Gå til innhold

Blir det bedre etter vgs?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Meglerfrøken

Signerer på uttalelsen til vedkommende som sa at de årene på VGS var verst.

Nå er jeg straks ferdig med 2 bachelorer, men jeg liker så godt å være student... at... jeg ikke vet om jeg er klar for å være ferdig å være student;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow hva slags vgs går du på da? Er du fra Oslo? Her er det vanlig at dersom man har litt ambisjoner søker man seg til en bra vgs, og omgås dermed likesinnede. Jeg er derfor ikke vant til denne problemstillingen etter ungdomsskolen...

Høyere utdannelse er selvfølgelig ikke slik (med mindre du regner en del fjollete privatskoler som høyere utd da.) Vet også at det samler seg en del fjerne folk på enkelte høyskolebachelorer.

Herregud blir du kalt nerd på vgs? Kommer ikke over dette jeg.

Gikk i en klasse med faglig engasjerte, samfunnsorienterte unge voksne. Alle ville ha gode karakterer og de fleste var aktive i timene. Festing og russetid selvfølgelig også, men alle hadde masse planer for videre studier og karakterene var viktig.

Så svaret fra meg er, JA det blir bedre på høyere utdannelse, men det BURDE vært anderledes på videregående også. Det du snakker om høres ut som ungdomsskole...

Anonymous poster hash: d6e86...584
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS igjen her.

Går ikke på vgs i Oslo, nei. Skolen min er ganske liten, i en middels stor kommune. Og det er selvfølgelig samfunnsengasjerte og reflekterte personer på skolen min også. Men det finnes mange som ikke er det. Det er også noen skikkelige nerder, men jeg går nok ikke under den kategorien.

Men jeg kommer til å savne vgs også, synes universitet/høyskole og en helt ny by helt alene virker skummelt.

Anonymous poster hash: 3bbc2...c09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow hva slags vgs går du på da? Er du fra Oslo? Her er det vanlig at dersom man har litt ambisjoner søker man seg til en bra vgs, og omgås dermed likesinnede. Jeg er derfor ikke vant til denne problemstillingen etter ungdomsskolen...

Høyere utdannelse er selvfølgelig ikke slik (med mindre du regner en del fjollete privatskoler som høyere utd da.) Vet også at det samler seg en del fjerne folk på enkelte høyskolebachelorer.

Herregud blir du kalt nerd på vgs? Kommer ikke over dette jeg.

Gikk i en klasse med faglig engasjerte, samfunnsorienterte unge voksne. Alle ville ha gode karakterer og de fleste var aktive i timene. Festing og russetid selvfølgelig også, men alle hadde masse planer for videre studier og karakterene var viktig.

Så svaret fra meg er, JA det blir bedre på høyere utdannelse, men det BURDE vært anderledes på videregående også. Det du snakker om høres ut som ungdomsskole...

Anonymous poster hash: d6e86...584

Alle har ikke mulighet til å velge skole fritt. Jeg bor ikke i Oslo, og kunne dermed ikke velge noen gode skoler i Oslo. Da hadde jeg havnet nederst på listen. I mitt fylke er det ikke noen spesielt gode VGS'er. De aller fleste skoler er slik TS beskriver, og kun et fåtall er slik du beskriver. Det er veldig synd, men dette er realiteten. Jeg vet også om flere andre skoler som var hundre ganger verre enn det jeg gikk på.

På min skole ble jeg også sett på som en nerd. De fleste ønsket gode karakterer, men ønsket ikke å jobbe for det. Ekstrem juksekultur på den VGS'en jeg gikk på.

Anonymous poster hash: bd8f9...2bc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De seriøse vil ikke ha dem på gruppe, det er ofte mange "eldre" (fra 25-50) som også studerer, som ikke orker "useriøse rett fra vgs-fjortiss-folk". Stoffet er tyngre. Du får ikke lekser. Består du ikke innleveringa får du ikke ta eksamen, som da betyr at består du ikke innleveringa så stryker du hele året og kan bare dra hjem hvis du ikke har tenkt å skjerpe deg fort som faen.

Så JA det blir bedre. Hvert fall 2. semester. Og spesielt 3.året om du tar en bachelor :P da er hvert fall alle latsabbene borte. En og annen tulling blir nå igjen men...

Anonymous poster hash: c011e...005

Fnis :fnise: Innleveringene er jo liksom leksene da...

På mitt studium forventes det at vi bruker 60 timer i uken på studiet (profesjonsstudium på høyskole). Vi blir pepret med prøver og innleveringer, men jeg synes det er helt greit, nettopp fordi man får luket ut de svakeste. Første året er verst, så blir det visstnok lettere... Tredje året skal visstnok bli en dans på roser, skal man tro ryktene!

Jeg har også gått på Universitetet en gang i tiden, på biologi, som TS har lyst til å ta. Jeg anbefaler det ikke, men det kan hende en annen person med en annen motivasjon og mål får mer utav det enn meg... Jeg ble en av de som sluntret unna alt av lesing og rapportskriving for å dra ut og feste. Jeg fikk middelmålige karakterer hele veien og satt igjen med en bachelor som ikke var verd noe som helst. Skal du gå den veien TS må du være innstilt på å ta både master og doktorgrad, og å jobbe med forskning og akademisk skriving. Bli så nerdete som mulig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Jeg har gått på to slike "prestisjetunge" studier, og møtte vel så mange "fjortiser" der som på videregående. Forskjellen er vel at disse "rosabloggerne" (ingen jeg kjenner har blogg, altså) på universitetet leser mye og de aller fleste av dem klarer seg fint på studiene - det er forskjell på å være skoleflink og, eh, oppegående... Jeg vet om kun noen få som har vært veldig fokusert på klær/mote, festing osv. som har gjort det veldig dårlig. Noen av de som kun snakker om slike ting, gjør det faktisk veldig bra!

På videregående gikk jeg i en realfaglig klasse med strenge opptakskrav, det vil si at alle hadde langt over 5 i snitt fra ungdomsskolen. De fleste i klassen var opptatt av å gjøre det bra på skolen for å kunne komme inn på gode studier, og de fleste var også veldig reflekterte og kanskje litt "nerdete". Heldigvis har jeg møtt mange slike på universitetene jeg har studert ved også, men man er absolutt ikke skånet fra å møte slik selv om det er høye opptakskrav på studiet. Skulle gjerne sett at folk var litt mer faglig engasjerte.

Anonymous poster hash: d654f...b64
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja... Jeg har gått på to slike "prestisjetunge" studier, og møtte vel så mange "fjortiser" der som på videregående. Forskjellen er vel at disse "rosabloggerne" (ingen jeg kjenner har blogg, altså) på universitetet leser mye og de aller fleste av dem klarer seg fint på studiene - det er forskjell på å være skoleflink og, eh, oppegående... Jeg vet om kun noen få som har vært veldig fokusert på klær/mote, festing osv. som har gjort det veldig dårlig. Noen av de som kun snakker om slike ting, gjør det faktisk veldig bra!

På videregående gikk jeg i en realfaglig klasse med strenge opptakskrav, det vil si at alle hadde langt over 5 i snitt fra ungdomsskolen. De fleste i klassen var opptatt av å gjøre det bra på skolen for å kunne komme inn på gode studier, og de fleste var også veldig reflekterte og kanskje litt "nerdete". Heldigvis har jeg møtt mange slike på universitetene jeg har studert ved også, men man er absolutt ikke skånet fra å møte "rosabloggere" selv om det er høye opptakskrav på studiet. Skulle gjerne sett at folk var litt mer faglig engasjerte.

Ble litt feil - rettet opp med fet skrift.

Det er forresten ikke uvanlig å surfe, spille, strikke eller sove under forelesningene heller. (Fordelen er jo at hvis man ikke kompenserer for denne sløvheten ved å lese mer, så går det til helvete på eksamen, og de sløveste faller nedover i kullene (skremmende vanlig) eller slutter helt.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt studium forventes det at vi bruker 60 timer i uken på studiet (profesjonsstudium på høyskole). Vi blir pepret med prøver og innleveringer, men jeg synes det er helt greit, nettopp fordi man får luket ut de svakeste. Første året er verst, så blir det visstnok lettere... Tredje året skal visstnok bli en dans på roser, skal man tro ryktene!

Hehe... og hva slags studium er dette? :P På studiebarometeret.no har jeg kun funnet at arkitekturstudenter ved NTNU og i Oslo bruker drøyt 45 timer i uka og odontologistudenter i Tromsø bruker over 40 timer, mens medisin, siv.ing. NTNU, odontologi UiB/UiO og noen andre studier stort sett ligger mellom 35 og 40 timer i uka. Et år på medisin/odontologi har normert 45 timer i uka (1800 timer pr. studieår), og det er et par-tre hundre timer mer enn andre universitetsstudier. Tror ikke noen norske utdanningsinstitusjoner anser 60 timer som normert tidsbruk - med mindre du har en skriftlig kilde på det som vi kan få se?

Anonymous poster hash: 23ec4...461

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er individuelt hva man ser på innleveringer som :P For min del ser jeg på lekser som jobbing med stoffet, mens en innlevering er hakket under en prøve. Man setter jo resten av året til risk om man ikke leverer den. Vi har også fått "lekser" her på høgskolen, men foreleser gir faen i om vi har gjort de eller ikke. De er bare anbefalt å gjøre.

Anonymous poster hash: c011e...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt feil - rettet opp med fet skrift.

Det er forresten ikke uvanlig å surfe, spille, strikke eller sove under forelesningene heller. (Fordelen er jo at hvis man ikke kompenserer for denne sløvheten ved å lese mer, så går det til helvete på eksamen, og de sløveste faller nedover i kullene (skremmende vanlig) eller slutter helt.)

Jeg vil ikke si at strikking er spesielt sløvt. Nå strikker jeg ikke selv, men det er mange som gjør det. For mange hjelper det i forelesningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått på Universitetet en gang i tiden, på biologi, som TS har lyst til å ta. Jeg anbefaler det ikke, men det kan hende en annen person med en annen motivasjon og mål får mer utav det enn meg... Jeg ble en av de som sluntret unna alt av lesing og rapportskriving for å dra ut og feste. Jeg fikk middelmålige karakterer hele veien og satt igjen med en bachelor som ikke var verd noe som helst. Skal du gå den veien TS må du være innstilt på å ta både master og doktorgrad, og å jobbe med forskning og akademisk skriving. Bli så nerdete som mulig ;)

Nå lurer jeg virkelig på hvilket studium du går der det forventes at dere bruker 60 timer per uke (som tilsvarer 8 og en halv time per dag). Med tanke på at du går på høgskole studerer du verken rettsvitenskap, odontologi, medisin eller psykologi profesjon. Jeg studerer medisin i Norge og det er ikke forventet at vi skal jobbe så mye per dag. Ingen av foreleserne oppfordrer til det heller. Ikke har jeg behov for det heller. Jeg jobber effektivt, og utenom forelesningene jobber jeg ca 1-2 timer hver dag. Av og til ikke noe som helst.. Helgene er som regel frie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lurer jeg virkelig på hvilket studium du går der det forventes at dere bruker 60 timer per uke (som tilsvarer 8 og en halv time per dag). Med tanke på at du går på høgskole studerer du verken rettsvitenskap, odontologi, medisin eller psykologi profesjon. Jeg studerer medisin i Norge og det er ikke forventet at vi skal jobbe så mye per dag. Ingen av foreleserne oppfordrer til det heller. Ikke har jeg behov for det heller. Jeg jobber effektivt, og utenom forelesningene jobber jeg ca 1-2 timer hver dag. Av og til ikke noe som helst.. Helgene er som regel frie.

utenom forelesninger, case- og gruppeundervisning, laber etc*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinkset litt. Mente ikke rettsvitenskap/jus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe... og hva slags studium er dette? :P På studiebarometeret.no har jeg kun funnet at arkitekturstudenter ved NTNU og i Oslo bruker drøyt 45 timer i uka og odontologistudenter i Tromsø bruker over 40 timer, mens medisin, siv.ing. NTNU, odontologi UiB/UiO og noen andre studier stort sett ligger mellom 35 og 40 timer i uka. Et år på medisin/odontologi har normert 45 timer i uka (1800 timer pr. studieår), og det er et par-tre hundre timer mer enn andre universitetsstudier. Tror ikke noen norske utdanningsinstitusjoner anser 60 timer som normert tidsbruk - med mindre du har en skriftlig kilde på det som vi kan få se?

Siden dere lurer: Jeg studerer Marinteknisk Drift, 3 årig bachelor. Det med 60 timer i uken er lærerens ord, jeg personlig bruker ca 50 timer i uken inkludert forelesningene. Dvs jeg er på skolen hver ukedag fra 8-18, enten på forelesning/lab/simulator eller driver selvstudium. I helgene jobber jeg 8-timers dager på deltidsjobben, og de helgene jeg har fri går jeg på skolen på lørdagene.

Universitetet var rene fritidsklubben i forhold :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bedre! Skal sies at det er noen i klassen min nå på høyskolen som også er slik som du beskriver; bryr seg bare om fest, hvem de tok med seg hjem i helgen eller hvor de våknet opp.. Men har i tillegg blitt kjent med mange som er mer slik som meg (og tydeligvis som deg). Jeg ble først kjent med slike "festere", men har nå i ettertid blitt kjent med slike som er mer like meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere lurer: Jeg studerer Marinteknisk Drift, 3 årig bachelor. Det med 60 timer i uken er lærerens ord, jeg personlig bruker ca 50 timer i uken inkludert forelesningene. Dvs jeg er på skolen hver ukedag fra 8-18, enten på forelesning/lab/simulator eller driver selvstudium. I helgene jobber jeg 8-timers dager på deltidsjobben, og de helgene jeg har fri går jeg på skolen på lørdagene.

De fleste mener det motsatte. Uansett er det stor forskjell på studiene på universitetene, akkurat som det er på høgskolene også. En kan ikke sammenligne for eksempel sosiologi på et hvilket som helst sted og nanoteknologi på NTNU.

Det er for øvrig ikke rart at du synes at universitetet var rene fritidsklubben i forhold da du sluntret unna og bare bedrev med festing. Hvor mange timer man sitter på lesesalen gjør deg ikke nødvendigvis til en bedre student enn noen som ikke sitter like lenge. Det blir vi fortalt hele tiden av forelesere, leger, mentorer etc. Hvor god lege en blir er ikke et resultat av hvor mange timer en har sittet på lesesalen. For min del sitter jeg ikke så lenge da jeg er strukturert og effektiv når jeg leser eller gjør oppgaver, selv om pensumet vårt er stort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kan jeg jo gratulere deg og si at du bruker nesten 20 timer mer pr. uke enn gjennomsnittet blant studentene som studerer mekaniske fag. Føles det godt?

Ellers kan jeg jo avsløre at det i studieplanen til marinteknisk drift-bacheloren din står følgende:

Student workload (SWL) is calculated to 1750 hours per academic year.

Jeg aner ikke hvor mange studieuker dere har pr. år, men om dere følger et normalt studieår på 40 uker tilsvarer det 43,75 t/uka - altså en god del mindre enn 60 t/uke. Som nevnt beregnes det 1800 årstimer på bl.a. medisin/odontologi, så marinteknisk drift har faktisk et studieår som er 50 timer kortere enn dette :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en strykprosent nede på 3 % (i følge DBH) tror jeg heller ikke marinteknisk drift bachelor er det mest krevende studiet ;) 10 % skal jo være "normalen" i høyere utdanning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg jo gratulere deg og si at du bruker nesten 20 timer mer pr. uke enn gjennomsnittet blant studentene som studerer mekaniske fag. Føles det godt?

Ellers kan jeg jo avsløre at det i studieplanen til marinteknisk drift-bacheloren din står følgende:

Student workload (SWL) is calculated to 1750 hours per academic year.

Jeg aner ikke hvor mange studieuker dere har pr. år, men om dere følger et normalt studieår på 40 uker tilsvarer det 43,75 t/uka - altså en god del mindre enn 60 t/uke. Som nevnt beregnes det 1800 årstimer på bl.a. medisin/odontologi, så marinteknisk drift har faktisk et studieår som er 50 timer kortere enn dette :)

Hvorfor er det så viktig for deg å poengtere at jeg jobber for mye i forhold til hva et papir sier at jeg skal?

Jeg studerer noe som, i motsetning til lege/tannlege og andre tradisjonelle yrker, er en sterkt konkurranseutsatt utdanning med begrensede kadettplasser. Får du ikke kadettplass, så får du ikke fullført utdannelsen og får heller ikke jobb. Ferdig snakka. Det er som med piloter: Hvem som helst kan komme inn på utdannelsen, kun et fåtall får jobb etterpå. Resultater er det som skiller klinten fra hveten. Har man gjort det bra på skolen og i tillegg gjort et godt inntrykk på rederne, så blir man belønnet. Og vi snakker om en begynnerlønn på 600.000, så det er vel verd å jobbe for

Synes JEG da :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en strykprosent nede på 3 % (i følge DBH) tror jeg heller ikke marinteknisk drift bachelor er det mest krevende studiet ;) 10 % skal jo være "normalen" i høyere utdanning.

Vel... Strykprosent er vel regnet etter hvor mange som faktisk går opp til eksamen og stryker. Man får ikke gå opp til eksamen i Marinteknisk Drift hvis man har strøket på studiekravsprøver og innleveringer underveis. Mitt kull har hatt et frafall på 30% bare igjennom det første høstsemesteret, men det vises ikke på eksamensstatistikkene fordi de frafalne ikke har rett til å ta eksamen, og derfor aldri blir oppmeldt. Det er heller ikke tradisjonelle karaktersettinger, men sertifikatkrav fra STCW konvensjonen som bestemmer om du kan løse sertifikat eller ikke, dvs om du får bestått/ikke bestått.

Hvorfor er du anonym? Hvorfor kan du ikke diskutere dette uskyldige temaet under brukernavn, om jeg tør spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...