Gå til innhold

Avlastning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som er eller har vært avlastere? Hvordan gikk dere frem for å bli det? Hvordan er deres ordning med tanke på tidspunkter, lønn etc.?

Jeg har mye tanker rundt dette, og tror jeg kunne tenke meg å bli avlaster, men føler jeg trenger mer informasjon om hvordan opplegget (i mangel på et bedre ord) er. Helst i Oslo.

Anonymous poster hash: 5b76f...4f6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det noen her som er eller har vært avlastere? Hvordan gikk dere frem for å bli det? Hvordan er deres ordning med tanke på tidspunkter, lønn etc.?

Jeg har mye tanker rundt dette, og tror jeg kunne tenke meg å bli avlaster, men føler jeg trenger mer informasjon om hvordan opplegget (i mangel på et bedre ord) er. Helst i Oslo.

Hva mener du med avlaster?

Avlastningshjem?

Anonymous poster hash: bad38...3e6

Skrevet

Ja, det stemmer -avlastningshjem :)

Skrevet

Vi var det i 5 år. Det var veldig krevende, mye mas rundt jenta. Veldig dårlig lønn ( vi gjorde det ikke pga penger) 2 helger i måneden hadde jeg utbetalt 1800kr. Vi kjente jenta fra før og ble spurt av bv om å være avlastingshjem.

Anonymous poster hash: 98df2...ec2

Skrevet

Du kan ta kontakt med kommunen for å få mer informasjon :) det er nok en instans i kommunen som gir avlastning til familier med funksjonshemmede barn (instansen heter ikke alltid det samme i hver kommune) også er det barnevernet som gir avlastning til enkelte familier.

Det å være avlastningshjem er ofte krevende ettersom det somregel er et tilbud som gis til familier som har barn som krever en del ekstra. Men det kan også være søsken til barn med nedsatt funksjonsevne, barn som har foreldre med nedsatt funksjonsevne eller barn til enslige forsørgere osv.

Hvis du skal ha en slik jobb så er det viktig at du er motivert for selve oppgaven, ikke lønnen i seg selv. Det er ikke veldig godt betalt, men det er en veldig givende jobb og selvom det kan være veldig strevsomt så er det mye glede også :)

Har ikke selv vært avlastningshjem, men har søsken som fikk et slikt tilbud da de var små og de kosa seg veldig på avlastning og ble veldig knyttet til familiene de var hos :) hvis man har en slik jobb over tid så blir jo barnet som en del av familien. Selv har jeg et barn med nedsatt funksonsevne og vi mottar avlastning, men vi har avlastning i kommunal bolig fordi et privat tilbud ikke vil bli stabilt nok for barnet.

Nå er det forskjellig fra kommune til kommune hvordan de gjør dette, men hvis du har tenkt å gjennomføre så anbefaler jeg deg å sette deg godt inn i hva det innebærer før du sier ja til den familien du får tilbud om å være avlaster for. Det er så dumt når man får en avlaster som etter kort tid innser at det ikke var så "ålreit" alikevel også må barnet komme til en helt ny familie. Det er ofte barn som er veldig sårbare og da er det ikke bra å måtte bytte avlastningsfamilie hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...