AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #1 Skrevet 14. januar 2015 Mener du at bussjåføryrket er et lavstatusyrke? Virker som det ikke er så veldig mange nordmenn som vil ha denne jobben. Det er veldig ofte utlendinger og eldre menn som kjører disse bussene. Kan da umulig være så kjipt å være bussjåfør. Kanskje ikke verdens best betalte yrke, og dagen blir kanskje noe ensformig. Turnusarbeid kan være krevende, men samtidig gjøre hverdagen mer fleksibel. Allikevel er det jo en jobb hvor du har en relativt grei arbeidsoppgave, som kan være ganske avslappende selv om det kan medføre litt stress i løpet av en arbeidsdag. Du trenger heller ikke å gjøre noe særlig med arbeid når du kommer hjem, som man risikerer i enkelte andre yrker. Om man er litt sosial av seg, kan det være trivelig å slå av en prat av og til, noe som kan være hyggelig. Anonymous poster hash: e4d01...f61
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #2 Skrevet 15. januar 2015 Det er lavstatus ja...Anonymous poster hash: 7a6d9...9d2 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #3 Skrevet 15. januar 2015 Selv om noe blir ansett for lavstatus betyr det ikke at det er en kjip jobb. For meg er det alt for lite utfordrende men hadde likevel heller vært bussjåfør enn mange andre yrker.Anonymous poster hash: 284c5...e25 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #4 Skrevet 15. januar 2015 Personlig hadde jeg syns det hadde vært kjedelig å være bussjåfør, men jeg priste meg lykkelig over da vi fikk flere bussavganger der jeg bor. Kollektivtrafikk er viktig, en bra ting. Anonymous poster hash: fec7c...b8e 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #5 Skrevet 15. januar 2015 Det er klart at sjåfør-yrker ikke gir noen særlig status, men spiller det noen rolle? Det er jo en jobb! Jeg synes at det er merkelig at ikke flere studenter jobber som bussjåfør ved siden av studiene. Personlig foretrekker jeg at sjåføren klarer å svare på spørsmål om destinasjon etc. (I Trondheim og Bergen er hovedregelen at sjåføren hverken kan norsk eller engelsk eller jobben sin utover å kjøre). Jeg tror at grunnen til at så mange utlenninger kjører buss, er at NAV sponser buss-lappen for dem. Anonymous poster hash: 4ed71...843
Leini Skrevet 15. januar 2015 #6 Skrevet 15. januar 2015 Tenker ikke status. Her er det mest folk av den litt eldre garden som kjører. Kunne aldri tenkt meg jobben selv- for et ansvar!
Gjest Tassen10 Skrevet 15. januar 2015 #7 Skrevet 15. januar 2015 Litt både og... Kunne ikke tenkt meg å kjørt buss i storby! Det tror jeg er mye stress og mas for lite lønn. Men ute på bygda virker det som en fin jobb. Eller langkjøring
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #8 Skrevet 15. januar 2015 Det er klart at sjåfør-yrker ikke gir noen særlig status, men spiller det noen rolle? Det er jo en jobb! Jeg synes at det er merkelig at ikke flere studenter jobber som bussjåfør ved siden av studiene. Personlig foretrekker jeg at sjåføren klarer å svare på spørsmål om destinasjon etc. (I Trondheim og Bergen er hovedregelen at sjåføren hverken kan norsk eller engelsk eller jobben sin utover å kjøre). Jeg tror at grunnen til at så mange utlenninger kjører buss, er at NAV sponser buss-lappen for dem. Anonymous poster hash: 4ed71...843 Fordi vi a) ikke har busslappen b) ikke kjører nok til å være trygge med buss og c) For et sinnsykt ansvar. Jeg har sett hva en dødsulykke gjør med en busssjåfør, jeg skal ikke ha den jobben ( og denne sjåføren var uskyldig) Anonymous poster hash: 6d420...f64
