Gå til innhold

verdi av bil gjennom forhandler?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Har en nissan quasqai kjøpt gjennom forhandler for 185k for 4 mnd siden. Men ikke fornøyd med denne i det hele tatt.vil selge eller bytte.sjekket markedsverdien, og den ligger på omtrent 170k nå, så ikke mye forandring. Men hvis jeg selger den gjennom forhandleren, hva tar de for den?? Sånn ca 150k? Har fortsatt lån på den, har jo hare betalt ned i 4mnd nå..

Burde jeg gå gjennom samme forhandler eller finne en ny? For det er jo dem jeg fikk den crappy bilen fra.. hadde 3mnd garanti, og var innom og fikset den for 2feil, men feilen er jo fortsatt der, og garantien er utgått.. den er jo kjørbar, men vet ikke når den kommer til å falle fra hverandre..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da skal ikke du tape noe som helst. Etter forbrukerkjøpsloven har du reklamsjonsrett når bilen er kjøpt gjennom forhandler. Kontakt NAF eller en rask og effektiv advokat, og få kjøpet hevet. Det har jeg gjort. Forhandler måtte betale tilbake det jeg hadde kjøpt bilen for mye lengre tilbake enn det du oppgir i hi.

Anonymous poster hash: 857bc...341

Skrevet

er firehjulsdrift, eller 2hjul?

Anonymous poster hash: 628cb...96c
Skrevet

Hvis de har forsøkt å fikse to feil uten at det er rettet, så må du fortsette å klage.

Dersom forhandler mener alt er i skjønneste orden kan du prøve å få dem til å ta tilbake bilen mot at du betaler for bruken (noen kroner pr km), men heving av kjøpet har du ikke rett til.

Skrevet

Hvis de har forsøkt å fikse to feil uten at det er rettet, så må du fortsette å klage.

Dersom forhandler mener alt er i skjønneste orden kan du prøve å få dem til å ta tilbake bilen mot at du betaler for bruken (noen kroner pr km), men heving av kjøpet har du ikke rett til.

Betalte ikke kilometer eller noe som helst for bruken av bilen den tiden jeg hadde den. Kjøpet ble hevet fordi forhandler ikke klarte å utbedre feilen. Den var på vekrsted 3 ganger for samme feil og feilen var vesentlig for bilens funksjon og bruk.

Fikk en NAF test som underbygget feilen/mangelen. Selger tok bilen i retur og overførte kjøpesummen, advokatutgifter og Naf testkostnadene til min konto. Takk og pris for at effektive advokater finnes!

Forburkerkjøpsloven gjelder ved bilkjøp som ved kjøp av mobil eller vaskemaskiner.

Skrevet

Heving av kjøp gjelder bare hvis feilen er vesentlig. Du hadde ganske drøy feil på bilen din dersom du fikk hevet kjøpet med forbrukerkjøpsloven i hånden. Det var nok heller goodwill fra forhandleren. Ekstremt goodwill også dersom det er sant at du ikke måtte betale ...

Skrevet

Nissan quashqai 1,5dci tekna. 2010mod. 85000km.hvit. vanlig 2hjuldrift

Skrevet

Ingen vesentlig feil med den egentlig. Men er redd det blir det på siktmhvis ikke feilen rettes opp. Forhandler mener de har rettet opp feilen, me da vi fikk igjen bilen, var det det samme. Altså, når man starter motoren, tar det rundt 3-5sekunder før den starter, den er veldig svak.da den var på service hos forhandler, sa de at det er noe galt med drivstofftilførselen, at dette har de rettet opp. Men neida. Og på sikt så vil kanskje bilen ikke starte i det hele tatt??

Bare så oppgitt.en volvo vi hadde 2003modell, starter opp på første forsøk, og kupeen/frontruta blir varmt og smelter nesten på ett minutt og klart til å kjøre.mens denne nissan tar 15min på å smelte isen på frontruta, skikkelig dårlig. Kan være jeg er uheldig med nissan, men jeg mener en 2010modell må jo være bedre enn en 2003modell?? I dette tilfelet er det ikke det. Kan være noe galt med hele motore, for ilfg serviceheftet har hele motoren blitt skiftet ut etter forrige eier..

Har ikke råd til advokat, men har så lyst til å heve kjøpet.

Skrevet

Gamle Volvoen din hadde sikkert bensinmotor, bensinmotorer blir mye fortere varm enn en dieselmotor. Særlig hvis den ikke har Webasto eller Eberspächer.

Gløder du før du prøver å starte motoren? hvis du ikke gjør det blir en dieselmotor tungstarta.

Anonymous poster hash: d21bb...c55
Skrevet (endret)

Ingen vesentlig feil med den egentlig. Men er redd det blir det på siktmhvis ikke feilen rettes opp. Forhandler mener de har rettet opp feilen, me da vi fikk igjen bilen, var det det samme. Altså, når man starter motoren, tar det rundt 3-5sekunder før den starter, den er veldig svak.da den var på service hos forhandler, sa de at det er noe galt med drivstofftilførselen, at dette har de rettet opp. Men neida. Og på sikt så vil kanskje bilen ikke starte i det hele tatt??

Bare så oppgitt.en volvo vi hadde 2003modell, starter opp på første forsøk, og kupeen/frontruta blir varmt og smelter nesten på ett minutt og klart til å kjøre.mens denne nissan tar 15min på å smelte isen på frontruta, skikkelig dårlig. Kan være jeg er uheldig med nissan, men jeg mener en 2010modell må jo være bedre enn en 2003modell?? I dette tilfelet er det ikke det. Kan være noe galt med hele motore, for ilfg serviceheftet har hele motoren blitt skiftet ut etter forrige eier..

Har ikke råd til advokat, men har så lyst til å heve kjøpet.

Som det delvis skrives over: du kjører en bil med dieselmotor nå. Dieselbiler er kjent for å bruke ekstremt lang tid på å oppnå optimal temperatur (sett i forhold til en bensinbil). Det er fordi dieselmotoren er mer effektiv enn bensinmotoren (energi som går med til varme er bortkastet energi). Bensinmotoren har også blitt mer effektiv, men er ikke like effektive som dieselmotoren. Du vil derfor oppleve at din gamle Volvo fra 2003 ble fortere varm enn en helt ny bil med bensinmotor. Mao: det er helt normalt og et av kjennetegnene på dieselmotoren til samtlige bilprodusenter.

En annen ting angående start av bil: er det kaldt der du bor? På en dieselbil er det en glødelampe som begynner å lyse når du vrir om tenningen til hakk nummer to. Denne skal slukke før du vrir om til hakk nummer 3 (tenningen). Jeg har ikke dieselbil selv, så vet ikke hvordan dette fungerer med start-knapp i stedet for nøkler, men prinsippet er det samme der. Desto kaldere det er, desto lenger tid tar det før glødelampen slukker. På en bensinbil kan du bare trykke på knappen (evt vri om nøkkelen helt) for å starte bilen umiddelbart - dette skal du da altså ikke gjøre på en dieselbil.

Til slutt: du har allerede nevnt dette for forhandleren skriftlig? Samtlige symptomer du opplever som feil? Og du har skriftlig svar om at det ikke er noe galt? I så fall: fint for deg. Du har 5 år reklamasjonsrett også på bruktbil når du kjøper fra forhandler.

Endret av jomann
Skrevet

Du har tilsvarende feil som vi hadde på den bilen av et annet merke vel å merke, og fikk hevet kjøpet på.

Skrevet

Måtte du gjennom advokat? Hvordan gjorde du dette?? Bilen kan jo kjøres. Men vet ikke hva so skjer om noen mnd eller par år..

Den gjør sånn når den er gått 10t+ hvor den ikke er blitt kjørt. Hvis man nettopp har kjørt på den, så slår tenningen på med engang.

Skrevet

Den gjør sånn når den er gått 10t+ hvor den ikke er blitt kjørt. Hvis man nettopp har kjørt på den, så slår tenningen på med engang.

Du kjører fremdeles dieselbil. Verkstedet finner ikke feil på bilen og du klager på at den bruker for lang tid på å starte. Det høres ut som du burde kjøpt bensinbil, for alle dieselbiler oppfører seg som du beskriver.

Anonymous poster hash: ebbc4...4d3

Skrevet

Måtte du gjennom advokat? Hvordan gjorde du dette?? Bilen kan jo kjøres. Men vet ikke hva so skjer om noen mnd eller par år..

Fant det tryggets å bruke advokat fordi forhandler ikke responderte på krav om heving.

Brukte Lars Marius Holm. Undersøk om du har rettshjelpsdekning på bilforsikringen din. Da betaler du bare litt i egenandel.

Skriv logg over hvordan bilen oppfører seg, dato og klokkeslett, problembeskrivelse og bruk app med opptakerfunksjon på lyd når du starter bilen, og evt når du kjører den.

Jo mer dokumentasjon du har desto bedre og enklere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...