AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #1 Skrevet 15. januar 2015 Jeg har to hunder av rasen chihuahua, en tispe på 7 år og en hanne på 5. Begge hundene har alltid være utrolig snille og enkle å ha med å gjøre, men de siste ukene har tispen blitt ganske agressiv mot hannen. Bare han er i nærheten av henne, går forbi henne, eller bare ligger og sover i nærheten av der hun har tenkt å gå f.eks så "klikker" hun på han, gneller og glefser etter han. Noen ganger bare ser hun på han og knurrer mot han, selv om han er langt unna og styrer med sitt. Forrige uke knurret hun plutselig på meg også, og noen dager etter glefset hun etter både meg og samboeren min, og dette er noe hun aldri har gjort før. Før var hun kjempe sosial og ville ligge og kose på sofaen gjerne hele dagen om hun fikk lov, men nå vil hun helst bare ligge inne i buret sitt i fred, hver gang vi har vært ute på tur løper hun tilbake til buret sitt og ligger der og skuler og knurrer på hannen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, det er bare 2-3 måneder siden vi var hos dyrlegen, og da sa de at hun var helt frisk. Er det noen som har noen tanker, eller tips?Anonymous poster hash: cbe05...4ad
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #2 Skrevet 15. januar 2015 hadde nok tatt henne med til dyrlegen igjen for sånn adferdsendring kommer av noe som ligger bak , kan vere så enkelt som at hun har tannpine og det kan vere helt andre ting Anonymous poster hash: 17934...06c 5
Howl Skrevet 15. januar 2015 #3 Skrevet 15. januar 2015 Er hun sterilisert? Noen tisper kan blir veldig rare når det nærmer seg løpetid. Anbefaler deg også å sjekke henne ekstra godt hos dyrelegen, adferdsendringer har ofte en fysisk grunn.
Wildberry Skrevet 15. januar 2015 #4 Skrevet 15. januar 2015 Tilbake til dyrlegen, og beskriv adferden. Jeg vet ikke hvorfor dere var hos dyrlegen sist, og hva dyrlegen sjekket, men hvis du har hatt begge hundene i mange år og det aldri har vær tegn til den slags adferd, så er det noe galt. Som Howl sier så kan adferdsendringer skje ved løpetid også, men siden det er en tispe på 7 år så går jeg ut i fra at du ville sett noe til dette i løpet av tidligere år. Det med å trekke seg tilbake til bur et eller andre trygge, oversiktelige plasser hvor hunden har kontroll på at ingenting kommer overraskende på er veldig vanlig ved smerter og sykdom. Som andre har sagt så trenger det ikke å være noe mer enn tannpine. 1
Gjest Skrevet 15. januar 2015 #5 Skrevet 15. januar 2015 Om ikke det er lenge siden siste løpetid kan det også være innbilt svangerskap (selv om hun ikke har hatt det tidligere) Men som de over sier; hør med dyrlegen. Det er de som har kompetansen. 1
Johanne93 Skrevet 17. januar 2015 #6 Skrevet 17. januar 2015 Ville hørt med dyrlegen. Vår hund ble også agressiv. Viste seg at det var hjernesvulst
Portvinpiken Skrevet 17. januar 2015 #7 Skrevet 17. januar 2015 Bare et lite tillegg ang dyrlege. Veldig mange (om ikke de fleste... det vet jeg ikke noe om, men erfaringen viser det), har dessverre liten eller ingen peiling på dette med atferdsendringer og påvirkningen dette har pga smerte/ubehag. Det kan i mange tilfeller være helt umulig å vite hvor man skal begynne en utreding, og for alt vi vet kan det være hodepine eller andre ting som ikke kan sees på røntgen eller andre måter. Råder derfor til å observere hunden så godt en kan og også selv prøve etter beste evne å se og føle seg frem til evt. "vondter". Problemet er at hunder instinktivt prøver å skjule smerte, så det er ikke sikkert de gir uttrykk for at noe er vondt selvom det er det. Jeg har flere ganger vært hos dyrlegen med hunder jeg mistenker feiler noe, men at dyrlegene påstår at ingenting er galt. To eksempler: en hadde så lavt stoffskifte at det var helt kriminelt, og nå sist etter jul en hund som jeg tydelig så var noe i veien med på bakparten/ryggen. Dyrlegen "følte" llitt på hunden, og sa bestemt det ikke var noe i veien. Jeg dro til en hundemassør (som jeg vet er veldig flink), og det tok 3 min før hun fant en låsning i ryggen på hunden... Uansett er det veldig vanlig at plutselig endring av atferd hra med sykdom/smerte/ubehag å gjøre.
Skywise Skrevet 17. januar 2015 #8 Skrevet 17. januar 2015 En slik plutselig endring skyldes nok smerter av noen form. Som Portvinpiken sier så holder ikke litt klemming på hunden mål når man skal se etter sykdom. Ville dratt til veterinæren med hunden og tatt blodprøve, patella-undersøkelse og røntgen av hele hunden, og så tatt ting derfra.
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2015 #9 Skrevet 17. januar 2015 Det høres ikke vanlig ut. Jeg kommer fra et annet europeisk land, det var det vanlig at hunder som plutselig har forandret atferden og blitt hissig ble testet for rabies. Dette finnes jo ikke i Norge, men vil tro det ligger noe bak det, absolutt viktig å gå til dyrelegen! Lykke til! Anonymous poster hash: 60e40...32d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå