Gå til innhold

Kalorimål fremfor "en dag i uka"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ingen kostholdsfanatiker og teller ikke kalorier selv, men ser at det ofte lages tråder der trådstarter lurer på om det er mulig å skeie ut en dag i uka og fortsatt gå ned i vekt. Ser også at det ofte nevnes i media at det er "lov" å skeie ut en dag i uka så lenge man spiser sunt ellers. Det jeg lurer på er hvorfor de som likevel teller kalorier for å gå ned i vekt ikke bare setter seg et kalorimål på hvor mye godteri eller "kosemat" de kan spise i uka, fremfor å ha en fast dag til å spise så mye de vil. For det første vil jeg tro at det er stor variasjon i hva de enkelte legger i å "skeie ut", for noen betyr kanskje dette bare å unne seg en sjokolade, mens andre spiser så store mengder at de bruker opp hele kaloriunderskuddet de har samlet opp gjennom uka. Det må vel derfor være mye greiere å bare sette seg et kalorimål for hvor mange kalorier i uka som kan gå til feks. godteri? Da får man mye bedre kontroll, og jeg vil også tro det er bedre for motivasjonen å ha et fast "budsjett" å forholde seg til, som kan spres utover i uka, fremfor å måtte holde seg til en bestemt dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig!

Men på en måte gjør jeg jo akkurat det. Jeg har gått på Grete Roede kurs i høst, og lærte der at jeg har 50kcal hver dag som jeg kan skeie ut med. Disse kan enten fordeles ut over uka, eller spises i en stor bolk (350kcal) på en dag.

For min del er jeg ikke rigid på dette, og kan fort spise litt ekstra kaloririk mat, drikke ett glass vin, og spise litt sjokolade, når jeg er på besøk eller ute.

Men da tar jeg heller ikke fullstendig av. Det er ikke ubegrensede mengder. (Og jeg forventer ikke nødvendigvis den største vektnedgangen den uka.)

Det er heller ikke noe jeg gjør hver uke. Kanskje 1-2 ganger i mnd.

For meg er dette en måte å "leve normalt" samtidig som jeg følger ett ganske strengt kostholdsregime.

Hvis jeg måtte gi avkall på alt sånt i sosiale settinger, så hadde jeg ikke klart å holde på med dette over tid.

Gjest Coolaid
Skrevet

Det er mange veier til samme mål.

Mitt råd som jeg ofte gir er å leve på en slik måte at man klarer å opprettholde det over lang tid, dvs årevis. Det fungerer det best med minst mulig ekstreme ting.

Det betyr at man lever sunt, men ikke på en så ekstrem måte at ting blir vanskelig å gjennomføre, slik at man faller av. Finn ut hva som passer for deg uten at det blir stress eller negativt.

Det er bedre feks å ha eg greit kosthold i 6 år, enn å ha et ekstremt sunt kosthold i 6 måneder for så å falle tilbake til dårlige vaner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...