Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagt om kostholdet mitt nå, og har gått ned 2,5 kilo på to uker. Jeg har lest ganske mye om kosthold, spiser mye grønnsaker, rent kjøtt, mindre brød enn jeg har gjort tidligere, og er helt sikker på at jeg får i meg alt jeg trenger.

I tillegg trener jeg fire ganger i uka, og varierer mellom spinning, styrketrening og jogging + går en del tur.

Jeg skeier ut én dag i uka med godteri og hamburger (hjemmelaget) til middag.

Tilsammen skal jeg ned 12 kg. Jeg startet nå på 75, og skal ned til gammel matchvekt på ca 63. Da har jeg i tillegg hatt mer muskler enn jeg har nå. Jeg er 173 høy.

Mitt spørsmål er: Er 2,5 kg nedgang på to uker for raskt? Jeg vil ikke risikere at kroppen går på sparebluss, for dette er jo en livsstilsendring som skal vare.

Anonymous poster hash: a3e61...164

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har redusert karbohydratinntaket vil du gå ned mer i begynnelsen når kroppen kvitter seg med vann. Karbohydrater binder vann. Hvis du spiser mindre enn du har pleid vil du også gå ned litt ekstra ettersom mengden mat i tarmer og magesekk vil være mindre.

Ta en ny vurdering om en uke eller to. En tommelfingerregel er halv kilo i uka. Problemet med for rask vektnedgang er at du mister (for mye) muskler. Mindre muskler gir deg lavere forbrenning, Det er derfor veldig lurt å trene styrke for å beholde/øke muskelmassen.

Anonymous poster hash: ecd04...932
Skrevet

Jeg har trent mye de siste to månedene (altså før jeg også skjerpet meg på matfronten), og merker at det begynner å hjelpe litt på musklene også. Jeg tror derfor at jeg i perioden november-januar har gått ned i fett og opp i muskler, om det har noe å si.

Men tusen takk, da ser jeg det bare an i ukene framover.

TS

Anonymous poster hash: a3e61...164
Gjest UngMann1986
Skrevet

Lykke til videre, du er i hvert fall godt i gang, med ny livsstil :) Bra for kropp og helse!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...