AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #1 Skrevet 16. januar 2015 Jeg har en gutt på fire år som fortsatt bruker bleie om natta. Tre perioder har vi forsøkt å legge han uten bleie, med resultat at senga blir våt. Vi er restriktive med drikke om kvelden, det er vi uansett om han sover med bleie, for han tisser igjennom de største bleier hvis han drikker mye. Vi har nettopp flyttet til en kommune med tøybleiestøtte, og jeg fikk en ide å prøve med tøybleier for å se om det kan gjøre noe forskjell. Men finnes det tøybleier til så store barn? Snart 4,5 år, 22 kg. Har det noe for seg? Tenker at vi må prøve igjen nå. Jeg vil at han skal slutte så fort som mulig. De tre gangene vi har prøvd, har han sovet uten bleie 4-7 netter. To av dem var tørre, den første i to av periodene. Har vi gitt opp for fort?Anonymous poster hash: 92bb6...b0a
tryllealv Skrevet 16. januar 2015 #2 Skrevet 16. januar 2015 Like greit å bare slutte med bleier fullt og helt fremfor et helt nytt bleieregime ettersom han er såpass stor. Får heller bare tåle ekstra klesvasking en stund så går det deg til;) Du kan banne på at han veldig gjerne vil mestre drt fremfor å bruke bleier, men mye tålmodighet må til noen ganger. Noe som hjalp mrg var at jeg hadde en ferdig oppredd madrass i tillegg til det min sønn sov i, så når uhellet var ute var det bare å vaske han og putte han til sengs uten å styre mer før dagen etter. Lykke til! Tenk så stolt han blir når han klarer en hel uke uten å tisse på seg:)
Gjest Magdalene Skrevet 16. januar 2015 #3 Skrevet 16. januar 2015 Vi stresset ikke noe med det på natten vi. Og ventet til hun hadde tørre bleier på morgenen over levere tid. Sluttet da hun var 4,5 år. (Var to år ved dagbleieslutt). 2
Susan Sto Helit Skrevet 16. januar 2015 #4 Skrevet 16. januar 2015 Om dere skal begynne med tøybleier kun om natta, og til en såpass stor unge, så tror jeg kanskje jeg hadde gått for en billigst mulig løsning. Tøybleier finnes til så store barn. (Og det finnes også noe som heter avvenningstruser) Det er sikkert mulig å få tak i. Er det en mulighet å kjøpe dårligere/billigere engangsbleier? Som gjør at barnet kjenner at det blir vått når det tisser? Eller så ser jeg jo at dere ha forsøkt bare i korte perioder. Jeg ville nok snakket med barnet, og funnet noe som kan motivere for å mestre. Hva med en belønning (type lekeland/badeland/kino) når det har vært tørrt om natta i to uker? (Se gjerne gjennom fingrene med ett eller to uhell, så det ikke blir helt uoppnåelig.) Gi masse ros når det går bra, og ton det ned når det ikke gjør det. Og vær forberedt på noen uker med uhell relativt ofte.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #5 Skrevet 16. januar 2015 Jeg har en gutt på fire år som fortsatt bruker bleie om natta. Tre perioder har vi forsøkt å legge han uten bleie, med resultat at senga blir våt. Vi er restriktive med drikke om kvelden, det er vi uansett om han sover med bleie, for han tisser igjennom de største bleier hvis han drikker mye. Vi har nettopp flyttet til en kommune med tøybleiestøtte, og jeg fikk en ide å prøve med tøybleier for å se om det kan gjøre noe forskjell. Men finnes det tøybleier til så store barn? Snart 4,5 år, 22 kg. Har det noe for seg? Tenker at vi må prøve igjen nå. Jeg vil at han skal slutte så fort som mulig. De tre gangene vi har prøvd, har han sovet uten bleie 4-7 netter. To av dem var tørre, den første i to av periodene. Har vi gitt opp for fort?Anonymous poster hash: 92bb6...b0a Det viktigste vi har gjort med vår datter er å sørge for at hun tisser rett før hun legger seg og får minimalt med drikke etter det. Når vi går og legger oss noen timer senere tar vi henne opp for å tisse en gang til. Også har vi sånne en-gangs tisselaken i senga i tilfelle. Etter at hun sluttet med bleie har hun kun hatt et par uhell, og da har det vært når vi ikke har tatt henne på do før vi legger oss (vi prøvde å slutte med det) og når hun har vært syk. Anonymous poster hash: 54ea6...a7a
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #6 Skrevet 16. januar 2015 Det viktigste vi har gjort med vår datter er å sørge for at hun tisser rett før hun legger seg og får minimalt med drikke etter det. Når vi går og legger oss noen timer senere tar vi henne opp for å tisse en gang til. Også har vi sånne en-gangs tisselaken i senga i tilfelle. Etter at hun sluttet med bleie har hun kun hatt et par uhell, og da har det vært når vi ikke har tatt henne på do før vi legger oss (vi prøvde å slutte med det) og når hun har vært syk.Anonymous poster hash: 54ea6...a7a Når dere gjør sånn, opprettholder dere jo bare behovet for å tisse om natten. Min gutt sluttet med bleier natt og dag da han var 2 år og 4 mnd, har aldri tatt ham opp for å tisse om natten. Dette er faktisk noe som bare må få komme av seg selv, og det er helt normalt at barn på 4 år bruker bleier om natten. Det er ingenting å stresse med. Anonymous poster hash: fc484...9f7
Tante-Sofie Skrevet 16. januar 2015 #7 Skrevet 16. januar 2015 Ikke driv med belønninger for barn som tisser om natten, det er ikke noe de kan kontrollere eller styre selv. Skal man bruke belønninger, må man gjøre det på ting barnet faktisk har kontroll over! Jeg er helt enig med Magdalene, kroppen må bli klar for det og det er en modningssak. Det er ikke noe man kan presse fram, og det er ingenting unormalt med en 4-åring som trenger bleier om natten. 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #8 Skrevet 16. januar 2015 hvordan kan man belønne noe som ubevisst skjer om natten når ungen sover? broren min måtte få noen tabletter fra legen da han ble 6 for å få hjelp til bleieslutt. Anonymous poster hash: 33bce...d54 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #9 Skrevet 16. januar 2015 TS Jeg forsøkte faktisk å ta han opp på natta et par ganger, og det var klin umulig! Klarte ikke å få av han pysjbuksa uten å legge han ned, og han sank helt nedi doen. Den ene gangen tisset han mens jeg brukte masse krefter på å holde han oppe. Gangen etter ble han så irritert og frustrert, og vi måtte bare gi opp.Anonymous poster hash: 92bb6...b0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå