Ambi Skrevet 4. august 2004 #1 Skrevet 4. august 2004 Hørte på radioen i dag at SV ønsker at 1/3 av svangerskapspermisjonen "reserveres" for pappa. Dersom han ikke tar ut denne mistes denne perioden av permisjonen. Dette i påvente av en ytterligere forlengelse av permisjonstiden - for å få fedre til å ta en større andel. Godt tiltak! Tror det må et mildt press til for å få mange menn til å gjøre dette. Eller er det mødrene som tviholder på permisjonstida? Etter min oppfatning kan man ikke forlange at menn skal føle og ta det samme fullt ansvar for barn og hjem siden - dersom de ikke har villet/fått slippe til mens barna er helt små! Vi vet dessuten at kvinner kan være mindre attraktive på arbeidsmarkedet grunnet lange permisjoner. Dersom kvinner og menn i større grad deler permisjonstida vil også denne type diskriminering reduseres. Ambi
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #2 Skrevet 4. august 2004 Vi skal snart ha en baby til, og denne gangen skulle jeg og mannen min virkelig ønsket oss å dele mer på permisjonen. Men, problemet er at han er ansatt i et mindre firma, med kun de rettigheter som folketrygden regulerer. Jeg er ansatt i en kommunal bedrift, og får 80 % av full lønn (han får 80 % av inntil 6 G, og han tjener mer enn 6 G) samt utbetalt fulle feriepenger for permisjonspengene (han får for maks 12 uker eller deromkring... husker ikke helt). Resultatet av dette er at vi føler vi ikke har full valgfrihet, og det ender vel med at jeg tar mesteparten av permisjonen. Vi har såpass store utgifter at det ikke er ok. å si "nei takk" til såpass mye penger. Veldig dumt, for jeg tror hele familien hadde tjent på at vi delte på permisjonstiden.
Gjest Poirot Skrevet 4. august 2004 #3 Skrevet 4. august 2004 Bra tiltak og slik synes jeg det burde være i Norge også.
Gjest Tex Skrevet 4. august 2004 #4 Skrevet 4. august 2004 Jeg syns det er hårreisende at staten skal gå inn og bestemme om mor eller far skal være hjemme med barnet. Klarer man å sette er barn til verden bør man klare å finne den beste løsningen for sin familie også. Gi oss et bestemt antall uker i permisjon og la oss få dele den opp slik vi vil selv.
minniepus Skrevet 4. august 2004 #5 Skrevet 4. august 2004 Jeg tror det er veldig viktig at far har mer tid alene med barna når de er små. Tror det gir økt forståelse i hjemmet, begge veier (mor får oppleve hvordan det er å være den som kommer hjem fra jobb når de andre har vært hjemme hele dagen, far blir kjent med barnet).
Gjest Tex Skrevet 4. august 2004 #6 Skrevet 4. august 2004 ....mor får oppleve hvordan det er å være den som kommer hjem fra jobb når de andre har vært hjemme hele dagen' date=' far blir kjent med barnet....[/quote'] ...men trenger de statens hjelp til å finne ut av slike ting?
Gjest Poirot Skrevet 4. august 2004 #7 Skrevet 4. august 2004 Tydeligvis, med tanke på at kun 14 % (tror ejg det var) av menn tar ut mer enn obligatorisk fedrekvote.....
MiniMjau Skrevet 4. august 2004 #8 Skrevet 4. august 2004 men er det sånn at mor og far ikke kan ta den permisjonen samtidig? det er jo sikkert fint å være sammen alle tre også?
Gjest Poirot Skrevet 4. august 2004 #9 Skrevet 4. august 2004 men er det sånn at mor og far ikke kan ta den permisjonen samtidig? det er jo sikkert fint å være sammen alle tre også? Sikkert fint. Men tror du far lærer seg å ta ansvar og bli kjent med barnet på SIN måte, eller tror du mor overstyrer ham siden hun alt har vært hjemme en god stund og derfor vet alt om rutiner, i tillegg til at hun som regel er den som har ansvar for alt husarbeid....
MiniMjau Skrevet 4. august 2004 #10 Skrevet 4. august 2004 Sikkert fint. Men tror du far lærer seg å ta ansvar og bli kjent med barnet på SIN måte, eller tror du mor overstyrer ham siden hun alt har vært hjemme en god stund og derfor vet alt om rutiner, i tillegg til at hun som regel er den som har ansvar for alt husarbeid.... jeg tror ingenting. bare lurte på hvordan reglene var. har ikke barn selv så jeg aner ikke. sikkert fint at pappa får finne ut av ting på egen hånd. vi er jo flinke til å overstyre vi damer! :-)
Lula Skrevet 4. august 2004 #11 Skrevet 4. august 2004 I utgangspunktet mener jeg at mor og far selv må klare å finne den fordeligen av permisjon som passer best for dem. MEN, nå er det en gang slik at mor i de aller fleste tilfeller tar all permisjonen, og far tar sine obligatoriske 4 uker. Årsaken til at det er slik er nok mange, men for å nevne to jeg tror er ganske vanlige: 1) Mor føler i stor grad at permisjonen "tilhører" henne, og far kan oppleve at det er vanskelig å få gehør for at han vil ha mer enn 4 uker 2) En del arbeidsgivere er negative til at fedre tar ut permisjon i det hele tatt, og mer enn 4 uker blir det sett svært negativt på, og far føler da at han ikke har et reelt valg. De fleste vil nok enige om at både far, mor og barn har godt av at far tar en større del av permisjonen. Så lenge fedre opplever negative reaksjoner på dette fra feks arbeidsgiver vil det kanskje være formålstjenlig å tvinge gjennom en ordning som endrer praksis. På den måten vil det etterhvert bli mer akseptert at menn tar ut mer permisjon, og på lang sikt kan man muligens loven endres tilbake til en "pott" med permisjon som man deler seg i mellom slik man selv synes det passer best for den enkelte familie. Av og til må denne typen lovendringer til for å endre både praksis og holdninger i samfunn og arbeidsliv, og jeg stiller meg positiv til forslaget.
snexi Skrevet 4. august 2004 #12 Skrevet 4. august 2004 Jeg syns det er hårreisende at staten skal gå inn og bestemme om mor eller far skal være hjemme med barnet. Klarer man å sette er barn til verden bør man klare å finne den beste løsningen for sin familie også. Gi oss et bestemt antall uker i permisjon og la oss få dele den opp slik vi vil selv. Akkurat der er jeg helt enig med deg! Tror nok de fleste foreldre klarer og ordne dette seg imellom. Hårreisende om mødrene skal miste en del av permisjonen pga far ikke har anledning å ta ut hele sin del.
Varja Skrevet 4. august 2004 #13 Skrevet 4. august 2004 Vi deler permisjonen. 7 måneder til meg og 5 til far (slik at jeg får 6 måneder med barnet, 3 uker må jo tas ut før termin). Var ikke veldig lett å overtale pappaen til dette nei. Han hadde nok absolutt sett at jeg tok hele permisjonen uten fedrekvoten selvfølgelig, selvom han er kjempeflink med barnet. Han gleder seg til å være hjemme med babyen, men føler at han ikke kan være borte fra jobb så mye som 5 måneder, så han tar mye som tidskonto. Synes det er en veldig god ide å øremerke større del av permisjonen til far. Men jeg tror konsekvensene må utredes nøye først. I verste fall kan det jo føre til mindre foreldretid med barnet ved at far går tilbake i jobb før hans kvote er brukt opp. Før jeg kjøper den at det er det at kvinner ikke vil gi fra seg permisjonen som er årsaken til at far ikke tar ut mer, så vil jeg se god dokumentasjon på at det er slik. Finnes det i det hele tatt noen undersøkelser på dette?
Furstina Skrevet 4. august 2004 #14 Skrevet 4. august 2004 Vi har liknande diskussioner här i Sverige så jag hakar på här... För det första är jag starkt emot tvånget som kommer från staten MEN jag tror att det är ett effektivt styrmedel mot bättre jämställdhet. Jag och min man blev föräldrar i januari i år och bland de nybakta föräldraparen vi stött på är det väldigt få pappor som tar ut mer än den delen som är vikt till dem. Vi är ett undantag. Jag var hemma i drygt tre månader sen har min man tagit över och ska vara ledig i ett helt år. Några av anledningarna till att det är så få pappor som tar ledigt tror jag är 1. Mamman ska amma och har svårt att tänka sig att man kan amma eller ge bröstmjölk även om man jobbar. Även efter det man börjat ge puréer och mat 2. Mamman ser detta som "sin" tid och tar chansen att få ett år ledigt från arbetet. Hos många av de föräldrar jag mött senaste halvåret har HON bestämt hur länge hon SKA vara hemma, sen får han inrätta sig. Det är hon som har fött och ska amma. 3. Både mamman och pappans arbetsgivare förväntar sig att en gravid kvinna ska vara hemma ett helt år. Min arbetsgivare blev oerhört förvånad över att jag skulle jobba så snart. De hade inte heller koll på vad som gäller med pengar och ledighet. 4. Omgivningen bygger på att mamman är hemma. Det är mammor på barselgrupperna och de informationsträffar föräldrna kallas till. Pappan blir väldigt ensam. 5. Många av de pappor som tar ut ledighet gör det faktiskt under fotbolls EM, OS/OL och under sommaren när mamman ändå har semester. 6. Pappan tjänar oftast mer än mamman och då förlorar man pengar på att han är hemma. Om det bara vore 80% av lönen är det lättare att acceptera än när det finns tak i utbetalningen (6 G i Norge, 10,5 pbb i Sverige) och man förlorar mycket mer om han är hemma. För oss är det dock tvärt om... Jag tror att vi alla skull tjäna på om vi delade mer lika på ledigheten. Barnen inte minst som får en starkare relation till både far och mor. Jag har också sett rapporter som visar att förhållandet mår bättre av att dela på ledigheten/permisionen eftersom hemmet blir mer jämställt. Par som delar på föräldraledigheten har lägre skilsmässotal än där mamman varit hemma hela delen (men det kan ju naturligtvis även bero på andra faktorer)
Gjest Poirot Skrevet 4. august 2004 #15 Skrevet 4. august 2004 Noen fakta: http://www.forskning.no/Artikler/2004/augu...t/1091441767.77 Forskerne mener at fedrekvoten på fire uker må økes for at flere fedre skal følge etter og ta ut permisjon alene. - Hvis mor er hjemme samtidig som far, blir far ofte bare en hjelper. Da lærer han ikke like mye om barnet, sier Kvande. Bare 15 prosent av fedrene tar ut mer enn de avsatte fire ukene, og den ekstra permisjonen må da tas fra mammas permisjon. Derfor slår forskerne fast at fire uker er for lite for den moderne pappaen. - Flere fedre ville tatt ut mer hvis de hadde mer tid forbeholdt dem, sier mannsforsker Knut Oftung ved Nordisk institutt for kvinne- og kjønnsforskning. http://www.likestilling.no/undertema.html?id=56 http://www.aftenposten.no/jobb/article683674.ece Parene som deltok i SSB-undersøkelsen er temmelig uenige om lengden på pappapermisjonen: Fire av ti samboere/ektepar er uenige om fedrenes kvote. - For hvert femte par er det slik at mor er uenig i at far skal få en større del av fødselspermisjonen, påpeker Silje Vatne Pettersen. - Det er nok slik at mange mødre fortsatt ser på fødselspermisjonen som "sin".
Varja Skrevet 4. august 2004 #16 Skrevet 4. august 2004 Mye nyttig her Poirot, takk for linkene! Slik jeg leser det kommer det ikke frem noe dokumentasjon på at det er mor som ikke vil gi fra seg permisjonstid til far. Tvert imot er det jo like mange fedre som mødre (53%) som ønsker samme andel eller enda mindre av permisjonen enn i dag reservert til far. (Jeg endret dette for jeg så at jeg hadde lest helt feil først).
Gjest Anonymous Skrevet 4. august 2004 #17 Skrevet 4. august 2004 Jeg tror faktisk ikke en kan skylde på fedrene, 'at de ikke tar lengre permisjon', problemet er alle mødrene som tviholder på permisjonen. Leser stadig innlegg her inne fra gravide/mødre som omtaler permisjonen som 'MIN permisjon' og 'hvor mye kan pappaen kreve å få av min permisjon' og 'selvsagt skal jeg være hjemme et år, pappapermisjonen er jo bare en mnd'...
Varja Skrevet 4. august 2004 #18 Skrevet 4. august 2004 Endret mitt forrige innlegg, for jeg oppdaget at jeg hadde lest helt feil først. Sorry :oops:
Veronal Skrevet 4. august 2004 #19 Skrevet 4. august 2004 Er selv veldig FOR deling av permisjonen, og mener at kjærlig, statlig tvang er den eneste veien å gå for å få reell likestilling av menn og kvinner som omsorgspersoner i dette århundre. Skal selv dele permisjonen 50:50 med min kjære. For oss er det en selvfølgelighet.
liv Skrevet 4. august 2004 #20 Skrevet 4. august 2004 Mye nyttig her Poirot, takk for linkene! Slik jeg leser det kommer det ikke frem noe dokumentasjon på at det er mor som ikke vil gi fra seg permisjonstid til far. Tvert imot er det jo like mange fedre som mødre (53%) som ønsker samme andel eller enda mindre av permisjonen enn i dag reservert til far. (Jeg endret dette for jeg så at jeg hadde lest helt feil først). Her er var Piorot skrev - For hvert femte par er det slik at mor er uenig i at far skal få en større del av fødselspermisjonen, påpeker Silje Vatne Pettersen. - Det er nok slik at mange mødre fortsatt ser på fødselspermisjonen som "sin". Nettopp at mødre ikke vil gi permisjonstiden til far..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå