AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #1 Del Skrevet 14. januar 2015 Hei! Jeg er usikker på hva jeg skal studere. Det står hovedsaklig av to ulike studier; farmasi ved UiO (evt UiB) eller arkitektur ved NTNU. Jeg har mest lyst til arkitektur. Jeg har lenge hatt et ønske om å bli arkitekt (typ har jeg helt fra jeg var liten sittet og tegnet plantegninger av hus og byggverk), og i tillegg føler jeg at jeg har et øye for romfølelse, farger og former. Ulempen med arkitektur er at jeg må ha R1 og R2 for å komme inn, så må vente ett og halvt år (noe som er kjedelig da det allerede er to år siden jeg gikk ut av vgs). Farmasi er noe jeg synes virker ok. Tenker altså på å bli provisorfarmasøyt (femårig studium ved UiO). Studiet virker ikke spesielt gøy synes jeg, men synes jobben virker ganske gøy. Jeg behøver kun å vente til høsten dersom jeg ønsker å studere farmasi, det er jo praktisk. I tillegg føler at det er et mye mer safe valg. Det er stor mangel på farmasøyter, og gode jobbmuligheter. Lønnen er også god. Arkitektur er på en annen side et mye mer usikkert yrke, da arbeidsmarkedet følger konjukturene i samfunnet mye mer enn det arbeidsmarkedet gjør for farmasøyter. Nå ser det muligens ut som om Norge ikke har de lyseste utsiktene. Likevel er det stor boligmangel, og av den grunn mye som må bygges!! Jeg er, som dere ser, forvirret og usikker. Del gjerne dine tanker, hva enn det måtte være; erfaringer fra det ene studiet, tanker om hva som er lurest å velge, osv. Jeg setter pris på alle råd og tilbakemeldinger Anonymous poster hash: 137e5...3e7 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/903131-studere-farmasi-eller-arkitektur/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2015 #2 Del Skrevet 15. januar 2015 Farmasi. Fem år, og de fleste ender opp bak kassa på apoteket. For å selge medisiner.Anonymous poster hash: d0867...5df 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/903131-studere-farmasi-eller-arkitektur/#findComment-15731837 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sitrondrops Skrevet 15. januar 2015 #3 Del Skrevet 15. januar 2015 Farmasi er et hardt studium. Leste endel om det for noen år siden. Tror de har endel fag sammen med de på medisin. Men tror du kan ende opp med å tjene svært bra etterpå, du kan jo eie ditt eget apotek f.eks. Men tror nok arkitektur ikke er lett det heller for å si det sånn, og der jobber man nok mer kreativt noe som kan bety utrolig mange arbeids/studietimer fordi det er ikke noe konkret rett/galt svar på oppgavene. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/903131-studere-farmasi-eller-arkitektur/#findComment-15731952 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2015 #4 Del Skrevet 16. januar 2015 Farmasi er et hardt studium. Leste endel om det for noen år siden. Tror de har endel fag sammen med de på medisin. Men tror du kan ende opp med å tjene svært bra etterpå, du kan jo eie ditt eget apotek f.eks. Men tror nok arkitektur ikke er lett det heller for å si det sånn, og der jobber man nok mer kreativt noe som kan bety utrolig mange arbeids/studietimer fordi det er ikke noe konkret rett/galt svar på oppgavene. Takk for svar! Ja, det er nok to tøffe studier (på hver sin måte). Noen flere innspill? Anonymous poster hash: 137e5...3e7 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/903131-studere-farmasi-eller-arkitektur/#findComment-15739637 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mlyh Skrevet 13. juli 2016 #5 Del Skrevet 13. juli 2016 Bumper denne tråden, siden jeg også er i samme dilemma som deg Bare at valget står mellom 5-årig farmasi eller industriell design på NTNU.. Hva valgte du til slutt? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/903131-studere-farmasi-eller-arkitektur/#findComment-18344644 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #6 Del Skrevet 14. juli 2016 Hei, jeg har er utdannet ingeniør innen industriell design. Vil du være garantert jobb, så tar du farmasi. Anonymkode: cada3...ee9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/903131-studere-farmasi-eller-arkitektur/#findComment-18347702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mlyh Skrevet 14. juli 2016 #7 Del Skrevet 14. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har er utdannet ingeniør innen industriell design. Vil du være garantert jobb, så tar du farmasi. Anonymkode: cada3...ee9 Jeg har hørt at det er gode jobbmuligheter innen interaksjonsdesign, som er en ny retning innen industriell design. Hvordan opplever du arbeidsmarkedet ? Er det vanskelig å få jobb? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/903131-studere-farmasi-eller-arkitektur/#findComment-18347740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #8 Del Skrevet 14. juli 2016 Da bør du heller kun studere interaksjonsdesign. Det holder ikke med en retning du studerte et par mnd eller noen få fag. Ikke hvis du skal være konkurransedyktig i markedet. Å jobbe som designer er tøft. Det er mange om jobbene og veldig få stillinger ledig. De fleste ender opp med ingeniørjobb. Skal du ha en designjobb må du enten ha godt nettverk og portefølje, eller belage deg på internships med luselønn og arbeidsledighet til noe dukker opp. Spesielt vanskelig er markedet nå. Oljenæringa ansatte mange designere, men dette var også noe av det første de ga slipp på når markedet ble dårligere. Det vanlige er å jobbe for små byrå som enten driver webdesign, industridesign eller reklame. Interaksjonsdesignere har best sjans hos webdesign, men du vil konkurrere mot andre som er utdannet innen IT. Hos reklamebyrå vil du konkurrere mot både webdesigner, grafiske designere og markedsførere. Jaggu meg møter du ikke de samme folka i byrå for industridesign. Det er altså ikke et stort marked, og de aller fleste holder til i Oslo, Trondheim, Stavanger og Bergen. Det er større fokus på design andre steder i Europa, blant annet Danmark, så hvis du kan tenke deg å jobbe i utlandet så go for it. Men da tror jeg nesten du bør studere der også. Danmark har en rekke forskjellige designretninger (alt fra interaksjon til lysdesign). Norge er ikke flinke til å se lønnsomheten i design enda. For folk flest er det bare mer avansert kunst&håndverk, og ser heller på det som en utgift enn lønnsomhet i markedet. Nordmenn er altså litt treige til å satse på nye retninger. Startlønnen til en industridesigner er ikke høy. Rundt 300-350k året. Jobber du som designingeniør kan du plusse på 100k til, men da jobber du selvsagt med "kjedeligere" oppgaver. Da jeg ble ferdig utdannet for fire år siden var vi 3-4 som hadde jobb når vi var ferdige. Alle i oljebransjen. Jeg jobber nå med industri. De andre i kullet mitt jobber også som ingeniører (men ikke med design), andre på sykehjem, butikker, lærere eller studerer mer. Kullene etter oss slet også. Spesielt etter 2014. Jeg aner ikke hvor mange det er som har fått relevant jobb nå, men det er nok ikke en høy prosentandel. Arkitekter erfarer litt av det samme. Deres yrke svinger etter etterspørselen i markedet, på lik linje som designere. Nå sliter arkitekter på Vestlandet, siden de store oljefirmaene stopper planer for utbygging og de må se til andre deler av landet for jobb. Helsefag er den retningen som er minst påvirket av markedet. Den er jo ikke uberørt, men det blir hele tiden eldre og syke mennesker, og dette er jo først og fremst en offentlig retning. Jeg har venninner som er kliniske farmasøyter, som jobber med å utvikle medisin i laboratorium og justere medisinen til pasienter på sykehus. Ingen av dem står i kassa på apoteket. Anonymkode: cada3...ee9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/903131-studere-farmasi-eller-arkitektur/#findComment-18348010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #9 Del Skrevet 14. juli 2016 Jeg har forresten jobbet i Trondheim og Oslo. Har også jobbet i designbyrå og designet flere produkter for matvarebransjen. Det er veldig morsomt, men ikke så kreativt og fancy som flere skal ha det til. Trives bedre i en ingeniørjobb i industrien. Anonymkode: cada3...ee9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/903131-studere-farmasi-eller-arkitektur/#findComment-18348027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mlyh Skrevet 14. juli 2016 #10 Del Skrevet 14. juli 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da bør du heller kun studere interaksjonsdesign. Det holder ikke med en retning du studerte et par mnd eller noen få fag. Ikke hvis du skal være konkurransedyktig i markedet. Å jobbe som designer er tøft. Det er mange om jobbene og veldig få stillinger ledig. De fleste ender opp med ingeniørjobb. Skal du ha en designjobb må du enten ha godt nettverk og portefølje, eller belage deg på internships med luselønn og arbeidsledighet til noe dukker opp. Spesielt vanskelig er markedet nå. Oljenæringa ansatte mange designere, men dette var også noe av det første de ga slipp på når markedet ble dårligere. Det vanlige er å jobbe for små byrå som enten driver webdesign, industridesign eller reklame. Interaksjonsdesignere har best sjans hos webdesign, men du vil konkurrere mot andre som er utdannet innen IT. Hos reklamebyrå vil du konkurrere mot både webdesigner, grafiske designere og markedsførere. Jaggu meg møter du ikke de samme folka i byrå for industridesign. Det er altså ikke et stort marked, og de aller fleste holder til i Oslo, Trondheim, Stavanger og Bergen. Det er større fokus på design andre steder i Europa, blant annet Danmark, så hvis du kan tenke deg å jobbe i utlandet så go for it. Men da tror jeg nesten du bør studere der også. Danmark har en rekke forskjellige designretninger (alt fra interaksjon til lysdesign). Norge er ikke flinke til å se lønnsomheten i design enda. For folk flest er det bare mer avansert kunst&håndverk, og ser heller på det som en utgift enn lønnsomhet i markedet. Nordmenn er altså litt treige til å satse på nye retninger. Startlønnen til en industridesigner er ikke høy. Rundt 300-350k året. Jobber du som designingeniør kan du plusse på 100k til, men da jobber du selvsagt med "kjedeligere" oppgaver. Da jeg ble ferdig utdannet for fire år siden var vi 3-4 som hadde jobb når vi var ferdige. Alle i oljebransjen. Jeg jobber nå med industri. De andre i kullet mitt jobber også som ingeniører (men ikke med design), andre på sykehjem, butikker, lærere eller studerer mer. Kullene etter oss slet også. Spesielt etter 2014. Jeg aner ikke hvor mange det er som har fått relevant jobb nå, men det er nok ikke en høy prosentandel. Arkitekter erfarer litt av det samme. Deres yrke svinger etter etterspørselen i markedet, på lik linje som designere. Nå sliter arkitekter på Vestlandet, siden de store oljefirmaene stopper planer for utbygging og de må se til andre deler av landet for jobb. Helsefag er den retningen som er minst påvirket av markedet. Den er jo ikke uberørt, men det blir hele tiden eldre og syke mennesker, og dette er jo først og fremst en offentlig retning. Jeg har venninner som er kliniske farmasøyter, som jobber med å utvikle medisin i laboratorium og justere medisinen til pasienter på sykehus. Ingen av dem står i kassa på apoteket. Anonymkode: cada3...ee9 Det var overraskende å høre, fordi jeg har snakket med flere studenter på industriell design ved NTNU som sier at jobbmarkedet er veldig bra for de med interaksjonsdesign og at flere har fått jobber med startlønn 450-500K i flere store/mellomstore konsulentselskaper. Mange blir også prosjektledere fordi de har fått mye erfaring med prosjektarbeid under studiet. De mente at det var en fordel å ikke kun studere ren interaksjonsdesign på feks UiO. Har du også gått på NTNU? Det virker som at de som gikk der før som tok produktdesign sliter litt på jobbmarkedet, men ikke de som tar interaksjonsdesign. Finnes mange jobber innenfor UX nå. Dessuten så blir man jo sivilingeniør når man går på NTNU, og da har jeg inntrykk av at det er flere jobbmuligheter for oss enn en vanlig designer fra AHO eller designhøgskolene i Danmark. Vi blir både industridesigner OG sivilingeniører, og kan bli ansatt i IT og konsulentbransjen, ikke bare designbyråer. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/903131-studere-farmasi-eller-arkitektur/#findComment-18348132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #11 Del Skrevet 14. juli 2016 5 minutter siden, mlyh skrev: Det var overraskende å høre, fordi jeg har snakket med flere studenter på industriell design ved NTNU som sier at jobbmarkedet er veldig bra for de med interaksjonsdesign og at flere har fått jobber med startlønn 450-500K i flere store/mellomstore konsulentselskaper. Mange blir også prosjektledere fordi de har fått mye erfaring med prosjektarbeid under studiet. De mente at det var en fordel å ikke kun studere ren interaksjonsdesign på feks UiO. Har du også gått på NTNU? Det virker som at de som gikk der før som tok produktdesign sliter litt på jobbmarkedet, men ikke de som tar interaksjonsdesign. Finnes mange jobber innenfor UX nå. Dessuten så blir man jo sivilingeniør når man går på NTNU, og da har jeg inntrykk av at det er flere jobbmuligheter for oss enn en vanlig designer fra AHO eller designhøgskolene i Danmark. Vi blir både industridesigner OG sivilingeniører, og kan bli ansatt i IT og konsulentbransjen, ikke bare designbyråer. Det du skriver her stemmer. Jeg begynner selv på tredjeåret ved industriell design på NTNU til høsten. https://www.ntnu.no/documents/144068/1268899902/AMU+2016_Web+%283%29.pdf/fb678b8b-8a94-40f0-b384-abc8f7df3c9c Her kan du se arbeidsmarkedsundersøkelsen som linjeforeningen til industriell design utførte i år. Dette gjelder altså de som har gått 5-årig integrert master på NTNU. Anonymkode: 588a2...e32 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/903131-studere-farmasi-eller-arkitektur/#findComment-18348175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #12 Del Skrevet 14. juli 2016 Et øyeblikk siden, mlyh skrev: Det var overraskende å høre, fordi jeg har snakket med flere studenter på industriell design ved NTNU som sier at jobbmarkedet er veldig bra for de med interaksjonsdesign og at flere har fått jobber med startlønn 450-500K i flere store/mellomstore konsulentselskaper. Mange blir også prosjektledere fordi de har fått mye erfaring med prosjektarbeid under studiet. De mente at det var en fordel å ikke kun studere ren interaksjonsdesign på feks UiO. Har du også gått på NTNU? Det virker som at de som gikk der før som tok produktdesign sliter litt på jobbmarkedet, men ikke de som tar interaksjonsdesign. Finnes mange jobber innenfor UX nå. Dessuten så blir man jo sivilingeniør når man går på NTNU, og da har jeg inntrykk av at det er flere jobbmuligheter for oss enn en vanlig designer fra AHO eller designhøgskolene i Danmark. Vi blir både industridesigner OG sivilingeniører, og kan bli ansatt i IT og konsulentbransjen, ikke bare designbyråer. Jeg er sivilingeniør. Alle er optimistiske når de går studiet. Skal man gå rundt å rakke ned seg selv før man har kjent på markedet? Nei. Og jeg var veldig optimistisk selv. Men arbeidslivet er helt annerledes enn det man ser for seg. Ja, det er mer fokus på UX, men nå snakker du med en som har jobbet noen år. Og bare fordi man er utdannet sivilingeniør kan man ikke forvente lønnen til en sivilingeniør. Lønn kommer etter ansvar og stilling. Lønn varierer også etter hvor du bor. Du tjener naturligvis bedre i Oslo enn du gjør i Bodø. Bare tull at NTNU har bedre sjans enn AHO-elevene. AHO har lenge blitt foretrukket på Østlandet, og de viser generelt sett lang bedre porteføljer enn andre jeg har møtt. Studentene jobber opp mot byråer i byen, er ofte ansatt som interns under utdanning og har strenge opptaksprøver for å komme inn. Jeg er ikke fremmed for at elevene på de ulike skolene snakker ned andre utdanninger for å fremheve seg selv. Jo, men de går jo bare ingeniør. Jo, men de blir jo ikke ingeniører eller sivilingeniører. Vi har mer fokus på det tekniske. Vi har langt mer fokus på det kreative. Det er bare tull. NTNU har bra rykte for å utdanne ingeniører. Men når det kommer til design skal man ikke rakke ned på AHO. Nei, jeg har ikke studert ved AHO om du skulle tro det. Anonymkode: cada3...ee9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/903131-studere-farmasi-eller-arkitektur/#findComment-18348176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #13 Del Skrevet 14. juli 2016 Ser jeg virker veldig negativ. Er ikke det altså, men jeg syns det er dårlig gjort å lokke med godt marked når dette er veldig varierende og vanskelig. Men til syvende og sist er det viktig å studere noe man liker. Man skal jobbe lenge! Anonymkode: cada3...ee9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/903131-studere-farmasi-eller-arkitektur/#findComment-18348184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mlyh Skrevet 14. juli 2016 #14 Del Skrevet 14. juli 2016 Javel, det er sikkert opplysende å høre om det fra ditt standpunkt, men jeg vil gjerne vite hvor du har hørt dette fra? For jeg snakker om utdanningen til NTNU, og hvis dine kilder ikke kommer fra de som har gått der (det du sier om arbeidsmarkedet osv) så har jeg mer tillit til de som faktisk går på industriell design på NTNU om det se sier. Hvor og hva har du studert? Jeg rakker ikke ned på andre skoler, men jeg er først og fremst interessert i jobbmulighetene for de som er utdanna fra NTNU. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/903131-studere-farmasi-eller-arkitektur/#findComment-18348226 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #15 Del Skrevet 14. juli 2016 Jeg sier ikke hvor jeg er utdannet, da jeg ikke blir så veldig anonym lengre, og da er hele poenget med AB borte. Det jeg prøver å fortelle deg er at markedet for industriell design er lite. Du møter folk fra AHO og NTNU i samme jobbene. Jeg jobbet side om side med designere fra både AHO og NTNU. Du snakker som om det er noen jobber kun for NTNU, det er det ikke. Om du skal jobbe innen industridesign vil dere konkurrere om samme jobbene, og da spiller det ingen stor rolle hvor dere studerte i utgangspunktet så lenge utdanningen er relevant for jobben. Det samme gjelder ingeniørdesign fra HBV og HIØ også. Jeg sa at jeg hadde studert Industriell design selv. Du kan enten ta 5 år ved NTNU eller bygge 3+2 ved andre skoler. Så du kan bli både industridesigner og sivilingeniør innen design på flere måter. Anonymkode: cada3...ee9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/903131-studere-farmasi-eller-arkitektur/#findComment-18348309 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå