AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #1 Skrevet 15. januar 2015 Jeg har tenkt å prøve å gå ned i vekt, ca. 15kg. Gjerne 5kg til. Men målet er å komme ned i 70kg, så får jeg se om jeg er fornøyd eller ikke. Jeg prøver å følge en plan når det gjelder kostholdet, men treningen derimot, det synes jeg er vanskelig. Jeg skulle gjerne hatt et slags treningsprogram å følge. Jeg har lest at kondisjonstrening forbrenner mest, så da er det vel kondisjon jeg bør fokusere mest på? Jeg er ikke noe glad i å jogge/løpe, men jeg liker godt spinning og crosstrainer/elipse. Er dette like bra? Og hvordan bør programmet være? Jeg vil gjerne trene litt styrke også. Bør jeg trene kondisjon noen dager og trene styrke andre dager? Hvor lenge bør jeg holde på? Jeg tenker ikke på å bygge muskler, men jeg vil vedlikeholde styrken. Først og frems vil jeg jo ned i vekt! Og hvor mange dager bør jeg trene? Hvor mange dager "fri"? Jeg tenker at "fri" også kan bety en liten kveldstur, ikke 100% fri. Anonymous poster hash: 9388e...de8
Gjest Runforit Skrevet 16. januar 2015 #2 Skrevet 16. januar 2015 For å gå ned i i vekt og fettprosent så må du i kcalunderskudd. Det kan gjøres på 2 måter. Kutte ned på kaloriene eller øke kaloriforbrenningen gjennom trening. Det beste er å kombinere de slik at du ikke bare går ned i vekt, men også får en sterk og veltrent kropp i prosessen. Men som sagt; kostholdet avgjør nedgang. Du kan løpe/spinne til du blir blå, men spiser du mer enn du forbrenner så legger du på deg eller går i null. Nå aner ikke jeg høyden din eller om du er mann eller dame, men om du er en dame på ca.170 cm +- så skal du aldri ligge under 1500 kcal per dag, og det er de dagene du ikke trener. De 1500 kcal må du ha bare for å gi kroppen næringen den trenger og ikke bryte deg selv ned. De dagene du trener så skal du ha mer mat for du skal alltid havne på minst 1500. Så brenner du f.eks 500 kcsl på en spinning time så skal du ha i deg 2000 kcal den dagen. Du vil da gå ned jevnt i vekt og cm og du vil klare å opprettholde den nye vekta og livsstilen fordi du innarbeidet gode rutiner og vaner med nok mat slik at du ikke sulter og går på en smell og møter veggen som de fleste "ekstremslankerene" gjør. Dette er ikke en slankekur eller en diett. Dette er en endring av livsstil og det er noe som gjøres over tid. Om du er helt utrent så bør du ikke starte med mer enn 3 treningsøkter per uke. Dette fordi du er i dårlig form og å starte med for mye og for harde økter vil bare resultere i at du skader deg eller dreper all motivasjon og lyst. Det er vanskeligere å gå ned i vekt med styrke enn med kardio nettopp fordi kardio brenner mer kcal enn styrke. Muskler brenner fett 24/7, men som sagt så kan det være utfordrende å miste vekten med ren styrke så derfor starter de fleste med å kutte fettprosent gjennom kardio for å så bygge muskler når de har oppnådd rett vekt/fettprosent. Det betyr ikke at du ikke kan trene litt styrke, men jeg ville personlig hatt fokus på kardio som hovedtrening frem til jeg hadde nådd målet mitt. Om du ikke liker jogging så kan du som du nevnte også bruke spinning, ellipsemaskin etc. Jeg er selv en hardnakket jogger og kan med hånden på hjertet si at jeg synes det er en beste formen for kardio. Jeg hatet å jogge, men startet med powerwalking med små joggeintervaller. Det var tungt som fy og det er ikke noe gøy å starte med, men den dagen når du kommer over den første kneiken og beina bare går av seg selv og du bare kan drukne verden med høy musikk og bare løpe og løpe; det er den beste følelsen Nå startet jeg å løpe pga form ikke vekt, men ærlig talt har kroppen min aldri sett bedre ut og jeg er snart 33 år. Men du må finne din greie og noe du trives med for det er da du vil klare å opprettholde motivasjon og treningsglede 3
FitnessIna Skrevet 16. januar 2015 #3 Skrevet 16. januar 2015 Hei! Det beste for å gå ned i vekt er faktisk styrke - det øker hvileforbrenningen mer enn hva cardio gjør, og et viktig aspekt med vektnedgang er hormonbalansen(tung styrketrening frigjør veksthormon og testosteron) i kroppen. Det krever også mye energi å løfte tunge vekter - så tung styrke, eller styrke som et sirkeltreningsopplegg der du får opp pulsen, er hva som anbefales. Nå vet ikke jeg noe om situasjonen du er i per i dag, men eventuell overvekt medfører en del problemer - og det anbefales ofte ikke å løpe pga støtproblematikk. Styrketrening vil gi økt insulinfølsomhet, og senket blodfettnivå. Derfor vil jeg anbefale kaloriunderskudd, med nok protein for muskelvekst (ca 1.5-2gr per kg kroppsvekt) og styrketrening - bruk gjerne sirkeltrening, supersett, myo-reps, tren baseøvelser og fokuser på NOK restitusjon. Gå gjerne turer på fridager 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #4 Skrevet 16. januar 2015 For å gå ned i i vekt og fettprosent så må du i kcalunderskudd. Det kan gjøres på 2 måter. Kutte ned på kaloriene eller øke kaloriforbrenningen gjennom trening. Det beste er å kombinere de slik at du ikke bare går ned i vekt, men også får en sterk og veltrent kropp i prosessen. Men som sagt; kostholdet avgjør nedgang. Du kan løpe/spinne til du blir blå, men spiser du mer enn du forbrenner så legger du på deg eller går i null. Nå aner ikke jeg høyden din eller om du er mann eller dame, men om du er en dame på ca.170 cm +- så skal du aldri ligge under 1500 kcal per dag, og det er de dagene du ikke trener. De 1500 kcal må du ha bare for å gi kroppen næringen den trenger og ikke bryte deg selv ned. De dagene du trener så skal du ha mer mat for du skal alltid havne på minst 1500. Så brenner du f.eks 500 kcsl på en spinning time så skal du ha i deg 2000 kcal den dagen. Du vil da gå ned jevnt i vekt og cm og du vil klare å opprettholde den nye vekta og livsstilen fordi du innarbeidet gode rutiner og vaner med nok mat slik at du ikke sulter og går på en smell og møter veggen som de fleste "ekstremslankerene" gjør. Dette er ikke en slankekur eller en diett. Dette er en endring av livsstil og det er noe som gjøres over tid. Om du er helt utrent så bør du ikke starte med mer enn 3 treningsøkter per uke. Dette fordi du er i dårlig form og å starte med for mye og for harde økter vil bare resultere i at du skader deg eller dreper all motivasjon og lyst. Det er vanskeligere å gå ned i vekt med styrke enn med kardio nettopp fordi kardio brenner mer kcal enn styrke. Muskler brenner fett 24/7, men som sagt så kan det være utfordrende å miste vekten med ren styrke så derfor starter de fleste med å kutte fettprosent gjennom kardio for å så bygge muskler når de har oppnådd rett vekt/fettprosent. Det betyr ikke at du ikke kan trene litt styrke, men jeg ville personlig hatt fokus på kardio som hovedtrening frem til jeg hadde nådd målet mitt. Om du ikke liker jogging så kan du som du nevnte også bruke spinning, ellipsemaskin etc. Jeg er selv en hardnakket jogger og kan med hånden på hjertet si at jeg synes det er en beste formen for kardio. Jeg hatet å jogge, men startet med powerwalking med små joggeintervaller. Det var tungt som fy og det er ikke noe gøy å starte med, men den dagen når du kommer over den første kneiken og beina bare går av seg selv og du bare kan drukne verden med høy musikk og bare løpe og løpe; det er den beste følelsen Nå startet jeg å løpe pga form ikke vekt, men ærlig talt har kroppen min aldri sett bedre ut og jeg er snart 33 år. Men du må finne din greie og noe du trives med for det er da du vil klare å opprettholde motivasjon og treningsglede Tusen takk for svar! Jeg veier 85kg og er 165cm høy. Jeg skulle gjerne vært nede i 65-70kg. Jeg trener på treningssenter og er ikke helt utrent. Men jeg er heller ikke godt trent! Jeg prøver å følge et program med 1500 kalorier pr dag. Men jeg synes det er viktig å ikke sulte seg gjennom prossesen for å bli slankere. Men hvis jeg feks trener på ellipse i 30minutter (er program på den som gjør det lettere å presse seg selv, og ikke skru ned på motstanden....), kan jeg da trene litt styrke etterpå? Feks på enten apparater eller kun bruke meg selv? Har også tenkt at jeg kanskje kan kombinere med en lett styrke-gruppetime etterpå. Eller skal jeg kjøre på med lengre kondisjonsøkter, og så heller ta gruppetimer med styrke andre dager? Rumpe og lår blir jo godt trent av ellipsen, så kanskje jeg skal holde meg til å trene mage/rygg/armer utenom? Anonymous poster hash: 9388e...de8
Gjest Runforit Skrevet 16. januar 2015 #5 Skrevet 16. januar 2015 Tusen takk for svar! Jeg veier 85kg og er 165cm høy. Jeg skulle gjerne vært nede i 65-70kg. Jeg trener på treningssenter og er ikke helt utrent. Men jeg er heller ikke godt trent! Jeg prøver å følge et program med 1500 kalorier pr dag. Men jeg synes det er viktig å ikke sulte seg gjennom prossesen for å bli slankere. Men hvis jeg feks trener på ellipse i 30minutter (er program på den som gjør det lettere å presse seg selv, og ikke skru ned på motstanden....), kan jeg da trene litt styrke etterpå? Feks på enten apparater eller kun bruke meg selv? Har også tenkt at jeg kanskje kan kombinere med en lett styrke-gruppetime etterpå. Eller skal jeg kjøre på med lengre kondisjonsøkter, og så heller ta gruppetimer med styrke andre dager? Rumpe og lår blir jo godt trent av ellipsen, så kanskje jeg skal holde meg til å trene mage/rygg/armer utenom?Anonymous poster hash: 9388e...de8 Du kan fint trene litt styrke etter en kardioøkt Styrketrening er gullverdt. For at du skal få mest mulig ut av styrke så sats på helkroppsprogram 3 ganger i uka. En økt skal ikke vare mer enn 30-45 min. Om du kjører på med styrke så ville jeg hatt de tøffere kardio øktene på egen dag og heller kjørt lettere kardio de dagene fokus er på styrke. Men lett styrke/saltime etter 30 min kardio er ikke noe stress. Bare husk å spise mer enn 1500 kcal de dagene du trener.
kjøttmeis Skrevet 18. januar 2015 #6 Skrevet 18. januar 2015 Tusen takk for svar! Jeg veier 85kg og er 165cm høy. Jeg skulle gjerne vært nede i 65-70kg. Jeg trener på treningssenter og er ikke helt utrent. Men jeg er heller ikke godt trent! Jeg prøver å følge et program med 1500 kalorier pr dag. Men jeg synes det er viktig å ikke sulte seg gjennom prossesen for å bli slankere. Men hvis jeg feks trener på ellipse i 30minutter (er program på den som gjør det lettere å presse seg selv, og ikke skru ned på motstanden....), kan jeg da trene litt styrke etterpå? Feks på enten apparater eller kun bruke meg selv? Har også tenkt at jeg kanskje kan kombinere med en lett styrke-gruppetime etterpå. Eller skal jeg kjøre på med lengre kondisjonsøkter, og så heller ta gruppetimer med styrke andre dager? Rumpe og lår blir jo godt trent av ellipsen, så kanskje jeg skal holde meg til å trene mage/rygg/armer utenom? Anonymous poster hash: 9388e...de8 Jeg ville spist mer de dagene du trener. Det virker kanskje ikke logisk, men tro meg det er viktig med nok mat! Det er kroppens drivstoff, og det gir energi. Får du ikke i deg nok mat i kroppen før og etter trening vil du bryte kroppen ned. Det er verken bra eller sunt. Fokuser på styrke, i og med at det øker forbrenningen. Spis godt med næringsrik mat og få nok med hvile!
cerruti Skrevet 18. januar 2015 #7 Skrevet 18. januar 2015 Kan du ikke få treningssenteret til å hjelpe deg? De har ofte noen timer veiledning innbakt i kortprisen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå