Gå til innhold

Maling på vegg. Fra latte til...?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk så mange gode svar sist jeg spurte om maling her inne, så jeg spør igjen :)

Jeg har flyttet inn i et hus hvor veggene er malt i fargen Latte (eller vanilje som den heter nå). Jeg malte taket hvitt før jul, og Latte ser nå veldig møkkete ut til vår kremfargede sofa. Gulvet er eik.

Det er også veldig lavt under taket her, stuen er L-vinklet med kun ett vindu, så med andre ord -dårlig lys.

Jeg fallt for tre farger i butikken: Stratus, Morgendis og Kalk.

Men da jeg prøvemalte noen områder på veggene hadde alle disse sine ulemper.

Stratus: for babyblå.

Morgendis: for kald?

Kalk: for lik latte, jeg redd for at det ikke vil bli forskjell på denne og latte.

Jeg har falt for dette -det har samme farge på gulv

Og dette

Jeg ønsker meg en farge som er lys og fin, men ikke hvitere enn taket (som vi malte i den hviteste vi fant). Som får eikegulvet til å stråle, som ikke tynger rommet og som samtidig ser ren og nøytral ut.

Har dere noen forslag?

Anonymous poster hash: 3f144...a1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal male med Morgendis nå, og veldig fornøyd med den. Vi leita lenge etter en helt grå farge så denne er perfekt for oss. Men skjønner hva du mener med at den kan virke kald, men jeg tror ikke den blir det når det blir møbler inntil.

Anonymous poster hash: a7222...f0e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, skjønner ikke helt hvorfor innlegget ble anonymt. Det var ikke meningen :laugh:

Vi skal male med Morgendis nå, og veldig fornøyd med den. Vi leita lenge etter en helt grå farge så denne er perfekt for oss. Men skjønner hva du mener med at den kan virke kald, men jeg tror ikke den blir det når det blir møbler inntil.

Anonymous poster hash: a7222...f0e

Vil du fortelle litt hva slags farger dere har fra før av? Ser den grå eller blå ut hos dere?

Mulig den virker litt kaldere siden den er malt mot latte hos oss .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgendis er en veldig fin farge. Har solgt mye av den!

Den kan umulig se blå ut, da det er en varm gråfarge. Altså den er blandet av fargene hvit, sort, oker og rød. Jeg tror morgendis vil være et godt valg. Er du veldig usikker kan du kjøpe en prøveboks, koster ca 70 kroner, for å prøve på bare en del av veggen først.

Håper du finner ut av det :)

Anonymous poster hash: 583fa...6c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kan umulig se blå ut, da det er en varm gråfarge. Altså den er blandet av fargene hvit, sort, oker og rød. Jeg tror morgendis vil være et godt valg. Er du veldig usikker kan du kjøpe en prøveboks, koster ca 70 kroner, for å prøve på bare en del av veggen først.

Okei takk skal du ha :)

Jeg kjønte en boks, og har malt flere steder på veggen, syns den ser isblåut, men det kan være fordi den er malt oppå Latte, og ser blå ut mot det gule?

heller mer mot morgendis enn kalk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg fikk så mange gode svar sist jeg spurte om maling her inne, så jeg spør igjen :)

Jeg har flyttet inn i et hus hvor veggene er malt i fargen Latte (eller vanilje som den heter nå). Jeg malte taket hvitt før jul, og Latte ser nå veldig møkkete ut til vår kremfargede sofa. Gulvet er eik.

Vanilje er tilsvarende cafe latte, og lys antikk er tilsvarende latte. Latte/cafe latte er butinox sine navn, mens jotun kaller fargene vanilje/lys antikk :)

Det er feil. Morgendis kan absolutt se blåaktig ut, spesielt i klart dagslys og kjølig belsyning ( Type LED). Selv om Morgendis er tilsatt brekkfarge i både rødt og gult er dette for å nøytralisere fargen. Morgendis er en nøytral gråfarge som for øyet skal oppleves som helt "ren". Men ,den lar seg fort påvirke av lyset, og blir fort litt for kjølig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanilje er tilsvarende cafe latte, og lys antikk er tilsvarende latte. Latte/cafe latte er butinox sine navn, mens jotun kaller fargene vanilje/lys antikk :)

Det er feil. Morgendis kan absolutt se blåaktig ut, spesielt i klart dagslys og kjølig belsyning ( Type LED). Selv om Morgendis er tilsatt brekkfarge i både rødt og gult er dette for å nøytralisere fargen. Morgendis er en nøytral gråfarge som for øyet skal oppleves som helt "ren". Men ,den lar seg fort påvirke av lyset, og blir fort litt for kjølig.

Takk for svar :)

Hvilke farger er med på å få morgendis til å se gråere ut, enn blå? Har jo en del krem på møbler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei takk skal du ha :)

Jeg kjønte en boks, og har malt flere steder på veggen, syns den ser isblåut, men det kan være fordi den er malt oppå Latte, og ser blå ut mot det gule?

heller mer mot morgendis enn kalk :)

Da dere kjøpte maling til taket; valgte dere da ut en fagre som ble blandet, eller tok dere spannet som det var? Og hva med listverket deres? Er dette også malt helt hvitt eller er det ferdigmalt fra leverandør?

Fargen refleksjon (1622) kunne vært et alternativ. Den omtrent helt lik latte i nyanse, men den blir mer grå, der latte ser gulere ut. Men om du synes Kalk ble for lik Latte, så kan det være du synes det samme om refleksjon... Teblomst (2104) kan også nevnes, men denne er litt mørkere enn refleksjon, samt at den brekker mer mot det røde. Det gjør også refleksjon, men ikke i like stor grad. Ellers har du også farger som Tudor (0552) og Tidløs (1024). Sistnevnte går dog ikke like godt overens med et kritthvitt tak, da den inneholder mye gult.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Hvilke farger er med på å få morgendis til å se gråere ut, enn blå? Har jo en del krem på møbler..

Om du har mye møbler som går i krem så vil nok ikke morgendis være den beste fargen å gå for. Da bør du evt se på siste fargen jeg nevnte i forrige innlegg, Tidløs. Denne, og liknende "gule" gråfarger går veldig fint med gulere hvitfarger. Sjekk også ut Lys Antikkgrå. Denne er i akkurat samme nyanse som Morgendis, men den går mer mot det gule og oppleves derfor ikke som blå :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dere kjøpte maling til taket; valgte dere da ut en fagre som ble blandet, eller tok dere spannet som det var? Og hva med listverket deres? Er dette også malt helt hvitt eller er det ferdigmalt fra leverandør?

Fargen refleksjon (1622) kunne vært et alternativ. Den omtrent helt lik latte i nyanse, men den blir mer grå, der latte ser gulere ut. Men om du synes Kalk ble for lik Latte, så kan det være du synes det samme om refleksjon... Teblomst (2104) kan også nevnes, men denne er litt mørkere enn refleksjon, samt at den brekker mer mot det røde. Det gjør også refleksjon, men ikke i like stor grad. Ellers har du også farger som Tudor (0552) og Tidløs (1024). Sistnevnte går dog ikke like godt overens med et kritthvitt tak, da den inneholder mye gult.

Oj, jeg fikk ikke med meg hele svaret ditt i sta.

Fargen var ferdigblandet på spann, skulle være den hviteste de hadde. Listene er malt i samme maling som listene.

Om du har mye møbler som går i krem så vil nok ikke morgendis være den beste fargen å gå for. Da bør du evt se på siste fargen jeg nevnte i forrige innlegg, Tidløs. Denne, og liknende "gule" gråfarger går veldig fint med gulere hvitfarger. Sjekk også ut Lys Antikkgrå. Denne er i akkurat samme nyanse som Morgendis, men den går mer mot det gule og oppleves derfor ikke som blå :)

Lys antikkgrå ser fin ut på google, skal sjekke den i butikken etterpå. Hvordan vil den oppføre seg mot kritthvitt tak?

Den ene kremhvite sofaen min er ikke like viktig som trefargene jeg vil ha frem i interiøret. Jeg har fallt litt for de lyse grå fargene som får trefarger til å poppe på en måte

Endret av anybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, jeg fikk ikke med meg hele svaret ditt i sta.

Fargen var ferdigblandet på spann, skulle være den hviteste de hadde. Listene er malt i samme maling som listene.

Lys antikkgrå ser fin ut på google, skal sjekke den i butikken etterpå. Hvordan vil den oppføre seg mot kritthvitt tak?

Den ene kremhvite sofaen min er ikke like viktig som trefargene jeg vil ha frem i interiøret. Jeg har fallt litt for de lyse grå fargene som får trefarger til å poppe på en måte

Det spørs vel litt på lyset i rommet, men siden den inneholder mye gult så går den i teorien ikke så godt overens med kritthvite farger. Men tror jeg ville tenkt minst på taket egentlig... :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morgendis med kode S1500-N er en kald farge!!!

Anonymous poster hash: 8c98c...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har morgendis i hele leiligheten min. Den er tydelig grå. Jeg leste derimot på fargebloggen til Jotun at fargen bør kombineres med klassisk hvit (tror jeg det heter?) og ikke eggehvit, som jo er standard farge på listverk og dører. Den vil gjerne se blå ut hvis man ikke har riktig farge på lister og tak.

Anonymous poster hash: cf08c...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er umulig å anbefale farger på denne måten. Rom er alltid individuelle når det gjelder lys, og dermed kan samme farge se helt ulik ut fra rom til rom.

Vi hadde en nydelig blåfarge på kjøkkenet vårt som vi ville beholde på det nye kjøkkenet da vi flyttet. Vi måtte velge en mørkere tone for å få samme effekt.

Ta med fargeprøver hjem og sjekk selv.

Anonymous poster hash: 21edf...6ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er dårlige lysforhold, så bør dere ta en lysgrå som bryter i blått. Vi har det (hva den heter husker jeg ikke), og stua ser faktisk hvit ut når det er veldig lyst, men er ikke så steril som helt hvitt ville blitt.

Anonymous poster hash: cf170...282
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble Morgendis, samboer hadde en veldig sterk mening på at det skulle være grått. Og da gadd jeg ikke bla noe mer i fargeprøver, så det ble morgendis :)

Takk for hjelpen alle sammen :blomst:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er umulig å anbefale farger på denne måten. Rom er alltid individuelle når det gjelder lys, og dermed kan samme farge se helt ulik ut fra rom til rom.

Vi hadde en nydelig blåfarge på kjøkkenet vårt som vi ville beholde på det nye kjøkkenet da vi flyttet. Vi måtte velge en mørkere tone for å få samme effekt.

Ta med fargeprøver hjem og sjekk selv.

Anonymous poster hash: 21edf...6ec

Vi hadde med fargeprøver hjem, både malt og hengt opp på veggen.

Fikk hvertfall bedre anbefalninger her enn av maleren vi bruker, han anbefalte nemlig burgunder med en koksgrå fondvegg :fnise:

Også syns jeg flere her inne var flinke til å forklare virkninger av en farge, noe jeg trengte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har malt med Morgendis i vindfanget, og i naturlig lys ser den nesten lavendel-aktig ut :) I gult lys ser den varm grå ut. Merkelig farge, men den er veldig fin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har malt med Morgendis i vindfanget, og i naturlig lys ser den nesten lavendel-aktig ut :) I gult lys ser den varm grå ut. Merkelig farge, men den er veldig fin :)

Ja, jeg merker allerede etter ett strøk at fargen oppfører seg forskjellig fra hjørne til hjørne. Noen steder ser den lilla-blå ut og innerst i stua hvor det er lite lys ser den grå ut, men jeg liker den godt mot det hvite taket og eikegulvet.

Får kanskje kjøpe en spotteskinne å henge midt i rommet, med gult lys for å balansere den litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde med fargeprøver hjem, både malt og hengt opp på veggen.

Fikk hvertfall bedre anbefalninger her enn av maleren vi bruker, han anbefalte nemlig burgunder med en koksgrå fondvegg :fnise:

Også syns jeg flere her inne var flinke til å forklare virkninger av en farge, noe jeg trengte :)

Så bra dere fant en farge til slutt :) Håper dere blir fornøyde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...