AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #1 Skrevet 16. januar 2015 Jeg har en 4 år gammel jente, og tenker å ta henne med å besøke familien på andre siden av landet snart. De har ikke sett henne siden hun var 3 måneder, og nå er hun snart 4 år. Vi må i såfall bo hos mine besteforeldre under besøket, og de er i 70- og 80-årene. Jeg er redd min datter vil slite de ut, eller at vi vil være til bry. Datteren min er en veldig bestemt liten frøken, hun skal ha det sånn og sånn, og jeg sier ofte nei, som utløser sinne og hyling. Jeg er bare så redd for at hun ikke vil klare å oppføre seg når vi er der. Ikke tillegg er min mormor veldig full av meninger og skal alltid sette fingeren på noe, og når det gjelder trassen og oppførselen, har jeg dårlig nok selvtillit som mor fra før, da det er noe vi sliter en del med her hjemme, men det vet jo de ingenting om. Hvordan komme over alle disse bekymringene? Jeg har lite kontakt med familien min, snakkes 2-3 ganger i året, og når vi kommer, skulle jeg jo helst "vist fram" en høflig og snill jente.. Er bare redd de skal tenke at jeg har feilet helt som mor..Anonymous poster hash: 65d62...d46
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #2 Skrevet 16. januar 2015 Kjenner veldig igjen ønsket om å vise fram et høflig og veloppdragent barn! Jeg tenker jo egentlig at trass har en hensikt iom at barnet skal lære å ha selvstendige meninger etc etc, men det er jo ikke alltid det passer, og den eldre generasjonen har sikkert ikke denne oppfatningen uansett. Jeg tenker vel at noe av det beste du kan gjøre, er å forberede jenta godt hele tiden i forkant. Både før selve turen og underveis. Prøv å vær rolig og tydelig på hva som skal skje og hva som er regler og konsekvenser...selv om det ikke er lett. Kanskje du kan sørge for at det hele tiden er mulig for henne å føle at hun bestemmer noe, mens de store avgjørelsene er opp til deg (f.x at du bestemmer når det er middag og hva som skal spises, mens hun kan bestemme hvilken stol hun skal sitte på og om hun vil ha potetene delt opp på den ene eller andre måten). Gi masse ros underveis og vær konkret på hva du forventer (ikke si for eksempel at du vil at hun skal være grei -sett blir ofte for abstrakt, men at du vil at hun kommer til bordet når hun får beskjed. Deretter et smil og "så flott at du kom nå!"). Dette er vel strengt tatt ikke så revolusjonerwnde råd, og ikke alltid så lett å etterleve heller (...og slettes ikke alltid de fungerer!), men utover det tenker jeg at du slettes ikke er noen dårlig mor selv om barnet trasser! Vi har en fireåring her i huset også, og deg føles av og til som en forsmak på tenårene!Anonymous poster hash: 59fa1...5ee 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå