Gå til innhold

Ville du latt barnet ditt gå i en muslimsk barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi får ikke barnehageplass, og gar ikke råd til å gå hjemme. Jeg hadde skaffet en dagmamma, som nå plutselig trakk seg. Den eneste ledige barnehagen i vår kommune er en muslimsk barnehage langt fra der vi bor :( jeg er helt fortvilet, hva skal vi gjøre?

Anonymous poster hash: d1cb7...161

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes det?

For 25 år siden, da jeg gikk i barnehage, gikk jeg i en kristen barnehage. Tok ikke akkurat skade av det, så det er vel ikke noe skummelt å gå i en muslimsk barnehage?

Anonymous poster hash: a1261...5d2
  • Liker 3
Skrevet

Finnes det?

For 25 år siden, da jeg gikk i barnehage, gikk jeg i en kristen barnehage. Tok ikke akkurat skade av det, så det er vel ikke noe skummelt å gå i en muslimsk barnehage?

Anonymous poster hash: a1261...5d2

Det finnes ja, de har en muslimsk formålsparagraf, og feirer muslimske høytider, de som jobber der er selvsagt også muslimer...

• Liker 1
Skrevet

Haha, noe slikt visste jeg ikke fantes i Norge? Men om det stemmer hadde jeg aldri latt barnet mitt gå der nei.

Anonymous poster hash: 2113d...0fd

• Liker 47
Skrevet

Haha, noe slikt visste jeg ikke fantes i Norge? Men om det stemmer hadde jeg aldri latt barnet mitt gå der nei.

Anonymous poster hash: 2113d...0fd

Det finnes ja. Jeg regner med det er snakk om Urtehagen i Oslo? Jeg skjønner du er skeptisk TS, går det an å finne en annen dagmamma?

• Liker 2
Skrevet

Hadde ikke gjort det.

• Liker 3
Skrevet

Sjekk ut fakta om den barnehagen: Snakk med dem, dra på besøk og snakk med andre (ikke-muslimske) foreldre. Hvor mye legger de vekt på religion, hvor mange ikke-muslimer går der, og hva syns de om bhg? Les resultatene i "brukerundersøkelsen" (det ligger på nett i Oslo, ihvertfall, og viser hva foreldrene syns om barnehagen). Våre barn går i en menighetsbarnehage, og vi var skeptiske, men både styrer og andre foreldre beroliget oss med tanke på det religiøse, og det er en flott barnehage. Språkkunnskaper hos barna og de ansatte? Osv. Kanskje er det en god barnehage, kanskje er det en ren innvandrerbarnehage der ditt barn ikke vil trives. Spør om eventuelt fritak fra religiøse aktiviteter hvis det er mange og det plager dere. I det hele tatt, hvilket tilbud har barnehagen til ikke-muslimer? Hva skiller dem fra en vanlig bhg?

Anonymous poster hash: 8f56c...040
  • Liker 7
Skrevet

Sjekk ut fakta om den barnehagen: Snakk med dem, dra på besøk og snakk med andre (ikke-muslimske) foreldre. Hvor mye legger de vekt på religion, hvor mange ikke-muslimer går der, og hva syns de om bhg? Les resultatene i "brukerundersøkelsen" (det ligger på nett i Oslo, ihvertfall, og viser hva foreldrene syns om barnehagen). Våre barn går i en menighetsbarnehage, og vi var skeptiske, men både styrer og andre foreldre beroliget oss med tanke på det religiøse, og det er en flott barnehage. Språkkunnskaper hos barna og de ansatte? Osv. Kanskje er det en god barnehage, kanskje er det en ren innvandrerbarnehage der ditt barn ikke vil trives. Spør om eventuelt fritak fra religiøse aktiviteter hvis det er mange og det plager dere. I det hele tatt, hvilket tilbud har barnehagen til ikke-muslimer? Hva skiller dem fra en vanlig bhg?

Ja hadde jeg ikke vært under sånn tidspress ( trodde jo jeg hadde sikret meg med den dagmammaen som trakk seg) så skulle jeg gjerne gjort det. Jeg begynner å jobbe i midten av februar! Så jeg er rimelig desperat. Men jeg skal høre om det er mulighet for fritak fra religiøse aktiviteter...

TS

Skrevet

Det hadde jeg aldri gjort. Da hadde jeg heller tatt ulønnet permisjon fra jobben om jeg hadde hatt en fast jobb.

Anonymous poster hash: 5bb17...431
  • Liker 15
Skrevet

Jeg ville nok ikke det selv om jeg egentlig ikke har det minste imot muslimer. Jeg ville heller ikke latt barna gå i en Kristen barnehagen, dvs utover det at de fleste kommunale barnehager har kristen formålsparagraf. Og det selv om vi regner oss som kristne. Men som andre skriver kan det være verdt å sjekke hva "muslimsk" faktisk innebærer.

Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde gjort det mot mitt barn.

Anonymous poster hash: 9f7ec...d01

• Liker 10
Skrevet

Det finnes ja. Jeg regner med det er snakk om Urtehagen i Oslo? Jeg skjønner du er skeptisk TS, går det an å finne en annen dagmamma?

Det er den ja... Si fra om du/ noen vet om noen ledige dagmammaer helst vest for sentrum...

TS

Skrevet

ALDRI I VERDEN

Anonymous poster hash: 9d135...52b
  • Liker 10
Gjest Magdalene
Skrevet

Nei, det hadde faktisk vært helt uaktuelt, den tid vi faktisk bor i norge.

• Liker 9
Skrevet

Hadde ikke hatt noe problem med det for en liten periode, feks de første årene, men ville funnet en nøytral barnehage nærmere skolestart.

Anonymous poster hash: 689e9...468

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde heller ikke latt barnet mitt gått i kristen barnehage :opplyser:

Så da hadde jeg satset på ulønnet permisjon og smalhans en periode.

Anonymous poster hash: d1941...06f
  • Liker 4
Skrevet

Nei, det ville jeg ikke ha gjort.

Mtp blandt annet språk, sosiale koder, den norske kulturarven.

• Liker 13
Skrevet

Ja hadde jeg ikke vært under sånn tidspress ( trodde jo jeg hadde sikret meg med den dagmammaen som trakk seg) så skulle jeg gjerne gjort det. Jeg begynner å jobbe i midten av februar! Så jeg er rimelig desperat. Men jeg skal høre om det er mulighet for fritak fra religiøse aktiviteter...

TS

Men, ring styrer nå i dag, det tar da ikke lang tid? Du får jo fort et inntrykk: Hvor mange ikke-muslimer går der, og hva syns de foreldrene om bhg, hvorfor har de valg denne bhg? Vil styrer anbefale barnehagen sin for ikke-muslimer? Er det en foreldre-representant du kan få kontakte? Årsrapport og årsplan og eksempler på ukepålan/månedsplan kan vedkommende sende på mail. Hvis du takker ja til plassen, kan du jo søke andre steder, og får plass nærmere etterhvert.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...