Gå til innhold

Ikke kirke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med å leie vigsler til bryllup? Hvem/hvor er bra?

Vi er ikke kristne og tenkte å gifte oss i hagen til bryllupslokalet eller evt i vår egen hage.

Så tar vi bilder mens folk mingler og får drikke/snacks tenkte vi før middagen. Hvis man inviterer til kl. 13, kan folk mingle til 14, når vi så gifter oss og så drar vi og tar bilder i nærheten før vi kommer tilbake og mingler litt før middag feks kl.17.00?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har vigsler fra Humanistforbundet (ikke Human-Etisk forbund altså).

Skrevet

Vi har viglser fra HEF. Vi er ikke gift enda, men har hatt en lang samtale med henne og svart på et skjema med spørsmål, og så langt virker det veldig lovende. Hun kommer til lokalet vi gifter oss i og vier oss der. Vi står veldig åpen til å forme vielsen sånn som vi vil.

Skrevet

Har dere sammenlignet de med andre forbund eller har dere bra erfaring med HEF?

Hva betaler dere?

Skrevet

Har brukt Unitarforbundet. De vier både kristelig og borgerlig. Har brukt dem til borgerlig vigsel. De er veldig hyggelige og profesjonelle, og bruker nok dem igjen. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Hva betaler dere?

Barna har hatt navnedagssermonier i HEF regi, og de var så fine og høytidelige. Jeg er medlem, så det var et enkelt valg. Har ikke undersøkt med andre, men har hørt mye fint om HEF vielser.

Tror vi betaler kr 4200,-

• Liker 1
Skrevet

Vi brukte Humanistforbundet. En av grunnene til at vi valgte bort HEF var fordi de har regler for hva som er lov og ikke i vielsen. For oss var det viktig å feire kjærligheten uten regler.

I etterkant har vi fått mye skryt av vielsen og vi sitter begge igjen med en god opplevelse av vigsler og opplegget rundt :)

• Liker 1
Skrevet

Vi brukte Humanistforbundet. En av grunnene til at vi valgte bort HEF var fordi de har regler for hva som er lov og ikke i vielsen. For oss var det viktig å feire kjærligheten uten regler.

I etterkant har vi fått mye skryt av vielsen og vi sitter begge igjen med en god opplevelse av vigsler og opplegget rundt :)

Hvordan la dere opp vielsen da? Spent på å høre hvordan det kan gjøre anderledes! :)

Skrevet

Humanistforbundet, HEF, unitarforbundet er gode alternativer. HEF tillater ikke religiøst innhold over hodet, de andre er mer fleksible.

Vi ble viet av "presten" i en lokal menighet, han var villig til å gjøre det uten å blande inn religion. Viet oss på festlokalet. Det var så utrolig nydelig, vi holdt taler til hverandre under vielsen, noen i familien sang og sa noen ord, og det var nydelig alt sammen. Fikk mye skryt for vielsen i etterkant, fordi det ble så personlig. Anbefales!

Skrevet

Vi skal bruke unitarforbundet og vies på en gård, forhåpentligvis ute hvis værgudene er med oss.

Skrevet

Hva betaler dere?

Her kan hufo og hef sammenlignes.

http://humanistforbundet.no/hufo_hef.php

I humanistforbundet melder man seg inn gratis og donerer penger til en av to organisasjoner. For vigsel koster det bare kilometergodtgjørelse som jeg forstod det. Er man ikke medlem koster det 3000 tror jeg.

• Liker 1
Skrevet

Hvordan la dere opp vielsen da? Spent på å høre hvordan det kan gjøre anderledes! :)

Rammen på vielsen vår var relativt lik en kristen vielse, men uten religiondelen.

Innmarsj (valgfri)

Pappa førte meg frem til der hvor vigsler og mannen sto. Så snakket vigsler om kjærligheten, det å gifte seg og om oss som par. Vi hadde et møte med henne på forhånd hvor vi snakket om våres verdier, hvordan vi traff hverandre, ting vi likte ved hverandre osv. Deretter leste bestemor et dikt for oss. Så kom den formelle delen hvor vi satte på hverandre ringene. De sier ikke "nå kan du kysse bruden", men det er så klart innafor å kysse ;)

Så var det utmarsj med valgri sang/melodi.

Vi skulle opprinnelig ha vielsen ute, men pga regn ble den flyttet inn på en låve.

De sender inn papirene etter vielsen så giftemålet blir registrert.

Skrevet

Her kan hufo og hef sammenlignes.

http://humanistforbundet.no/hufo_hef.php

I humanistforbundet melder man seg inn gratis og donerer penger til en av to organisasjoner. For vigsel koster det bare kilometergodtgjørelse som jeg forstod det. Er man ikke medlem koster det 3000 tror jeg.

Tommel opp for Humanistforbundet :-)

HEF er virkelig noe helt annet!

Humanistforbundet opplever jeg mest som en humanitær organisasjon, og som tilbyr vielse bare for å gjøre samfunnet en formidabel tjeneste :)

De er nok også de eneste i Norge hvor absolutt alt av innsamlede midler går til bistand (de beholder ingen prosenter selv). Fantastisk at det finnes slike organisasjoner.

Anonymous poster hash: 0757a...d05

• Liker 1
Skrevet

Humanistforbundet opplever jeg mest som en humanitær organisasjon, og som tilbyr vielse bare for å gjøre samfunnet en formidabel tjeneste :)

De er nok også de eneste i Norge hvor absolutt alt av innsamlede midler går til bistand (de beholder ingen prosenter selv). Fantastisk at det finnes slike organisasjoner.

Helt enig :-)

Skrevet (endret)

Enig. Litt det samme med Unitarforbundet, medlem eller ikke så vier de alle og det er frivillige som gjør dette på fritida. Den gang min eks og jeg giftet oss så var det helt gratis, foruten kjøregodtgjørelsen, nå koster det 2750 kr + reiseutgifter for medlemmer og 3750 kr + reiseutgifter for ikke-medlemmer. Medlemskap i Unitarforbundet er dog helt gratis.

I likhet med Humanistforbundet støtter også disse ulike humanitære formål og ser ut til å bruke mesteparten av pengene de får på nettopp dette. De jobber mye med andre trossamfunn og ikke-religiøse organisasjoner for dialog og samarbeid. De linker blant annet til andre på sine nettsider, deriblant Humanistforbundet, HEF, Den norske kirke, m.fl. De har også en del arbeid rettet i forhold til homofiles rettigheter. De regnes som et kristent trossamfunn, men mener at det ikke finnes noen trosfasit og at det er plass til alle. Det er også grunnen til at jeg selv nettopp meldte meg inn, selv om jeg er agnostiker.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Takk for mange bra svar Skal sjekke ut!

Er det sånn at man burde bestille i god tid, typ nå, eller er det ikke så stress med det?

Skrevet

Kommer an på når dere skal gifte dere, og hvilken årstid? Er det på sommeren, så hvertfall ett år i forveien. Spesielt unitarforbundet er populære.

Skrevet

Takk for mange bra svar Skal sjekke ut!

Er det sånn at man burde bestille i god tid, typ nå, eller er det ikke så stress med det?

Humanistforbundet har ganske mange vigslere (de fleste av dem jurister, tror jeg), så de har nok større kapasitet. Men det er nok uansett lurt å være tidlig ute, og kanskje samtidig satse på mindre populære datoer.

De er som nevnt av andre her fullstendig gratis hvis man er medlem. De pengene en sparer på det kan jo doneres til deres bistandsarbeid (og samtidig få skattefradrag) :-)

Vil nok i motsatt fall føles litt kleint å benytte dem bare for å spare penger på vielsen. Men sikkert noen som er uenig med meg der...

Skrevet

Humanistforbundet har ganske mange vigslere (de fleste av dem jurister, tror jeg), så de har nok større kapasitet. Men det er nok uansett lurt å være tidlig ute, og kanskje samtidig satse på mindre populære datoer.

De er som nevnt av andre her fullstendig gratis hvis man er medlem. De pengene en sparer på det kan jo doneres til deres bistandsarbeid (og samtidig få skattefradrag) :-)

Vil nok i motsatt fall føles litt kleint å benytte dem bare for å spare penger på vielsen. Men sikkert noen som er uenig med meg der...

Ja, tenkte å melde oss inn. Må bare melde meg ut av statskirken først. Har vært passivt medlem der fra jeg var liten. Absolutt ikke kristen.

Skrevet

Vi skal vies av en venn som er dommer. De har dessverre ikke lov til å ta imot vederlag, men vi betaler reisen hans og han er velkommen til middag og fest. Jeg er fortsatt usikker på hvordan hele seremonien skal legges opp, her står vi jo helt fritt til å bestemme selv, men jeg tror at 2-3 musikalske innslag inkludert innmars og utmars, samt et dikt kan holde. Burde man ha en tale i tillegg til selve ekteskapsinngåelsen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...