Gå til innhold

SCAMPI

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt til å lage en liten forrett med scampi som hovedingrediens.

Jeg har bladd gjennom alle kokebøkene mine men kan ikke finne en eneste forrett med scampi. :forvirra: :klø: :forvirra:

Derfor lurer jeg på om noen av dere vet om en god (og gjerne enkel) oppskrift på en slik rett ?

:hoppe: :bukke: :blomst_opp:

Hilsen meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En fin forrett til 4 personer!

Scampi med chili og honning:

ca. 300 g fryste, rå scampi uten skall

1 løk

1 stor hvitløksbåt

1 chili

1 gul paprika

1-2 ss olivenolje

2 ss soyasaus

1-2 ss blanding av sitronsaft og flytende honning

1 1/2 dl tomatpurè

Smak til med salt og pepper.

Rens scampiene og snitt langs ryggen.

Rens og skjer grønsakene i små biter.

Bland tomatsausen med sitronsaft, soya og honning.

Varm opp oljen i en stekepanne med høye kante.

Legg i de tinte scampiene og løken.

Fres det på sterk varme noen minutter.

Tilsett paprika og chili og fres det ytterligere.

Hell i tomatsausblandingen.

La det hele koke opp og småputre på svak varme i 1-2 minutter. Smak til med salt og pepper.

Enjoy!

Gjest gjest1
Skrevet
Dobbeltposting...

Den så skikkelig god ut! Tror jeg må prøve den, snart :)

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle fortelle dere hvordan forretten med scampi ble:

Jeg lagde en marinade med chili, hvitløk, vårløk, limesaft, spisskummin og olje. Marinerte scampiene ca 2 timer og grillet dem deretter. Serverte dem på en "seng" av ruccolasalat og en tomat-avocado-salsa med gressløk.

NAM NAM NAM - det smakte kjempedigg.

Skrevet

For å gjøre det enkelt: Kjøp en chilisaus ferdig i butikken. Ha i sausen i boks/pose, tilsett litt olje og hvitløk (pulver eller hakket) og ha kokte scampi i marinaden, og la dem kose seg der.

Stek scampiene litt og server sammen med litt salat (ruccola kanskje?). Kjempe godt og kjempe enkelt.

Gjest Vertinne for fødselsdag
Skrevet

Hvis dere skal lage en scampirett til hovedrett, hvor mange beregner dere da pr. person, hvis det ikke er så mye grønsaker og greier til?

Skrevet

Hvitløksreker (4-6 pers.)

24 rå scampi

4-6 finhakkede hvitløksbåter

salt/pepper

1-2 finhakkede røde chili

3 ss olje

3 ss smør

saften av 2 lime eller ½-1 sitron

3 ss frisk hakket persille eller koriander

Mos hvitløk, chili, salt og pepper til en tykk masse. Smør på rekene og legg disse på fat. Dekk til og la stå i kjøleskap minst en time. Varm olje og smør i panne og stek rekene raskt, 3-4 minutter. Legg over på fat. Kok ut panne med limesaft, hell sausen over rekene og strø persille/koriander over. Server med avocado og varme tortillas.

Marinert scampi med tomat og vårløk (4 pers.)

20 rå scampi

3-4 ss sitronsaft

salt/pepper

1 liten chili

1 fedd hvitløk

6-8 ss olivenolje

2 tomater

2 vårløk

2-3 ss finhakket persille

Rens scampi men la halen være på. Lag et dypt snitt i ryggsiden, åpne dem og legg på fat. Finhakk chili og hvitløk. Bland 2 ss sitronsaft med salt, pepper, chili, hvitløk og 3-4 ss olje. Hell over scampi og la marineres i ca 2 timer. Skjær vårløken i tynne ringer. Flå tomatene, fjern frøene og skjær i terninger. Fordel scampi over tallerkenene og dryss over tomat, vårløk og persille. Drypp resterende sitronsaft og olivenolje over. Avkjøl og la smakene trekke inn, men la stå litt i romtemperatur før servering.

Balti Kongereker (4 pers.)

1 knust hvitløksfedd

2 ts revet ingefær

2 ts malt koriander

2 ts malt spisskummen

½ ts kardemomme

¼ ts chilipulver

2 ss tomatpuré

5 ss vann

3 ss hakket koriander

2 små løk i skiver

1 hakket grønn chili

salt

500 g tigerreker, rensede

Bland sammen hvitløk, ingefær, koriander, spisskummen, kardemomme, chilipulver, tomatpuré, 4 ss av vannet og 2 ss av den hakkede korianderen. Tilsett rekene og la dem marinere 2 timer. Fres løken myk i litt olje, tilsett rekene, marinaden og chilien og fres videre 5 minutter. Tilsett salt, reten av vannet og fres videre 5 minutter. Server med en gang med korianderdryss.

Skrevet

Server et par scampi med en røre av couscous, rød og gul paprika og erter. det kan også lages som hovedrett, men da has scampi sammen med couscousen og så legges det hele i pitabrød. søt chilisaus smaker godt til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...