Gå til innhold

Spm. ang barnehageplass utenom hovedopptaket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en sønn for ett år siden og søkte ikke på barnehageplass innen 1.mars siden planen var å ha han hjemme frem til høsten 2015. Så ble jeg uplanlagt gravid veldig fort etter fødselen og har snart termin, noe som da vil si at jeg blir hjemme med to veldig små barn samtidig. Hadde derfor vært helt supert om eldstemann hadde fått barnehageplass så fort som mulig.

Jeg søkte for mange måneder siden, men har ikke fått plass noe sted. Derfor lurer jeg på om det er NOEN mulighet i verden for at jeg kan søke på andre måter? Vi er litt desperate, for det er ingen alternativer på dagmamma i nærområdet heller.

Går det f.eks an å kontakte barnehagene direkte?

Anonymous poster hash: dcd4e...1c3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan kontakte barnehagene direkte ja. Men om de allerede har barn på venteliste, så er ikke sjansene så veldig store dessverre.

Anonymous poster hash: bf2c5...e84
Skrevet

Takk for svar :) Føler meg så dum som ikke søkte rett etter fødselen, men jeg var bare i min egen boble. Skal ta kontakt med de private barnehagene i nærområdet, føler det er større sjans å få plass hos de.

Skrevet

Jeg vet ikke hvor du bor, men her i Trondheim er det greit å bruke kommunens nettsider. Der står det hvis det plutselig blir en ledig plass i en barnehage ettellerannet sted, og det står hvor mange som står på ventelister på de ulike barnehagene. Da går det an å ringe hvis det er veldig få på ventelisten. Da vi sto på venteliste, pleide jeg å gå inn en gang i mnd og bytte førsteønsket til den barnehagen som hadde færrest på ventelisten.

Anonymous poster hash: 476ea...bd8
Skrevet

Jeg vet ikke hvor du bor, men her i Trondheim er det greit å bruke kommunens nettsider. Der står det hvis det plutselig blir en ledig plass i en barnehage ettellerannet sted, og det står hvor mange som står på ventelister på de ulike barnehagene. Da går det an å ringe hvis det er veldig få på ventelisten. Da vi sto på venteliste, pleide jeg å gå inn en gang i mnd og bytte førsteønsket til den barnehagen som hadde færrest på ventelisten.

Anonymous poster hash: 476ea...bd8

Jeg får ikke til å se hvilken plass vi er på, eller hvor mange som står på venteliste. Bor i Oslo, hører til bydel Stovner.

Skrevet

Vi klarte å få plass ved å søke opp alle barnehager og familiebarnehager i området, og ringe+besøke flere av dem mot slutten av permisjonstiden.

Nå var det lettest å finne plass i familiebarnehage. For der kom det åpninger av og til.

Vi måtte da inn på komunens nettsider (oslo) og endre til den barnehagen som hadde ledig plass. Når den sto som førstevalg, kunne barnehagen tildele plassen.

Anonymous poster hash: f891d...cd6
Skrevet

Jeg får ikke til å se hvilken plass vi er på, eller hvor mange som står på venteliste. Bor i Oslo, hører til bydel Stovner.

Det skal du kunne ringe bydelskontoret og spørre om. Hvilken plass i køen du har, og om det finnes barnehager med ledige plasser, eller med veldig kort venteliste.

Men vær forberedt på at noen har prioritet, og sniker seg rett inn først på ventelister, dersom de søker. Det hender derfor at man havner lenger bak og ikke lenger frem i køen ettersom tiden går.

Anonymous poster hash: f891d...cd6

Skrevet

Generelt veldig vanskelig å få plass til barn under 3 år utenom hovedopptak. Småttisene slutter jo svært sjelden, og det er mangel på småbarnsplasser i de aller fleste byene.

Anonymous poster hash: 2c363...a17
Skrevet

Kontakt familiebarnehagen i Oslo direkte. Mange slutter der når de får plass i kommunale barnehager og frigir nye plasser. Det er vanskelig å få plass utenom hovedopptak fordi det innebærer at noen må flytte/slutte.

Anonymous poster hash: 767fc...684

Gjest Ludodama
Skrevet

Om du ringer din bydels barnehageopptak får du svar på ventelister.

I tillegg kan du ringe Barnevaktformidlingen for å høre om ledig plass på familiebarnehager :)

Jeg gjorde det før jeg fikk plass. Var ikke fornøyd med de som var ledige akkurat da, men fikk plass i en nyåpnet barnehage istedet etterhvert ;)

Om du sender PM kan jeg tipse deg om en bhg som nokså garantert får ledige plasser til høsten for småbarn og litt eldre. Men, det er ikke i bydelen din(er i sentrum).

Jeg vet også at de har hatt noen ledige plasser i en bhg på Grorud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...