Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nok et hjertesukk, denne gang med rette.... Etter mine to uker med omgangssjuke og mageproblemer i julen, syntes legen det var greit å teste meg for toxoplasmose i tillegg til alt annet- for sikkerhets skyld.. Fikk igår svar på prøvene, og jeg har testet positivt!!!!! :( Foreløpig er jeg rimelig rolig, da jeg har testet positivt på to tester, noe som kan tyde på tidligere smitte ( isåfall har jeg antistoffer og kan spise oster og hva jeg vil resten av svangerskapet). Skal ta ny test imorgen, er verdiene endret- er smitten ny. Og DA er det en helt annen sak.... Kan ikke i mine ville fantasier forstå hvordan jeg skulle dratt på meg dette de siste 3-4 mnd, siden jeg har vært nøye på forhåndsregler. Tidligere, derimot--- har jeg ingen problemer med å se. Har bikkje som har bodd med katt i perioder, plukker hagebær overralt og er generelt ikke så flinkt il å vaske grønnsaker... :/ , bodd i utlandet, blitt sjuk i egypt, kost med katter på ibiza osv osv.....

Noen som har vært i samme situasjon?... Min samboer er hysterisk, jeg er overraskende lugn.. Prøver holde blodtrykket nede... ;) ( er i min 15 uke..)

Videoannonse
Annonse
Gjest Solstråla88
Skrevet

Bare husk på at listeria kan finnes i mange av de samme matvarene. Om du har antistoffer mot det vil jeg ikke tro det er farlig, og det er bra legen sjekker godt rundt det

Skrevet

Bare husk på at listeria kan finnes i mange av de samme matvarene. Om du har antistoffer mot det vil jeg ikke tro det er farlig, og det er bra legen sjekker godt rundt det

Jada, jeg veit det... Blir nok å være forsiktig uansett. Innmari guffent dette.....

Skrevet

Man kan vel ikke være immun mot Listeria, så selv om man er toxo positiv, så kan man ikke spise hva man vil, om man skal holde seg til offisielle råd.

Anonymous poster hash: a472a...778
  • Liker 1
Skrevet

Man kan vel ikke være immun mot Listeria, så selv om man er toxo positiv, så kan man ikke spise hva man vil, om man skal holde seg til offisielle råd.

Anonymous poster hash: a472a...778

Om du leser svaret mitt over, så er jeg inneforstått med det. Jeg satte det på spissen.

Skrevet

Krysser fingrene og håper på det beste! :) skal sjekke meg selv for toxo og listeria imorgen. Sa legen noe om hvor lenge etter forventet smitte man måtte vente for å ta test?

Anonymous poster hash: cd9af...df0
Skrevet

Inkubasjonstid er 5-21 dager...

Iogmed jeg testet positiv på begge testene, kan det tyde på at smitten er relativ ny, men siden det også var antistoffer, er den ikke så ny at den er kommet de siste tre mnd.. Sånn jeg har tolket det. Noen som vet? Jeg tok det med ro frem til jeg brukte en halv time på google nå... ( noe legen selvfølgelig ba meg holde meg unna...)

Skrevet

Inkubasjonstid er 5-21 dager...

Iogmed jeg testet positiv på begge testene, kan det tyde på at smitten er relativ ny, men siden det også var antistoffer, er den ikke så ny at den er kommet de siste tre mnd.. Sånn jeg har tolket det. Noen som vet? Jeg tok det med ro frem til jeg brukte en halv time på google nå... ( noe legen selvfølgelig ba meg holde meg unna...)

Hvordan går det? Har du fått vite noe mer?

Anonymous poster hash: 279a8...2bf

• 1 måned senere...
Skrevet

Hvordan går det? Har du fått vite noe mer?

Anonymous poster hash: 279a8...2bf

Rikshospitalet har vært fantastiske! Ble flyttet fra ullevål til dem, kallt inn til møter og fikk utvidet ultralyd med full screening av alle organer og alt mulig. varte en time før vi fikk vite det er ei tulle i magen. De tar det hele med knusende ro, dessverre er blodprøver du tar på dette alt for dårlig til å konkludere med noe- men alt ser bra ut og ingen gruinn til noen alarm. Skal tilbake på ny ultralyd i uke 23, og så blir det en til i uke 30. Så sånn sett er vi veldig heldige spør du meg :) Man skal ikke ta lett på toxo, men av 60 000 fødte barn i året, blir det født 1-2 med alvorlige komplikasjon av toxo... så de mente dette er hauset mye mer opp enn nødvendig.

Skrevet

ta det helt med ro. Bare i norge vi som regel ikke har antistoffer... skal ikke lenger enn til frankrike og england der 87% har antistoffene.

Jeg har reist mye.. bodd mange steder i verden.. jeg har også antistoffer... helt topp :)

Anonymous poster hash: 21f10...8bf
Skrevet

ta det helt med ro. Bare i norge vi som regel ikke har antistoffer... skal ikke lenger enn til frankrike og england der 87% har antistoffene.

Jeg har reist mye.. bodd mange steder i verden.. jeg har også antistoffer... helt topp :)

Anonymous poster hash: 21f10...8bf

Såvidt jeg har forstått er TS smittet under svangerskapet. Det bør ikke tas lett på og det er bra hun får oppfølging.

Anonymous poster hash: 6342b...d07

• Liker 1
Skrevet

Såvidt jeg har forstått er TS smittet under svangerskapet. Det bør ikke tas lett på og det er bra hun får oppfølging.

Problemet er at man kan ikke vite garantert når jeg ble smittet. til det er blodprøver for dårlige, og også en av grunnene til at det sluttes å teste automatisk for dette i Norge. I Frankrike har ca 80 % gravide kvinner dette, fra før...

Er glad det ikke taes lett på. Samtidig har det vært overdrevet mye styr...

Skrevet

Problemet er at man kan ikke vite garantert når jeg ble smittet. til det er blodprøver for dårlige, og også en av grunnene til at det sluttes å teste automatisk for dette i Norge. I Frankrike har ca 80 % gravide kvinner dette, fra før...

Det kan da ikke være overdrevet mye styr når det er snakk om ditt barns helse

Skrevet

Det kan da ikke være overdrevet mye styr når det er snakk om ditt barns helse

Jeg tar på ingen måte lett på det, men når overlegen på riksen for fosterdiagnostikk sier at fastlegen min aldri skulle tatt blodprøvene av meg i første omgang, da det som oftest resulterer i ukonkluderte prøver og overhysteriske og stressa gravide kvinner---- da ligger det noe i det eller?.. jeg er så lest opp på toxoplasmose som jeg kan få blitt- tro du meg. Og tallene svarer for seg. Men for all del, tar ikke lett på helsa til frøkna, og har forholdt meg til ALLE retningslinjer vi får i Norge.

• Liker 1
Skrevet

Disse i Frankrike regner jeg med er positive på IgG antistoffer, som indikerer at de har gjennomgått infeksjon. Er du positiv på IgM har du gått gjennom en infeksjon nå nylig. Skjønner ikke at blodprøvene dine er så vanskelig å tolke

• Liker 2
Skrevet

Disse i Frankrike regner jeg med er positive på IgG antistoffer, som indikerer at de har gjennomgått infeksjon. Er du positiv på IgM har du gått gjennom en infeksjon nå nylig. Skjønner ikke at blodprøvene dine er så vanskelig å tolke

Begge testene er positive. Og de er tatt 3 ganger med samme resultat. Nei, jeg vet ike hva for bakgrunn du har for å uttale deg som du gjør, men jeg vil tro at en overlege på fosterdiagnostikk på rikshospitalet kan sakene sine.. ?

Jeg følges nå uansett godt opp, forholder meg fremdeles til matregler, pga listeria, og skal tilbake på UL om to uker. Jentungen sparker masse og formen er fin.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om du leser svaret mitt over, så er jeg inneforstått med det. Jeg satte det på spissen.

Nei, du tok feil :P

Hvis du har bodd i utlandet, fikk du det 99% sikkert der.

Anonymous poster hash: 97ced...aa6

Skrevet

Nei, du tok feil :P

Hvis du har bodd i utlandet, fikk du det 99% sikkert der.

Anonymous poster hash: 97ced...aa6

Jeg bodde i utlandet i 2006..... Da ville ikke aktiv smitte fremdeles være positiv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...