Gå til innhold

Hund og allergi!

Gjest Dolphina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Finnes nok desverre ingen hunder som er 100% allergisikre. :wink:

Det kommer helt an på hva du reagerer på, og i hvilken grad.

Enkelte hunderaser som puddel, bichón frisé ol, altså hunder som ikke røyter KAN være mer allergivennlige enn andre raser. Men det forutsetter at det er selve pelsen du reagerer på.

Andre igjen kan reagere på korthårete raser men ikke på langhårete. Grunnen til det kan være at på de korthårete rasene så tar det ikke så lang tid før allergene i pelsen til hunden kommer ut i "fri luft", mens på de langhårete rasene så tar det lengre tid før allergene frigjøres.

Det finnes ett middel som heter Petal Cleanse. Det er en shampo som man bruker på dyret og som skal binde allergene i pelsen så de ikke blir frigjort. Dette middelet skal visstnok være ganske effektivt, men det forutsetter jo selvfølgelig at det er allergene du reagerer på og ikke f eks støv/pels.

Jeg reagerer heldigvis ikke på noen dyr, bortsett fra 1 hund, ikke selve rasen bare den spesifikke hunden.

Min svigermor reagerer på alt av dyr, mens mannen min reagerer på langhårete ildere, (ikke på de 2 korthårete vi har selv) rotter og mus, men ingen andre dyr.

Så å finne ut hva man reagerer på og ikke kan være litt av en jobb.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

Heisann!!

Jeg er en hundeglad jente som er sammen med en KJEMPEallergisk gutt... Etter mye research og testing fant vi ut at vi kunne ha rasen portugisisk vannhund!! Han reagerte litt på de voksne hundene hvis han koste med de og tok seg i ansiktet, men med middelet Petal Cleanse reagerte han ikke!!!

Vi har nå fått en liten portis-jente... Ingen reaksjon så langt, men de færreste reagerer på valpepels uansett. Skulle han komme til å reagere etter hvert så har vi Petal Cleanse klart så vi får bare håpe alt går bra :)

Andre allergivennlige raser:

- coton de tuelar (er visst en av de beste for allergikere)

- pudler

- enkelte terriere

- bichon frisé

- nakenhund

- briard

de hundene som er allergivennlige røyter ikke, og har ingen underull.

Håper dette var til hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...