pressplay Skrevet 15. januar 2015 #9 Skrevet 15. januar 2015 (endret) Jeg synes at det er merkelig at ikke flere studenter jobber som bussjåfør ved siden av studiene. Personlig foretrekker jeg at sjåføren klarer å svare på spørsmål om destinasjon etc. (I Trondheim og Bergen er hovedregelen at sjåføren hverken kan norsk eller engelsk eller jobben sin utover å kjøre). Jeg tror at grunnen til at så mange utlenninger kjører buss, er at NAV sponser buss-lappen for dem. Anonymous poster hash: 4ed71...843 Mye har endret seg de siste 10 årene og derfor har det blitt flere utenlandske sjåfører. Med nye reglementer koster det glatt over 100.000 kr å bli bussjåfør og hvem vil vel betale så mye for å komme ut i et yrke med lav betaling? Før var det rimelig nok til at arbeidsgiver betalte lappen for studenter mot bindingstid, men nå er det mer lønnsomt å hente inn polakker. Selv kjørte jeg buss som student og jobben i seg selv er helt kurant. Du er hele tiden i aktivitet, du vet når du begynner og slutter og når arbeidsdagen er over så er den over. Ulempen er delte vakter, sene vakter, skyhøyt ansvar i forhold til betaling og rimelig usosialt. Daglig avverget jeg trafikkulykker fordi jeg var årvaken i trafikken i motsetning til mange som sitter bak rattet. Endret 15. januar 2015 av pressplay
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #10 Skrevet 15. januar 2015 Bussjårføryrket er ikke for alle, man kjører på mennesker, enormt ansvar og man må ha serviceinnstillingen. Som en annen sier, busslappen koster glatt 80-100.000. Jeg kjenner selv ett par utenlandske sjåfører, de har måttet gå skole for å få lappen akkurat som de norske som jeg kjenner. Jeg har en norsk kompis, han ble omskolert av nav til lastebilsjåfør fordi han hadde jobbgaranti etterpå. uten stress. Det er greit at lasten går av og på selv, men fy flate så mye man må tenke på, forholde seg til av både trafikk og passasjerer. Anonymous poster hash: 8f7b4...17d
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #11 Skrevet 15. januar 2015 Det synes jeg ikke, men det er ikke høystatus heller. Sånn middels. Det er sikkert ganske greit å være bussjåfør på distriktsrepresentant med langkjøring, men de som kjører byrutene i min by har ikke noen hyggelig jobb. Mange tusen passasjerer ut og inn hver dag, rutene er lagt opp alt for knapt så de stadig blir forsinket uten å kunne hjelpe for det, så blir passasjerene grinete, bratte bakker og vinterføre og dårlig egnete busser skaper et stadig stressmoment med at de risikerer å miste kontrollen over det digre kjøretøyet sitt og skli baklengs ned byens verste bakker og muligens ta livet av noen, og når de da attpåtil humper rundt på dårlige veier dag ut og dag inn og får ryggproblemer av det (støy og påfølgende øresus er heller ikke ukjent) så er det ikke direkte drømmeyrket for folk flest. Det å være yrkessjåfør og måtte forholde seg til tusenvis av amatører i trafikken hver dag er i hvert fall ikke noe jeg kunne tenkt meg. Takke seg til å være togfører og få ha "veien" sin i fred. Anonymous poster hash: c386c...f7c 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #12 Skrevet 15. januar 2015 *Autokorrektmøkk: DistriktsRUTER. Anonymous poster hash: c386c...f7c
Gjest Vux Skrevet 15. januar 2015 #13 Skrevet 15. januar 2015 (endret) Ugh, det å være bussjåfør er tilfeldigvis en av flere kvalifikasjoner jeg har, men som jeg ikke kunne tenke meg å arbeide med. Dels fordi det er hakket for sosialt på en måte, og jeg liker ikke tanken på at villt fremmede mennesker skal lage bråk på bussen, spesielt ikke på nattestid. Og det er jo ikke bare en selv en har å tenke på, men den som kanskje sitter aller lengst bak i bussen. Endret 15. januar 2015 av Vux
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå