfor han ikke spør heller.. Hva mener dere? Blir veldig glad for svar
Snooks Skrevet 16. januar 2015 #2 Skrevet 16. januar 2015 Gjør akkurat det dere vil Det høres veldig amerikansk ut at man har en regel på hvor mye lønn ringen skal koste. Jeg hadde tenkt at det hadde vært veldig uansvarlig å bruke så mye når man ikke har for mye å rutte med for å si det sånn. 1
BlåSwix Skrevet 16. januar 2015 #3 Skrevet 16. januar 2015 Hvis du må spekulere såpass på dette er dere kanskje ikke klare? Dere har jo ikke vært sammen så veldig lenge? 2
student1994 Skrevet 16. januar 2015 Forfatter #4 Skrevet 16. januar 2015 Gjør akkurat det dere vil Det høres veldig amerikansk ut at man har en regel på hvor mye lønn ringen skal koste. Jeg hadde tenkt at det hadde vært veldig uansvarlig å bruke så mye når man ikke har for mye å rutte med for å si det sånn. Det er det jeg mener også, hvertfall når jeg personlig ikke kan se forskjell på en ring som koster 40.000 og en som koster 5000 om de er satt sammen på samme måte.. Vil evnt heller ha dyrere gifteringer den dag det kommer..
student1994 Skrevet 16. januar 2015 Forfatter #5 Skrevet 16. januar 2015 Hvis du må spekulere såpass på dette er dere kanskje ikke klare? Dere har jo ikke vært sammen så veldig lenge? Jeg skjønner absolutt hva du mener med det, å det er vel ikke det at vi spekulerer OM vi skal det, men heller NÅR vi skal gjøre det. Han vet jeg "gruer meg" litt til å fortelle foreldrene mine siden de er ganske så gammeldagse å sånn.. Men jeg vil ikke gifte meg med engang, men heller være forlovet 2-3 år først hvertfall
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #6 Skrevet 16. januar 2015 Det er opp til dere. Ingen her kan avgjøre hva som er riktig for dere. Og prisen for ringen er ikke viktig, det er deres kjærlighet som er. Så om dere ikke har råd til en dyr ring, kjøp en billig. Tross alt ikke ringen som avgjør ekte kjærlighet. Lykke til :-)Anonymous poster hash: ca6a5...aef
student1994 Skrevet 16. januar 2015 Forfatter #7 Skrevet 16. januar 2015 Det er opp til dere. Ingen her kan avgjøre hva som er riktig for dere. Og prisen for ringen er ikke viktig, det er deres kjærlighet som er. Så om dere ikke har råd til en dyr ring, kjøp en billig. Tross alt ikke ringen som avgjør ekte kjærlighet. Lykke til :-)Anonymous poster hash: ca6a5...aef Tusen takk! Er helt enig med deg, som jeg sa til han om du så frir til meg med en ring formet av binders så er det "avtalen" med frieriet først og fremst jeg bryr meg om 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #8 Skrevet 16. januar 2015 Jeg skjønner absolutt hva du mener med det, å det er vel ikke det at vi spekulerer OM vi skal det, men heller NÅR vi skal gjøre det. Han vet jeg "gruer meg" litt til å fortelle foreldrene mine siden de er ganske så gammeldagse å sånn.. Men jeg vil ikke gifte meg med engang, men heller være forlovet 2-3 år først hvertfall Hvorfor ikke bare vente med forlovelse da? Siden dere allikevel ikke skal gifte dere om han hadde fridd? Verre å bryte en forlovelse enn et forhold om det ikke skulle fungere mellom dere etter 3 års krisen..Anonymous poster hash: abede...085
Nattis33 Skrevet 17. januar 2015 #9 Skrevet 17. januar 2015 Hvorfor ikke bare vente med forlovelse da? Siden dere allikevel ikke skal gifte dere om han hadde fridd? Verre å bryte en forlovelse enn et forhold om det ikke skulle fungere mellom dere etter 3 års krisen..Anonymous poster hash: abede...085 Litt enig her. Hvorfor ikke se om forholdet holder til dere er klare til å gifte dere? Det er jo ikke så ille å "bare" være samboere heller?
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2015 #10 Skrevet 17. januar 2015 Jeg syns ikke 5 år mellom dere er noe farlig. Det kaan ha noe å gjøre med at kjæresten min er akkurat like mye eldre enn meg (vi er 22 og 27) Det er nok mange som ikke kommer til å ta forlovelsen deres seriøst siden du er ganske ung, men så lenge dere tar det seriøst gjør jo ikke det noe i det hele tatt Folk gjør utrolig mye forskjellig, så det er lite som ikke er greit sånn jeg ser det. Har aldri hørt om at det finnes en fast tid hvor man vet om det er "den rette" man er sammen med eller ikke, det er vel bare noe man føler på et tidspunkt. Jeg har vært sammen med kjæresten min i 3 år og samboer i 1/2 år, tenker at jeg vil forlove meg til sommeren kanskje og gifte oss 2-3 år etter. Vet ikke helt hva han tenker Det er en amerikansk greie det med 3 månedslønner for en ring. Her i Norge tror jeg alt er greit. Selv vil jeg absolutt ikke ha en ring som koster mer enn en billig ferie, da vil jeg heller ha en ring fra Glitter OG ferien! Den regelen er nok fra gammelt av så man visste at mannen kunne forsørge sin fremtidige kone. Konklusjon: Gjør det dere føler er rett Anonymous poster hash: 33c13...9c2
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #11 Skrevet 18. januar 2015 Blås i andre! Gjør det du ønsker selv =) Hvis du kjenner deg selv såpass godt, og er trygg i dine valg, så spiller andres meninger ikke en trille. Folk vil mene ditt og datt om alt man gjør her i livet uansett, kan ikke la seg styre av slikt. Anonymous poster hash: bcf9e...1f1
Gjest Winza Skrevet 18. januar 2015 #12 Skrevet 18. januar 2015 Når dere selv føler dere er klare, fins folk som gifter seg når dem er 18 med
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #13 Skrevet 18. januar 2015 Forlove seg er noe man gjør når man er klar for/ønsker å gifte seg. Er dere der er det bare å kjøre på! Anonymous poster hash: df0bf...16e 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #14 Skrevet 18. januar 2015 Forlovelses er egentlig ikke temaet. Ekteskap er temaet. Er dere klare for ekteskap? Jeg har aldri skjønt dette mes å planlegge forlovelsesn i seg selv. "Forlovelsestiden" er jo bare perioden fra man legger konkrete bryllupsplaner, til man gifte seg. Anonymous poster hash: f198f...c82 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2015 #15 Skrevet 18. januar 2015 Det er mange som mener man bør vente med å forlove seg til man har vært sammen i to år. Det er liksom så "lenge" omtrent man regner med at nyforelskelsen varer, så da har de fleste en større evne til å se mer fornuftig på fremtiden. Det blir jo både gode og dårlige dager i et ekteskap. Aldersforskjellen deres er egentlig bare flott. 4 år er visstnok det optimale: http://www.kk.no/livsstil/den-perfekte-aldersforskjellen-12930 og da er jo ikke 1 år til eller fra noe å tenke så mye på. Noen tips jeg vil gi deg: IKKE få barn fordi deres foreldre ønsker å bli besteforeldre. Få barn fordi dere selv ønsker det OG når dere er klare for det. Barn bør dere ikke få før du har hatt en fast jobb lenge nok til å kunne få de best mulig økonomiske rettighetene + permisjonsrettighetene man kan få i en slik situasjon. Det er ikke noe særlig å få barn når man er arbeidsledig. ------------------------------- Alderen deres i seg selv er ikke noe å anke på når det gjelder er eventuelt ekteskap. Men svært mye er avhengig av innstillingene deres til ekteskapet, med tanke på hvor mye dere er klare å jobbe for forholdet. Anonymous poster hash: 82b9d...9f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå