Gå til innhold

Kjøpe hytte eller hjelpe barn med bosituasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre unge, voksne avkom.

Alle leier bolig, studerer og jobber ved siden av.

Stadig vekk er det en av de som sliter. De må flytte, taper av depositum, finner ikke jobb etc etc.

De er seg sitt ansvar bevisst og surrer ikke unødvendig, men har også mye å lære enda!

Deres far hjelper aldri med noe.

Nå har jeg økonomi til å ta lån og kjøpe en liten hytte. Dette er en drøm jeg har, men jeg sliter med samvittigheten. Dette vil gjøre at jeg i langt mindre grad kan dekke opp en husleie i ny og ne etc...

Jeg er "aleneforsørger"..

Er det veldig egoistisk av meg? Barna er 17, 19 og 19.

Anonymous poster hash: 11dd4...335

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt opp til deg

• Liker 1
Skrevet

Altså.. 17,19,19 år så er det ikke meninga at ungene dine skal ha en bolig. La dem spare selv, men om du får bedre økonomi senere. Så kan du hjelpe dem, men jeg ville vel satt inn 50.000kr til hver av dem for og gi dem motivasjon til å spare. + Dem får en start. Om du får 150.000kr ekstra i lån. :)

Anonymous poster hash: 173ae...2f7
  • Liker 9
Skrevet

Hva med å gjøre alvor av hyttedrømmen, men samtidig legge inn en klausul for deg selv om at f.eks. vinterferieuken + et par uker på sommerne så leier du den ut. Det kan fort være mange tusen kroner i inntekt for noe sånt - så fremst hytta enten ligger et ok sted, eller i allefall har innlagt vann/strøm og er i nærheten av et fiskevann / skianlegg etc.

Da har du kanskje allikevel muligheten til å hjelpe barna fremover, samtidig som du drar nytte av en hytte du kanskje ikke nødvendigvis MÅ benytte i vinterferieukene, ettersom barna dine er store.

Dessuten får du en eventuell verdistigning som vil være hyggelig i fremtiden (som også vil være med på å kunne hjelpe barna enda lenger fremover).

hilsen evig økonom :)

PS. Synes det er flott av deg som mor å tenke deg om, før du gjør noe som kanskje kan være egoistisk! Sånn skal foreldre være - selv om du må få lov å følge drømmer du også.

Anonymous poster hash: faeac...b69
  • Liker 9
Skrevet

For rundt et år siden stod jeg overfor en ganske så lik problemstilling.

Jeg gjorde det jeg kunne for at dem skulle få mest mulig egenkapital til boligkjøp, noe jeg ikke angrer et sekund på. I dag sitter begge mine flotte sønner med hver deres leilighet.

Selv tror jeg gleden av en slik hjelpende hånd til de kjæreste man har, gir den største glede i tilsvarende situasjoner.

Anonymous poster hash: d0899...e95

• Liker 3
Skrevet

Jeg personlig hadde heller hjulpet barna mine..

Anonymous poster hash: f25a8...d1b
  • Liker 1
Skrevet

Opp til deg, det. Jeg hadde ventet noen år, ettersom barna nå er i studentalder og kan trenge en del hjelp i begynnelsen.

Skrevet

Mine foreldre står i omtrent samme situasjon som deg nå. Dvs, de har aldri ytret noen ønske om å kjøpe hytte, men de kommer snart til å ha litt ekstra penger, og da har de hele tiden vært klar på at alle vi barn skal få fordelt den summen for å hjelpe oss inn på boligmarkedet. Jeg er selvfølgelig ubeskrivelig takknemlig, men hadde de hatt lyst å kjøpe hytte hadde jeg aldri i verden hatt samvittighet til å ta i mot så mye penger. Det er tross alt deres penger! Jeg likte ideen om å kanskje sette av litt penger til barna, eventuelt, men i hovedsak mener jeg at du skal tenke på deg selv. Barna vil vel også få glede av hytta? :)

Skrevet

Takk for råd :)

Det virker ikke riktig av meg å ta opp lån for å gi de egenkapital.

Mest fordi de er for unge til å forvalte det skikkelig.

Jeg må da evt først vente 7-8 år til de er ferdig studert og så ta lån...i tillegg er de 3! Det monner lite å gi de 150K hver som jeg da skal betale på de neste 25 år..

Jeg er 44 nå og vakler.

Dette med utleie er absolutt aktuelt. Den kan leies ut både sommer og vinter.

Barna vil nok få masse glede av hytta etterhvert. I lengden tror jeg det gir de mer å ha en hytte, samt et soverom hos Mamma, enn en dråpe i havet til bolig..

:) Jeg skal ihvertfall sørge for å ha en god buffer på sparekonto til de.

Anonymous poster hash: 11dd4...335

• Liker 2
Skrevet

De er jo fortsatt tenåringer, neppe aktuelt for de å skulle kjøpe noe på en del år uansett!

Jeg tror du bør prate med de, i hvert fall, om at pga hyttekjøp kommer til å ha mindre ekstra for å bidra med husleiepenger og sånt. At de selv må ta ansvar for å bygge opp en buffer for dårlige perioder og ikke forvente at du stiller opp.

Sånn at de er forberedt.

Skrevet

Kjøp deg hytte du. Og kos deg med den. :Nikke:

Når tiden er inne, kan du heller hjelpe barna inn på boligmarkedet ved å stille kausjon for en del av egenkapitalen deres.

Skrevet

Hadde jeg vært ett av barna til ts hadde jeg heller vært glad for det ble hyttekjøp. Så fikk jeg et sted å dra på fjellet noen helger i året.

Anonymous poster hash: 2892f...5c7
Skrevet

er det mulig.. Leste "kjøpe hytte el hjelpe barna med prostitusjon" :P

Anonymous poster hash: 63201...7b0
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde hjulpet barna.

Anonymous poster hash: dc511...834
Skrevet (endret)

Det er dine penger. Så kjøp deg hytte som du kan kose deg på! Å ta opp lån for å hjelpe ungene med egenkapital er da fullstendig idioti.

Endret av Rosalie
  • Liker 4
Skrevet

Du forsørger vel fortsatt barnet på 17 år, som du er forpliktet til etter loven?

Anonymous poster hash: cc484...d90
Skrevet

Jeg ville foretrukket at mamma og pappa kjøpte hytte. Gitt at jeg kunne låne.

Anonymous poster hash: da1aa...669
  • Liker 1
Gjest Citronella
Skrevet

Du forsørger vel fortsatt barnet på 17 år, som du er forpliktet til etter loven?

Anonymous poster hash: cc484...d90

Hvorfor spør du TS om det? Å forsørge barn, betyr ikke at man skal kjøpe en leilighet til de.

Jeg ville absolutt kjøpt hytte. Barna dine er fortsatt tenåringer, og det er jo temmelig uaktuelt for de uansett å kjøpe leilighet nå. Lær de gode sparevaner, jeg regner med de har BSU? Og gi de penger til jul og bursdager. Selv om man har barn, så er det ikke forventet at man skal sponse bolig til de.

Og tenk hvor mye hygge du/dere får med hytta! :)

• Liker 1
Skrevet

Om de sliter med råd til husleie nå så er det jo å anta at de vil slite med ett boliglån også?

Jeg ville kjøpt hytten. Jo eldre barna blir, jo mindre ser en de i hverdagen, og da kan jo nettopp en hytte bli ett samlingssted som gir mye fine minner fremover.

Skrevet

Hyggelig for "barna" å bli med deg på hytta, det blir jo mer opplevelse enn pengene blir. Et fristed å komme til sammen med mor og søsken, eller en plass å være i eksamensperioden.

Dessuten er det jo forhåpentligvis verdistigning.

Ville gått for hytte!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...