Gå til innhold

Soverutiner 5 mnd - råd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Hvordan sover deres 5 mnd babyer, eller hvordan sov de, dere som har eldre babyer?

Jeg føler vi kjemper litt mer enn vi burde, og er skikkelig frustrert i dag, så da håpte jeg på å få noen "andre har det som meg" innlegg.... Og kanskje noen råd til å få det bedre.

Sover din baby (5 mnd) i din eller egen seng?

Hvordan legger dere babyen til å sove for kvelden, og når ca på kvelden?

Hvor ofte våkner han/hun for mat - og er de lette å legge igjen etter mat/drikke på natta?

Dagsoving - hvor ofte og hvor mye.... og hvordan legges de på dagen?

Vi legger vår i 19-20 tiden, og som regel sovner babyen i løpet av 10-25 minutter med litt behagelig spilledåse, litt sang og litt kos. Får litt hjelp til å bytte stilling fra side til side. Iblant mye gråt og spetakkel. I blant kjemper babyen i mot søvnen, men på kvelden stort sett ok.

Men nattmatingene... åh gud. De går så bra. H*n sover seg gjennom hvert sug og melkedråpe, men våkner når vi skal rape og ligger superblid og synger og babler i sengen sin etterpå, og kan bruke over en time på å sovne igjen. Jeg blir fortvilt og utslitt...

Og dagsoving er nå et sant mareritt, for babyen kjemper mot søvnen som om det er noe grusomt. Selv om vi gjør som før... Legger i vogna og bysser litt, forsøker å legge før overtrøttheten kommer.. Hyl og spetakkel. Overtrøtt baby fra formiddag til leggetid... Det er så slitsomt :(

Kan dere dele hvordan dere har/hadde det, problemer eller "etter boka" unger, samt om noen har gode råd om å snu trenden, spesielt å sovne igjen etter nattmating + dagsoving... Takk!

Anonymous poster hash: b1546...890
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ei på samme alder. Legger henne rundt 20 (varierer dog fra 19:30-21:30, ikke fast rutine). Sovner stort sett greit, men må sovne på puppen. Samsover, gidder ikke flytte henne over i egen seng. Ofte våkner hun igjen 20-30 min etter første innsovning, da kan det kreve en time eller to med byssing og pupping. Hun våkner 2-5 ganger på natta for mating, som går veldig greit. Ammer liggende i senga, hun sovner fort igjen med pupp i munn. Samme gjør jeg. Driver ikke med raping, lys eller lyd på natta, så ingenting ekstra hun kan våkne av. Opp rundt 8.

På dagtid sover hun 3-4 dupper. Stort sett 30-45 min, men ofte en per dag som varer lengre (60-120 min). Ikke faste tider, tar det når hun begynner å bli trøtt. Hun har vært betydelig vanskeligere å få til å sovne på dagtid siste ukene - som du skriver ofte irritert og grinete i vogna før hun sovner, og det er mye mer jobb. Har ikke vært sånn siden hun var en måned eller to gammel.

Ikke så lett dette med søvnen - tror man har fasiten og så endrer de seg igjen ;)

Edit: Dagsoving er kun ute i vogn.

Endret av Glitnir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hvordan sover deres 5 mnd babyer, eller hvordan sov de, dere som har eldre babyer? Jeg føler vi kjemper litt mer enn vi burde, og er skikkelig frustrert i dag, så da håpte jeg på å få noen "andre har det som meg" innlegg.... Og kanskje noen råd til å få det bedre. Sover din baby (5 mnd) i din eller egen seng?Hvordan legger dere babyen til å sove for kvelden, og når ca på kvelden?Hvor ofte våkner han/hun for mat - og er de lette å legge igjen etter mat/drikke på natta?Dagsoving - hvor ofte og hvor mye.... og hvordan legges de på dagen? Vi legger vår i 19-20 tiden, og som regel sovner babyen i løpet av 10-25 minutter med litt behagelig spilledåse, litt sang og litt kos. Får litt hjelp til å bytte stilling fra side til side. Iblant mye gråt og spetakkel. I blant kjemper babyen i mot søvnen, men på kvelden stort sett ok. Men nattmatingene... åh gud. De går så bra. H*n sover seg gjennom hvert sug og melkedråpe, men våkner når vi skal rape og ligger superblid og synger og babler i sengen sin etterpå, og kan bruke over en time på å sovne igjen. Jeg blir fortvilt og utslitt... Og dagsoving er nå et sant mareritt, for babyen kjemper mot søvnen som om det er noe grusomt. Selv om vi gjør som før... Legger i vogna og bysser litt, forsøker å legge før overtrøttheten kommer.. Hyl og spetakkel. Overtrøtt baby fra formiddag til leggetid... Det er så slitsomt :( Kan dere dele hvordan dere har/hadde det, problemer eller "etter boka" unger, samt om noen har gode råd om å snu trenden, spesielt å sovne igjen etter nattmating + dagsoving... Takk! Anonymous poster hash: b1546...890

Jeg raper aldri min baby lenger. Hun er 6,5 mnd. Ikke gjort det på ei stund. Rapene kommer av seg selv på dagen da. Ingen magevondt. Kan det være en mulighet, og droppe raping på natt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er babyen mett tror du?

Har du prøvd å gi litt grøt på kvelden?

Når jenta vår var 5 mnd starta jeg med grøt, hun ble da mer mett og fornøyd og sov plutselig hele nettene uten problem.

Bruker du smokk? Klarer han å ta den inn i munnen selv? Vil evnt prøve å ha 3-4 smokker i senga med han.

Og hver gang han våkner å lager lyd tar du han opp og ammer? Prøv å gi smokk evnt istedet neste gang..

Og temperatur på soverom spiller stor rolle og om det er mørkt.

Vi har det rundt 17grader og helt svart. Lufter godt ut på dagtid. Hun sover også i sovepose, som muligens gir en trygg følelse?

Har innført rutiner på kveld med stell som innebærer bading, smøre med slave hvis sår og baby powder slik at ingen steder på kroppen er fuktig, som kan gi irriterende følelse og kløe..

Søvn avler søvn, så rutiner på dagen er like viktig så tidlig vil jeg for min del påstå.

Da jenta vår var 5 mnd hadde hun 3 hviler på dagen, gikk ikke mer enn 2 timer fra hun våkna til neste hvil, helst 1,5..hvis ikke bikket det plutselig over.

I tillegg påpasselig at en hvil ikke gikk over kl.16.00tiden, da det ble endring i legging på kvelden.

Har lagt henne fast 18.30 fra rundt 6mnd.. Det styrte seg selv...

Anonymous poster hash: fae05...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp rapingen om natta, så slipper du at babyen blir lys våken. Jeg holdt på sånn med førstemann og det var et sant slit å få han til å sove igjen, med nr 2 så har jeg aldri rapa om natta og hun sover så godt.

Vedr dagsoving. Sover han ikke når du triller heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Baby sover om vi triller ute, men kuldegrader lavere enn minus ti (gjerne med vind) og boligsituasjon betyr at enkelte dager kan vi ikke gå tur, og det er desssverre ikke mulig å parkere vogna ute med sovende baby i. Det gjorde jeg hos barnets farmor, og det virket gull, men i boligblokk uten veranda, så er dette vanskelig.

Babyen får to måltider pr dag + litt frukt i sutte-nett.

Måltidene ser ca slik ut:

(tidspunkt varierer)

7:00 Melk

9.00-10.00 - grøt og melk

11.00 ca: fruktnett

12.00-13.00 - Melk

ca 15.00 - Middagsmos og vann eller melk (alt etter hvor mye mos baby spiser)

ca 18.00 - melk

(leggetid rundt 18.30 på dager med denne rytmen. I blant forskjøvet med opp mot en time.)

Tidspunktene er ikke spikret i stein, for det beror litt på dagsoving og litt på hvor mye babyen spiser og tegn på sult igjen. Jeg har dessverre mistet melken så babyen får morsmelkerstatning. Babyen våkner vanligvis rundt 11 på kvelden og deretter mellom 3 og 5 på natta en gang til for mat, og står opp et par-tre timer etter siste måltid på natta.

Ting jeg gjør på natta: Baby er i bedside crib. Jeg dytter inn smokk ved lyder og "makking" og urolig baby i døse-søvn. Hjelper ofte. Blir mer og mer makking til det blir sultgråt. Pleier å ordne flaske når sutringen starter og jeg pleier å få startet mating før gråt og oppvåkning. Har et lite dempet nattlys i en stikkontakt ved gulvet som jeg tenner når jeg henter melk og slukker etterpå. Det er ganske jevnt mørkt i rommet. Tar babyen opp i favnen, og holder babydyna over/rundt så hverken baby eller dyne skal bli kald. Spiser rundt 13-160 ML per nattmåltid.. og vi "må" rape, ellers våkner baby med rapebehov en time etter søvn... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra vår var 7 -12 mnd var det et mareritt.

Ville plutselig ikke sove når vi la henne i senga, skrek og bæljet, og våknet 5-10 ganger per natt.

Før dette hadde hun sovet fra klokka 20.00 til 08.00 uten problem.

Dagsoving har hele veien vært utrolig lite her. Max 1, 5 time i løpet av dagen, og gjerne 2 x 30 minutter.

Det var også problematisk, hun ville bare ikke sove, selv om hun var trøtt. La henne tidligere i tilfelle hun var overtrøtt, men absolutt ingenting var løsningen.

Jeg tror man på en måte bare må akseptere situasjonen for det er nok en periode. Vi prøvde ALT, absolutt ALT, og det fungerte ikke.

Anonymous poster hash: 54299...053
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig at det er du som vil at barnet skal sove mens barnet ikke vil sove på det tidspunktet?. Jenta mi sover fra kl. 19 til kl. 5-6 med jevne mellomrom for amming på natta. Hun sover i egen seng fra første dag, og var flyttet til eget rom da hun ble to mnd. Om hun lager noen lyder før hun sovner, forstyrrer ikke oss om natta.

På dagen over hun fire ganger til:

kl. 7-8

kl. 10-11

kl. 13-15

kl. 16:30-17

Vi vekker henne ved siste dagslur for å unngå problemer ved legging for natta. Hun har kommet til en denne rutinen selv. Liger på gulvet og leker til hun sovner. Aldri i vogn med mindre vi er på tur. Hun sover i seng under dyna hver gang. Kan sovne i armene og så flyttes til sprinkelseng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du om jeg legger babyenpå de tidene det passer meg best, men ikke når *er trøtt? Om jeg bare lar babyen være i lek, gym eller tilsvarende, så bnlir det hyl og gråt. Ikke søvn. Og jeg vil ikke at det skal være søvnassosiasjonen heller. Jeg legger babyen når blikket blir glassaktig, babyen faller til ro, vender bort blikket, gnir seg litt i øynene og er trøtt. Dette følges av sutring som følges av gråt (da er vi på overtrøtt).

De dagene ting virker (for vi har noen gode dager) så sover h*n 19-06 ca med to matinger, og 3 x dagdupper på 30-60 minutt hver. Dette er da ikke for mye for en baby? Å bare la babyen ligge og sovne der h*n er ville ikke ramle meg inn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en AB her over tidligere.. Jenta vår hadde tydlige dårlige assosiasjoner med å skulle legge seg plutselig, det var jo da mye skrik og skrål i forhold til før. Hver gang hun ble plassert i senga.

Nå husker jeg at det som fungerte en periode var å gå rundt med henne frem og tilbake på rommet hennes, ikke si noe, ikke se på henne, men bare gå til hun omtrent sovnet på skuldra.

Hvis ikke så skrek hun i to timer og var såklart blitt overtrøtt allerede.

HUn klarte altså ikke å sovne av seg selv i hele denne perioden

Anonymous poster hash: 54299...053
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...