Gå til innhold

For syk for skolen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor går grensen hos dere ?

Vi har en gutt på 11 år(stebarn) som har vært hjemme i 3 dager nå. Han er bare kvalm om morgenen og super aktiv resten av dagen. Spiser godt, spiller,får venner på besøk,løper osv.

I går måtte vi hente ham på skolen. Jeg er redd at det har med latskap og spilling å gjøre. Lillesøsteren er på skolen hver dag men hun også begynner å småklage og har lyst å være hjemme og kose seg.

Det kan hende at han er dårlig i magen... og det sier han. Jeg jobber hjemmefra sånn at han får kos og omsorg.

Anonymous poster hash: 17282...5f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vondt i magen om morgenen før skolen er et klassisk tegn på at ting ikke er så bra på skolen, så det trenger ikke nødvendigvis være latskap. Datteren vår ble plaget og mobbet på sin gamle skole, og hver kveld når hun skulle legge seg, og hver morgen var det magevondt og diare! Dette forsvant som dugg for solen da vi byttet skole til henne og hun fikk en fin og god skolehverdag (vi prøvde alt før vi valgte å bytte skole, men jobbet i mot en rektor som påsto at det ikke eksisterte mobbing på hans skole...).

Så, jeg ville ha kartlagt hvordan han har det på skolen.

Er alt tipp topp på skolen, så kan det være latmarken som plager han.

Er barna hjemme fra skolen for at de er syke, så er de også for syke til å ha besøk om ettermiddagen, løpe rundt og herje. Å være hjemme fra skolen skal være litt kjedelig synes jeg, da blir det ikke så kjekt å være syk når man reelt ikke er det. Såklart skal de få kos og omsorg, men ikke noen spesialoppvartning og en vanlig ettermiddag med venner og aktiviteter.

• Liker 13
Skrevet

Er enig med Skruf. Ikke gi ham lov til å spille og springe rundt og ha venner på besøk når han er syk.

• Liker 11
Skrevet

Hos oss er regelen at er du syk og ikke går på skolen så blir det heller ingen lek og morro den dagen. Det er ikke lov å gå ut og leke med venner. Heller ikke ha venner inne på besøk.

Har du sjekka hvorfor han alltid er kvalm om morgenen? Er det noen som plager han? Sliter han på skolen?

Min datter kan til tider være litt kvalm om morgenen, men så snart hun har spist går det over. Kan det samme være tilfelle her?

Tror det er viktig at dere finner ut den faktiske grunnen til at han er kvalm på morgen, og når han evt føler seg bedre litt ut på dagen kan han kanskje bli sent på skolen?

Når han blir hentet på skolen, blir han da også frisk med en gang han kommer hjem? Hvis han blir det tror jeg årsaken er noe annet enn akkurat sykdom.

• Liker 1
Gjest Phoenix
Skrevet

Enig. Er man ikke på skolen så forsvinner godene som spilling, herjing, besøk osv.

• Liker 3
Skrevet

Det virker som han koser seg hjemme. Mannen tror på alt han sier og lar ham være hjemme. Med en gang faren går på jobb ,,våkner,, han :) Han spiser bare kjeks og drikker juice. Det er noe som ikke stemmer helt. Jeg har forståelse at barn kan være syk... men bare morgenkvalme er rart. Og så spiser han mye til middag og kvelds.

Ts

Skrevet

Hvordan har han det på skolen?

Trives han?

Har det skjedd noe spesielt i det siste?

Skrevet

Jeg har vært igjennom denne fasen med mine barn. Det går nok ikke ut på latskap alltid. Går ting bra på skolen? Blir han ertet? Får han kjeft av læreren for et eller annet?

Min datter kunne klage på kvalme om morgenen og fikk hun bli hjemme, så kom hun seg over kvalmen ganske så rask. Etter at det hadde vart i en lengre periode, så gikk vi til legen med henne, ved 3 forskjellige anledninger. Ingenting fysisk var grunnen, så kvalmen i dette tilfellet var psykisk. I ettertid så fant vi ut at hun sliter med litt angst...

Min yngste sønn kunne også klage på kvalme og ville ikke gå på skolen, men her var det ingen grunn til at han ikke ville gå på skolen. Vi snakket med han og med skolen, men han hadde helt fint på skolen. Ingen som ertet han, han hadde venner og oppførte seg fint. Så med han er vi litt hardere når han klager på kvalmen. Men selvfølgelig "sparker" vi han ikke ut av døren om morgenen hvis han virkelig er kvalm og syk.

Mitt råd er å snakke med skolen og din sønn. Ligger det noe bak dette som dere ikke vet om?

Skrevet

Man lar hvertfall ikke syke barn ha besøk av venner, springe rundt osv. Er man såpass syk/dårlig at man er hjemme så skal man ikke utsette andre barn for smitte eller bruke energien opp på lek.
Det som går an, dersom barnet kun er kvalm om morgenen, er at med en gang du merker han er i stand til lek osv, så tar du ham med på skolen uten noe men. For da har jo det kommet frem at han er bedre og man trenger ikke å være vekke hele skoledagen, bedre å komme noen timer på skolen enn ingenting.

I tillegg når dere gir ham lov til å leke rundt og være med venner når han er syk, så gjør dere jo det atraktivt for han å være hjemme når det egentlig er skole. Selvfølgelig er det nok kjekkere å leke med venner hjemme enn å sitte på skolebenken å ha naturfag f.eks. Når han føler seg bedre og er hjemme, hva med å gi ham en liste med ting han må gjøre når han først er hjemme? Rydde rommet, hjelpe å støvsuge osv? Kanskje det da ikke blir så attraktivt å være hjemme likevel, så han heller dropper kvalme-klaging og går på skolen? Eller at dere setter dere ned med pensum så han får lært seg det, han går jo glipp av mye om han ofte er hjemme.

• Liker 3
Skrevet

Det kan være prestasjonsangst eller sosial angst. Er det verre når han har prøver på skolen?

Snakk om det hjemme, det er viktig at han skjønner selv hvorfor det kommer, da er det lettere å forstå hvorfor det kommer og dermed greie å jobbe med det.

Jeg har prestasjonsangst, og den slo til allerede tidlig i barneskolen. Jeg var ikke redd for prøver, men for situasjoner der jeg måtte gjøre noe alene, som for eksempel presentasjoner. Jeg var (og er) også redd for å komme til kort sosialt, altså å ikke ha noen å leke med, gå alene etc.

Andre er redd for skriftlige prøver, noen er redd for å møte andre mennesker, andre igjen er redde for helt andre ting.

Prøv å finne ut hva det er som trigger angsten, og hva dere kan gjøre med det. Kanskje det er en spesiell ting han kan slippe på skolen?

Jeg er lærer i dag, og har flere elever med angst. Noen fungerer kjempefint med litt ekstra oppbacking, mens andre har spesielle opplegg der vi holder prøvene på alternative måter, slippe å lese høyt foran klassen osv. Skolen bør tilrettelegge, for det er tross alt bedre å komme på skolen og ikke lese høyt, enn å ikke komme på skolen.

Nå vet jeg jo ikke sikkert om han har angst av noe slag, men det høres veldig kjent ut. Kvalme, uggen følelse i magen og diaré er klassiske tegn på angst. Når jeg har angst sitter det i mellomgulvet, rett under ribbeina.

Snakk med læreren, det er mye de kan tilrettelegge ved å gi tydelige beskjeder slik at han er godt forberedt på hva som skal skje neste dag, for eksempel.

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: e909e...f16
  • Liker 3
Gjest Coolaid
Skrevet

Barnet ditt har funnet en metode for å få lov til å være hjemme. Det virker. Er han oppriktig syk eller har andre problemer bør dette selvfølgelig taes hånd om. Ta ham med til fastlege neste gang han er "syk". Da får man avkreftet eller bekreftet fysiske årsaker. Du kan også ta kontakt med kontaktlærer for å høre litt om hvordan han er på skolen.

Og som andre skriver, er man hjemme holder man seg i ro uten lek, moro, tv og spilling. Se om det utgjør noe forskjell. Det skal ikke være gøy å være syk.

Skrevet

Han lyver. Han vil ikke på skolen for hjemme kan han sitte å drikke saft og spise kjeks hele dagen. Herlighet..

Anonymous poster hash: 14bf7...ce6
  • Liker 7
Skrevet

Kanskje han er gravid? Morgenkvalme er klassisk tegn på graviditet :sjokkert:

Anonymous poster hash: 137a0...139
  • Liker 3
Skrevet

Venner på besøk når man er syk?? Om han er syk så er det smittefare, hadde ikke sendt mine barn til dere, vet foreldrene til hans venner at han kanskje var syk når de besøkte han?

Kanskje han var kvalm første dagen og ikke de andre, klart han ønsker å heller kose seg hjemme. Trenger ikke være noe galt ellers, men kanskje.

Anonymous poster hash: c6933...5d8

• Liker 3
Skrevet

Jeg slet mye med magen da jeg var mindre. Magekatarr/magesår.

Når man har det, så er det vanlig å være kvalm om morgenen pga magesyren florerer fritt i spiserøret når man ligger ned.

Det går over eller blir bedre når man har vært oppe en stund, evt spist.

Enten kan du ta han til legen å undersøke om det er det, eller prøve zantac/gaviscon/novaluzid fra apoteket og se om det hjelper.

Det er også som en over sier, at det kan være han ikke har det bra på skolen. Psykisk stress kan være årsak til de magelidelsene jeg har nevnt, så det kan jo være greit å sjekke opp i om han har det ok også.

Anonymous poster hash: c4b27...99a
  • Liker 1
Skrevet

Kan definitivt være at han er gravid :sminkedokke:

Anonymous poster hash: 72776...fe8
  • Liker 2
Skrevet

Som AB#15 sier...

Men det kan jo også være angst eller at han ikke trives på skolen..
Også bruker det jo også å være av og til, at jo lengre man er borte fra en plass, jo verre føles det å komme tilbake.

Skrevet

Hvor går grensen hos dere ?

Vi har en gutt på 11 år(stebarn) som har vært hjemme i 3 dager nå. Han er bare kvalm om morgenen og super aktiv resten av dagen. Spiser godt, spiller,får venner på besøk,løper osv.

I går måtte vi hente ham på skolen. Jeg er redd at det har med latskap og spilling å gjøre. Lillesøsteren er på skolen hver dag men hun også begynner å småklage og har lyst å være hjemme og kose seg.

Det kan hende at han er dårlig i magen... og det sier han. Jeg jobber hjemmefra sånn at han får kos og omsorg.

Det er meg ubekjent at man kan gi masse kos og kjærlighet hjemme når man jobber hjemmefra.

Hva sier moren deres til barnas slapphet når de er hos sin far?

Anonymous poster hash: c4014...bc8

Skrevet

Barnet ditt har funnet en metode for å få lov til å være hjemme. Det virker. Er han oppriktig syk eller har andre problemer bør dette selvfølgelig taes hånd om. Ta ham med til fastlege neste gang han er "syk". Da får man avkreftet eller bekreftet fysiske årsaker. Du kan også ta kontakt med kontaktlærer for å høre litt om hvordan han er på skolen.

Og som andre skriver, er man hjemme holder man seg i ro uten lek, moro, tv og spilling. Se om det utgjør noe forskjell. Det skal ikke være gøy å være syk.

Minner alle i tråden om at TS er fars kjæreste og ikke barnas mor...

Hva sier og gjør moren til/med dette

Anonymous poster hash: c4014...bc8

• Liker 1
Skrevet

Minner alle i tråden om at TS er fars kjæreste og ikke barnas mor...

Hva sier og gjør moren til/med dette Anonymous poster hash: c4014...bc8

Takk.

Det er ikke TS som skal utrede tilstanden på skolen eller annet.

Anonymous poster hash: 39a11...e90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...