AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #1 Skrevet 14. januar 2015 Hva skal til for å få karakteren 4, 5 eller 6 på ungdomsskolen/ vgs? Anonymous poster hash: df430...874
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #2 Skrevet 14. januar 2015 På min vgs: 4: Læreren ser deg, og du får god karakter på teoretisk prøve 5: Læreren er klar over at du trener en sport utenom skolen og du trenger dermed ikke gjøre innsats i timene 6: Du forteller om ambisjoner innenfor sporten fra fritiden, og læreren gir deg automatisk en 6-er. Jeg fikk fire, men var en av de beste i klassen og gå 100%. Andre gjorde ikke, og eneste fellesnevner er faktisk å trene en sport på fritiden, som læreren kjenner til. Med en gang jeg nevnte at jeg trente karate fikk jeg fem. Dette var på ungdomsskole og vgs i KristiansandAnonymous poster hash: 2b72b...592 1
Gjest Herr Heftig Skrevet 14. januar 2015 #3 Skrevet 14. januar 2015 Innsats hjelper bare for de lavere karakterene. Hvis du gjør det bra på de teoretiske greiene skal det godt gjøres at det du gjør i timen trekker ned.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #4 Skrevet 14. januar 2015 På min vgs: 4: Læreren ser deg, og du får god karakter på teoretisk prøve 5: Læreren er klar over at du trener en sport utenom skolen og du trenger dermed ikke gjøre innsats i timene 6: Du forteller om ambisjoner innenfor sporten fra fritiden, og læreren gir deg automatisk en 6-er. Jeg fikk fire, men var en av de beste i klassen og gå 100%. Andre gjorde ikke, og eneste fellesnevner er faktisk å trene en sport på fritiden, som læreren kjenner til. Med en gang jeg nevnte at jeg trente karate fikk jeg fem. Dette var på ungdomsskole og vgs i KristiansandAnonymous poster hash: 2b72b...592 Så enkelt? For å få 6, må man kunne beherske alle typer kroppsøvelser (for eksempel svømming, ballspill, turn, friidrett) eller kan man få 6 hvis man er juniormester i ski men ikke kan svømme (for eksempel vannskrekk)? Anonymous poster hash: df430...874
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #5 Skrevet 14. januar 2015 Så enkelt? For å få 6, må man kunne beherske alle typer kroppsøvelser (for eksempel svømming, ballspill, turn, friidrett) eller kan man få 6 hvis man er juniormester i ski men ikke kan svømme (for eksempel vannskrekk)?Anonymous poster hash: df430...874 Gikk på skolen med en nå kjent sprinter. Hun var sykt rask til å løpe, hadde kondisjon, men det var mye hun ikke behersket av gym-temaer. Hun klagde til læreren om hun ikke fikk til volleyball og læreren forstod at hun ikke kunne klare alt. Andre dødelige som meg ga virkelig alt av alle temaer men ble stuck på karakter 4 fordi jeg ikke nevnte karate. Helt ærlig, jeg fikk fem på kortet etter jeg fortalte om det. Har hatt 4 i alle år og fikk også 4 på teoriprøvene... Denne kvinnen var for så vidt også en av fsvotmrittene til læreren så det kan jo også ha betydning...Anonymous poster hash: 2b72b...592
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #6 Skrevet 14. januar 2015 På min vgs: 4: Læreren ser deg, og du får god karakter på teoretisk prøve 5: Læreren er klar over at du trener en sport utenom skolen og du trenger dermed ikke gjøre innsats i timene 6: Du forteller om ambisjoner innenfor sporten fra fritiden, og læreren gir deg automatisk en 6-er. Jeg fikk fire, men var en av de beste i klassen og gå 100%. Andre gjorde ikke, og eneste fellesnevner er faktisk å trene en sport på fritiden, som læreren kjenner til. Med en gang jeg nevnte at jeg trente karate fikk jeg fem. Dette var på ungdomsskole og vgs i KristiansandAnonymous poster hash: 2b72b...592 Haha! Kjenner meg igjen i den. Jeg var alltid topp 3 på fysiske tester i gymmen. Løp, styrke etc. Jeg la også 100% innsats i hver gymtime. Tok meg fullstendig ut. Så hadde du et par gutter som var på et høyt nivå i idretter på fritiden. De gjorde ikke alltid så iherdig innsats i gymmen og kom til og med bak meg på enkelte tester. Til tross for at jeg kun var mosjonist på fritiden. De fikk 6 i gym uten å mukke. For de var jo idrettsutøvere.. Anonymous poster hash: 6101f...054 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #7 Skrevet 14. januar 2015 Så enkelt? For å få 6, må man kunne beherske alle typer kroppsøvelser (for eksempel svømming, ballspill, turn, friidrett) eller kan man få 6 hvis man er juniormester i ski men ikke kan svømme (for eksempel vannskrekk)?Anonymous poster hash: df430...874 Å beherske alle grener er jo umulig(!). Om en sier ifra til læreren om skrekk eller utfordringer, skal det nok ikke ha betydning. Men læreren har virkelig mye å si. Jeg ga alt og fikk 4. Jentegjengen som aldri hadde med gymtøy og ga minimum innsats fikk tre. Så karaktersettingen i gym er så utrolig subjektiv fra lærer til lærer. Anonymous poster hash: 2b72b...592
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #8 Skrevet 14. januar 2015 Å beherske alle grener er jo umulig(!). Om en sier ifra til læreren om skrekk eller utfordringer, skal det nok ikke ha betydning. Men læreren har virkelig mye å si. Jeg ga alt og fikk 4. Jentegjengen som aldri hadde med gymtøy og ga minimum innsats fikk tre. Så karaktersettingen i gym er så utrolig subjektiv fra lærer til lærer.Anonymous poster hash: 2b72b...592 Kan man for eksempel få topp karakter dersom man er svært dyktig innenfor turnidretten (som krever styrke, spenst, balanse etc) men samtidig er en kløne i ballspill? Anonymous poster hash: df430...874
Ginny Skrevet 14. januar 2015 #9 Skrevet 14. januar 2015 Akkurat det med gymkarakterer har jeg fundert på i alle år. Både gjennom ungdomskole og vgs har jeg i grunn gjort alt jeg kunne for å unngå å delta. SIste året på ungdomskola gjorde jeg absolutt ingenting i gymmen, og svømming hadde vi ikke de siste 2 årene. Likevel fikk jeg 5 i gym, samme som alle de gutta som elska gymtimene og var aktive hele tiden. Vgs var samme greia, greit nok at her var det teori inni bildet og jeg gjorde det bra på slike ting, men jeg var på ingen måte aktiv i timene. Likevel, 5 i gym.. Totalt uforståelig hele opplegget..
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #10 Skrevet 14. januar 2015 Kan man for eksempel få topp karakter dersom man er svært dyktig innenfor turnidretten (som krever styrke, spenst, balanse etc) men samtidig er en kløne i ballspill? Anonymous poster hash: df430...874 Det kommer som sagt helt an på læreren. Jeg var råflink i grener som fotball, håndball, turn og volleyball. Jeg var derimot ikke flink til å løpe løypa ute (sterk allergi) på tid. Ikke klarte jeg styrketreningen godt nok, da jeg fikk 6 i beinstyrke, men 3 i armstyrke. Ved å vise engasjement og innsats trodde jeg at jeg ville klare hvertall fem, men det var kun tester som løping og styrke som hadde en fysisk karakter som trakk ned alt det jeg fikk til. Læreren trakk ned selvtillitten i gym. Jeg ga mindre og mindre innsats etterhvert, men fireren bestod alltid (?). Frem til jeg da fikk fem siste året når jeg kartla og leste hva læreren så etter; her aktivitet på fritiden.Anonymous poster hash: 2b72b...592
OppNedPåAlt Skrevet 14. januar 2015 #11 Skrevet 14. januar 2015 På ungdomsskolen hadde innsatsen 80% å si, føler jeg. Fikk vel 5ere der, selv om jeg verken var rask eller flink. På VGS var det andre boller. Vi ble målt på 3000 m, pyramiden, 60 m, basketball og teori (tror det var det). Det var satt opp karakterskala på alle de øvelsene, feks hvor fort du skulle springe 3000m og 60m og etc. Fikk ikke ekstra for innsats. Derfor endte jeg opp på 3ere i gym, var ikke flink, men gav alt.
Jolene Skrevet 14. januar 2015 #12 Skrevet 14. januar 2015 At du spiller fotball. Seriøst, ALLE som spilte fotball i min klasse på vgs fikk 5 deller 6 i gym...
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #13 Skrevet 14. januar 2015 Personlig var jeg flink til alle type idretter (svømming, løping, ballspill, friidrett etc (tom badmington)), men jeg drev ikke aktivt med noe på fritiden. Jeg fikk 5 på u.skola og 5 på vgs. De som trente aktivt på noe (gjerne ski og fotball) fikk som regel 6 (selv om jeg ofte var flinkere enn dem i andre grener som for eksempel svømming og friidrett). ts Anonymous poster hash: df430...874
mijaa Skrevet 14. januar 2015 #14 Skrevet 14. januar 2015 Jeg blir litt forferda når jeg leser "grunnen" til enkelte lærer for karakter her, huff. Gym er jo et skolefag på lik linje med alle de andre, og det har også kompetansemål. For de som er interessert i hvilken kompetanse som egentlig skal ligge til grunn for karakterene, er læreplanen for de forskjellige årstrinnene her
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #15 Skrevet 14. januar 2015 Her var det lite seriøse svar, egentlig. Du finner målene i læreplanen, og karakteren skal da settes ut fra måloppnåelsen du viser i de ulike tingene. Her er læreplanen for ungdomsskolen: http://www.udir.no/kl06/KRO1-03/Kompetansemaal/?arst=98844765&kmsn=583858936 Her er for vg1: http://www.udir.no/kl06/KRO1-03/Kompetansemaal/?arst=1858830316&kmsn=933863871 Resten finner du også på samme sted.. Om lærerne ikke følger læreplanen i vurderingen, så er det noe å ta opp med læreren. Hva som skal til for de ulike karakterene skal også være kjent for elevene. Anonymous poster hash: cb03e...83f 1
daemonia Skrevet 14. januar 2015 #16 Skrevet 14. januar 2015 Når jeg gikk på ungdomsskolen måtte en være på høyde med den beste i klassen for å få 6'er. Vi ble ikke vurdert ut fra egne forutsetninger, men ble sammenliknet med det som gymlæreren ville ha. Dessverre for meg som ikke akkurat kan sies å være grasiøs og smidig som en danser eller spretten som en turner så gikk jeg i klasse med en som i dag er en velkjent sprintutøver og som har vunnet flere NM... Ja, så hjalp det vel ikke akkurat på at gymlæreren vi hadde var utdannet i det tyske militæret heller da!
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #17 Skrevet 14. januar 2015 Jeg blir litt forferda når jeg leser "grunnen" til enkelte lærer for karakter her, huff. Gym er jo et skolefag på lik linje med alle de andre, og det har også kompetansemål. For de som er interessert i hvilken kompetanse som egentlig skal ligge til grunn for karakterene, er læreplanen for de forskjellige årstrinnene her Oi, supert! Tusen takk. ts Anonymous poster hash: df430...874
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #18 Skrevet 14. januar 2015 At du spiller fotball. Seriøst, ALLE som spilte fotball i min klasse på vgs fikk 5 deller 6 i gym... Dette er faktisk sant. Og fotball er er ALLTID dominerende i gym. For øvrig fikk jeg 5 i ballspill, 5/6 i indivuduell idrett, 6 på elevstyrt undervisning og 6 på egentreningsmappe (vi fikk kun karakter på det teoretiske vi leverte inn). Jeg fikk også 6 i innsats (innsats er nå etter 2012 en del av vurderingsgrunnlaget). Sammenlagt ble dette 6. Svært få i min klasse som fikk 6. Veldig strukturert og rettferdig karakterutdeling, men jeg er klar over at det ikke er slik overalt. Kroppsøving er vel et av de fagene der det er minst rettferdig karakterutdeling. At man skal få 6 eller 5 kun på grunn av at man er flink i én idrett er utrolig uprofesjonelt, og ikke riktig i det hele tatt. Anonymous poster hash: 4e809...5a4
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #19 Skrevet 14. januar 2015 Hoho gymlærere er noen rare skapninger. Alt kommer an på læreren føler jeg. På vgs var hun veldig opptatt av å poengtere at gymkarakteren var delt i 3 like tellende deler: -teoriprøve -innsats -ferdigheter Dette var bare bullshit! Kun ferdigheter som gjaldt! Jeg hadde alltid 6 på alt av teori, hadde super innsats (sa hun også selv), men var helt middels ferdighetsmessig, og fikk dermed alltid 4. En del av gutta som alltid fikk 3 eller mindre på prøvene, ofte skulket eller hadde glemt tøy, men var god i fotball og bra kondis. Joda de fikk alltid 5! Anonymous poster hash: 10af1...04c
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #20 Skrevet 14. januar 2015 Her var det lite seriøse svar, egentlig. Du finner målene i læreplanen, og karakteren skal da settes ut fra måloppnåelsen du viser i de ulike tingene. Her er læreplanen for ungdomsskolen: http://www.udir.no/kl06/KRO1-03/Kompetansemaal/?arst=98844765&kmsn=583858936 Her er for vg1: http://www.udir.no/kl06/KRO1-03/Kompetansemaal/?arst=1858830316&kmsn=933863871 Resten finner du også på samme sted.. Om lærerne ikke følger læreplanen i vurderingen, så er det noe å ta opp med læreren. Hva som skal til for de ulike karakterene skal også være kjent for elevene.Anonymous poster hash: cb03e...83f Det er greit nok i seg selv, men i praksis fungerer det ikke slik. Har selv snakket med læreren om karaktersetting og urettferdighet, men kom aldri noen vei med det. Hvor fort du klarer å løpe 3000 meter sier da pokker noe om hvor god du er til andre ting? Innsats burde telle mest!Anonymous poster hash: 2b72b...592 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå