Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg utdanner meg til å bli lektor, men jeg føler ikke at jeg er kjempe flink. Jeg består jo fagene og gjør det helt greit, men jeg glemmer jo mye av det jeg har lært! Man tar eksamen og kan alt og så bare forsvinner mye av det man kan. :(

Tenk om jeg er ferdig utdannrt og så blir jeg en skikkelig dårlig lærer!

Anonymous poster hash: 0780d...124

Skrevet

Nivået på fks ungdomsskolen er mye lavere enn på lektorstudiet.

Dessuten forbereder du deg til hver time og da repeterer du jo ting du har lært.

Lærebøker er også veldig greie og kan hjelpe deg med å strukturere undervisningen og lage oppgaver til elevene:)

Anonymous poster hash: ea5b7...2ae

• Liker 1
Skrevet

Mitt fag nummer to er historie. Jeg føler det er skikkelig tungt, men jeg er motivert til å lære det sånn at keg kan prøve å gjøre det gøy for de som går på ungdomskolen eller vgs. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg kan få de med i undervisningen. Jeg er redd for at ingen kommer til å høre på meg og at mine elevr kommer til å gjøre det dårligere enn andre. :(

Jeg følte at mattelærerne vi hadde på vgs var grunnen til at folk gjorde det så dårlig fordi de fikk ikke med elevene. De var kjempe flinke, men ikke flinke lærere. Så jeg føler at det er et enormt press på måten man skal formidle ting også.

Skrevet

Hvilket år går du på? Har du hatt praksis?

Første praksisuke kan føles rævva, hehe. Men etter 5 år som lektorstudent vedder jeg på at du føler deg mer sikker i gamet. Du kan også søke som ringevikar på skoler om det er formiddager du ikke har forelesning?

Å bli en god lærer vil jeg si har mye med å ha lyst til det, kunne faget godt nok (til fks ungdomsskolenivå, det betyr IKKE at du må huske alt fra eksamen 4. året i utdanninga di!!), og ØVE!!

Nå har jeg bare jobbet som ringevikar etter praksis (studerer enda), men egentlig det som har gjort meg en bedre lærer er å bare jobbe som lærer, prøve ut nye ting.. Man er jo nødt til det. Du er absolutt ikke 100% superduper perfekt dritbra lærer etter endt utdanning. Det er DA alt begynner :P.

Jeg har vært og er nervøs også, selvfølgelig. Må søke "ordentlig" jobb når studiet er ferdig. Men så lenge jeg er åpen for å lære av mine feil og hele tiden forsøke å bli bedre så tror jeg det skal gå helt fint!

Anonymous poster hash: ea5b7...2ae
Skrevet

Jeg utdanner meg til å bli lektor, men jeg føler ikke at jeg er kjempe flink. Jeg består jo fagene og gjør det helt greit, men jeg glemmer jo mye av det jeg har lært! Man tar eksamen og kan alt og så bare forsvinner mye av det man kan. :(

Tenk om jeg er ferdig utdannrt og så blir jeg en skikkelig dårlig lærer!

I vgs vil faglig nivå på lærer ha mye å si for undervisningen.

Forstå meg rett. Det har det i ungdomsskolen også, men nivået er lavere slik at hvis du evner å tilegne deg kunnskap raskt vil du kunne forberede deg en del underveis. Det som er vel så viktig i ungdomsskolen er å etablere gode elevrelasjoner og makte å være en stødig klasseleder.

Anonymous poster hash: 52cba...445

• Liker 1
Skrevet

du kan aldri lære noen noe de må lære det selv

men du kan vise de stoffet på en måte som gir de lyst til å lære det

ha det i hodet at du skal gjøre stoffet spennende og artig så du får elevene til å ønske å lære seg det

lær også elevene dine å kjenne, for noen trenger kanskje å få forklart ting litt oppned for å forstå det

se også hver enkelt hver dag , altså se hver enkelt i øyene i løpet av timen , så tror jeg det er hva som skal til for å gjøre deg og andre lærer/lektor studenter til gode lærere

jeg er ikke lærer men jeg har vært elev og er en mamma (med dysleksi så tegnsetting er det så som så med),

min verste lærer var en som kunne innmari mye men denne foreleste og vi var for unge og umodne til å tilegne oss stoffet som ble forelest for oss. denne læreren hadde gjort en super jobb på en høyskole eller et universitet, men på barne og ungdomstrinna var denne læreren helt feil, som voksen ser jeg hva denne læreren kunne og hvor glad denne var i faget sitt men denne manglet evnen til å vise oss stoffet på en slik måte at vi kunne forstå det og lære oss det

favorittlæreren sa at denne kunne ikke lære oss noe som helst men denne kunne vise oss det, og vi måtte lære det selv , denne møtte alltid godt forberedt til timene, både framlengs og baklengs og oppned kunne denne forklare stoffet og gjøre det spennende, og for meg og min dysleksi så måtte ting forklares både opp ned og baklengs for at jeg skulle forstå,

samme hvor tørt og kjedelig stoffet var så gjorde denne det artig og lysten til å lære det var stor, denne læreren såg også hver enkelt av oss i klassen i øyene i løpet av timen og var det en i klassen som hadde en litt tung dag på en eller annen måte så fikk vi et ekstra blikk et lite smil eller læreren kom og la handa på skuldra vår og ga skuldra en liten klem og kunne også hviske i øret om du trenger noen å prate med så kan jeg prate i friminuttet

tror dette var favoritt læreren til alle klassene denne hadde undervist i , hører fra de som er ti år eldre enn meg at dette var favorittlæreren, denne var min favoritt og mine barns favorittlærer

ønsker deg og andre lærer/lektor studenter lykke til og ønsker at dere kan bli de beste formidlerne av fagene deres som dere kan bli

Anonymous poster hash: 5f87a...ca6
  • Liker 1
Skrevet

Hvilket år går du på? Har du hatt praksis? ea5b7...2ae

Jeg går har begynt fjerde semester, så jeg har hatt to små praksiser, men jeg følte t jeg lærte mye ut av det. :)

Jeg skal jo ha mye mer praksis enn det.

Skrevet

Husk at evnen til å formidle er det viktigste. Gjør stoffet spennende, er det f.eks matte eller naturfag som mange sliter med å forstå, så ha flere tilnærmingsmetoder til det samme emnet. Altså flere måter å forklare emnet på. Samt å se hver enkelt elev, og hvor de ligger an...

Jeg er helt lost i matte, men fikk på vgs en lektor som levde og brant for faget, og hvis det var noe vi ikke skjønte delte han opp klassen.. De som skjønte det fikk gå ut og jobbe med oppgaver, mens han tok nye gjennomganger med de som ikke skjønte det, helt til vi forstod. Selvsagt fikk vi ikke 5'ere og 6'ere i faget, slik som de andre gjorde, men han berget oss igjennom slik at alle bestod :)

En annen lektor i økonomi (som jeg faktisk forstår) klarte ikke å formidle faget og prinsippene i det hele tatt, og han forstod ikke at vi ikke forstod, fordi at for han så var faget så lett. Ny lektor i økonomi året etter, som klarte å formidle/lære bort og jeg forstod alt uten problemer, fikk 6'er i faget (og jobber i dag innenfor økonomi).

Så som sagt, tror jeg evnen til å formidle faget, samt didaktikken (måten du lærer bort på) er det viktigste. Timene forbereder du jo, slik at du får frisket opp stoffet selv :)

Anonymous poster hash: 60e48...eb9
  • Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Jeg skal jobbe hardt med pedagogikk og fagdidaktik. :) Jeg har lyst til å være en lærer som er flink til å formidle.

Skrevet

Etter min erfaring er de beste lærerne de som klarer å etablere gode relasjoner til elevene sine. Faglig nivå er det mye lettere å gjøre noe med, hvis du skjønner hva jeg mener

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...