Gå til innhold

Misophonia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Visste ikke helt hvor jeg skulle skrive det.

I alle mine år har jeg irritert meg over lyder. Helt vanlige lyder som smatting, kremting, slurping, tyggis. Noe jeg irriterer meg mest over er når noen slikker på fingrene sine etter maten og det blir en slags lyd.

Nå i det siste irriterer jeg meg over de nermeste. Feks en venninne som jeg omgås med vær dag. Bare hun sier noe blit jeg irritert. Klarer nesten ikke være med henne og er ofte sur på henne pga de lydene.

Anonymous poster hash: 85cec...518

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest fotballflue
Skrevet

Kjenner meg igjen her ja. Jeg blir ofte så irritert at jeg gjerne må gå ut av rommet. Frustrerende

Skrevet

Kjenner meg absolutt igjen. Jeg begynner å grine hvis noen spiser i nærheten av meg. Det er mange lyder jeg reagerer på, men alt som har med spising å gjøre er det aller verste. Nå klarer jeg å håndtere det bedre enn for bare et halvt år siden, da var fysisk smerte den eneste måten jeg klarte å takle det på.

Jeg står på venteliste for å få hjelp av psykolog.

Skrevet

Dette er noe psykologen min også tok opp, men jeg bare sluttet å møte opp til timene..

Jeg tror mennesker generelt irriterer seg av lyder som smatting, knekking, tyggislyder og når man slikker seg på fingrene etter maten. Og når du blir lei av at en person gjør det hele tiden, er det også normalt å bli irritert/sur.. Men med Misophonia reagerer man med SINNE. Som mange så har man den "ene" personen som trigger alt. Jeg måtte flytte ut hjemmefra, for mamma var min trigger. Jeg klikket av at hun pustet, spiste, sov, drakk eller bare andre lyder som hun ga av seg. Endte opp med krangler hvor moren min brøyt ut i gråt - for jeg klikker. Har null kontroll over sinnet som kommer ved disse lydene når det gjelder moren min.

Men med andre rundt meg har jeg lært å kontrollere det, til den graden at jeg heller påfører meg selv smerte ved å stikke neglene inn i huden min eller klype meg selv i huden mellom tommel og pekefingeren. Musikk hjelper MYE. Jeg har alltid ørepropper med meg sånn at jeg kan høre på musikk for å få fokuset mitt på noe annet.

Anonymous poster hash: b1d95...92d
Skrevet

Skal love dere at det ikke er gøy å bo med en mann som har misophonia. I dag måtte han forlate rommet når vi spiste middag. Han tåler lyd så lenge han spiser selv, men ikke hvis jeg spiser alene (om han blir ferdig før meg). Har måttet kutte ut mat som knekkebrød, epler, potetgull osv. fordi knasinga gjør ham gal. Ikke kan vi sove i samme rom, fordi han hører pustingen min (han sover veldig lett, det gjør ikke jeg). Han har blitt bedre, men jeg skulle ønske jeg slapp å tenke over måten jeg spiser og drikker på, for å lage minst mulig lyd...

Anonymous poster hash: 2518e...69e
Skrevet

Skal love dere at det ikke er gøy å bo med en mann som har misophonia. I dag måtte han forlate rommet når vi spiste middag. Han tåler lyd så lenge han spiser selv, men ikke hvis jeg spiser alene (om han blir ferdig før meg). Har måttet kutte ut mat som knekkebrød, epler, potetgull osv. fordi knasinga gjør ham gal. Ikke kan vi sove i samme rom, fordi han hører pustingen min (han sover veldig lett, det gjør ikke jeg). Han har blitt bedre, men jeg skulle ønske jeg slapp å tenke over måten jeg spiser og drikker på, for å lage minst mulig lyd...

Jeg skal love deg at det er minst like lite gøy å ha det også.

Jeg er så ufattelig takknemmelig for hvor forståelsesfull samboeren min har vært hele veien. Etter at jeg forklarte hvordan jeg har det har han gjort alt han kan for å unngå at jeg skal bli "trigget". Vi spiser ikke i samme rom fordi det ikke er verdt det når jeg sitter og griner gjennom hele måltidet og opp til en time etterpå fordi lydene gjør nærmest fysisk vondt.

Jeg skulle ønske vi kunne gjøre flere ting sammen, tro meg. Jeg har så lyst til å lage favorittmaten hans til middag og se han nyte det, eller ha en skål med godteri foran oss når vi ser på film. Jeg skulle så inderlig ønske at vi av og til kunne spise middag ute eller dra på kino. Han er glad i å spise middag hos foreldrene sine, men jeg klarer ikke å være med.

Det gjør så vondt at kjæresten min ikke kan gjøre alt han vil i nærheten av meg, men han har aldri vist noe form for misnøye over det, og det har hjulpet meg enormt mye med å takle det.

Skrevet

Dette har samboeren min også.

Hun syns jeg puster for høyt av og til, og holder seg diskret for øret om jeg kommer for nærme. (jeg puster absolutt ikke tungt eller høyt). Når vi spiser setter jeg ofte på radioen så hun ikke skal måtte holde seg for ørene ved matbordet. Når vi kjører bil får hun helt fnatt om det er noe som lager en bitteliten lyd, og jeg må prøve å spore opp lydkilden og få den til å stoppe ellers blir det bare krøll.

Alt av små lyder er ekstremt plagsomt.

Merkelige greier.

Skrevet

Jeg skal love deg at det er minst like lite gøy å ha det også.

Jeg er så ufattelig takknemmelig for hvor forståelsesfull samboeren min har vært hele veien. Etter at jeg forklarte hvordan jeg har det har han gjort alt han kan for å unngå at jeg skal bli "trigget". Vi spiser ikke i samme rom fordi det ikke er verdt det når jeg sitter og griner gjennom hele måltidet og opp til en time etterpå fordi lydene gjør nærmest fysisk vondt.

Jeg skulle ønske vi kunne gjøre flere ting sammen, tro meg. Jeg har så lyst til å lage favorittmaten hans til middag og se han nyte det, eller ha en skål med godteri foran oss når vi ser på film. Jeg skulle så inderlig ønske at vi av og til kunne spise middag ute eller dra på kino. Han er glad i å spise middag hos foreldrene sine, men jeg klarer ikke å være med.

Det gjør så vondt at kjæresten min ikke kan gjøre alt han vil i nærheten av meg, men han har aldri vist noe form for misnøye over det, og det har hjulpet meg enormt mye med å takle det.

Jeg ser at jeg kan virke litt bitter og vanskelig, men det er ikke noe jeg viser foran ham. Vet jo at han ikke kan noe for det, og jeg skjønner jo også at det er verre for ham enn det er for meg. Så jeg er veldig forståelsesfull, men jeg føler samtidig at jeg ofrer mye for at han ikke skal bli trigget.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Tar opp igjen denne tråden.

Jeg er 22 år og har hatt misophonia siden jeg var rundt 10 år. Jeg hadde egentlig gitt opp å finne noe som hjelper mot det, men det siste året har det blitt så gale at jeg igjen prøver å finne mulige behandlinger.

Det plager meg at det er så lite forskning på dette området her i Norge. Det er verken leger eller psykologer som vet noe om det, noe som gjør det enda vanskeligere for oss som sliter med det.

Jeg lurer derfor på om det er noen som har prøvd noe som hjelper? jeg har sett en film av noen fra USA som begynte med en medisin som heter Vyvanse, og ble helt frisk av det. Jeg har prøvd å få tak i det hos legen min, men det er ikke så lett. Det er visst kun psykologer som har lov til å skrive ut slik type medisin. Så nå står jeg på venteliste til en psykolog.

Skrevet

Tar opp igjen denne tråden.

Jeg er 22 år og har hatt misophonia siden jeg var rundt 10 år. Jeg hadde egentlig gitt opp å finne noe som hjelper mot det, men det siste året har det blitt så gale at jeg igjen prøver å finne mulige behandlinger.

Det plager meg at det er så lite forskning på dette området her i Norge. Det er verken leger eller psykologer som vet noe om det, noe som gjør det enda vanskeligere for oss som sliter med det.

Jeg lurer derfor på om det er noen som har prøvd noe som hjelper? jeg har sett en film av noen fra USA som begynte med en medisin som heter Vyvanse, og ble helt frisk av det. Jeg har prøvd å få tak i det hos legen min, men det er ikke så lett. Det er visst kun psykologer som har lov til å skrive ut slik type medisin. Så nå står jeg på venteliste til en psykolog.

Søsteren min har fått god hjelp av kognitiv terapi. Fastlegen min foreslo antidepressiva med angstdempende effekt, fordi han tror det har en sammenheng med at jeg sliter med angst ellers. Han vil derimot at jeg skal prøve terapi en stund først og se om det hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...