Gå til innhold

DELL PC knust og ødelagt: kan innhold/bilder reddes?

Anbefalte innlegg

Skrevet

PC ble ødelagt og har ingen hensikt å reparere den...

Dere kyndige vet noen her om det finnes et datakort etc inne i maskinen som ksn tas ut?

Tanken er å overføre alt innhold fra et slikt kort til en ny PC - mulig?

Takk for svar...var så mange fine bilder det og har ikke back up.

Anonymous poster hash: bd2d9...169

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis harddisken er gått, er det for de fleste ikke mulig å redde bildene dessverre, da dette koster en hel formue.

Er harddisken hel, skal en datakyndig lett kunne overføre bildene til en annen maskin.

• Liker 2
Skrevet (endret)

PC ble ødelagt og har ingen hensikt å reparere den...

Dere kyndige vet noen her om det finnes et datakort etc inne i maskinen som ksn tas ut?

Tanken er å overføre alt innhold fra et slikt kort til en ny PC - mulig?

Takk for svar...var så mange fine bilder det og har ikke back up.

Inne i maskinen finnes det en harddisk hvor ting er lagret. Denne kan tas ut og med en overgang kan man få ut det som er lagret på disken, vel og merke dersom disken ikke har tatt skade. Det du trenger er en sata til usb-kabel, som denne her: http://www.mytrendyphone.no/shop/usb-3-0-136100p.html?gclid=Cj0KEQiA592lBRCXy8yl4bjK17wBEiQAg1Az_eQBHPVcZ3AGt4chqSHYM5DgepiSlcc6hqmGsCHU4NYaAuLT8P8HAQ

Trenger ikke være spesielt datakyndig for å klare det, så lenge harddisken fortsatt er intakt.

Endret av *Enigma*
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Så lenge harddisken i den ikke er skadet så er det en smal sak å redde ut data.

Hvor hard smellen var og om den sto på eller ikke da, kan ha noe å si.

*her kom det flere bra svar på null komma niks jo.

Endret av Petter
Skrevet

Helt greie svar. Alle brukerfiler pleier å ligge i mappa "Users" (Så lenge operativsystemet er Vista eller nyere). Kopier over denne, så har man fort og gæli backup.

Skrevet

Jeg er ikke ts, men er det slik at dersom harddisken er ødelagt (knust, smadret) så er alt innholdet borte på hele datamaskinen? 100% sikkert? Eller er enkelte ting lagret i andre deler av maskinen? Er bare nysgjerrig :)

Anonymous poster hash: 2fd64...e5e
Skrevet

Jeg er ikke ts, men er det slik at dersom harddisken er ødelagt (knust, smadret) så er alt innholdet borte på hele datamaskinen? 100% sikkert? Eller er enkelte ting lagret i andre deler av maskinen? Er bare nysgjerrig :)

Jeg mistet min Dell i bakken slik at hardisken knuste. Fikk beskjed av en it-mann at det kunne være mulig å redde noe av informasjonen på disken, men dette kostet mye Penger.

Skrevet

Jeg mistet min Dell i bakken slik at hardisken knuste. Fikk beskjed av en it-mann at det kunne være mulig å redde noe av informasjonen på disken, men dette kostet mye Penger.

Okei! :) Men det ligger altså kun informasjon lagret på harddisken, og ingen andre deler av datamaskinen lagrer noe slags informasjon?

Skrevet (endret)

Om den er virkelig smadret, ja. Innholdet i RAM er bare der så lenge det er strøm på den. Alt annet er på disk/evt minnebrikker/minnepenner, men de plugger man vel ut.

IBAS kan vel hente noe om kontrollerkort er kaput, røykskader/vannskader/slagskader på platene osv, men om platene er fysisk knust i flere deler, tviler jeg på selv de kan redde innholdet. Elektronmikroskop.... ?

Okei! :) Men det ligger altså kun informasjon lagret på harddisken, og ingen andre deler av datamaskinen lagrer noe slags informasjon?

Anbefaler deg å ta et lynkurs i "hvordan demontere en pc" hos den lokale datanerden. En pc er ganske logisk oppbygget inni, og ganske interessant å plukke på.

Endret av Lutetium 71
Skrevet

Inne i maskinen finnes det en harddisk hvor ting er lagret. Denne kan tas ut og med en overgang kan man få ut det som er lagret på disken, vel og merke dersom disken ikke har tatt skade. Det du trenger er en sata til usb-kabel, som denne her: http://www.mytrendyphone.no/shop/usb-3-0-136100p.html?gclid=Cj0KEQiA592lBRCXy8yl4bjK17wBEiQAg1Az_eQBHPVcZ3AGt4chqSHYM5DgepiSlcc6hqmGsCHU4NYaAuLT8P8HAQ

Trenger ikke være spesielt datakyndig for å klare det, så lenge harddisken fortsatt er intakt.

Tror ikke denne "harddisken" er skadet.

Jeg må lese svarene jeg har fått her grundig når jeg har mer tid også forsøke å gjøre det dere sier for å få overført.

Stor takk til dere alle!!

Skrevet

Siste spørsmål (håper jeg!):

Denne SATA-kabelen, hvordan vet jeg at den passer fra min ødelagte DELL og inn til den andre PC jeg har, når jeg vil overføre?

Og...hvordan overfører jeg: greit at jeg har klart en dag å få denne kabelen til begge PC'er men så da?

Hva klikker jeg på og hvordan får jeg DELL til å tømme alt til den andre PC?

Skrevet (endret)

Siste spørsmål (håper jeg!):

Denne SATA-kabelen, hvordan vet jeg at den passer fra min ødelagte DELL og inn til den andre PC jeg har, når jeg vil overføre?

Og...hvordan overfører jeg: greit at jeg har klart en dag å få denne kabelen til begge PC'er men så da?

Hva klikker jeg på og hvordan får jeg DELL til å tømme alt til den andre PC?

Det er bare to standarder på laptoper, SATA eller IDE (44-Pins), på bildet er det den på topp og den på bånn. Det adapteret det lenkes til i innlegg #3 tar SATA. Tipper du har SATA i pcen din, men for sikkerhets skyld kan du gå for et multiadapter, f.eks denne (den tar rubbel og bit, også disker til stasjonære maskiner). Ta ut disken, plugg i adpteret, og plugg andre enden i en ledig USB port på en pc. Da dukker den opp som en ekstern harddisk (i bunn og grunn har du nå lagd en ekstern harddisk).

Endret av Lutetium 71
Skrevet

Joda, det er mulig å redde data fra en ødelagt harddisk.

Men da må man til med å plukke invollene ut av disken for å lese de av med spesiell hardware i et laboratoriemiljø som er helt støvfritt, og det er ikke akkurat gratis.

• Liker 1
Skrevet

Om du aldri har hørt om en harddisk før kan et vær en ide å få noen andre til å hjelpe deg med dette.

Anonymous poster hash: 48d3f...72a
  • Liker 2
Skrevet

Om du aldri har hørt om en harddisk før kan et vær en ide å få noen andre til å hjelpe deg med dette.

Neei...jeg har jo fått link til en universalledning jeg kan koble til en annen PC også overføres alt.

Skrevet

Neei...jeg har jo fått link til en universalledning jeg kan koble til en annen PC også overføres alt.

Vil bare ønske masse lykke til jeg

Anonymous poster hash: 4f05d...489

• Liker 1
Skrevet

Har du fått åpnet laptopen?

Nå vet jeg ikke noe om hvilken laptop det er snakk om men på noen kan være veldig vanskelig med å få ut harddisker og andre komponenter.

Skrevet

Når jeg klarte å lære meg selv å bytte bremseskiver fra youtube, vil jeg tro TS klarer å lære seg å røske ut en harddisk.

Har du fått åpnet laptopen?

Nå vet jeg ikke noe om hvilken laptop det er snakk om men på noen kan være veldig vanskelig med å få ut harddisker og andre komponenter.

Det er ihvertfall en Dell. TS får legge til modellnavnet og se hva h*n finner på youtube. Den lille infoen jeg hadde, kom opp med denne.

Skrevet

Jeg har tidligere sett datakyndige åpne en PC og ta ut et kort. Vil prøve etter mer research i helgen, you tube slik dere her tipser om osv.

Hvis jeg ser at jeg ikke klarer det så kontakter jeg en som kan.

Takk for hjelp! Bedre hjelp her enn på Clas Ohlson...

Skrevet

Hvordan gikk det, TS?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...