Gå til innhold

Hvordan fortalte du barnet om dette?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, brukte boka til Trond Viggo Torgeresen om Kroppen når vi snakket med eldstemann når jeg var på vei med yngstemann, han var da 4 år. Må ellers innrømme at jeg er litt usikker på hvor mye de vet, har i grunnen aldri vært særlig spørsmål rundt temaet. 7-åringen nevnte "sexing" her om dagen, og jeg spurte hva det var fornoe? Fikk som svar "det er sånn tiss mot tiss, sånn som når man lager barn". Så han er da visst informert selv om vi ikke har snakket om det. Men som sagt har det ikke vært noen spørsmål om temaet. Ellers ville vi håndtere det på like måte som med alle andre spørsmål de kommer med, uansett alder. De får et skikkelig svar.

Anonymous poster hash: 6f0b4...129
Skrevet

Fire år. Genial alder for dette, tror jeg. Jeg forklarte hvordan det hang sammen, guttungen syntes det hørtes kjedelig ut og ville vi skulle leke med lego i stedet for å snakke mer om det :ler:

• Liker 2
Skrevet

Fire år. Genial alder for dette, tror jeg. Jeg forklarte hvordan det hang sammen, guttungen syntes det hørtes kjedelig ut og ville vi skulle leke med lego i stedet for å snakke mer om det :ler:

Haha!

Anonymous poster hash: b402b...24c

Skrevet

Vi har alltid fortalt dem noe ala: Først var du bare et ønske, så ble du et frø i magen til mamma, som vokste til en baby. Men her om dagen da vi spiste middag kunne førsteklassingen fortelle at en andreklassing hadde opplyst henne om hva faren og jeg hadde gjort for å lage henne og søsteren: Mamma og pappa har hatt tiss mot tiss! Det heter "å sexe"!. Vi satt med steinansikt for å ikke le, men bare nikka litt, det kom litt brått på :) Da smalt det fortørnet fra fireåringen: "Hva er dette for slags snakk ved matbordet, da!?"

Da holdt det hardt å ikke le! Så snakket vi ikke mer om det.

Anonymous poster hash: 695b6...552
  • Liker 6
Skrevet

Har alltid snakket åpent og ærlig om det. Tror første gangen jeg svarte var da poden var 2,5 år og oppdaget pungen sin. Han spurte hva den var til og jeg svarte. Den gangen sa jeg bare at når du blir voksen blir det masse sædceller inni der, og de må treffe en eggcelle fra en voksen jente, og så kan det blir baby. Da han var blitt 4 år og spurte litt mer, fikk han en litt lenger forklaring inkl. hvordan sædcellen og eggcellen traff hverandre.

Anonymous poster hash: 0122d...016
  • Liker 1
Skrevet

Jeg må også få legge til at litt av grunnen til at jeg forteller så detaljert og så ærlig, er for å gi barnet en forståelse av at dette er noe som bare er greit for voksne. Barn kan leke sammen og utforske seg selv, om de vil, men ingen voksne har lov til å ta på tissen hans på en måte som ikke er greit og ingen voksne har lov å vise fram sin egen tiss til ham.

Anonymous poster hash: 0122d...016
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Vi lånte ei bok på biblioteket som heter "I magen bor en baby", kjempefin bok :)

Alle spørsmålene kom først da jeg gikk gravid med lillesøster, og magen begynte å vises.

Jeg er helt for at man skal forklare til barna, men jeg mener at man må forklare utifra barnas nivå/alder. Å begynne med sånn skikkelig avansert prat tror jeg fort kan gå over hodet på de.

http://www.gyldendal.no/Barn-og-ungdom/3-6-aar/I-magen-bor-en-baby

Endret av skruf
  • Liker 1
Skrevet

Var vel 4-5 og veldig interresert i hva hannhunden til naboen gjorde med tispa vår. Så jeg fikk hundeversjonen først og lurte da på om dette var for alle pattedyr og fikk full forklaring på hele faunaen. Altså hvordan fiskebabyer kom til, at frosken gjorde det veldig likt som fisken og at guttedyr hadde utovertiss slik at de passet i jentedyrs innovertiss og at pappadyr hadde "frø" som befruktet mammadyr sitt egg. Uten frøet ville ikke egget bli til noe barn. Også gikk vi over til å snakke om ubefrukta egg som vi spiser og hvorfor det ikke er babykyllinger vi spiser, men bare noe som KUNNE blitt til kylling om det bare hadde vært et hanefrø der.

Skal tro lærerne holdt på å flire seg i hjel da jeg opprømt forklarte at "når mamma er brunstig så kan mamma og pappa lage en lillebror til meg!" Brunst var forståelig, mensen var jo bare rart!

Det med celler og slikt klarte jeg ikke helt å forstå før vi ble vist den trond viggo filmen på skolen hvor han løper rundt med tau og sånn modellkitt. :)

Anonymous poster hash: 43ff0...638

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...