Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg går nå i vg3 studiespesialisering. Flesteparten av de på trinnet mitt bruker mer tid på å planlegge russetiden enn de bruker på skolearbeidet. I timene sitter mange på nelly.com eller andre klesbutikker på nett, eller de snakker om hva de skal ha på seg på festen til helgen. Det er selvsagt ikke alle som er slik, men det er nok et flertall.Jeg har jo en del venner som ikke er slik, og en del av disse er gutter.

Her om dagen snakket folk om hva de skulle gjøre etter videregående, og flere av dem skulle bruke ett år eller to på å ta opp fag for å forbedre karakterene sine. Hvorfor gjør ikke folk heller sitt beste nå?

Jeg blir nok sett på som en nerd (blitt kalt det noen ganer), for jeg bryr meg faktisk om skolen. Jeg går realfag, og har faktisk noen ambisjoner etter videregående. Dette betyr ikke at jeg ikke har et liv utenom skolen. Jeg har en deltidsjobb, jeg er med venner og jeg drar på fester/drar ut. Og ja, jeg kan også snakke om hva man skal ha på seg til helgen, eller noe annet "meningsløst". Men jeg gjør jo ikke det hele tiden..

Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg lager en tråd om dette, for jeg vet ikke om jeg har noen spørsmål å stille. Men åh, så oppgitt jeg blir over å sitte i klasserommet noen ganger.

Er det normalt å være så oppgitt over folk, eller er jeg bitter og gretten? :fnise: Er folk slik ved høyere utdanning også?

Anonymous poster hash: 3bbc2...c09
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er litt bitter og gretten, men det blir bedre etter VGS. Folk prioriterer annerledes når de er ungdommer og når utdannelsen ikke er noe de virkelig vil drive med i fremtiden.

Anonymous poster hash: 1438b...097
  • Liker 4
Skrevet

Du høres ut som meg i 3vgs. Jeg var "nerden" i min vennegjeng, men det føltes godt å dra på backpackertur til Australia mens de andre tok opp fag. Det blir bedre på universitetsnivå, i hvert fall om du søker deg inn på et studie som har et visst snitt for å komme inn, for da er folk (etter min erfaring) mer opptatt av å gjøre det godt på skolen enn å diskutere rosablogger.

• Liker 3
Skrevet (endret)

De som irriterer deg nå kommer til å droppe utdannelse og begynne å jobbe i barnehage eller klesbutikk, og så er du kvitt dem. På høyskole og Universitet tenker folk litt annerledes, mest av alt fordi de er der frivillig og ikke under tvang fra foreldre etc.

Altså.. Man finner mange sløvinger på universiteter og høyskoler også, for all del, men det kommer veldig an på hvilket studie du velger. Hvis man går på prestisjetunge studier med karakterpress, eller på studier der det er begrenset med jobber etterpå, vil du få det stikk motsatte scenarioet av det du har nå: Istedenfor å sluntre unna vil folk bruke det de har av energi og spisse albuer for å komme til topps.

Det beste er nok en mellomting mellom de to :biggrin: . Har du tenkt på hva du skal studere videre?

Endret av Knirke
  • Liker 1
Skrevet

Du er litt bitter og gretten, men det blir bedre etter VGS. Folk prioriterer annerledes når de er ungdommer og når utdannelsen ikke er noe de virkelig vil drive med i fremtiden.

Hvorfor i all verden? Du høres bitter ut.

TS: det BLIR bedre. Jeg var litt sånn som deg. Ble kanskje ikke oppfattet som såkalt "nerd", men jeg brydde meg, og gadd ikke kaste bort tiden på nelly.com osv. når det skulle gjøres fag. Og det får du igjen for! Jeg holder nå på å utdanne meg til sivilingeniør og stortrives! Masse kjempefine folk å være sammen med. Stå på og ikke bry deg. Det er ikke lenge til du får helt nye folk å forholde deg til.

Anonymous poster hash: 80ed6...916

Skrevet

Det kommer til å bli myyye bedre når du er ferdig på VGS.

Det var de verste tre årene av mitt liv, og jeg hadde det ganske likt som deg. Fortsett son du gjør, det vil du få mye igjen for.

Jeg var omtrent ikke russ, og fokuserte på skole skole skole. De andre mente også at de kunne ta opp fag senere. De er nå 24, og få av disse studerte. Flere jobber nå i butikk og en er assisterende leder for klesbutikk og står fast der uten utdannelse (trives ikke).

Heier på deg :)

Anonymous poster hash: 14ea5...e8e

• Liker 1
Skrevet

Har foreløbig bare tatt noen innføringsfag på universitetsnivå, men ble overrasket over at dette i stor grad gikk igjen der også. Dette var realfag på Blindern. Er sikkert litt variasjoner fra kull til kull, men jeg ble ihvertfall skuffet, da jeg hadde håpet på å komme inn i et mye mer stimulerende studiemiljø, med folk som var faglig engasjerte.

Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Gled deg til universitetet. :)

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Har foreløbig bare tatt noen innføringsfag på universitetsnivå, men ble overrasket over at dette i stor grad gikk igjen der også. Dette var realfag på Blindern. Er sikkert litt variasjoner fra kull til kull, men jeg ble ihvertfall skuffet, da jeg hadde håpet på å komme inn i et mye mer stimulerende studiemiljø, med folk som var faglig engasjerte.

Jeg syntes det var litt sånn det første året også, men da var det også mange som falt fra og alt ble mye mer seriøst med fokus på studier. Nå ses vi helst på lesesalen der vi sitter fra morgen til kveld men har spisepauser sammen, og festing får bli en helg i ny og ne når man kan feire gode resultater. :) Endret av Badabing
Skrevet

Er hun vel ikke. Hun har bare ikke de samme interessene som de hun snakker om.

Anonymous poster hash: bd8f9...2bc

Skrevet

I mine øyne er du helt normal, ikke bitter og gretten. :fnise:

Det kommer til å bli bedre, men det vil alltid være noen som ikke har like høye ambisjoner - selv etter vgs.

Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Er hun vel ikke. Hun har bare ikke de samme interessene som de hun snakker om.

Vil heller si at de andre ikke har like stort engasjemet for skole og fremtid som ts. TS, du virker veldig fornuftig. :)

Skrevet

Det beste er nok en mellomting mellom de to :biggrin: . Har du tenkt på hva du skal studere videre?

Vurderer egentlig biomedisin, molekylærbiologi eller eventuelt noe annet innenfor biologi :) Men er langt ifra sikker, synes det er vanskelig å bestemme seg! Vurderte profesjonsstudiet i psykologi en stund, men føler ikke at det passer meg helt. Men det virker veldig interessant!

Jeg skjønner jo at folk er opptatt av fest, russetid og andre ting. Jeg bryr meg også om sånt, men det finnes da grenser. En periode var jeg faktisk veldig opptatt av festing, og var ute hele tiden omtrent. Men det ga meg ingenting i lengden, og jeg valgte å ha litt andre prioriteringer. Jeg tror ikke mange innser hvor mye man faktisk får gjort bare ved å bruke tiden sin på skolen til skolearbeid. Jeg sitter ikke timevis hjemme og gjør skolearbeid hver dag, da er det i så fall eksamen eller veldig mange prøver.

Men godt å høre at det kanskje ikke er slik for alltid!

Anonymous poster hash: 3bbc2...c09

Skrevet

Du er ikke bitter og gretten, men drit bare i alle andre og gjør ditt beste nå du

Skrevet

Jeg syntes det var litt sånn det første året også, men da var det også mange som falt fra og alt ble mye mer seriøst med fokus på studier. Nå ses vi helst på lesesalen der vi sitter fra morgen til kveld men har spisepauser sammen, og festing får bli en helg i ny og ne når man kan feire gode resultater. :)

Bra å høre, skal snart tilbake for å fortsette! :)

Gjest Haaploes
Skrevet

Du høres ut som meg i 3vgs. Jeg var "nerden" i min vennegjeng, men det føltes godt å dra på backpackertur til Australia mens de andre tok opp fag. Det blir bedre på universitetsnivå, i hvert fall om du søker deg inn på et studie som har et visst snitt for å komme inn, for da er folk (etter min erfaring) mer opptatt av å gjøre det godt på skolen enn å diskutere rosablogger.

De som irriterer deg nå kommer til å droppe utdannelse og begynne å jobbe i barnehage eller klesbutikk, og så er du kvitt dem. På høyskole og Universitet tenker folk litt annerledes, mest av alt fordi de er der frivillig og ikke under tvang fra foreldre etc.

Altså.. Man finner mange sløvinger på universiteter og høyskoler også, for all del, men det kommer veldig an på hvilket studie du velger. Hvis man går på prestisjetunge studier med karakterpress, eller på studier der det er begrenset med jobber etterpå, vil du få det stikk motsatte scenarioet av det du har nå: Istedenfor å sluntre unna vil folk bruke det de har av energi og spisse albuer for å komme til topps.

Selv om man ikke går et såkalt prestisjestudie (som er et idiotisk begrep), betyr ikke det at det ikke jobbes hardt. Bachelorgraden min er fra humaniora, mastergraden min fra et såkalt prestisjestudie - de har vært krevende på vidt forskjellige måter, og jeg har møtt like dedikerte studenter begge steder.

Det finnes idioter på universiteter og høyskoler, men det er gjerne lettere å finne folk man har noe til felles med fordi man i utgangspunktet er interessert i å fordype seg i det samme.

Skrevet

På høyere utdanning er du screwed om du ikke bryr deg. Består du ikke, mister du stipend fks.

Du må ta mer ansvar for deg selv, og en får absolutt ikke noe tilpassa undervisning (med mindre du har spesielle behov/problem som kan dokumenteres), slik som "alle" på vgs egentlig har rett til.

Det har blitt et slags miljø om at det er greit å ta opp fag når man gidder. Sikkert en unnskyldning for å gi faen når man går på vgs. Men noen av disse sitter jo der 10 år etter og sier fremdeles at de "skal ta opp fag snart altså!"

Gud så glad jeg er som gjorde meg ferdig på vgs. Gikk fks på folkehøgskole+jobba ett år, og det var ganske deilig å bare vite at jeg var ferdig med vgs og kunne søke meg inn på høgskole når jeg ville.

Jeg har studert bachelor + årsstudium etterpå. Og de useriøse detter av. Så etter ett semester har de som fremdeles sitter fast i russetida slutta. Ikke alltid da, men det er sjeldent de useriøse fortsetter.

De blir ikke sett i mengden heller. De seriøse vil ikke ha dem på gruppe, det er ofte mange "eldre" (fra 25-50) som også studerer, som ikke orker "useriøse rett fra vgs-fjortiss-folk". Stoffet er tyngre. Du får ikke lekser. Består du ikke innleveringa får du ikke ta eksamen, som da betyr at består du ikke innleveringa så stryker du hele året og kan bare dra hjem hvis du ikke har tenkt å skjerpe deg fort som faen.

Så JA det blir bedre. Hvert fall 2. semester. Og spesielt 3.året om du tar en bachelor :P da er hvert fall alle latsabbene borte. En og annen tulling blir nå igjen men...

Anonymous poster hash: c011e...005

Skrevet

Det er som du beskriver meg på VGS. Jeg fullførte i vår 2014 og startet på medisin i Norge påfølgende høst. Det er SÅ mye bedre. Livet mitt har aldri vært bedre. Nå går jeg også sammen med likesinnede, mens majoriteten av de jeg gikk i klassen med tar opp fag eller tar friår. Mange tar også året om igjen. Men vet du hva? Nå skulle de fleste av de ønske at de var i min situasjon. Veldig mange forskjellige mennesker på kullet mitt, men alle de jeg har snakket med er utrolig hyggelige og oppegående mennesker. Det er gjerne også litt eldre studenter, noe som også hjelper litt, men mange av de som har kommet rett fra VGS er også modne. Ikke alle selvfølgelig, men de fleste.

Jeg gjorde ikke noe spesielt ut av russetiden, mye på grunn av at det hele ikke var helt meg. Jeg liker å gå ut og å være sosial, men jeg synes russefester og russetreff ble litt rølpete og harry. Enkelte sier at russetiden er den beste tiden i livet, og at de derfor skal feire den til det fulleste. Jeg er uenig. Studietiden er så mye bedre.

Hva tenker du å gjøre etter VGS? Jeg og mine venner på trinnet mitt på VGS irriterte oss også over medelever. Det var blant annet en som drev og snakket høylytt med en lærer om at hun ikke kunne ta en rekke vurderinger (selv om hun risikerte å ikke få karakter i faget) i russetiden siden hun hadde planlagt å være borte fra skolen hele denne perioden. Hvorfor går man i det hele tatt på skolen da?

• Liker 1
Skrevet

Det er som du beskriver meg på VGS. Jeg fullførte i vår 2014 og startet på medisin i Norge påfølgende høst. Det er SÅ mye bedre. Livet mitt har aldri vært bedre. Nå går jeg også sammen med likesinnede, mens majoriteten av de jeg gikk i klassen med tar opp fag eller tar friår. Mange tar også året om igjen. Men vet du hva? Nå skulle de fleste av de ønske at de var i min situasjon. Veldig mange forskjellige mennesker på kullet mitt, men alle de jeg har snakket med er utrolig hyggelige og oppegående mennesker. Det er gjerne også litt eldre studenter, noe som også hjelper litt, men mange av de som har kommet rett fra VGS er også modne. Ikke alle selvfølgelig, men de fleste.

Jeg gjorde ikke noe spesielt ut av russetiden, mye på grunn av at det hele ikke var helt meg. Jeg liker å gå ut og å være sosial, men jeg synes russefester og russetreff ble litt rølpete og harry. Enkelte sier at russetiden er den beste tiden i livet, og at de derfor skal feire den til det fulleste. Jeg er uenig. Studietiden er så mye bedre.

Hva tenker du å gjøre etter VGS? Jeg og mine venner på trinnet mitt på VGS irriterte oss også over medelever. Det var blant annet en som drev og snakket høylytt med en lærer om at hun ikke kunne ta en rekke vurderinger (selv om hun risikerte å ikke få karakter i faget) i russetiden siden hun hadde planlagt å være borte fra skolen hele denne perioden. Hvorfor går man i det hele tatt på skolen da?

Vi driver forresten også med veldig mye sosialt hver uke, så det er heller ikke bare lesing. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...