Gå til innhold

Gravplasser i dårlig stand - hvordan ordne de?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har planer om å få ordnet gravplassene til søskenene til bestefaren min til sommeren.

De er gravlagt på ei lita øy som familien nå ikke har tilknytning til i dag, der det ikke er stort annet enn en nærbutikk.

Vet at to av gravstøttene ble "veltet" med hensikt for noen år tilbake, da de var i fare for å kunne velte.

Syns det er trist at de bare ligger på bakken og at det er så ustelt der, og jeg vet at min gamle pappa hadde satt stor pris på at det ble ordnet.

Så derfor lurer jeg på ;

- Kan vi dra ut uten videre å prøve å ordne dette selv?

- Har kirkegårdene eget opplegg på dette og i såfall hvordan fungerer det?

- Er det kommunen eller kirka som har ansvar for kirkegårdene?

Er som sagt ei lita øy, og ser for meg at å få fagfolk med på 3 ferger og 2 timers reise fra nærmeste by blir veldig dyrt.

Anonymous poster hash: 4d1aa...127

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke lov til å sette opp gravstøttene uten at fagfolk har satt ned bolter. Og det er de pårørende som eier graven som må betale for denne jobben.

Skrevet

Har du snakket med etterkommerne av søskene til bestefaren din?

Du kan ringe opp til kirkekontoret hvor de er gravlagt og høre hvordan det er å få rettet opp gravstøtter og om de har noen vaktmesterordning mot betaling for graver som ikke har noen familie i nærområdet.

Skrevet

De var barnløse, så ingen etterkommere, blir vel fjernere slekt enn min far og oss.

Takk for svar. Vet at det ikke blir gravlagt folk på denne øya nå, alt er flyttet til naboøya.

Kirkegården er jo sånnsett ikke i drift lengre, men de burde jo ha en vedlikeholdsordning oppe og gå.

Vil jo at støttene skal bli sikret forsvarlig og ordentlig.

Får ta meg en ringerunde å se om jeg blir klokere!

TS

Skrevet

Gravferdsetaten eller kirkevergen i kommunen har ansvaret for dette.

Anonymous poster hash: 2c6e6...613

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...