needinspiration Skrevet 15. januar 2015 #1 Skrevet 15. januar 2015 (endret) http://mammalivet.blogg.no/1421236443_ammepress_eller_ammes.html Sjekk denne bloggen. Jeg syns synd på de damene som ikke har fått ordentlig hjelp på sykehuset til å få til ammingen på ordentlig her i dette landet. De lar jo de vordende nybakte mødre vente til de har fått time hos en ammehjelper som de har på sykehuset. Det tror jeg kan være for sent for de fleste. Også har vi de som ikke tror på at amming er det beste for barna, for liksom skal det jeg mener er syntetisk melk var i nesten god kvalitet som den mest naturlige i verden som kommer ut av puppen til mora. Selv så tror jeg kanskje at det kan være tidspress på sykehuset og at de mange sykepleiere rett og slett ikke gidder å hjelpe bare fordi de selv ikke har peiling på hvordan de skal få dette til å fungere. Jeg syns at man burde få bli på sykehuset til man har fått til ammingen på alvor. Ellers så tenker jeg at denne graviditeten har vært slitsom. Guttene mine har ikke barnehageplass. Jeg som er høygravid, med bekkenløsning. Skal si dere, det er så lenge siden jeg ikke har følt at jeg har fått sove ut som de siste to dagene. For ca to dager siden sleit jeg ganske mye med kroppen. Tålte ikke mye. På kvelden fikk jeg vondt midt i brystkassa og hadde vanskeligheter med pusten. Den natta var ille. Jeg våknet omtrent hver time den natta, bokstavelig talt. Var på do å tissa, og måtte også nr 2. Hver bidige time! Det kom ikke ut mer enn det en liten mus klarer. Så jeg slet med treg mage hele natta. Så det som skjer på morgen er at jeg får hjelp av min søster til å passe på guttene, mens jeg tar flere siesta i løpet av hele dagen. da kvelden kom og guttene hadde lagt seg, så la jeg meg og jeg sov enda mer uten problemer til dagen etter. Med et par tissepauser. Har dere opplevd det noe lignende? Endret 19. januar 2015 av needinspiration
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #3 Skrevet 19. januar 2015 Sov dårlig store deler av svangerskapet og det hjalp ikke på med to våkendøgn når jeg fødte. Jeg fikk bli ekstra på sykehuset pga ammetrøbbel men de behandlet meg ikke bra syns jeg. Fikk en del kjeft av pleierne og hun jeg delte rom med fikk og mye ufortjent kjeft. Så melkeproduksjonen ble ikke bra. Og når den kunne blitt bra etter to uker ble babyen alvorlig syk, så mer stress. Du er redd for å ikke få til ammingen? Ikke tenk på det nå, prøv å slappe av frem til fødselen og går ikke ammingen så går den ikke. Sånn er livet Mme er ikke kunstig, den er helt naturlig og supert å gi når man ikke har melk.Anonymous poster hash: 6adc3...942
needinspiration Skrevet 19. januar 2015 Forfatter #4 Skrevet 19. januar 2015 Sov dårlig store deler av svangerskapet og det hjalp ikke på med to våkendøgn når jeg fødte. Jeg fikk bli ekstra på sykehuset pga ammetrøbbel men de behandlet meg ikke bra syns jeg. Fikk en del kjeft av pleierne og hun jeg delte rom med fikk og mye ufortjent kjeft. Så melkeproduksjonen ble ikke bra. Og når den kunne blitt bra etter to uker ble babyen alvorlig syk, så mer stress. Du er redd for å ikke få til ammingen? Ikke tenk på det nå, prøv å slappe av frem til fødselen og går ikke ammingen så går den ikke. Sånn er livet Mme er ikke kunstig, den er helt naturlig og supert å gi når man ikke har melk.Anonymous poster hash: 6adc3...942 Nå er det sånn at jeg er redd for å få for lite melk denne gangen at jeg faktisk må styre med de flaskene for å sterilisere. For meg som har allerede har ammet i to omganger så håper jeg å få til ammingen en tredje gang. Da slipper jeg det stresset.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #5 Skrevet 19. januar 2015 Nå er det sånn at jeg er redd for å få for lite melk denne gangen at jeg faktisk må styre med de flaskene for å sterilisere. For meg som har allerede har ammet i to omganger så håper jeg å få til ammingen en tredje gang. Da slipper jeg det stresset. Ingen som ønsker å amme ønsker å styre med flasker, men jeg måtte det og det ble en vanesak. Hadde en stor benksterilisator og nok flasker for en dag så slapp å sterilisere hele tiden. Å pumpe var tusen ganger verre syntes jeg fordi alt utstyret bortsett fra selve elektronikken måtte steriliseres etter hver pumping, dvs hver tredje time døgnet rundt. Og pumpingen tok en time med forberedelser, og ut fikk jeg bare dråper. Hadde føltes bedre om jeg fylte en flaske på 15 min. Å gi kun mme er mye lettere enn å pumpe da, tar bare sekunder å blande om man har varmt vann i termos. Er div man kan lære seg så det er lett å gi mme. Men ikke tenk på dette nå, siden du har ammet to ganger tidligere så tviler jeg for at du ikke vil få det til denne gangen. Og gjør du ikke det så start en tråd om tips for å gi mme lettest, og ikke se på det som et nederlag, det kan skje hvem som helst. I barselgruppa mi på 10 babyer så blir 5 ammet og 5 får kun mme. Alle hadde lyst å amme.Anonymous poster hash: 6adc3...942
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #6 Skrevet 19. januar 2015 http://mammalivet.blogg.no/1421236443_ammepress_eller_ammes.html Sjekk denne bloggen. Jeg syns synd på de damene som ikke har fått ordentlig hjelp på sykehuset til å få til ammingen på ordentlig her i dette landet. De lar jo de vordende nybakte mødre vente til de har fått time hos en ammehjelper som de har på sykehuset. Det tror jeg kan være for sent for de fleste. Også har vi de som ikke tror på at amming er det beste for barna, for liksom skal det jeg mener er syntetisk melk var i nesten god kvalitet som den mest naturlige i verden som kommer ut av puppen til mora. Selv så tror jeg kanskje at det kan være tidspress på sykehuset og at de mange sykepleiere rett og slett ikke gidder å hjelpe bare fordi de selv ikke har peiling på hvordan de skal få dette til å fungere. Jeg syns at man burde få bli på sykehuset til man har fått til ammingen på alvor. Ellers så tenker jeg at denne graviditeten har vært slitsom. Guttene mine har ikke barnehageplass. Jeg som er høygravid, med bekkenløsning. Skal si dere, det er så lenge siden jeg ikke har følt at jeg har fått sove ut som de siste to dagene. For ca to dager siden sleit jeg ganske mye med kroppen. Tålte ikke mye. På kvelden fikk jeg vondt midt i brystkassa og hadde vanskeligheter med pusten. Den natta var ille. Jeg våknet omtrent hver time den natta, bokstavelig talt. Var på do å tissa, og måtte også nr 2. Hver bidige time! Det kom ikke ut mer enn det en liten mus klarer. Så jeg slet med treg mage hele natta. Så det som skjer på morgen er at jeg får hjelp av min søster til å passe på guttene, mens jeg tar flere siesta i løpet av hele dagen. da kvelden kom og guttene hadde lagt seg, så la jeg meg og jeg sov enda mer uten problemer til dagen etter. Med et par tissepauser. Har dere opplevd det noe lignende? Midt oppe i dette: hvordan takler du romantikk, vin, dates og sex med din mann? Jeg kan bekrefte det du sier om amming: fikk mistenkt dårlig kvalitet på "hjelpen" ved fødeavdelingen på Rikshospitalet. Ikke inspirerende og kommer man til time hos Ammehjelpen er så er ofte for sent.Anonymous poster hash: 0e5e6...f19
DoomCake Skrevet 19. januar 2015 #7 Skrevet 19. januar 2015 Sov dårlig store deler av svangerskapet og det hjalp ikke på med to våkendøgn når jeg fødte. Jeg fikk bli ekstra på sykehuset pga ammetrøbbel men de behandlet meg ikke bra syns jeg. Fikk en del kjeft av pleierne og hun jeg delte rom med fikk og mye ufortjent kjeft. Så melkeproduksjonen ble ikke bra. Og når den kunne blitt bra etter to uker ble babyen alvorlig syk, så mer stress. Du er redd for å ikke få til ammingen? Ikke tenk på det nå, prøv å slappe av frem til fødselen og går ikke ammingen så går den ikke. Sånn er livet Mme er ikke kunstig, den er helt naturlig og supert å gi når man ikke har melk.Anonymous poster hash: 6adc3...942 Herregud, kjeft? Hvorfor i alle dager?! Er frivillig barnløs enn så lenge, og pleier somregel ikke å engasjere meg i slik problematikk, men nå ble jeg nesten litt forferdet. Stakkars damer..
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #8 Skrevet 19. januar 2015 Jeg fikk kjempe mye og god hjelp på barsel for å få igang ammingen. Hadde hastesnitt, blodtap og innfeksjon så jeg hadde ikke akkuratt oddsen på min side for og få til ammingen. Men de var inne hos meg hver 3 time ++ for og hjelpe meg med riktig sugetak, ammestilling, pumping osv! dette var på ett mor/barn vennlig sykehus så vet ikke om det spiller noen rolle. Uansett så fikk vi veldig god hjelp Anonymous poster hash: 701f6...c55
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #9 Skrevet 19. januar 2015 Herregud, kjeft? Hvorfor i alle dager?! Er frivillig barnløs enn så lenge, og pleier somregel ikke å engasjere meg i slik problematikk, men nå ble jeg nesten litt forferdet. Stakkars damer.. Kjeften dreide seg mest om at de mente at jeg ammet feil, men alle pleierne hadde forskjellige råd og metoder så det ble bare veldig forvirrende for meg. Og de ble feil hver gang om en annan hjalp meg sist. Og det var liksom min feil det. Og babyen ga opp ganske fort, han fikk ikke ut noe og brukte feil sugeteknikk, så før vi kom hjem fra føden så ville han ikke ha pupp. Og det var liksom min feil det og. Jeg tror at vi var der for lenge rett og slett. Det ble for mye forskjellige meninger og ikke rolige ammeforsøk. Og ellers så var flertallet av de ansatte sure hele tiden, og overhodet ikke motiverende. Men de prøvde å hjelpe iallfall Ville faktisk foretrukket å få null hjelp fordi det var på en måte det jeg fikk. Når jeg etter vi dro hjem var på ammepoliklinikken så fikk jeg andre råd, og det hjalp heller ikke, men de var hyggelige. Et eksempel på rådene, ammeskjold. Noen mente at jeg måtte bruke det og kjeftet om jeg ikke gjorde det, og noen mente at jeg ikke måtte bruke det. Og av de som mente at jeg måtte bruke det så var de uenige om størrelsen jeg måtte bruke. Min egen konklusjon var å bruke ammeskjold men de fleste var uenige med meg i den str jeg ville bruke. Mens ammepoliklinikken var enig med meg i str. Og der og da på barsel når man er sliten og full av hormoner etter en fødsel så skal det ikke mye til før man kortslutter i hodet og ikke klarer å ta egne valg. Hun jeg delte rom med fikk kjeft blant annet fordi hun ikke ville spise svin, hun var muslim, og de baksnakket henne til meg. Sjekk ut tråden "Drittfolk på føden..." Under Graviditet og spedbarn her inne. Nå babler jeg mye, men er mye som kan påvirke ammingen. Men TS ikke ta sorgene på forskudd! Anonymous poster hash: 6adc3...942
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #10 Skrevet 19. januar 2015 Jeg fikk kjempe mye og god hjelp på barsel for å få igang ammingen. Hadde hastesnitt, blodtap og innfeksjon så jeg hadde ikke akkuratt oddsen på min side for og få til ammingen. Men de var inne hos meg hver 3 time ++ for og hjelpe meg med riktig sugetak, ammestilling, pumping osv! dette var på ett mor/barn vennlig sykehus så vet ikke om det spiller noen rolle. Uansett så fikk vi veldig god hjelp Anonymous poster hash: 701f6...c55 Jeg var og på et mor- og barnvennlig sykehus og fikk mye hjelp, men av elendig kvalitet. Les tråden min rett under din.Anonymous poster hash: 6adc3...942
Teriyaki Skrevet 19. januar 2015 #11 Skrevet 19. januar 2015 Det som er så dumt er at liggetiden på barsel har blitt fryktelig kort. Er bare ca. to døgn som er vanlig, og det veldig lite med tanke på å få i gang produksjonen. Selv måtte jeg pumpe den i gang fordi gutten ble innlagt på intensiven og det derfor var viktig å få den i gang fort, så jeg fikk godt med melk allerede dag to, men mange bruker noen ekstra dager. Jeg fikk også god veiledning på hvordan legge han rikitg til, men så var det også mye fokus på at her måtte ammingen i gang. Kanskje blir man ofte overlatt mer til seg selv hvis det ikke er et tidspress i den forstand? Før var man 7-10 dager på sykehus, men da hadde man babyene inne på babyrom og mødrene på egne rom, kun gjenforent hver gang baby skulle die. Nå har man baby hos seg hele tiden, men ligger bare i to døgn. Det er ikke optimalt det heller. Jeg er også høygravid nå, og sover helt ufattelig dårlig i tillegg til å ha generelt lite med energi. Jeg gleder meg til å få bort magen slik at søvnkvaliteten blir bedre. Joda må jo opp og amme og sånt, men nå sover jeg så dårlig at med mindre det blir en baby som hyler hele natten, så kommer jeg nok til å være mer uthvilt da enn nå.
needinspiration Skrevet 19. januar 2015 Forfatter #12 Skrevet 19. januar 2015 (endret) Midt oppe i dette: hvordan takler du romantikk, vin, dates og sex med din mann? Jeg kan bekrefte det du sier om amming: fikk mistenkt dårlig kvalitet på "hjelpen" ved fødeavdelingen på Rikshospitalet. Ikke inspirerende og kommer man til time hos Ammehjelpen er så er ofte for sent.Anonymous poster hash: 0e5e6...f19 Ærlighet fra en gravid hormonell kvinne? None. Jeg begynte nesten å grine da jeg bare så han sitte på ræva si på sofaen når jeg faktisk hadde det vondt. Det føltes verre å se han sittende enn at jeg hadde vondt. Jeg takler ikke. Lurer på om ikke helsemyndighetene ikke går sammen for å yte best mulig hjelp angående ammingen fordi det er ikke snakk om kunnskapløshet blant nordmenn at folk ikke ammer, men at man burde se alle sider for å se om det kommer nok melk ut av kjerringa. Kanskje da man får en annen mentalitet i forhold til amming her i landet. Om man får pupper a la Pamela anderson og du står der med skikkelig brystspreng og ikke klarer å gi pupp fordi det er håpløst med de svære puppene.... Hva kan man ellers gjøre? Ikke bare stå under dusjen og massere de der. Man stimulerer produksjonen ved at du masserer masse rundt puppen, og gir den til ungen etterpå. Og sånn oppholder du melkeproduksjonen hos meg... Ærlighet fra meg, jeg fikk hjelp til masseringen på sykehuset i utlandet. Ikke at det var godt. Men jæ*lig vondt. Og verdt melka jeg fikk etterpå'! Endret 19. januar 2015 av needinspiration
nyher Skrevet 19. januar 2015 #13 Skrevet 19. januar 2015 Får du ikke hjelp av barnefaren med de andre ungene dine hvis du er sliten?
needinspiration Skrevet 19. januar 2015 Forfatter #14 Skrevet 19. januar 2015 Ingen som ønsker å amme ønsker å styre med flasker, men jeg måtte det og det ble en vanesak. Hadde en stor benksterilisator og nok flasker for en dag så slapp å sterilisere hele tiden. Å pumpe var tusen ganger verre syntes jeg fordi alt utstyret bortsett fra selve elektronikken måtte steriliseres etter hver pumping, dvs hver tredje time døgnet rundt. Og pumpingen tok en time med forberedelser, og ut fikk jeg bare dråper. Hadde føltes bedre om jeg fylte en flaske på 15 min. Å gi kun mme er mye lettere enn å pumpe da, tar bare sekunder å blande om man har varmt vann i termos. Er div man kan lære seg så det er lett å gi mme. Men ikke tenk på dette nå, siden du har ammet to ganger tidligere så tviler jeg for at du ikke vil få det til denne gangen. Og gjør du ikke det så start en tråd om tips for å gi mme lettest, og ikke se på det som et nederlag, det kan skje hvem som helst. I barselgruppa mi på 10 babyer så blir 5 ammet og 5 får kun mme. Alle hadde lyst å amme.Anonymous poster hash: 6adc3...942 Herregud jeg har lyst til å amme! Selvfølgelig! Men når det gjaldt pumping så klarte jeg bare å håndpumpe... Det var mer behagelig. Forskjellen var at jeg fylte en liten flaske raskere ved håndpumping enn med maskin.
needinspiration Skrevet 19. januar 2015 Forfatter #15 Skrevet 19. januar 2015 Jeg fikk kjempe mye og god hjelp på barsel for å få igang ammingen. Hadde hastesnitt, blodtap og innfeksjon så jeg hadde ikke akkuratt oddsen på min side for og få til ammingen. Men de var inne hos meg hver 3 time ++ for og hjelpe meg med riktig sugetak, ammestilling, pumping osv! dette var på ett mor/barn vennlig sykehus så vet ikke om det spiller noen rolle. Uansett så fikk vi veldig god hjelp Anonymous poster hash: 701f6...c55 Jeg fikk barn nr 2 ved KK haukeland. Super jordmor, men slett på å hjelpe til ammingen. Nr 3 er booka til Ahus, har hørt at de er mor/barn vennlig, men hva er kvaliteten der på ammehjlpen ved sykehuset?
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #16 Skrevet 19. januar 2015 Jeg var og på et mor- og barnvennlig sykehus og fikk mye hjelp, men av elendig kvalitet. Les tråden min rett under din.Anonymous poster hash: 6adc3...942 Det er jo veldig synd at de ikke var hyggelige mot deg! Jeg tror mange får seg ett sjokk når de skjønner at melken ikke alltid kommer av seg selv og det er hardt abeid etter en fødsel. Selv tok det 5 dager før melken kom, og det siste døgnet lå vi på barsel kun for og "vente på melka". Jeg gråt mine modige tårer jeg også, det er enormt mange hormoner i sving rett etter en fødsel. Man kan også ta kontakt med helsestasjon når man kommer hjem om man føler at ammingen ikke fungerer så skal de hjelpe deg. Sliten blir man nok uansett, sov veldig dårlig i svangerskapet og har en baby på 6 mnd som sjelden sover mer enn 2 timer i strekk, ofte er han våken hver time. Jeg var også syk etter fødselen. Det er tøft, men det er for en periode og det blir bedre. Håper du får en bedre opplevelse denne gangen Anonymous poster hash: 701f6...c55
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2015 #17 Skrevet 19. januar 2015 Det er jo veldig synd at de ikke var hyggelige mot deg! Jeg tror mange får seg ett sjokk når de skjønner at melken ikke alltid kommer av seg selv og det er hardt abeid etter en fødsel. Selv tok det 5 dager før melken kom, og det siste døgnet lå vi på barsel kun for og "vente på melka". Jeg gråt mine modige tårer jeg også, det er enormt mange hormoner i sving rett etter en fødsel. Man kan også ta kontakt med helsestasjon når man kommer hjem om man føler at ammingen ikke fungerer så skal de hjelpe deg. Sliten blir man nok uansett, sov veldig dårlig i svangerskapet og har en baby på 6 mnd som sjelden sover mer enn 2 timer i strekk, ofte er han våken hver time. Jeg var også syk etter fødselen. Det er tøft, men det er for en periode og det blir bedre. Håper du får en bedre opplevelse denne gangen Anonymous poster hash: 701f6...c55 Jeg fikk tidlig hjemmebesøk av helsesøster pga deprimert og hun var en reddende engel. Hun sa at jeg skulle bare slutte å pumpe og mme og jeg sleit meg ut men hun la det frem sånn at jeg gadd å pumpe litt lenger, men ble lei for det og sluttet uten dårlig samvittighet takket være hennes gode ord. Gleder meg hver gang vi skal på kontroll fordi hun er så grei Neste gang skal jeg skrive et fødebrev til føden og skrive at jeg ikke vil ha det ammemaset og vil ha hjelpen på mine premisser. Og vil hjem så fort som mulig om vi begge er friske. Du kan jo skrive noe sånt ts? Men som jeg har sagt før så tviler jeg for at du får ammeproblemer. Anonymous poster hash: 6adc3...942
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå