Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er veldig usikker på hva jeg ønsker å søke meg inn på, BI eller NHH. Det er altså snakk om siviløkonomutdanning. Jeg har gode nok karakterer til å komme inn på NHH, men bor i Oslo, og det vil egentlig være mest praktisk å studere i Oslo, i forhold til familie, forhold, osv.

Hva tenker dere? Hvor er studiet best? Er det forresten mulig å fullføre et slikt studie uten for mye interesse for matematikk, eller er det et svært dumt valg?

Anonymous poster hash: 404a3...ef4
Skrevet

NHH har et bedre rykte enn BI, det er nok en fordel om du har hatt litt matte fra før av, type realfag men det er ikke krise om du ikke har det, men du må nok kanskje belage deg på å jobbe litt ekstra med matten da!

Anonymous poster hash: 38773...4ce
Gjest Meglerfrøken
Skrevet

Hei!

Jeg ville valgt NHH om jeg hadde gode nok karakterer til å komme inn. BI Nydalen er en god skole, men det er kanskje lettere å skille seg ut i mengden på NHH enn om du utdanner deg på BI.

Dessuten, du får lett nye venner i studiesituasjon og man vokser mye på å flytte til et nytt sted også. :)

• Liker 1
Skrevet

Er det noe å tenke på? NHH er gratis, i motsetning til BI som koster deg ca 300-400 000 i skolepenger. Legg til at NHH har et bedre rykte, så er det ikke noe å tenke på i mine øyne.

Anonymous poster hash: a7703...46d
  • Liker 4
Skrevet

NHH om du har karakterer til det! Studentmiljøet i Bergen er uslåelig.

• Liker 2
Skrevet

Takk, virker ganske enstemmig, haha :)

.. bekymrer meg fortsatt litt for matten, da jeg ikke har noe intuitiv forståelse av det, men tror jeg skal klare det om jeg jobber hardt, da jeg alltid har fått gode mattekarakterer på skolen, pga. hard jobbing.

Skrevet

Begge er gode skoler med gode rykter, så sånn sett er det litt hipp som happ. Spørs hva som er viktigst av å bo i Oslo, og å gå på en gratis skole. Du har sikkert ikke vondt av å oppleve en annen by heller.

Skrevet

Er dette i det hele tatt et spørsmål? NHH selvsagt.

Anonymous poster hash: b52e4...08b
Skrevet (endret)

Går første år på NHH og anbefaler det veldig :) Er heller ikke særlig glad i matte og må legge inn mye ekstra arbeid for å få en god karakter. Er du vant til å jobbe hardt, går det sikkert greit. Og miljøet er supert. :)

Endret av Annekkk
  • Liker 1
Skrevet

Hvordan kan dere si at NHH har bedre rykte enn BI?

Anonymous poster hash: 3455c...2ba

• Liker 5
Skrevet

Går første år på NHH og anbefaler det veldig :) Er heller ikke særlig glad i matte og må legge inn mye ekstra arbeid for å få en god karakter. Er du vant til å jobbe hardt, går det sikkert greit. Og miljøet er supert. :)

Takk for svar :) Godt å høre at det går flere der som ikke elsker matte. Begge foreldrene mine har gått på NHH, og sier det ikke er for mye matte, men det er jo en del år siden de gikk der. Er villig til å jobbe hardt, så får vel kaste meg ut i det. Virker også som folk flest setter utdanning fra NHH "høyere" enn utdanning fra BI. Jeg vet dog ikke om dette er en oppfattelse kun jeg har, eller om det virkelig er sånn.

- TS

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar :) Godt å høre at det går flere der som ikke elsker matte. Begge foreldrene mine har gått på NHH, og sier det ikke er for mye matte, men det er jo en del år siden de gikk der. Er villig til å jobbe hardt, så får vel kaste meg ut i det. Virker også som folk flest setter utdanning fra NHH "høyere" enn utdanning fra BI. Jeg vet dog ikke om dette er en oppfattelse kun jeg har, eller om det virkelig er sånn.

- TS

Folk flest gjør det ja, men arbeidsgivere derimot gjør ikke nødvendigvis det. Arbeidsgivere vet at skolene er like gode.

Skrevet

Hvordan kan dere si at NHH har bedre rykte enn BI?

Anonymous poster hash: 3455c...2ba

Fordi det har det.

Anonymous poster hash: b52e4...08b

• Liker 4
Skrevet

Hei! Er veldig usikker på hva jeg ønsker å søke meg inn på, BI eller NHH. Det er altså snakk om siviløkonomutdanning. Jeg har gode nok karakterer til å komme inn på NHH, men bor i Oslo, og det vil egentlig være mest praktisk å studere i Oslo, i forhold til familie, forhold, osv.

Hva tenker dere? Hvor er studiet best? Er det forresten mulig å fullføre et slikt studie uten for mye interesse for matematikk, eller er det et svært dumt valg?

Tror du vokser mye på å dra til Bergen utenfor ditt næværende miljø og bo for deg selv. BI er stort sett et oppsamlingsted for "akademisk avfall" som ikke kommer på NHH

Ellers så har de indøk på NTNU som er bra..

Du vil også være mer konkurransedyktig når du søker jobb når du er ferdig.

Anonymous poster hash: 04f44...08a

Skrevet

BI Nydalen og NHH ble rangert likt ved siste internasjonale undersøkelse. Tror nok ikke forskjellen mellom NHH og BI Nydalen lenger er så stor som mange ønsker å tro.

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Hva med indøk? Er det over NHH igjen da eller? I såfall hvorfor?

Anonymous poster hash: df60f...cd5
Skrevet

Forskjellen, rent faglig, er minimal, selv om den vanlige mannen i gata liker å tro at NHH er så mye bedre. Arbeidsgivere vet også dette. Så klart, noen arbeidsgivere vil foretrekke NHH-studenter uansett, mens andre vil foretrekke BI-studenter uansett (gjerne fordi de har gått der selv).

Det som er en forskjell, er jo at på BI slipper "alle" inn, og så siles de dårlige studentene ut etterhvert (de faller av). Når man da begynner på førsteåret kan man oppleve mye rart, ettersom ikke alle studentene nødvendigvis har den rette motivasjonen, og det kan være vanskelig å finne seg til rette hvis man selv er blant de mer seriøse. Men etterhvert som årene går jevner dette seg ut, så når man er utdannet siviløkonom er ikke forskjellen mye å snakke om, og både BI-studenter og NHH-studenter er ettertraktet i næringslivet.

Men går man på BI må man nok tåle at mange besserwissere "har hørt" at NHH er så mye bedre, uten at disse besserwisserne har satt seg inn i verken arbeidsgivernes eller rankingenes meninger.

Selv valgte jeg å ta studiet ved en annen skole (altså verken BI eller NHH), så jeg jo ved en skole som overhodet ikke var anerkjent. Hadde jammen meg ikke problem med å få jobb jeg heller... ;) I jobben har jeg derimot fått god kjennskap til både NHH og BI.

Hvis man ikke er knyttet til Oslo, ville jeg gått for NHH. Er man fra Oslo, og studerer i Oslo fordi det er der venner er, så vil man ikke oppleve hva studentlivet virkelig har å by på. Og NHH har mye bra å by på, også utenom det faglige!

• Liker 1
Skrevet

Og så har jeg lyst til å legge til at det er trasig at så mange prøver å benytte anledningen til å rakke ned på/undervurdere BI og dens grad av anerkjennelse. Det er bare BRA for oss i Norge om vi har TO businesskoler som gjør det bra på internasjonale rangeringer, og som er anerkjente i Norge. Det er ingenting positivt med å prøve å fremheve NHH som "the one and only". Unnskyld språket, men dra huet ut av ræva og se dere litt om!

• Liker 4
  • 6 måneder senere...
Gjest nilsson
Skrevet (endret)

Før man i det heletatt vurderer å starte på NHH, så burde man se denne dokumentaren: The Corporation. Den avslører av over 10 prosent av de ansatte i finanssektoren er psykopater i henhold til DSM-IV, og at en svært høy andel av de resterende 90 prosentene har klare narsisstiske trekk.

I dag finnes det en rekke studier som bekrefter disse tallene.

Sjansen er liten for at et empatisk menneske vil ikke trives i et slikt miljø. Er du et empatisk menneske og ønsker deg et lykkelig liv? Velg et annet studie.

Endret av nilsson
Skrevet

Forskjellen, rent faglig, er minimal, selv om den vanlige mannen i gata liker å tro at NHH er så mye bedre. Arbeidsgivere vet også dette. Så klart, noen arbeidsgivere vil foretrekke NHH-studenter uansett, mens andre vil foretrekke BI-studenter uansett (gjerne fordi de har gått der selv).

Det som er en forskjell, er jo at på BI slipper "alle" inn, og så siles de dårlige studentene ut etterhvert (de faller av). Når man da begynner på førsteåret kan man oppleve mye rart, ettersom ikke alle studentene nødvendigvis har den rette motivasjonen, og det kan være vanskelig å finne seg til rette hvis man selv er blant de mer seriøse. Men etterhvert som årene går jevner dette seg ut, så når man er utdannet siviløkonom er ikke forskjellen mye å snakke om, og både BI-studenter og NHH-studenter er ettertraktet i næringslivet. 

Men går man på BI må man nok tåle at mange besserwissere "har hørt" at NHH er så mye bedre, uten at disse besserwisserne har satt seg inn i verken arbeidsgivernes eller rankingenes meninger.

Selv valgte jeg å ta studiet ved en annen skole (altså verken BI eller NHH), så jeg jo ved en skole som overhodet ikke var anerkjent. Hadde jammen meg ikke problem med å få jobb jeg heller... ;) I jobben har jeg derimot fått god kjennskap til både NHH og BI.

Hvis man ikke er knyttet til Oslo, ville jeg gått for NHH. Er man fra Oslo, og studerer i Oslo fordi det er der venner er, så vil man ikke oppleve hva studentlivet virkelig har å by på. Og NHH har mye bra å by på, også utenom det faglige!

Dette og svaret ditt under igjen er det beste svaret jeg har sett i en "NHH-mot-BI-debatt"! Takk for et klokt og nyansert innlegg (selv om det stammer fra januar) kunne ønske alle tenkte mer som deg! :)

Anonymous poster hash: 5a05d...e6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...