AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #21 Skrevet 16. januar 2015 Hun har rett på verge. "Hvem kan få verge?Myndige personer som ikke er i stand til å ivareta sine egne interesser grunnet sinnslidelse, psykisk utviklingshemming eller fysisk svekkelse.I tillegg kan verge opprettes for personer som er rusmiddelavhengige eller spillavhengige." Anonymous poster hash: b1d8f...a49 Jeg tror uansett datteren er litt feil målgruppe. Det vi snakker om er demente, psykisk utviklingshemmede og psykotiske bl.a. Det er gjerne når man resten av livet trenger en som tar seg av det økonomiske. Ts trenger behandling for depresjonen og angsten (og en eventuell underliggende psykisk lidelse), ikke få en verge. Man gir ikke en rullestol til folk som kan gå.Anonymous poster hash: 7d666...744 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #22 Skrevet 16. januar 2015 Jeg har blant annet alvorlige depresjoner, men man trenger et spark bak og innse at om det skal bli bedre, må man få gå i terapi og begynne med seg selv. Jeg begynte med å stå opp om morgenen, spise frokost, trene styrke, gjøre noe hjemme og etter en måneds tid begynte jeg på skolen 3 dager i uken. Skrev ned hva jeg skulle gjøre hver dag, og krysset av når det var gjort. Det hjelper veldig. Anonymous poster hash: 8c23f...e58 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #23 Skrevet 16. januar 2015 Og en sosionom hadde ikke vært så dumt. Fastlegen og psykologen kan man kontakte og få laget en individuell plan. Det har man rett på. Men først og fremst må det akutte tas tak i. Man hjelper ikke kun ved å la ts bo alene uten at hun får den nødvendige behandlingen (fastlegen, innleggelse, sosionom, nav, ikke kun ukentlige psykologsamtaler). An enabeler man heller den atferden hun har i dag, ved å være oppe hele natta og sove hele dagen, ikke vaske, ikke betale reg inger, ikke gjøre noe osv.Anonymous poster hash: 7d666...744
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #24 Skrevet 16. januar 2015 Jeg tror uansett datteren er litt feil målgruppe. Det vi snakker om er demente, psykisk utviklingshemmede og psykotiske bl.a. Det er gjerne når man resten av livet trenger en som tar seg av det økonomiske. Ts trenger behandling for depresjonen og angsten (og en eventuell underliggende psykisk lidelse), ikke få en verge. Man gir ikke en rullestol til folk som kan gå.Anonymous poster hash: 7d666...744 Hun kan jo ikke ta vare på seg selv. Hun klarer ikke betale regninger. Hun klarer ikke vaske. Hun er som ett spedbarn på 50 kg, SELVFØLGELIG er hun en av dem som er i målgruppen for verge. Det er ingen som sier at hun skal ha det resten av livet sitt,men frem til hun klarer å ta vare på seg selv noe som ALDRI vil skje om hun ikke gjør noe med det selv. Anonymous poster hash: b1d8f...a49 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #25 Skrevet 16. januar 2015 Hun kan jo ikke ta vare på seg selv. Hun klarer ikke betale regninger. Hun klarer ikke vaske. Hun er som ett spedbarn på 50 kg, SELVFØLGELIG er hun en av dem som er i målgruppen for verge. Det er ingen som sier at hun skal ha det resten av livet sitt,men frem til hun klarer å ta vare på seg selv noe som ALDRI vil skje om hun ikke gjør noe med det selv. Anonymous poster hash: b1d8f...a49 Så du tror hun blir bra om hun får en verge? Det er svaret liksom? Man forsøker å gjøre folk mer selvhjulpne og selvstendige, og jeg kan ikke se at en verge vil hjelpe særlig i fht dette. Jeg tror jenta trenger mer oppfølging i psykiatrien, trolig innleggelse, oppfølging fra nav (søke aap), tettere oppfølging av psykologen, hjelp til egen bolig. Nav kan hjelpe med gjeldsordning. Anonymous poster hash: 7d666...744 3
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #26 Skrevet 16. januar 2015 Så du tror hun blir bra om hun får en verge? Det er svaret liksom? Man forsøker å gjøre folk mer selvhjulpne og selvstendige, og jeg kan ikke se at en verge vil hjelpe særlig i fht dette. Jeg tror jenta trenger mer oppfølging i psykiatrien, trolig innleggelse, oppfølging fra nav (søke aap), tettere oppfølging av psykologen, hjelp til egen bolig. Nav kan hjelpe med gjeldsordning.Anonymous poster hash: 7d666...744 Definitivt ikke. Men da slipper moren litt av jobben. Datteren slipper å havne i ett økonomisk uføre som hun aldri kommer seg ut av OG kanskje hun faktisk endelig får banka det inn at hun blir ikke frisk av å gå i koma å forvente at alle andre skal gjøre henne frisk. Din egen psykiske helse er lun ditt eget ansvar. Folk kan hjelpe deg på riktig vei, men det er du selv som må gjøre jobben. Anonymous poster hash: b1d8f...a49 2
Amarinda Skrevet 16. januar 2015 #27 Skrevet 16. januar 2015 Du må prøve å støtte henne i å komme i gang med ting. Deprimerte har ofte ingen motivasjon til å komme i gang med noe som helst og verden er helt svart, se om du kan få henne med på noe hun syns er hyggelig, sette dere ned sammen og åpne post, tilby at du kan sitte sammen med henne og betale regninger i nettbank osv. Ellers kan det være en idé å spørre om hun kan tenke seg å snakke med psykiatrisk sykepleier i tillegg til psykolog. Det finnes i enkelte kommune "bohjelp", folk som hjelper syke med å håndtere oppgaver i hverdagen som er vanskelige, hjelper de med å komme i gang osv. Ellers ville jeg nok prøvd å motivere henne til å la seg legge inn for behandling. Hun høres såpass syk ut at hun nok har godt av å komme ut av den tilværelsen hun har endt opp i. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #28 Skrevet 16. januar 2015 Definitivt ikke. Men da slipper moren litt av jobben. Datteren slipper å havne i ett økonomisk uføre som hun aldri kommer seg ut av OG kanskje hun faktisk endelig får banka det inn at hun blir ikke frisk av å gå i koma å forvente at alle andre skal gjøre henne frisk. Din egen psykiske helse er lun ditt eget ansvar. Folk kan hjelpe deg på riktig vei, men det er du selv som må gjøre jobben. Anonymous poster hash: b1d8f...a49 Nei, noen trenger faktisk mer omfattende psykiatrisk hjelp, og det er godt mulig dette er alternativet for ts datter. En gjeldsordning er noe man må ha i maks fem år, tror jeg. Etter det er man kvitt gjelda. En verge vil bare støtte opp under uselvstendigheten og hjelpeløsheten datteren er i nå. Akkurat som det å bo hjemme ikke akkurat gjør en mer selvstendig.Anonymous poster hash: 7d666...744
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #29 Skrevet 16. januar 2015 TS, du nevner at du har to andre barn som også bor hjemme. Hvordan påvirker situasjonen med søsteren deres dem? Anonymous poster hash: 40494...f38
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #30 Skrevet 21. januar 2015 Du vil kaste henne ut når hun har blitt diagnostisert med "dypt deprimert og angst"? Ja, siden dette vil jo hjelpe psyken hennes enormt mye.. Først blitt avvist av faren, og nå kastet ut av deg? Det er greit at du har lyst til at hun skal begynne å ta ansvar for seg selv, men først må hun jo da bli frisk. Det virker ikke som om du har spesielt innsikt i diagnosen hennes, som er ekstremt bekymringsverdig ettersom du er moren hennes. Hvordan hun er, er svært vanlig for mennesker som er deprimerte. Fint at hun går hos psykolog, men dersom ingenting har endret seg er det lurt å se på hva som kan gjøres annerledes. Har du snakket med psykologen hennes? Går du til psykolog? Det er vanskelig å være pårørende, spesielt når det gjelder psykisk sykdom. Du får nok en del gode tips og får ut tankene litt dersom du begynner å gå hos psykolog. Mestring er veldig viktig blant psykisk syke, og derfor er det viktig å fremme dette. Jeg synes at du virkelig skal tenke deg igjennom når det gjelder hva du har skrevet her. Det viktigste er at du ikke gir henne opp, noe du er i ferd med å gjøre her. Anonymous poster hash: 4ac08...944 Da jeg skrev innlegget var jeg utrolig sliten og nedfor. Det her har vært en lang kamp over mange år. Egentlig burde hun ha hatt hjelp for 5-6 år siden, noe som ble forsøkt. Svaret var av psykologen på den tiden at jenta ikke ønsket hjelp, og dermed ikke kunne tvinges. Da hun var liten og frem til 12-13 års alderen, var hun svært sosial av seg. Hadde gode karakterer og var godt likt. Hjemme var ting litt annerledes. Hun snek seg tidlig unna alt som hadde med husarbeid og plikter. Stjal penger, og dataen har alltids vært en stor kilde til bråk hjemme. For hun snek seg til å bruke den så snart hun fant en mulighet. I tilegg spilte hun spill på nett som kostet penger. Det er snakk om mange 10- tusener som hun har stjelt fra mine kort gjennom årene. Det er klart at jeg ikke ønsker å gi henne opp. Men jeg er fryktelig sliten. Så sliten at jeg enkelte dager ikke vet hvordan jeg skal komme meg gjennom dagen. Jeg sliter med å sove om natten. Går på skole hvor jeg tar en videreutdanning. Samtidig som jeg jobber for å få endene til å møtes slik at jeg slipper å selge boligen vi bor i. NÅ har jeg endelig fått jenta til å gå med på at jeg skal ta styringen over økonomien hennes til hun er kvitt skyld og gjeld. Det jeg fant ut i dag, er at hun ikke har levert inn meldekortene til Nav for å få APP. Dermed har hun mistet nesten alt av penger pga dette. De pengene hun har fått de siste mnd, som er snakk om litt over 15000, har hun brukt på dataspill. Bare siste 14 dagene har hun brukt opp 5400 kr på spill. Og det selv om hun har inkassosaker på over 50 000 kr. Så om du har noen gode råd hvordan jeg skal klare å ha jenta mi boende hjemme, uten at jeg selv går på en skikkelig smell (for det blir ikke lenge til om det her skal fortsette), så tar jeg i mot med glede... Jeg har som sagt to barn til jeg er alene med omsorgen for... Anonymous poster hash: 10c61...539
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2015 #31 Skrevet 21. januar 2015 Da jeg skrev innlegget var jeg utrolig sliten og nedfor. Det her har vært en lang kamp over mange år. Egentlig burde hun ha hatt hjelp for 5-6 år siden, noe som ble forsøkt. Svaret var av psykologen på den tiden at jenta ikke ønsket hjelp, og dermed ikke kunne tvinges. Da hun var liten og frem til 12-13 års alderen, var hun svært sosial av seg. Hadde gode karakterer og var godt likt. Hjemme var ting litt annerledes. Hun snek seg tidlig unna alt som hadde med husarbeid og plikter. Stjal penger, og dataen har alltids vært en stor kilde til bråk hjemme. For hun snek seg til å bruke den så snart hun fant en mulighet. I tilegg spilte hun spill på nett som kostet penger. Det er snakk om mange 10- tusener som hun har stjelt fra mine kort gjennom årene. Det er klart at jeg ikke ønsker å gi henne opp. Men jeg er fryktelig sliten. Så sliten at jeg enkelte dager ikke vet hvordan jeg skal komme meg gjennom dagen. Jeg sliter med å sove om natten. Går på skole hvor jeg tar en videreutdanning. Samtidig som jeg jobber for å få endene til å møtes slik at jeg slipper å selge boligen vi bor i. NÅ har jeg endelig fått jenta til å gå med på at jeg skal ta styringen over økonomien hennes til hun er kvitt skyld og gjeld. Det jeg fant ut i dag, er at hun ikke har levert inn meldekortene til Nav for å få APP. Dermed har hun mistet nesten alt av penger pga dette. De pengene hun har fått de siste mnd, som er snakk om litt over 15000, har hun brukt på dataspill. Bare siste 14 dagene har hun brukt opp 5400 kr på spill. Og det selv om hun har inkassosaker på over 50 000 kr. Så om du har noen gode råd hvordan jeg skal klare å ha jenta mi boende hjemme, uten at jeg selv går på en skikkelig smell (for det blir ikke lenge til om det her skal fortsette), så tar jeg i mot med glede... Jeg har som sagt to barn til jeg er alene med omsorgen for... Anonymous poster hash: 10c61...539 Hilsen Trådstarter... Anonymous poster hash: 10c61...539
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2015 #32 Skrevet 22. januar 2015 Definitivt ikke. Men da slipper moren litt av jobben. Datteren slipper å havne i ett økonomisk uføre som hun aldri kommer seg ut av OG kanskje hun faktisk endelig får banka det inn at hun blir ikke frisk av å gå i koma å forvente at alle andre skal gjøre henne frisk. Din egen psykiske helse er lun ditt eget ansvar. Folk kan hjelpe deg på riktig vei, men det er du selv som må gjøre jobben. Anonymous poster hash: b1d8f...a49 Med gjeldsordning blri resten av gjelda slettet etter fem år, om jeg husker det riktig, så hun kan være gjeldfri når hun er 26-27 år. Verge er noe man gir til psyksik utv.hemmede, demente, mennesker med tunge psykoselidelser o.l. Ved å få en verge, tar man fra personen all styring over egen økonomi, alt er overlatt til overformynderiet. Det lører ikke datteren noe som helst av. En gjeldsordning og økonomisk veiledning kan derimot lære personen å ta bedre økonomiske beslutninger og forebygge at det samme skjer igjen. Derfor mener jeg verge er en dårlig løsning. Du skriver at ens egen psykiske helse kun er ens eget ansvar, men samtidig argumenterer du heftig for verge. Det henger ikke helt på greip. Det er jo tydelig at datteren trenger mer hjelp for de psykiske helseplagene, da hun ikke fungerer i hverdagen. Hun ser det ikke selv nå, og da kan det være at en innleggelse kan hjelpe henne litt på vei, dersom det også legges til rette for mer hjelp den dagen hun eventuelt skrives ut.Anonymous poster hash: 7d666...744
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå