Gå til innhold

Det heter ikke bonusbarn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var et ord en avis tok i bruk og som alle landets stemødre kastet seg over for å forfine et ord de så som stigmatiserende.

Nemlig stemor.

Her inne tillater man seg også å snakke ned om bonusbarn.

Hvir er bonuser i order da?

Med hånden på hjertet ville mange heller vær foruten.

Slutt å kall det det! Det er upassende, lite beskrivende og fornærmende mot alle kvinner.

Anonymous poster hash: 8fa9c...2c0

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med hånden på hjertet ville mange vært foruten?????

Snakk for deg selv.

Når man inngår et forhold med en mann eller kvinne som har barn fra før av, så inntar barna en rolle overfor deg og vice versa.

Bonus er et positivt ladet ord, mye mer enn "ste". Ved å kalle barna bonusbarn, signaliserer man at man har andres barn, ikke egne, men allikevel barn som man ser på som en BONUS!!

• Liker 17
Skrevet

Med hånden på hjertet ville mange vært foruten?????

Snakk for deg selv.

Når man inngår et forhold med en mann eller kvinne som har barn fra før av, så inntar barna en rolle overfor deg og vice versa.

Bonus er et positivt ladet ord, mye mer enn "ste". Ved å kalle barna bonusbarn, signaliserer man at man har andres barn, ikke egne, men allikevel barn som man ser på som en BONUS!!

Man trenger bare lese KG for å få et bilde av hvor BERIKENDE de oppleves!

Uansett: det er IKKE et ord.

• Liker 6
Skrevet

Man trenger bare lese KG for å få et bilde av hvor BERIKENDE de oppleves!

Uansett: det er IKKE et ord.

Men hvorfor blir du så provosert? Det er ingen som tvinger deg til å kalle dine eventuelle stebarn for bonusbarn?

• Liker 6
Gjest Klaveret
Skrevet

Folk kan da si akkurat hva de vil?

Skrevet

Bonusbarn høres så rart ut :fnise:

Nå har jeg fulgt med på diskusjonen du startet igår Hummels/ Tissefant, ang sønnen din. Så vet litt om hvorfor du skriver det du skriver.

Jeg syns alle foreldre som reagerer på at barnets steforelder/bonusmor/bonusfar på den ANDRE siden kaller barnet bonusbarn bør sette seg ned og tenke igjennom om hvorfor.

Hvis man reagerer overfor at ens barn blir kalt bonusbarn av den andre partnerens kjæreste/samboer/ektemann/kone.......

så skyldes det som regel sjalusi. Og egoistisk tankegang.

Et barn kan aldri få for mange personer i livet som bryr seg genuint om barnet.

At noen har problemer med bonusbarn og trenger å lufte det inne på forumet her, er da naturlig - like mye som man opplever problemer både med kjærester, bikkjer og svigermødre.

Vi har alle våre problemer med forhold til våre nærmeste - betyr ikke dermed at vi bryr oss mindre om dem, eller er mindre glad i dem.

• Liker 10
Skrevet

Folk kan da si akkurat hva de vil?

Veldig enig i dette. Ordet bonusbarn og bonusforelder, ser jeg ikke noe galt i, selv om jeg ikke bruker det selv. Mitt stebarn er virkelig fantastisk og hun er en bonus. Jeg synes det er herlig å få ta del i livet og oppveksten hennes og jeg koser meg virkelig med henne.

• Liker 4
Skrevet

Der er påfallende hvordan det kun er stemødre som bruker bonus-ordet.

Ungdommer refererer ikke til bonusmoren sin.

Menn referer ikke til bonusbarn

Kun kvinner med dette behovet for å sette leppestift på grisen.

• Liker 9
Skrevet

FEIL. FEIL FEIL. Har bonusbarn, og de kaller meg BONUSMOR.

I tillegg gjør to av kompisene til sønnen min også det.

En ære som gjør meg øm om hjertet!!!

• Liker 5
Skrevet

Bonusbarn betyr jo ikke at det er ditt barn, men at det er et ekstra barn du har en relasjon til. Ettersom ordet bonus er positivt ladet, og barnet til den du er kjæreste/ samboer eller gift med bør være et positivt innslag i ditt liv, synes jeg virkelig at betegnelsen er god :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner flere menn som kaller seg bonusfar :)

• Liker 3
Gjest Salvesen
Skrevet

Enig. Ord som "bonusbarn", "bonusmamma" og "bonuspappa" er bare forfjamsete forsøk på å gjøre det "in" med uoversiktelige og lite optimale familiekonstellasjoner. Det heter "stebarn", "stemor" og "stefar".

• Liker 12
Skrevet

Det var et ord en avis tok i bruk og som alle landets stemødre kastet seg over for å forfine et ord de så som stigmatiserende.

Nemlig stemor.

Her inne tillater man seg også å snakke ned om bonusbarn.

Hvir er bonuser i order da?

Med hånden på hjertet ville mange heller vær foruten.

Slutt å kall det det! Det er upassende, lite beskrivende og fornærmende mot alle kvinner.

Stakkars du kan ikke ha mye å fordrive tiden med.

Anonymous poster hash: 66c88...97a

• Liker 2
Skrevet

Enig. Ord som "bonusbarn", "bonusmamma" og "bonuspappa" er bare forfjamsete forsøk på å gjøre det "in" med uoversiktelige og lite optimale familiekonstellasjoner. Det heter "stebarn", "stemor" og "stefar".

Skjønner ikke at folk orker å bruke tiden sin på å irritere seg over hva andre folk kallr hverandre. Må da være andre verdensproblemer å ta tak i?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke noe i mot de som kaller det bonusbarn, men jeg vil nok selv kalle det stebarn om jeg skulle havne i en sånn situasjon. Jeg synes det er verre med min venninne som er samboer med en mann som har en sønn fra tidligere forhold, som hun da referer til som "litt min sønn"..

Anonymous poster hash: 9c79b...4ba
  • Liker 1
Gjest Salvesen
Skrevet (endret)

Skjønner ikke at folk orker å bruke tiden sin på å irritere seg over hva andre folk kallr hverandre. Må da være andre verdensproblemer å ta tak i?

Man irriterer seg over det fordi det er en del av et større bilde hvor man bagatelliserer betydningen av uoversiktelige oppvekstforhold for barn. Undertegnede har forståelse for at samlivet ikke alltid går som planlagt, men en helt annen ting er å gjøre skilsmisse og barnefordeling "kult". Hva folk kaller hverandre på privaten får nå være så, men man syns allikevel at aviser, ukeblader o.l. burde holde seg til de opprinnelige ordene.

Endret av Salvesen
  • Liker 6
Skrevet

Man irriterer seg over det fordi det er en del av et større bilde hvor man bagatelliserer betydningen av uoversiktelige oppvekstforhold for barn. Undertegnede har forståelse for at samlivet ikke alltid går som planlagt, men en helt annen ting er å gjøre skilsmisse og barnefordeling "kult". Hva folk kaller hverandre på privaten får nå være så, men man syns allikevel at aviser, ukeblader o.l. burde holde seg til de opprinnelige ordene.

Skjønner ikke hvordan du kan mene det er skadelig for et barn å vokse opp ste/bonus mamma/pappa. Tror igen gjør skilmisse eller avsluttet samboerskap kult, for de aller fleste er det meget opprivende. At du kan sitte og påstå slik ut ifra en betegnelse er helt utrolig og utrolig lavmål. Folk prøver å gjøre det beste ut av situasjonen. Få nesa de ut av 1912 og inn i 2015..

• Liker 3
Gjest Salvesen
Skrevet (endret)

Skjønner ikke hvordan du kan mene det er skadelig for et barn å vokse opp ste/bonus mamma/pappa. Tror igen gjør skilmisse eller avsluttet samboerskap kult, for de aller fleste er det meget opprivende. At du kan sitte og påstå slik ut ifra en betegnelse er helt utrolig og utrolig lavmål. Folk prøver å gjøre det beste ut av situasjonen. Få nesa de ut av 1912 og inn i 2015..

Man behøver ikke å svelge alt med hud og hår heller, bare fordi det er "in" i tiden. At noe er "2015" betyr ikke nødvendigvis at det er så bra. Én mor og én far er fortsatt å foretrekke, så det er ikke noe "bonus" over dette. Det er ikke sånn at "dess flere mødre/fedre, dess bedre" - men det er akkurat det disse hippe, nye bonus-uttrykkene insinuerer.

Endret av Salvesen
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...