ung mor Skrevet 13. januar 2015 #1 Skrevet 13. januar 2015 Hei har nå slitt med gallestein 3-4 ganger i uka siden 31 okt 2013 har blitt henvist men null svar. Er ikke den som maser... Men nå har det vart i 5 dager i strekk noen som vet hvordan jeg kan få smisket meg til en operasjon Takk for svar
Gjest Badabing Skrevet 13. januar 2015 #2 Skrevet 13. januar 2015 (endret) Hei har nå slitt med gallestein 3-4 ganger i uka siden 31 okt 2013 har blitt henvist men null svar. Er ikke den som maser... Men nå har det vart i 5 dager i strekk noen som vet hvordan jeg kan få smisket meg til en operasjon Takk for svar Har du sjekket ventelister på sykehuset du tilhører? Husk at det er fritt sykehusvalg, så det er mulig å velge sykehus med kortere ventelister. http://www.frittsykehusvalg.no/start/ Endret 13. januar 2015 av Badabing
melatonin Skrevet 13. januar 2015 #3 Skrevet 13. januar 2015 Smisking hjelper ikke. Du må slå i bordet og stå på og kreve en operasjon... Desverre
jente_M Skrevet 13. januar 2015 #4 Skrevet 13. januar 2015 Slet med det samme i etterkant av fødsel. Hadde 8 anfall på 1 mnd. Første gangen jeg endte på legevakten (før jeg visste hva det var), så fikk jeg beskjed av vakthavende kirurg at de ikke gjør noe, så fremt man ikke har ofte anfall. Når jeg da spurte hva ofte ville si, så fikk jeg beskjed om hvis jeg får anfall 1 gang i uka, så er det ofte. Har du tatt kontakt med legevakten når du har anfall (dersom det er på kvelden/helgen)? Har du ført oversikt over når anfallene kommer og hvor lenge de varer? Hvis du har hatt anfall nå i 5 dager, så er det iallfall 4 dager og 22 timer for lenge. Ta kontakt med legevakten, slik at sykehuset også får registrert alle anfallene du har. Det var nettopp det jeg gjorde. Mitt første anfall var i slutten av desember og jeg var operert i slutten av på følgende februar.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #5 Skrevet 14. januar 2015 Du MÅ oppsøke lege/legevakt HVER gang du har anfall så det blir registrert. Som "jente_M" skriver, så får du ikke operasjon før det skjer minst èn gang i uka. Dette er fordi gallen gjør en viktig jobb, og livet kan bli totalforandret etter fjerning av den, og det er alltid en risiko ved operasjoner. Du kan få utført en ERCP om steinene er små nok, men ved anfall ofte er det som regel det beste å fjerne gallen Anonymous poster hash: f205b...666
SiMa Skrevet 14. januar 2015 #6 Skrevet 14. januar 2015 Du MÅ oppsøke lege/legevakt HVER gang du har anfall så det blir registrert. Som "jente_M" skriver, så får du ikke operasjon før det skjer minst èn gang i uka. Dette er fordi gallen gjør en viktig jobb, og livet kan bli totalforandret etter fjerning av den, og det er alltid en risiko ved operasjoner. Du kan få utført en ERCP om steinene er små nok, men ved anfall ofte er det som regel det beste å fjerne gallen Anonymous poster hash: f205b...666 Hva slags forandringer skjer etter fjerning av galleblæren?
melatonin Skrevet 14. januar 2015 #7 Skrevet 14. januar 2015 Hva slags forandringer skjer etter fjerning av galleblæren? Det vil fortsatt komme galle, men det kommer litt mer uregulert enn før. Den første tiden kan man være plaget med forstyrrelser i avføringsmønsteret, men i de fleste tilfeller så vil det rette seg greit og man kan leve normalt. Store mengder fett er alikvel dumt, forde galle emulgerer fett, dvs deler fettet opp i mindre partikler så det skal bli lettere å trekkes opp, og avføringen kan derfor bli veldig fettfull og løs.. men altså bere enn å ha smerter hver uke.. gallesteiner kan og sette seg fast i gallegangen og dt kan bli akutt betennelse både i galleblære og i bukspyttkjertel, de deler samme utløp, som så fint heter ductus choleductus, morsomt navn Betenenlse i bukspyttkjertel kan være ganske ille. Så det er jo veldig greit å bli fulgt opp skikkelig.
Silfen Skrevet 14. januar 2015 #8 Skrevet 14. januar 2015 Du har nok sikkert ikke fått sendt den henvisningen. SÅ lang tid tar det ikke, galleproblemer gir rett til prioritert helsehjelp. Tok for meg 3 mnd fra henvisning til operasjon.
Serafina. Skrevet 14. januar 2015 #9 Skrevet 14. januar 2015 Sjekk frittsykehusvalg.no og få legen din til å sende henvisning til det valgte sykehuset. Hvis du bor sånn til at du kan velge. Hvis du er så heldig at du har helseforsikring gjennom jobben din får du henvisningen fra legen selv og tar det gjennom forsikringsselskapet. Da får du raskt hjelp.
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #10 Skrevet 14. januar 2015 Akkurat her bør du slå hånda i bordet for om dette får fortsette kan det gå skikkelig galt. Jeg fikk betennelse i bukspyttkjertelen mens jeg ventet på operasjon for å få fjernet galleblæra. Infeksjonen gikk lynraskt fra den kom så jeg ble hasteoperert med en bukspyttkjertel som nesten ikke hadde funksjon igjen og holdt på å stryke med av den grunn. Din helse er ditt ansvar, ingen andre kommer til å stå på for deg så gjør det du kan. Anonymous poster hash: 3dceb...636
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #11 Skrevet 14. januar 2015 Det vil fortsatt komme galle, men det kommer litt mer uregulert enn før. Den første tiden kan man være plaget med forstyrrelser i avføringsmønsteret, men i de fleste tilfeller så vil det rette seg greit og man kan leve normalt. Store mengder fett er alikvel dumt, forde galle emulgerer fett, dvs deler fettet opp i mindre partikler så det skal bli lettere å trekkes opp, og avføringen kan derfor bli veldig fettfull og løs.. men altså bere enn å ha smerter hver uke.. gallesteiner kan og sette seg fast i gallegangen og dt kan bli akutt betennelse både i galleblære og i bukspyttkjertel, de deler samme utløp, som så fint heter ductus choleductus, morsomt navn Betenenlse i bukspyttkjertel kan være ganske ille. Så det er jo veldig greit å bli fulgt opp skikkelig. Jeg fikk betennelse i bukspyttkjertel pga gallestein som satt fast. Grusomt vondt og endte selvsagt i operasjon der galleblæren ble fjernet. Alt har vært helt fint etter operasjonen, ingen plager i det hele tatt. Anonymous poster hash: 5cc8d...d07 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #12 Skrevet 14. januar 2015 Jeg ble innlagt på sykehus andre gang jeg hadde gallestein anfall. Gikk 4 dager, og så ble jeg operert. I følge denne tråden skjønner jeg ikke hvorfor jeg var så heldig å bli operert...:& Anonymous poster hash: cfe71...faf
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2015 #13 Skrevet 14. januar 2015 Jeg ble innlagt på sykehus andre gang jeg hadde gallestein anfall. Gikk 4 dager, og så ble jeg operert. I følge denne tråden skjønner jeg ikke hvorfor jeg var så heldig å bli operert...:& Anonymous poster hash: cfe71...faf Du hadde flaks med hvilken lege og kirurg du møtte. Noen er utrolig kjappe og er flinke til å prioritere fordi de vet gallesteinanfall er ufattelig vondt. Mens andre leger gir blanke Anonymous poster hash: f205b...666
-Fiona- Skrevet 14. januar 2015 #14 Skrevet 14. januar 2015 Åhh, gallestein er noe av det jæævligste Som nevnt over her, ring lege/legevakt _HVER_ eneste gang du har anfall... Jeg tror jeg var innom legevakten 3 ganger den helgen jeg endte opp med å bli innlagt og operert. Den siste gangen det skjedde lå jeg på legevakten i fosterstilling og fikk voltaren sprøyte etter voltaren sprøyte uten at det ble bedre. Tror det var sånn at en stein hadde kilt seg helt fast, så jeg ble liggende på sykehuset i halvannen uke. Måtte gjennom gastroskopi for å få knust steinen som satt fast, også måtte betennelsen jeg hadde fått som følge av den ene steinen få dempet seg før jeg kunne opereres. Det var ganske ekkelt i de dagene før jeg fikk fjernet den steinen, for jeg ble helt gul i huden og i øynene, og måtte ta blodprøver kontinuerlig for å påse at ikke leveren tok skade av det. Anyways, når alt dette var over sa legen at dette burde vært unngått. Hadde jeg vært mer "masete" ved hvert anfall hadde jeg sikkert blitt operert tidligere. Med det sagt, inntil du får operert - er du obs på hva du spiser?
Gjest Lykkeliky Skrevet 15. januar 2015 #15 Skrevet 15. januar 2015 Jeg fikk betennelse i galleblæren og fikk da beskjed om at de ville vente med å operere fordi de helst ikke opererte ved betennelse. Måtte da vente i 3 måneder, og hadde anfall nesten hver dag, noen ganger flere ganger om dagen. Var så vondt at jeg nesten ikke orket mer, til og med morfinen på sykehuset var til ingen nytte. Gallestein er helt grusomt! Har ikke hatt noen komplikasjoner etter operasjon og kan spise akkurat hva jeg vil uten at jeg merker noe til at galleblæra er borte. Jeg tenker at nesten uansett hva som skjer med meg nå, så blir det antagelig aldri like vondt som gallesteinsanfall i betent galleblære, det er jo greit å ha som "trøst" :-)
Gjest Solstråla88 Skrevet 15. januar 2015 #16 Skrevet 15. januar 2015 Mas mas mas! Dette er veldog smertefullt og skal tas tak i. Mannen slet med dette og etter siste besøk på legevakta fikk han operasjon 3 uker etterpå. Han har ikke hatt plager i ettertid av operasjonen heller..
fresia Skrevet 15. januar 2015 #17 Skrevet 15. januar 2015 du skal ikke vente i over ett år på time hos sykehuset. første gang jeg var hos legen pga gallestein ble jeg også henvist, men fikk brev fra sykehuset kort tid etterpå med innkalling til ultralyd og MRCP. jeg har ikke operert da de ikke så gallestein på bilder og det går lang tid mellom hvert anfall hos meg. har på det meste hatt to anfall på ei uke, men så gikk det måneder til neste gang. har du fått smertestillende?
ung mor Skrevet 16. januar 2015 Forfatter #18 Skrevet 16. januar 2015 Vært innlagt på sykehus fra onsdag til torsdag har nå hatt konstante smerter siden lørdag og de gir seg ikke. Skal opperere om en uke men kan jo ikke gå med disse smertene en hel uke. Får selvsagt ketogan. Paralgin og voltaren. Men smertene er der for det. Kan jeg ringe sykehus og kreve og bli lagt inn igjen
Gjest Solstråla88 Skrevet 16. januar 2015 #19 Skrevet 16. januar 2015 Vært innlagt på sykehus fra onsdag til torsdag har nå hatt konstante smerter siden lørdag og de gir seg ikke. Skal opperere om en uke men kan jo ikke gå med disse smertene en hel uke. Får selvsagt ketogan. Paralgin og voltaren. Men smertene er der for det. Kan jeg ringe sykehus og kreve og bli lagt inn igjen Ja, det ville jeg gjort!!!
ung mor Skrevet 20. januar 2015 Forfatter #20 Skrevet 20. januar 2015 Hei en uppdate. Galleblæren er nå fjernet med kikkhulsoperasjon. Smerter i skuldra og kul ut av navlen gruer meg til å dusje i dag og bytte på såret. Men smertene er ikke like ille som før operasjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå